abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2009 @ 15:59:24 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68340345
quote:
Rotterdams bijna-monument op de schop
Gepubliceerd: 24 april 2009 12:52 | Gewijzigd: 24 april 2009 15:25
Door onze redacteur Mark Hoogstad
Rotterdam, 24 april. Het gebied rondom de Rotterdamse Lijnbaan, in 1953 opgeleverd als de eerste autovrije winkelstraat van Nederland, ondergaat een metamorfose. In totaal worden 320 nieuwe woningen en 7.000 vierkante meter winkelruimte toegevoegd.

* Document - Visie Klankbordgroep Lijnbaanhoven
* Document - Persbericht: Nieuw gezicht voor Lijnbaanhoven en omgeving
* Document - Kamervragen en antwoorden over Lijnbaanensemble

Dat hebben de gemeente Rotterdam en twee vastgoedeigenaren vanmiddag bekendgemaakt. De aankondiging is opmerkelijk, want de Lijnbaan, een ontwerp van architecten Van den Broek en Bakema, staat op de nominatie om de status van rijksmonument te krijgen. Minister Plasterk (Cultuur, PvdA) moet nog een besluit nemen. Vooral de speciale voetgangerszone middenin de stad was een noviteit en trok bij de opening internationale aandacht.

Klik voor fotoserie

Het stedenbouwkundige plan behelst onder meer de sloop van twee monumentale flats (130 woningen) aan de Lijnbaanhoven en de bouw van een parkeergarage. Volgens wethouder Hamit Karakus (bouwen, PvdA) komt Rotterdam met „het respectvol ingrijpen” tegemoet aan de wens van het stadsbestuur om het centrum te verdichten en te verlevendigen. „De logische looproutes en uitnodigende groene hoven vormen straks het hart van het gebied, dat moet fungeren als rustpunt voor bewoners en winkelend publiek.”

Maar de bewoners ageren tegen het plan. „Karakus wentelt het probleem van een weinig aantrekkelijke winkelstraat af op de omgeving door daar botweg de bijl in te zetten”, zegt Jos Vlasblom. Zijn klankbordgroep (bijna 500 huishoudens) vreest uitzettingen, aantasting van de cultuurhistorische waarde en forse verkeerstoename. „Hier moet iets gebeuren, maar dit plan is te rigoureus.”

http://www.nrc.nl/binnenl(...)monument_op_de_schop
Eindelijk, dacht ik.

Aantasting van de cultuurhistorische waarde??

Ik kan me voorstellen dat omwonenden bang zijn voor verlies van hun woonplek, maar om nu te gaan schermen met het cultuurhistorisch belang van die pisgoot in het Rotterdamse centrum. De Lijnbaan was een noviteit in de jaren vijftig maar nu, ruim vijftig jaar later, is er toch weinig meer over van de allure van weleer?
Of zie ik iets niet wat ik wel had moeten zien?

Samenvatting: goed plan. Als er maar iets moois voor in de plaats komt. Veel valt er in elk geval niet aan te verpesten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68340455
Ik vind het veel erger dat de hele hoogstraat in plat ligt. De lijnbaan ziet er gewoon niet uit, vind het helemaal niet erg dat 't plat gaat.
Al begrijp ik het punt wel van die lui, Rotterdam is helemaal niet zuinig op haar (historische) gebouwen. Het is voor veel mensen natuurlijk ook het sentiment wat betreft de Lijnbaan.
ijs_beer fan!
pi_68340582
cultuurhistorisch? Ik werk net buiten de brandgrens en daar zie je dan nog wel eens wat mooie historische gebouwen, maar in het centrum is bijna alles vierkant en recht. Totaal sfeerloos..
Van mij mogen ze er best de schop in gooien hoor.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:08:36 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68340627
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:02 schreef NanKing het volgende:
Ik vind het veel erger dat de hele hoogstraat in plat ligt. De lijnbaan ziet er gewoon niet uit, vind het helemaal niet erg dat 't plat gaat.
De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw. En dan die gooi- en smijtwinkels die er zaten. Al geloof ik niet dat dat laatste veel is verbeterd.

Ik weet niet, Rotterdam, met dat centrum komt het nooit goed. Zelfs de Koopgoot heeft het charisma van een emmer mayonaise. Alleen die naam al, Koopgoot, die volledig is ingeburgerd en geïnstutionaliseerd. Ooit heette dat winkelgebied de BeursTraverse, maar die naam is nooit verder gekomen dan wat beleidsnota's en een paar glimmende folders.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:11:00 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68340711
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:07 schreef Psychonikeo het volgende:
cultuurhistorisch? Ik werk net buiten de brandgrens en daar zie je dan nog wel eens wat mooie historische gebouwen, maar in het centrum is bijna alles vierkant en recht. Totaal sfeerloos..
Van mij mogen ze er best de schop in gooien hoor.
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68340773
Met alle respect voor de rotterdammers die trots zijn op hun stad maar zelfs als een alles binnen een straal van 5 kilometer rond de coolsingel platgegooid zou worden dan gaat er nog weinig van architectonische waarde verloren voor het nageslacht ben ik van mening.
pi_68340829
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Is dat in de buurt van de Weissenbruchstraat? Dat vind ik een mooie wijk.
pi_68340833
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw. En dan die gooi- en smijtwinkels die er zaten. Al geloof ik niet dat dat laatste veel is verbeterd.
Verschrikkelijk ja, al die eurowinkeltjes ed die er zitten (ja nog steeds dus ), maar dat is echt iets van de afgelopen paar jaar pas. Ik vond De Hoogstraat juist altijd een van de fijnere winkelstraten van 't centrum, helaas hebben ze het helemaal laten verpauperen .
quote:
Ik weet niet, Rotterdam, met dat centrum komt het nooit goed. Zelfs de Koopgoot heeft het charisma van een emmer mayonaise. Alleen die naam al, Koopgoot, die volledig is ingeburgerd en geïnstutionaliseerd. Ooit heette dat winkelgebied de BeursTraverse, maar die naam is nooit verder gekomen dan wat beleidsnota's en een paar glimmende folders.
De koopgoot . Die trappen . Die helling . De winkels die er zitten .

Het centrum is wél leuk, als je maar iets verder gaat richting de Witte de With of de binnenweg enzoot .
ijs_beer fan!
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:16:19 #9
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_68340863
Ik vind de lijnbaan wel van cultuurhistorische waarde, het is alleen echt niet mooi. Ik zal d'r dan ook geen traan om laten (zeker om die flats niet ), maar ik vind wel dat cultuurhistorie niet perse nu mooi hoeft te worden gevonden.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_68340871
Witte de With. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:16:51 #11
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_68340879
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:17:54 #12
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_68340916
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:

[..]

Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Ik ken er al enkele! (die het plein dus mooi vinden)
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:18:18 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68340933
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:13 schreef buachaille het volgende:
Met alle respect voor de rotterdammers die trots zijn op hun stad maar zelfs als een alles binnen een straal van 5 kilometer rond de coolsingel platgegooid zou worden dan gaat er nog weinig van architectonische waarde verloren voor het nageslacht ben ik van mening.
Mijn Oude Binnenweg, wat doe je? En laat de Westersingel ook maar lekker liggen. Om maar te zwijgen van de Bijenkorf, een van de weinige naoorlogse gebouwen die wél de moeite van het aanzien waard zijn.

Eén bombardement is wel genoeg ja. Dat we er soms zelf een zootje van hebben gemaakt wil niet zeggen dat de moffen mogen terugkomen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:19:56 #14
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_68340993
Ik heb sowieso nooit zo goed begrepen dat ze dit een Rijksmonument wilden maken. Ze kunnen maar beter opschieten, want voor je het weet kan je er niks meer aan veranderen.

Ik vind de Lijnbaan echt een van de lelijkste stukjes in Rotterdam. En het is al geen mooie stad
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:20:35 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68341011
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:21:43 #16
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_68341054
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Valt erg mee hoor, het is juist erg dynamisch en leuk. Moet je het wel een beetje voor leren kennen...
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:22:49 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68341096
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:

[..]

Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Ik vind het Schouwburgplein mooi.

Wat je eerste opmerking betreft, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar toch. Wat is strikt gezien de architectonische waarde van de Lijnbaan? Dat die winkelpromenade nou toevallig de eerste in zijn soort was (vele soortgelijke promenades zouden volgen) vind ik nogal een mager argument. Is er in de bouwstijl van de Lijnbaan iets dat die straat uniek maakt?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68341147
Ik vind Rotterdam juist mooi omdat het een wat meer moderne stad is, ipv een krap zooitje bij elkaar geraapte pisgrachten Het is ook zo een beejte de meest bereikbare stad van NL Vind het niet zo erg als het winkelgebied gemoderniseerd wordt.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:26:31 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68341210
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Ik ook, al ben ik er geboren en getogen. De laatste tien, vijftien jaar heeft Rotterdam een goeie naam gekregen onder kunstenaars en andere hippe vogels maar zelfs die scene heeft iets rauws en grauws. Echt een totaal andere wereld vergeleken met het lievige bloemensfeertje dat je in de hippere wijken van de hoofdstad vindt. Rotterdam loopt voorop en is ultra-urban maar je moet ervan houden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:28:02 #20
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_68341266
En terecht. Het werd tijd dat dat lelijke na-oorlogse stuk grauwheid eens op de schop ging. Met de Hoogstraat zijn ze gelukkig al bezig, het Marktplein bij Blaak ziet er al een stuk beter uit. Nu inderdaad de Lijnbaan. In de jaren '50 was het ongetwijfeld prachtig, maar zeker met al die leegstand boven de winkels, die smerige achterstraatjes en de grauwheid helemaal niet meer van deze tijd.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 april 2009 @ 16:28:10 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68341270
Gewoon plat die zooi en moderniseren... DAT is Rotterdam.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:28:45 #22
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_68341290
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:15 schreef NanKing het volgende:

De koopgoot . Die trappen . Die helling .
Tot je een keer een hartaanval krijgt in de Koopgoot. Dan ben je toch wel blij dat de ambulance je kan bereiken. Want dat is de reden van die trappen.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:28:55 #23
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_68341298
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Gewoon plat die zooi en moderniseren... DAT is Rotterdam.
Inderdaad.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_68341332
van mij mogen ze grauwe zooi daar
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:30:29 #25
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_68341346
Oh. Ik heb het stuk niet goed gelezen. Het gaat om die flats erachter, niet de Lijnbaan zelf. . Jammer. Maarja, je moet ergens beginnen.
And now for something completely different, I'm on a horse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')