Eindelijk, dacht ik.quote:Rotterdams bijna-monument op de schop
Gepubliceerd: 24 april 2009 12:52 | Gewijzigd: 24 april 2009 15:25
Door onze redacteur Mark Hoogstad
Rotterdam, 24 april. Het gebied rondom de Rotterdamse Lijnbaan, in 1953 opgeleverd als de eerste autovrije winkelstraat van Nederland, ondergaat een metamorfose. In totaal worden 320 nieuwe woningen en 7.000 vierkante meter winkelruimte toegevoegd.
* Document - Visie Klankbordgroep Lijnbaanhoven
* Document - Persbericht: Nieuw gezicht voor Lijnbaanhoven en omgeving
* Document - Kamervragen en antwoorden over Lijnbaanensemble
Dat hebben de gemeente Rotterdam en twee vastgoedeigenaren vanmiddag bekendgemaakt. De aankondiging is opmerkelijk, want de Lijnbaan, een ontwerp van architecten Van den Broek en Bakema, staat op de nominatie om de status van rijksmonument te krijgen. Minister Plasterk (Cultuur, PvdA) moet nog een besluit nemen. Vooral de speciale voetgangerszone middenin de stad was een noviteit en trok bij de opening internationale aandacht.
Klik voor fotoserie
Het stedenbouwkundige plan behelst onder meer de sloop van twee monumentale flats (130 woningen) aan de Lijnbaanhoven en de bouw van een parkeergarage. Volgens wethouder Hamit Karakus (bouwen, PvdA) komt Rotterdam met „het respectvol ingrijpen” tegemoet aan de wens van het stadsbestuur om het centrum te verdichten en te verlevendigen. „De logische looproutes en uitnodigende groene hoven vormen straks het hart van het gebied, dat moet fungeren als rustpunt voor bewoners en winkelend publiek.”
Maar de bewoners ageren tegen het plan. „Karakus wentelt het probleem van een weinig aantrekkelijke winkelstraat af op de omgeving door daar botweg de bijl in te zetten”, zegt Jos Vlasblom. Zijn klankbordgroep (bijna 500 huishoudens) vreest uitzettingen, aantasting van de cultuurhistorische waarde en forse verkeerstoename. „Hier moet iets gebeuren, maar dit plan is te rigoureus.”
http://www.nrc.nl/binnenl(...)monument_op_de_schop
De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:02 schreef NanKing het volgende:
Ik vind het veel erger dat de hele hoogstraat in plat ligt. De lijnbaan ziet er gewoon niet uit, vind het helemaal niet erg dat 't plat gaat.
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:07 schreef Psychonikeo het volgende:
cultuurhistorisch? Ik werk net buiten de brandgrens en daar zie je dan nog wel eens wat mooie historische gebouwen, maar in het centrum is bijna alles vierkant en recht. Totaal sfeerloos..
Van mij mogen ze er best de schop in gooien hoor.
Is dat in de buurt van de Weissenbruchstraat? Dat vind ik een mooie wijk.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Verschrikkelijk ja, al die eurowinkeltjes ed die er zitten (ja nog steeds dusquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw.En dan die gooi- en smijtwinkels die er zaten.
Al geloof ik niet dat dat laatste veel is verbeterd.
De koopgootquote:Ik weet niet, Rotterdam, met dat centrum komt het nooit goed. Zelfs de Koopgoot heeft het charisma van een emmer mayonaise. Alleen die naam al, Koopgoot, die volledig is ingeburgerd en geïnstutionaliseerd.Ooit heette dat winkelgebied de BeursTraverse, maar die naam is nooit verder gekomen dan wat beleidsnota's en een paar glimmende folders.
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Ik ken er al enkele! (die het plein dus mooi vinden)quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:
[..]
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Mijn Oude Binnenweg, wat doe je?quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:13 schreef buachaille het volgende:
Met alle respect voor de rotterdammers die trots zijn op hun stad maar zelfs als een alles binnen een straal van 5 kilometer rond de coolsingel platgegooid zou worden dan gaat er nog weinig van architectonische waarde verloren voor het nageslacht ben ik van mening.
Valt erg mee hoor, het is juist erg dynamisch en leuk. Moet je het wel een beetje voor leren kennen...quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Ik vind het Schouwburgplein mooi.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:
[..]
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Ik ook, al ben ik er geboren en getogen. De laatste tien, vijftien jaar heeft Rotterdam een goeie naam gekregen onder kunstenaars en andere hippe vogels maar zelfs die scene heeft iets rauws en grauws. Echt een totaal andere wereld vergeleken met het lievige bloemensfeertje dat je in de hippere wijken van de hoofdstad vindt. Rotterdam loopt voorop en is ultra-urban maar je moet ervan houden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Tot je een keer een hartaanval krijgt in de Koopgoot. Dan ben je toch wel blij dat de ambulance je kan bereiken. Want dat is de reden van die trappen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:15 schreef NanKing het volgende:
De koopgoot. Die trappen
. Die helling
.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Gewoon plat die zooi en moderniseren... DAT is Rotterdam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |