Er bestaan talloze varianten voor lasagne dus leek me leuk om een topic te maken waarin men recepten onderling kan uitwisselen.
Zelf heb ik eigenlijk 3 varianten die we geregeld eten.
De meest kindvriendelijke (milde smaak en niet te pittig) en tevens minst interessante is de lasagne uit een pakje van knorr , beetje gehakt , beetje groente, kaas enz.
Variant 2 heb ik
van mijn Italiaanse oma in Napels op traditionele manier leren maken ooit eens via via van Smulweb afgejat
Lasagne op traditionele wijze Ingrediënten
1/2 a 1 ui, 3 teentjes knoflook, 500 gr. rundergehakt, italiaanse kruiden (basilicum, oregano, majoraan, peterselie, paprikapoeder), 1 laurierblaadje, sambal, 3 kleine blikjes tomatenpuree, 1 blik gepelde tomaten in stukjes, 1 pakje gezeefde tomaten, 1 pak voorgekookte lasagnevellen, olijfolie, 2 bolletjes mozzarella (of evt. 8 plakken jonge kaas), 50 gr. boter, 50 gr. bloem, 500 ml. koude melk, suiker, peper en zout.
Bereidingswijze
Voor de bolognesesaus de ui snipperen en in een grote koekenpan met wat olijfolie fruiten, halverwege de fijngesneden knoflook toevoegen. In de kleine braadpan de tomatenpuree hard verwarmen (blijf roeren, anders brandt ze aan),tot deze niet zurig meer ruikt. Het ui/knoflook/olie mengsel toevoegen. In de grote koekenpan weer wat olijfolie verwarmen en het gehakt met de kruiden, zout en peper rul bakken. Toevoegen aan het tomatenpureemengsel, gepelde tomaten en gezeefde tomaten toevoegen en op smaak brengen met sambal, suiker en evt. nog wat kruiden en een laurierblaadje toevoegen. 1/2 uur a 3 kwartier op laag vuur laten sudderen met deksel op de pan, af en toe roeren. Ondertussen de oven voorverwarmen op 180 gr. C. Voor de bechamelsaus de boter smelten (niet bruin laten worden), bloem erdoor roeren en verwarmen (schrik niet; het wordt een soort klont, maar dat komt goed!). Daarna beetje bij beetje de koude melk met een garde erdoor roeren. Laten koken en blijven roeren tot je een dikke saus hebt. Op smaak brengen met zout en peper.
In een ingevette ovenschaal 1 laag lasagnevellen leggen. Vervolgens bedekken met 1/3 van de bechamelsaus, 1/3 van de bolognesesaus en 1 in plakjes gesneden bolletje mozzarella of 4 plakken kaas. Nu weer herhalen met een laag lasagnevellen, saus en kaas, vervolgens nog zon laag maar dan zonder kaas. Afdekken met aluminium-folie en in de oven schuiven, boven het midden. Na 30 min. de folie verwijderen en nog 15 min. in de oven laten. Als het "knettert" is het klaar.
Lekker erbij: plakken vleestomaat afgewisseld met plakken mozzarella. Hier wat pesto over verdelen.
Deze is wel een poosje werk maar dan heb je ook wat
De laatste variant heeft mijn vriendin ooit op tv gezien bij help papa kookt (

) en is moet ik eerlijk bekennen voor de afwisseling ook érg lekker:
Lasagne met spinazie en salami Benodigdheden
* 1 rode paprika
* 1 ui
* 250 gram salami
* 400 ml melk
* 200 ml water
* 1 pak Knorr Wereldgerecht Lasagne Bolognese
* 600 gram gewassen spinazie
* 150 gram geraspte (belegen) kaas
Bereiding
Verwarm de oven voor op 200º C. Snijd de paprika, ui en de salami in blokjes. Verhit een wok en bak de salamireepjes ongeveer 3 minuten. Gebruik geen olie of margarine, er komt genoeg vet uit de salami. Voeg de paprika en de ui toe en bak nog ongeveer 3 minuten. Schep de gewassen spinazie erdoor en laat deze al omscheppend in 2 minuten slinken. Schep het overtollige vocht eraf. Voeg de melk, het water en de inhoud van het zakje Lasagnesaus aan het spinaziemengsel toe. Laat de saus 2 a 3 minuten doorkoken (let op, de saus blijft dun). Vet een ovenschaal (inhoud ca. 1,5 liter) in en doe de saus en de lasagnebladen (voorkoken is niet nodig) om en om in de schaal. Begin en eindig met een laagje saus. Strooi als laatste de geraspte kaas over het gerecht. Laat de lasagne in 30 tot 40 minuten gaar worden op ca 200º C.
Andere en vooral vernieuwende lasagne-recepten hou ik me voor aanbevolen
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977