abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2009 @ 19:13:21 #1
3542 Gia
User under construction
pi_68279736
Even een serieuze vraag:

Mijn zus werkt in de zorg en heeft een contract voor 24 uur. Zij heeft tot nu toe altijd alle diensten gedraaid.
Echter, op dit moment ligt zij in scheiding en blijft zij straks alleen met twee autistische kinderen van 7 en 9.

Nu eist haar leidinggevende dat zij straks gewoon alle diensten moet draaien. Dat betekent dat ze voor avonddiensten een babysit moet inhuren en opvang moet zoeken voor uren overdag buiten schooltijd.
Maar de nachtdiensten is nog het grootste probleem.

Wat zijn haar rechten hierin?

Ik heb al flink zitten googlen. Wat ik tegen kwam is dat een alleenstaande ouder met bijstand, met een kind onder de 12, niet gedwongen kan worden werk te accepteren met onregelmatige diensten en weekenden. Maar het punt is dat zij niet in de bijstand zit en dit ook helemaal niet wil.

CWI is ze al geweest, die kunnen haar niet helpen.
Omscholen wordt overwogen, maar tot die tijd zit ze toch met een probleem.

Naar vader toe op die tijden, kan niet. Die gaat te ver weg wonen en de kinderen zitten op speciaal onderwijs. Complete weekenden naar vader en dan nachtdiensten draaien is ook een probleem, omdat de kinderen op zaterdagochtend zwemles hebben die toch door moet gaan.

Graag goede raad.
pi_68279860
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:13 schreef Gia het volgende:
Nu eist haar leidinggevende dat zij straks gewoon alle diensten moet draaien. Dat betekent dat ze voor avonddiensten een babysit moet inhuren en opvang moet zoeken voor uren overdag buiten schooltijd.
Maar de nachtdiensten is nog het grootste probleem.

Wat zijn haar rechten hierin?
Dat hangt er vanaf welke afspraken ze vantevoren daarover gemaakt heeft (al dan niet in het contract of de CAO). Overleg is natuurlijk mogelijk, maar de reden dat het voor haar slecht uit komt om nachten te werken is niet interessant voor de werkgever (gelukkig maar, anders benadeeld ze daarmee haar collega's, die misschien ook wel helemaal geen zin hebben om 's nachts te werken maar geen smoesje hebben).
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:17:42 #3
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_68279866
Ik zou in ieder geval wat water bij de wijn doen. Ik snap dat die nachdiensten lastig worden, maar dat van die zwemles op zaterdag is mijns inziens een non-excuus.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:21:11 #4
3542 Gia
User under construction
pi_68279975
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:17 schreef aaipod het volgende:
Ik zou in ieder geval wat water bij de wijn doen. Ik snap dat die nachdiensten lastig worden, maar dat van die zwemles op zaterdag is mijns inziens een non-excuus.
De kinderen zijn beide autistisch. Het is ook nog niet zeker of jeugdzorg de weekenden bij papa wel toe gaat staan, i.v.m. hun autisme.
Wel is er een afspraak dat vader om de week met de kinderen naar de zwemles gaat en de kinderen 's avonds terug brengt.

Overdag, vroege dienst en avonddiensten kunnen binnen de familie opgevangen worden.

Hoewel het eigenlijk van de zotte is dat je een babysit moet inhuren om te gaan werken.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:22:53 #5
3542 Gia
User under construction
pi_68280031
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:17 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf welke afspraken ze vantevoren daarover gemaakt heeft (al dan niet in het contract of de CAO). Overleg is natuurlijk mogelijk, maar de reden dat het voor haar slecht uit komt om nachten te werken is niet interessant voor de werkgever (gelukkig maar, anders benadeeld ze daarmee haar collega's, die misschien ook wel helemaal geen zin hebben om 's nachts te werken maar geen smoesje hebben).
Slecht uitkomen is zwak uitgedrukt. Toen zij deze baan accepteerde had ze nog een man in huis en was er geen probleem.

Ze kan deze kinderen niet alleen thuis laten. Een babysit voor de nachten is niet mogelijk. Laten logeren kan niet i.v.m. ophalen door het schoolbusje.
pi_68280164
Het lijkt me dat die leidinggevende alle recht heeft om te eisen dat ze die diensten blijft draaien. Als je werk niet past bij je persoonlijke situatie, moet je of ander werk zoeken, of zorgen dat je persoonlijke situatie verandert. Tenzij zoiets buiten je schuld om gebeurt natuurlijk, maar dat lijkt me hier niet het geval.
pi_68280235
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:22 schreef Gia het volgende:
Slecht uitkomen is zwak uitgedrukt. Toen zij deze baan accepteerde had ze nog een man in huis en was er geen probleem.

Ze kan deze kinderen niet alleen thuis laten. Een babysit voor de nachten is niet mogelijk. Laten logeren kan niet i.v.m. ophalen door het schoolbusje.
Dat kan wel zijn, maar waarom moet van haar probleem het probleem van de werkgever en/of haar collega's gemaakt worden? Die hebben er verder ook niet voor gezorgd dat zij zonodig moest gaan scheiden? Het is dus onredelijk om te verwachten dat daarvoor specifieke regels bestaan.
Daarom is het van belang wat er in de CAO staat over dit soort dingen. Staat daar wellicht iets in over kinderopvang als ze moet werken? Dan kan ze daar gebruik van maken en 's nachts de kinderen daar deponeren.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_68280307
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:21 schreef Gia het volgende:
Hoewel het eigenlijk van de zotte is dat je een babysit moet inhuren om te gaan werken.
Dan moet ze over haar (eventuele) schaamte en/of principes heenstappen, zorgen dat ze wordt ontslagen en in de bijstand gaan zitten.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:30:24 #9
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_68280371
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:21 schreef Gia het volgende:

[..]

De kinderen zijn beide autistisch. Het is ook nog niet zeker of jeugdzorg de weekenden bij papa wel toe gaat staan, i.v.m. hun autisme.
Wel is er een afspraak dat vader om de week met de kinderen naar de zwemles gaat en de kinderen 's avonds terug brengt.

Overdag, vroege dienst en avonddiensten kunnen binnen de familie opgevangen worden.

Tsja, maar als jeugdzorg het wel toestaat dan is de zwemles hier geen valide argument om dat hele weekend niet te draaien. De kinderen zouden best daar op zwemles kunnen/niet op zwemles kunnen of op een andere dag zwemlessen.

Wat betreft het inhuren van de babysitter.. Dat is toch logisch? Als je kinderen neemt en wilt werken dan is het logisch dat je hier een regeling voor zal moeten treffen. Ik snap dat het geen ideale situatie is en dat de scheiding natuurlijk niet te voorzien was tijdens de 'verwekking' van de kinderen, maar het is nu niet een unieke situatie. Ze zal zich moeten redden met deze situatie. Ze is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn
  woensdag 22 april 2009 @ 19:39:10 #10
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_68280729
Tja, scheiden kies je voor. Heel sneu allemaal, maar de werkgever heeft daar niks mee te schaften. Ze kan het beste een regelmatigere day-job zoeken.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 22 april 2009 @ 19:39:43 #11
3542 Gia
User under construction
pi_68280745
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:27 schreef 700MB het volgende:

Dan kan ze daar gebruik van maken en 's nachts de kinderen daar deponeren.
Twee autistische kinderen?

't Is geen onwil, hoor. Ontslag nemen mag ze niet. Heeft ze al nagevraagd. Is ook niet wat ze wil. Ze wil gewoon graag 24 uur blijven werken. Ze wil ook best ander werk binnen de zorg of eventueel omscholing.

Maar wat moet ze doen op de eerste de beste dag dat ze nachtdienst heeft en geen opvang voor de kinderen? Want dat zit er dus aan te komen. Ik heb zelf een huishouden en ga niet op een ander slapen.
Deskundige kinderopvang inhuren mag ze niet eens uit de PGB betalen.
pi_68280791
Er wordt niet stilgestaan bij het feit dat de kinderen autistisch zijn. Dat houdt in dat ze structuur nodig hebben.
Waarschijnlijk was die structuur er toen de ouders nog samen waren.
Een oppas zal dus een speciale opleiding gehad moeten hebben en zal voor langere tijd op deze kinderen moeten passen.
Ik vind dat de werkgever wel wat coulanter mag zijn. Als deze dame jarenlang heeft klaargestaan voor deze instelling dan mag daar best wat tegenover staan. In ieder geval begrip voor de situatie! Als dit probleem niet op te lossen is binnen de huidige afdeling dan moet er gekeken worden naar een andere functie binnen de instelling. Zoiets valt onder "goed werkgeverschap'.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:42:01 #13
3542 Gia
User under construction
pi_68280819
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:30 schreef aaipod het volgende:

[..]

Tsja, maar als jeugdzorg het wel toestaat dan is de zwemles hier geen valide argument om dat hele weekend niet te draaien. De kinderen zouden best daar op zwemles kunnen/niet op zwemles kunnen of op een andere dag zwemlessen.

Wat betreft het inhuren van de babysitter.. Dat is toch logisch? Als je kinderen neemt en wilt werken dan is het logisch dat je hier een regeling voor zal moeten treffen. Ik snap dat het geen ideale situatie is en dat de scheiding natuurlijk niet te voorzien was tijdens de 'verwekking' van de kinderen, maar het is nu niet een unieke situatie. Ze zal zich moeten redden met deze situatie. Ze is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn
Nogmaals, het gaat vooral om de avonden. De weekenden, naschoolse opvang en avonden kunnen opgevangen worden binnen de familie. Maar ze kan slechts 2 nachten per maand werken, als de kinderen meewerken. Dan zitten ze namelijk vanuit de autismebegeleiding in een logeerhuis. Punt is wel dat die bellen als de kinderen flippen. Dan moeten ze gehaald worden.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:42:33 #14
3542 Gia
User under construction
pi_68280831
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:39 schreef _Flash_ het volgende:
Tja, scheiden kies je voor. Heel sneu allemaal, maar de werkgever heeft daar niks mee te schaften. Ze kan het beste een regelmatigere day-job zoeken.
Haar man heeft een ander. Is dus niet haar keuze maar de zijne.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:46:49 #15
3542 Gia
User under construction
pi_68280988
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Er wordt niet stilgestaan bij het feit dat de kinderen autistisch zijn. Dat houdt in dat ze structuur nodig hebben.
Waarschijnlijk was die structuur er toen de ouders nog samen waren.
Een oppas zal dus een speciale opleiding gehad moeten hebben en zal voor langere tijd op deze kinderen moeten passen.
Ik vind dat de werkgever wel wat coulanter mag zijn. Als deze dame jarenlang heeft klaargestaan voor deze instelling dan mag daar best wat tegenover staan. In ieder geval begrip voor de situatie! Als dit probleem niet op te lossen is binnen de huidige afdeling dan moet er gekeken worden naar een andere functie binnen de instelling. Zoiets valt onder "goed werkgeverschap'.
Goh, gelukkig ook nog wat begrip. Dank je.

Mijn zus heeft vanaf haar 17de altijd gewerkt in de zorg. Zij heeft niet om deze situatie gevraagd en is dus ook op zoek naar een andere baan of wil zich eventueel laten omscholen tot onderwijsassistent of zo.

Maar tot die tijd is de situatie zoals die nu is. Haar leidinggevende wil van geen wijken weten en eist dat zij 4 nachten per maand werkt. Als het nou nog 'normale' kinderen waren, dan hadden ze nog wel ergens 'gedumpt' kunnen worden voor die nachten. Maar met autistische kinderen kan dat niet zomaar.

Regelmatig moet één van de twee, meestal de jongste (meisje) opgehaald worden op het logeeradres, omdat ze er geen raad meer mee weten. En daar werken deskundige mensen!
pi_68281114
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Kunnen die kinderen dan niet gewoon bij die man gaan wonen? Als je zus het niet kan bolwerken om goed voor ze te zorgen, lijkt me dat een betere oplossing.
pi_68281224
ze zou eens bij de vakbond voor de zorg (is er vast wel) om advies kunnen vragen. Die geven vaak ook juridische bijstand. Het lijkt me wel redelijk als haar baas idd onder het mom van ´goed werkgeverschap´ coulant is met je zus. Vooral als het echt (concreet!) tijdelijk is omdat ze zich gaat omscholen.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:58:55 #18
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_68281342
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:17 schreef 700MB het volgende:

[..]

Het enige juiste antwoord.
pi_68281346
Ik denk niet dat er verder iets over op papier staat. Maar ik neem aan dat je zus in een team werkt. Misschien is het een idee dat ze in een teamoverleg aangeeft hoe de situatie is en aan haar collega's vraagt of iemand bezwaar heeft dat ze geen nachtdiensten draait. Misschien zijn er wel mensen die haar diensten over willen nemen.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  woensdag 22 april 2009 @ 20:00:20 #20
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_68281389
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus?
Dan nog moet je *beide* tot een besluit komen over de toekomst. En daar zitten consequenties aan.
Als dat besluit is dat zij primair voor de kinderen gaat zorgen dan zal ze moeten inleveren qua mogelijkheden om te werken. Als het besluit is dat hij primair voor de kinderen zorgt dan geldt dat voor hem.

Ik vind het nog steeds zo apart dat de primaire zorg in 99% van de gevallen door de moeder geclaimd wordt / op de moeder geschoven wordt.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 22 april 2009 @ 20:08:27 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68281641
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:39 schreef Gia het volgende:
Ontslag nemen mag ze niet. Heeft ze al nagevraagd.
Van wie niet? gelukkig zijn er wetten waarin staat dat dit wel mag.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 april 2009 @ 20:09:13 #22
3542 Gia
User under construction
pi_68281663
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:50 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Kunnen die kinderen dan niet gewoon bij die man gaan wonen? Als je zus het niet kan bolwerken om goed voor ze te zorgen, lijkt me dat een betere oplossing.
Mijn zus kan prima voor de kinderen zorgen. Zoals ik al aangegeven heb, kunnen de kinderen niet bij de vader gaan wonen, i.v.m. onderwijs voor autistische kinderen dat ze nu bezoeken. Daarbij is het nog de vraag of jeugdzorg hier achter zou staan.
Dat moet nog afgewacht worden, staan nog gesprekken voor gepland.

Verder werken zowel vader als de nieuwe vriendin fulltime. Wie zou daar dan voor deze twee autistische kinderen moeten zorgen? De nieuwe 'opa en oma'?
  woensdag 22 april 2009 @ 20:10:26 #23
3542 Gia
User under construction
pi_68281711
quote:
Op woensdag 22 april 2009 20:08 schreef sanger het volgende:

[..]

Van wie niet? gelukkig zijn er wetten waarin staat dat dit wel mag.
Hier wil ik graag meer over weten. Bij het CWI hebben ze gezegd dat zij geen ontslag mag nemen, omdat ze dan geen recht heeft op WW.
Ontslag nemen omdat ze een andere baan zou hebben, mag natuurlijk wel, maar zover is het nog niet.
pi_68281732
Staat jeugdzorg er wel achter dan dat je zus nachtdiensten gaat draaien terwijl ze in d'r eentje voor twee autistische kinderen moet zorgen dan?
  woensdag 22 april 2009 @ 20:12:29 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68281765
Hoezeer de situatie voor je zus ook rot is is scheiden nog altijd een keuze. Weliswaar een min of meer gedwongen keuze maar toch.

De werkgever staat in haar recht. Dat is een feit. Ze kan eisen dat je zus haar functie gewoon blijft uitoefenen. Wat coulance zou echter geen kwaad kunnen, zeker gezien de situatie, maar is geen vereistte.

Kan je zus niet in overleg en ipv die 2 nachten onbetaald verlof opnemen? Of gaat het de werkgever er om dat die uren anders niet ingevuld kunnen worden?

Andere optie is dat je zus met al haar collega's gaat praten om te kijken of er een aantal zijn die willen ruilen van dienst om zo die twee nachten op te vangen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')