quote:Voormalig KNVB-arts: 'Slidings en tackles afschaffen'
22/04/2009 12:34
Een verbod op slidings en tackles. Daarvoor pleit Han Inklaar, de voormalig bondsarts die onlangs afscheid nam van de KNVB na er 32 jaar in dienst te zijn geweest.
In een interview op Ons Oranje.nl benadrukt Inklaar een voorstander te zijn van het voorkomen van blessures. Maar hij ziet te weinig medestanders. Zo wijst de arts op het Arbo-beleid, waarmee het bedrijfsleven de kans op ongevallen en ziekten te lijf gaat.
'Maar kijk eens naar het profvoetbal', verzucht Inklaar. 'Veel clubs hebben alleen een parttime clubarts, de aandacht voor preventie is minimaal. Het is vaak het opvangen van de ellende die na ieder weekeinde is ontstaan. Dat is vreemd, want met preventie is veel te winnen. Uit studies blijkt dat het aantal blessures met 20 tot 25 procent kan afnemen. Over kosten en besparingen gesproken…'
Inklaar heeft een reden voor het gestegen aantal blessures in het voetbal. 'Als je kijkt naar het WK van 1974, dan zie je dat het voetbal in zó’n laag tempo werd gespeeld. Er wordt tegenwoordig veel sneller gespeeld, meer in de kleine ruimte en met een enorme intensiteit in bewegingen. Ook vanwege de fysiek grotere belasting en het toegenomen fysieke contact is de kans op een blessure groter. Het voetbal is hoogstaander dan vroeger, maar de risico’s zijn dat ook.'
Waar Inklaar het voetbal zag ontwikkelen, constateerde hij dat de blessurepreventie is achtergebleven. 'Auto's zijn in de loop der jaren ook steeds sneller gaan rijden. Maar er zijn wel airbags gekomen, kreukelzones en kooiconstructies. Voetballers kunnen die niet krijgen, uiteraard, maar zijn ook niet op andere manieren meer beschermd.'
Een van de manieren om voetballers beter te beschermen, is een verandering van enkele spelregels, pleit Inklaar. 'Als de tackle en sliding worden verboden, zou dat veel minder blessures tot gevolg hebben. Medisch gezien zou dat een zegen zijn. Maar zo'n verandering doet wezenlijk geweld aan het karakter van de sport aan. Dat zul dus wel niet gebeuren.'
In de zaal heb je dat toch al? Daar mag je een speler aan de bal niet eens aanrakenquote:Op woensdag 22 april 2009 12:47 schreef Grulez het volgende:
Lijkt me niet echt een goed plan. Het maakt toch ook echt deel uit van het spel.
Risico van het vak.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:56 schreef FireFox1 het volgende:
Speel sinds dit jaar weer op het groene gras, en ben door slidings en bleven steken in het gras al 2x geblesseerd geraakt.
En ik ben keeperquote:
Ja, want daar heb je echt een harde tackle voor nodigquote:Op woensdag 22 april 2009 13:17 schreef SCH het volgende:
Ik vind het wel goed dat hij de discussie hierover opnieuw begint, zekerop de dag dat Arjen Robben opnieuw geblesseerd is.
Robben raakt niet geblesseerd door tackles of slidings (behalve van Dacourt en Mokoenaquote:Op woensdag 22 april 2009 13:17 schreef SCH het volgende:
Ik vind het wel goed dat hij de discussie hierover opnieuw begint, zekerop de dag dat Arjen Robben opnieuw geblesseerd is.
Beentjes van glas.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:18 schreef BertMaalderink het volgende:
[..]
Ja, want daar heb je echt een harde tackle voor nodig
Die jongen breekt z'n been al als je er een pleister op plakt.
Als je het gebruiken van je handen bij het boksen afschaft heb je ook veel minder blessures.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Volgens mij wil hij het helemaal niet afschaffen. Dat blijkt niet uit het stuk. Het enige dat hij zegt is dat als je het afschaft je minder blessures hebt. Nogal logisch.
Verpest het nou nietquote:Op woensdag 22 april 2009 13:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Volgens mij wil hij het helemaal niet afschaffen. Dat blijkt niet uit het stuk. Het enige dat hij zegt is dat als je het afschaft je minder blessures hebt. Nogal logisch.
Heb je hem weer.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:17 schreef SCH het volgende:
Dat zijn zo'n 335 dagen per jaar.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:17 schreef SCH het volgende:
zeker op de dag dat Arjen Robben opnieuw geblesseerd is.
Ja, daarom slaat dat stuk in het artikel ook nergens op. Ik snap ook niet dat ze daar de kop van hebben gemaakt. Het is alleen maar een opendeurintrap opmerking. Er staat nergens dat hij daarvoor pleit. Waar hij wel voor pleit is prefentie tegen blessures. Dat kan makkelijk met bepaalde trainingen.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:23 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Als je het gebruiken van je handen bij het boksen afschaft heb je ook veel minder blessures.
-->
Vraag dat maar aan Verthongenquote:Op woensdag 22 april 2009 13:25 schreef Tha_Duck het volgende:
Hoe moet je dan aan de bal komen? Wachten tot de tegenstander hem aan je geeft?
Tuurlijk kan je dat wel tegen gaan. Je hebt ook beter materiaal, betere voorbereiding, meer kennis van medische zaken, betere behandelingen enz. enz. Wat is er verkeerd om te kijken hoe je minder blessures kunt krijgen???quote:Op woensdag 22 april 2009 13:35 schreef Kopbal het volgende:
In elke topsport heb je te maken met blessures. Vroeger waren dat er in het voetbal minder omdat het tempo nu een niveautje of 6 hoger ligt. Dat kan je niet tegengaan lijkt me.
Als dit niet meer mag in het voetbal, blijft er niets van het spelletje over:quote:Op woensdag 22 april 2009 13:34 schreef SCH het volgende:
De man in het artikel vraagt aandacht voor de preventie in het voetbal. Lijkt me niet meer dan terecht als je ziet hoeveel blessures er zijn.
quote:tac·kle [tekkel] de; m -s (sp) het fysiek aanvallen ve tegenstander om de bal te bemachtigen
Het lijkt me dat de (top)clubs daar echt wel wekelijks zo niet dagelijks mee bezig zijn hoor. Kijk eens hoeveel geld er omgaat in het voetbal, dan kan je mij niet vertellen dat een club als Man Utd. niet optimaal gebruik maakt van de kennis op dat gebied.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat wel tegen gaan. Je hebt ook beter materiaal, betere voorbereiding, meer kennis van medische zaken, betere behandelingen enz. enz. Wat is er verkeerd om te kijken hoe je minder blessures kunt krijgen???
Hij zegt toch ook dat het niet zo reeel is maar dat het wel minder blessures zou opleveren. Het is er een beetje uitgelicht in de kop maar het is geen serieus voorstel.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:39 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Als dit niet meer mag in het voetbal, blijft er niets van het spelletje over:
[..]
quote:Op woensdag 22 april 2009 12:55 schreef spijkerbroek het volgende:
Schaf dan het hele voetbal maar af.
Dat zal je nog tegenvallen denk ik. De discussie kan zoals SCH zegt ook breder worden uitgelegd. Het is inderdaad niet het meest briljante artikel ooit, maar het idee om de blessures tegen te gaan, is zeker relevant. Ik ben het ook totaal niet eens met dit plan, maar ik ben bijvoorbeeld wel voorstander van de strikte handhaving van spelregels mbt tackels van achter.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:40 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de (top)clubs daar echt wel wekelijks zo niet dagelijks mee bezig zijn hoor. Kijk eens hoeveel geld er omgaat in het voetbal, dan kan je mij niet vertellen dat een club als Man Utd. niet optimaal gebruik maakt van de kennis op dat gebied.
Denk het juist niet. Het Milanello was misschien wel het eerste voorbeeld, en dat schijnt nu achterhaald te zijn door met name de topclubs in de PL. Hoe meer geld, hoe betere blessurepreventie.quote:
Het is toch ook niet meer dan logisch? Clubs hebben een gigantisch kapitaal op het veld staan, elke organisatie die een beetje professioneel is doet er alles aan om dat te beschermen.quote:Op woensdag 22 april 2009 14:04 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Denk het juist niet. Het Milanello was misschien wel het eerste voorbeeld, en dat schijnt nu achterhaald te zijn door met name de topclubs in de PL. Hoe meer geld, hoe betere blessurepreventie.
Precies. Dus betere blessurepreventie is niet nodig want die is er al. Hoe beter je het wil hebben hoe meer je moet betalen. Eigenlijk zo logisch als wat.quote:Op woensdag 22 april 2009 14:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het is toch ook niet meer dan logisch? Clubs hebben een gigantisch kapitaal op het veld staan, elke organisatie die een beetje professioneel is doet er alles aan om dat te beschermen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |