Volgens mij doen kakkewrs het juist op de manier die TS als correct beschouwt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Zeer terechte klacht ja. Hoor het voornamelijk bij kakkers.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:43 schreef -skippybal- het volgende:
Terechte klacht!
quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat is dat voor een achterlijke taalverkrachting?![]()
Het is Koningin, waarbij je de ng-klank dus net zo uitspreekt als in 'ring' of 'honger' of 'bengel'. Maar sommige verstandelijk achtergestelden leggen de nadruk op de G, waardoor je dus Konin-gin krijgt. Met name Brabanders en ander zachte-g tuig hebben deze eigenschap.
Gelieve hier onmiddelijk mee op te houden en weer terug te keren naar de juiste uitspraak vóór 30 april. Het is Koninginnedag, niet Konin-ginnedag!
Hoaxquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Het is Koningin, waarbij je de ng-klank dus net zo uitspreekt als in 'ring' of 'honger' of 'bengel'. Maar sommige verstandelijk achtergestelden leggen de nadruk op de G, waardoor je dus Konin-gin krijgt. Met name Brabanders en ander zachte-g tuig hebben deze eigenschap.
Gelieve hier onmiddelijk mee op te houden en weer terug te keren naar de juiste uitspraak vóór 30 april. Het is Koninginnedag, niet Konin-ginnedag!
Kenkerhoer bekt alleen lekkerderquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:50 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Ja, of Koning-in, maar Kone-gin gaat sneller.
Tuurlijk wel faalhaasquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.癌症爐灶
Volgens van Dale ligt de klemtoon op de laatste lettergreep met de G inbegrepen, daardoor hoor je gin met een "zachte" G.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:54 schreef JanusAnus het volgende:
Ik zie hier een soort patat/friet discussie ontstaan.
quote:
Precies.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:55 schreef L.no het volgende:
http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2008/04/index.html
koo-ne-gin
Maar het wel juist hebbenquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:55 schreef laforest het volgende:
[..]
![]()
OT: Het zijn die losers uit het Zuiden des Lands die de taal zo verkrachten.
Er staat duidelijk omdat mensen het zo moeilijk vonden om correct uit te spreken zijn mensen koo-ne-gin gaan zeggen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:55 schreef L.no het volgende:
http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2008/04/index.html
koo-ne-gin
Het is maar taaladviesquote:
Jij kunt de R nog niet eens fatsoenlijk uitspreken wed ik.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Er staat duidelijk omdat mensen het zo moeilijk vonden om correct uit te spreken zijn mensen koo-ne-gin gaan zeggen.
Als je koningin niet correct kunt uitspreken dan zeg je maar Hare Majesteit, maar ga geen koo-ne-gin zeggen.
Het staat in de Van Dale...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Het is maar taaladvies
Het feit is dat die FOUTE uitspraak is ontstaan omdat er gewoon veel mensen zijn die de Nederlandse taal niet meester zijn.
Inderdaadquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Er staat duidelijk omdat mensen het zo moeilijk vonden om correct uit te spreken zijn mensen koo-ne-gin gaan zeggen.
Als je koningin niet correct kunt uitspreken dan zeg je maar Hare Majesteit, maar ga geen koo-ne-gin zeggen.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef BluesRebel het volgende:
TS heeft meer dan gelijk!!
Wij hier in Friesland krijgen vaak te horen dat we niet goed kunnen praten maar wij spreken tenminste Fries en Nederlands.... Brabanders en Limburgers GEEN VAN BEIDE!
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Wikipedia is er ook duidelijk over trouwens. En Wikipedia heeft altijd gelijk!
Wiki is onbetrouwbaar, die beweert ook dat het patat is terwijl iedereen friet zegt irl.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Wikipedia is er ook duidelijk over trouwens. En Wikipedia heeft altijd gelijk!
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Jij kunt de R nog niet eens fatsoenlijk uitspreken wed ik.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:02 schreef Hephaistos. het volgende:
Wikipedia[/url] is er ook duidelijk over trouwens. En Wikipedia heeft altijd gelijk!
quote:Huidige versie per 21 apr 2009 15:01
Hephaistos99
+
== Uitspraak ==
+
Hoewel in sommige streken van het land het woord Koningin wordt uitgesproken met de nadruk op de G, is de juiste Nederlandse uitspraak die waarbij de ng-klank wordt uitgesproken als in het woord 'ring'.
Wat heb jij dan voor zaadnaam, rare emoquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:55 schreef laforest het volgende:
[..]
![]()
OT: Het zijn die losers uit het Zuiden des Lands die de taal zo verkrachten.
Hij claimt nog steeds dattie op vrouwen valt ook hequote:Op dinsdag 21 april 2009 15:05 schreef JanusAnus het volgende:
[..]
Wat heb jij dan voor zaadnaam, rare emo
Het is ook patat en geen friet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:05 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Wiki is onbetrouwbaar, die beweert ook dat het patat is terwijl iedereen friet zegt irl.
Call me John ...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:05 schreef JanusAnus het volgende:
[..]
Wat heb jij dan voor zaadnaam, rare emo
Jep, vooral met dikke borsten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:06 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Hij claimt nog steeds dattie op vrouwen valt ook he
Taaladvies is waarschijnlijk door een Brabo of Limbo geschreven.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:09 schreef Rapaille het volgende:
Kijk eens op de vandale site:
http://www.vandale.nl/van(...)/?zoekwoord=koningin
ko·nin·gin
Stelletje opa's.quote:Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic
enda thu uuat unbidan uue nu.
Yeah ignore the facts...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Taaladvies is waarschijnlijk door een Brabo of Limbo geschreven.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:09 schreef Rapaille het volgende:
Kijk eens op de vandale site:
http://www.vandale.nl/van(...)/?zoekwoord=koningin
ko·nin·gin
quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Bronquote:Er is geen enkele etymoligische onderbouwing voor dit taalgedrocht, want dat is
het. Maar veel mensen gebruiken het al jaren zo, dus moeten we het
(helaas) als onderdeel van het Nederlands beschouwen. Fout: nee. Mooi: nog neeër.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef BluesRebel het volgende:
Wij hier in Friesland krijgen vaak te horen dat we niet goed kunnen praten maar wij spreken tenminste Fries en Nederlands.... Brabanders en Limburgers GEEN VAN BEIDE!
Dat dus..quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Het is maar taaladvies
Het feit is dat die FOUTE uitspraak is ontstaan omdat er gewoon veel mensen zijn die de Nederlandse taal niet meester zijn.
Taal advies is gewoon een clubje van mensen die niets te doen hebben. Het is geen overheidsinstelling en hun advies is zeker niet bindend. Daarom heet het ook advies.quote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
![]()
http://www.vandale.nl/van(...)ek/?zoekwoord=honger
En hoe spreek je dat uit? Juist!
Van Dale is redelijk officieelquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:15 schreef laforest het volgende:
[..]
Taal advies is gewoon een clubje van mensen die niets te doen hebben. Het is geen overheidsinstelling en hun advies is zeker niet bindend. Daarom heet het ook advies.
Advies wat men dus ook naast zich neer kan leggen als men concludeert dat deze club Brabo's een foute uitspraak tot standaard uitroepen.
huidig) (vorige) 21 apr 2009 15:01 Hephaistos99 (Overleg | bijdragen) (6.735 bytes) (ongedaan maken)quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:15 schreef MrX1982 het volgende:
TS die wiki aanpast om zijn post kracht bij te zetten.
Dat zegt er WEL iets overquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:19 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja, dat zegt toch niks over de ng-klank johFucking hell zeg, ben je een brabander ofzo?
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef laforest het volgende:
Er is geen enkele etymoligische onderbouwing voor dit taalgedrocht, want dat is het.
Ok dus taaladvies, de blog en van dale zeggen dat het met een zachte G is?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef laforest het volgende:
Een andere blog zegt dan weer:
http://nltaal.blog.nl/taa(...)ningin_of_de_konegin
Taalvraag. Een lezeres vindt het vreemd dat veel mensen ‘konegin’ zeggen in plaats van ‘koningin’. Is die uitspraak fout?
Haagse Harry zegt ‘kaunegin’ in plaats van ‘koningin’. Hij is een stadsgenoot van Beatrix. Dus hij kan het
weten, zou je denken. Ook buiten Den Haag zeggen veel mensen ‘konegin’. Wat mij opvalt, is dat dat vooral Oranjegezinden zijn. Ik als republikein in hart en nieren zeg gewoon
‘koningin’.
‘Konegin’ slaat vooral op die van ons, te weten Beatrix en eerder
Juliana. Heb je ooit iemand het over ‘Konegin Paola’ of ‘Konegin
Elisabeth’ horen praten? Ik niet.
Taalgedrocht
Al met al een interessant
taalverschijnsel. Ik houd het erop dat ‘konegin’ een koosnaampje voor
ons staatshoofd is. Dus het is méér dan alleen maar een vrouwelijke
koning! Taalkundig is het natuurlijk heel raar. Er is geen
enkele etymoligische onderbouwing voor dit taalgedrocht, want dat is
(helaas) als onderdeel van het Nederlands beschouwen. Fout: nee. Mooi: nog neeër.
(Vergeet niet dat die link van taaldvies ook een blog was!)
Die heb ik juist net gepostquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef laforest het volgende:
Taalvraag. Een lezeres vindt het vreemd dat veel mensen ‘konegin’ zeggen in plaats van ‘koningin’. Is die uitspraak fout?
Haagse Harry zegt ‘kaunegin’ in plaats van ‘koningin’. Hij is een stadsgenoot van Beatrix. Dus hij kan het
weten, zou je denken. Ook buiten Den Haag zeggen veel mensen ‘konegin’. Wat mij opvalt, is dat dat vooral Oranjegezinden zijn. Ik als republikein in hart en nieren zeg gewoon
‘koningin’.
Taalgedrocht
Betreffende poster is zelf ook niet perfect in taal trouwens; etymoligische (moet 'etymologische' zijn)quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef laforest het volgende:
‘koningin’.
Taalgedrocht
Met die houding wordt onze taal pas echt verkloot. Als mensen het maar vaak genoeg fout doen gaan we het gewoon goed rekenenquote:
Ik zeg niet dat het mooi klinkt, ik zeg liever ook koningin met NG maar je OP is gewoon vaut as can bequote:Op dinsdag 21 april 2009 15:24 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Met die houding wordt onze taal pas echt verkloot. Als mensen het maar vaak genoeg fout doen gaan we het gewoon goed rekenen![]()
Volg je die redenering, dan hebben we over 50 jaar breezer-taal in onze Van Dale staan. Gedrochten dienen verbannen te worden. Gedrochten dienen keihard verbannen te worden.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:21 schreef Penisbaard het volgende:
Mensen die patat of friet zeggen.
Het is gefrituurde aardappelstaaf
Vreemd hier zegt Taaladvies :quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:21 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Ok dus taaladvies, de blog en van dale zeggen dat het met een zachte G is?
En wiki (die TS zelf heeft aangepast) zegt met -NG?
hmmmmmmmmm
Omdat bijna alle Marokkanen geen smerig kunnen zeggen maar smierig zeggen, ga jij dat ook maar doen?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:25 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het mooi klinkt, ik zeg liever ook koningin met NG maar je OP is gewoon vaut as can be
Lees opnieuw, OP zegt dat Koningin met zachte G fout is en dat is niet zo.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:26 schreef laforest het volgende:
[..]
Vreemd hier zegt Taaladvies :
Antwoord
Het woord koningin kan zowel met de ng-klank als met de g-klank worden uitgesproken.
Toelichting
Het woord koningin wordt meestal uitgesproken met de ng-klank van ring: [koningin]. Daarnaast wordt koningin ook uitgesproken met de g-klank zoals in gaan: [konigin].
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1380/
Ehm wacht even, lees even opnieuw ok? Ik zeg het zoals jij het zegt....quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat bijna alle Marokkanen geen smerig kunnen zeggen maar smierig zeggen, ga jij dat ook maar doen?
Volgens mij geldt het alleen als de meerderheid van de bevolking (ook autochtonen) het zo gaan uitspreken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat bijna alle Marokkanen geen smerig kunnen zeggen maar smierig zeggen, ga jij dat ook maar doen?
Laten we gewoon de taal in stand houden i.p.v. verloedering de standaard te maken. Spreek gewoon Nederlands of spreek het niet.
Het KAN maar MOET niet, dus hij heeft het wel fout...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
TS heeft gelijk. ng hoort net als in honger en ring. en nee ben geen kakker
Ga vooral door met koo-ne-gin te zeggen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:27 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Lees opnieuw, OP zegt dat Koningin met zachte G fout is en dat is niet zo.
Wie claimt het andersom?...
Owjah
Hoe hoog is je IQ?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Ga vooral door met koo-ne-gin te zeggen.
Ik zal alleen maar lachen als ik het in persoon hoor.
De OP heeft het fout omdat koningin met zachte G wel mag...quote:Ik zeg niet dat het mooi klinkt, ik zeg liever ook koningin met NG maar je OP is gewoon vaut as can be
Gaan ze dan ook konig zeggen?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:29 schreef Schokbreker het volgende:
Geen paniek TS, binnenkort is het weer koning. Dat kan bijna niet fout gaan.
Alles in KLB gaat in essentie daarover.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:26 schreef de_boswachter het volgende:
Opzouten met die patat/friet discussie. Daar gaat de OP niet over.
Maar Maxima wordt Koningin en gezien haar populariteit vrees ik het ergstequote:Op dinsdag 21 april 2009 15:29 schreef Schokbreker het volgende:
Geen paniek TS, binnenkort is het weer koning. Dat kan bijna niet fout gaan.
Volgens de Facebook IQ test 135quote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef superworm het volgende:Op de basisschool moest ik psalmpjes leren (
), en op een gegeven moment was er dus eentje waarin het zinnetje "Verhoogt o poorten nu den boog, opdat de Koning in moog't rijden", en ik dacht altijd (tot ik een keer een psalmboekje zag en de fout opmerkte) dat het "opdat de koningin moogt rijden" was. Ergo, koning-in.
Tering, daar had ik helemaal niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar Maxima wordt Koningin en gezien haar populariteit vrees ik het ergste
Maxima wordt geen Koningin... die blijft prinses, net zoals Prins Claus atlijd Prins is gebleven.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:32 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Tering, daar had ik helemaal niet aan gedacht.
We zullen jouw subforum eens gaan verneuken met die kankerquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
Alles in KLB gaat in essentie daarover.
Maxima wordt koningin hoor. Ik zal even een bron zoeken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:33 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Maxima wordt geen Koningin... die blijft prinses, net zoals Prins Claus atlijd Prins is gebleven.
Oh dat is dan ook het eerst sinds hoeveel jaar? Dat een aangetrouwd persoon Koning/Koningin wordt...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:34 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Maxima wordt koningin hoor. Ik zal even een bron zoeken
GEEDIT
die kreeg ik altijd van mijn juffrouwquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:31 schreef zoalshetis het volgende:
onstellende pauper ben je dan als je konin-gin zegt. die mensen verdienen de kieteldood.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:35 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Oh dat is dan ook het eerst sinds hoeveel jaar? Dat een aangetrouwd persoon Koning/Koningin wordt...
EDIT: Aangetrouwd wordt geen Koning of Koningin (meer)...
We zijn dus nog lang niet af van de debiele uitspraakquote:Een onderzoek van EénVandaag bij gelegenheid van de 71e verjaardag van koningin Beatrix heeft het – ten overvloede – nog eens bevestigd: een grote meerderheid van het Nederlandse volk vindt het goed dat prinses Máxima na de troonsbestijging van haar man de titel of aanspreekvorm 'koningin' krijgt.
Koning Willem IV en Koningin Máxima. Dat wordt het dus.
Het lijkt zo op het eerste gezicht een vorm van positieve discriminatie dat de vrouw van een regerend vorst koningin heet, maar de man van een regerend vorstin geen koning. Die moet het doen met de aanduiding 'prins-gemaal'.
Discriminatie
Logisch zou zijn – al weer op het eerste gezicht – om de vrouw van een regerend vorst ook maar 'prinses-gemalin' te noemen. Zo zou ook elke (schijn van) discriminatie ontweken worden.
Of zou er – onbedoeld en latent – tóch een ouderwetse vorm van discriminatie van de vrouw in het geding zijn? Ik bedoel: zouden ze bang zijn dat bij een koninklijk echtpaar waarvan de samenstellende delen koning en koningin heten te gemakkelijk gedacht zou worden dat de koning – de man dus – de koning is, ook als de koning onder de twee de koningin – de vrouw dus – is? En hebben ze ter voorkoming van deze verwarring maar besloten dat de man van een koningin geen koning mag heten?
Het blijkt allemaal veel simpeler te zijn. Een regerend vorst van het vrouwelijk geslacht – een koningin dus – heet volgens de wet geen koningin, maar koning (m/v). En om de gemaal van de vrouwelijke koning ook nog eens koning te noemen, dat wordt natuurlijk te veel van het goede.
Daarom waren prins Bernhard en prins Claus prinsen-gemaal en wordt prinses Máxima geen prinses-gemalin, maar koningin.
Ik ben in de war denk ik met dat het grootste deel van de 2e kamer hier voor was. Ik weet niet of het er ooit door is gekomen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:35 schreef Kai-Itza het volgende:
[..]
Oh dat is dan ook het eerst sinds hoeveel jaar? Dat een aangetrouwd persoon Koning/Koningin wordt...
EDIT: Aangetrouwd wordt geen Koning of Koningin (meer)...
Iek ben konijn van Olland!quote:
Alleen in Limburg toch?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:39 schreef Kai-Itza het volgende:
Ja, maar officieel mag het ook met zachte G. En dat is waar de OP faalt.
Ok is een leuk feit. Prinses klinkt alleen cuterquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:41 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Ik ben in de war denk ik met dat het grootste deel van de 2e kamer hier voor was. Ik weet niet of het er ooit door is gekomen.
Omdat er 24/7 mensen de boel aan het kapotmaken zijn?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:48 schreef MASD het volgende:
Eyeyey, waarom zijn er 24/7 mensen online op wiki die de zooi weer herstellen. Prutsers.
Zoals TSquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Omdat er 24/7 mensen de boel aan het kapotmaken zijn?
met sateh-sausquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:00 schreef kurk_droog het volgende:
Het is koningin. Eens te meer het bewijs om brabant en limburg af te stoten
Weet niet of die al langs kwam maar het is sowieso patat!
Dan doen Brabo's het goed.quote:Op woensdag 22 april 2009 00:30 schreef star_gazer het volgende:
Brabo's doen dat nogal vaak
Ooit dat tuig van boven de sloot horen praten? Leer daar eens de R fatsoenlijk uitspreken als een R, niet als Eèèèuuuwrrrquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Zou ook we raar zijn, een Brabander die Fries zou spreken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef BluesRebel het volgende:
Hier spreekt een mede-N-Brabander: Je kan eigenlijk niet praten over 'Brabants spreken'. Want 'Hét' Brabants bestaat niet. Een Oost-Brabander heeft een heel ander taaltje dan een West-Brabander.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:32 schreef falloutboy het volgende:
[..]
Zou ook we raar zijn, een Brabander die Fries zou spreken.
En uit de mooie, welvarende streek in Noord - Brabant waar ik vandaan kom, kunnen wij zowel Brabants als ABN spreken.
Kom eens naar buiten uit jullie boerderijen, en stap eens op de tractor om verder dan de provinciegrens te komen...quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:00 schreef BluesRebel het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |