Klopt, net zoals je ook standaard in eerste instantie u zegt tegen mensen die duidelijk een stuk ouder zijn...quote:
Ik ben ook 'een beetje fatsoenlijk opgevoed' en zei ook vaak 'u'. Maar als je er over nadenkt slaat het toch echt nergens op. Gelukkig gingen er steeds meer leraren op de scholen waar ik op zat steeds makkelijk om met 'je' en 'jij' vormen. En gelijk hebben ze.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:07 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het zijn gewoon normale omgangsvormen. Een kind dat een beetje fatsoenlijk opgevoed is zegt uit zichzelf al U tegen een leraar. En niet alleen tegen een leraar trouwens, gewoon tegen elke volwassene waar ie geen familie- of vriendschapsrelatie mee heeft. Dus ook tegen de concierge en ook tegen de schoonmaakster.
quote:
Ik ook, vooral over jou...quote:
Waarom niet?quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:09 schreef Desunoto het volgende:
Maar als je er over nadenkt slaat het toch echt nergens op.
Dat is raar, op mijn christelijke basischool hoefde dat niet eens! Alleen de leraren moest je persé met U aanspreken (anders werd je op de gang gezet).quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:07 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het zijn gewoon normale omgangsvormen. Een kind dat een beetje fatsoenlijk opgevoed is zegt uit zichzelf al U tegen een leraar. En niet alleen tegen een leraar trouwens, gewoon tegen elke volwassene waar ie geen familie- of vriendschapsrelatie mee heeft. Dus ook tegen de concierge en ook tegen de schoonmaakster.
Waarom zouden we inhoudelijk reageren op de prepuberale onzin van Desunoto? Wat is het nut?quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
Of je reageert inhoudelijk, moeilijk hè.
wat dan?quote:
Onzin: de ontmanteling van het onderwijs zette zich in de jaren '80 in en niet daarvoor. Zelfs mijn ouders hebben het meegemaakt dat het opeens in de jaren '60 mode werd om op scholen de leraar met de voornaam en 'je' aan te spreken, tot walging van de ouders meestal.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:09 schreef LXIV het volgende:
Autoriteit is gewoon nodig om les te kunnen geven of een team aan te sturen. Wanneer iedereen kan doet wat hij wil dan wordt het een puinhoop.
Ik dacht dat dit ondertussen zelfs tot links was doorgedrongen. Het is ook pas echt fout gegaan op scholen en in de maatschappij toen leraren Henk gingen heten en de politie je beste vriend werd.
Dat jij het afdoet als prepuberale onzin zegt toch wel wat over jou. En waarom uberhaupt ergens inhoudelijk op reageren, ja, zo kan ik het ook.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Waarom zouden we inhoudelijk reageren op de prepuberale onzin van Desunoto? Wat is het nut?
Dat jij om een taalfout iemand meteen in een hoekje neerzetquote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat jij het afdoet als prepuberale onzin zegt toch wel wat over jou. En waarom uberhaupt ergens inhoudelijk op reageren, ja, zo kan ik het ook.
Ja, ergerlijk vind ik dat.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is raar, op mijn christelijke basischool hoefde dat niet eens! Alleen de leraren moest je persé met U aanspreken (anders werd je op de gang gezet).
Vast met een bedoeling: om al vroeg in te peperen dat die getinte schoonmaker een minderwaardig mens is
joh! welk hoekje dacht je dan? overigens vroeg ik het niet aan jou. misschien denkt die user wel iets anders. dus, 'hou je d'r buiten kok'.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat jij om een taalfout iemand meteen in een hoekje neerzet
Bij mij op school in de jaren '80 en '90 was het ook nog gewoon usance om leraren en ander schoolpersoneel met 'u' aan te spreken. Hetzelfde gold voor mijn ouders die in de jaren '60 op school zaten. Dus ik heb werkelijk geen idee waar je dit vandaan tovert. Je leraar tutoyeren is echt pas iets van de laatste 15-20 jaar.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onzin: de ontmanteling van het onderwijs zette zich in de jaren '80 in en niet daarvoor. Zelfs mijn ouders hebben het meegemaakt dat het opeens in de jaren '60 mode werd om op scholen de leraar met de voornaam en 'je' aan te spreken, tot walging van de ouders meestal.
Tsja, ik denk dat zowel ik als jij daar geen bron voor hebt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Bij mij op school in de jaren '80 en '90 was het ook nog gewoon usance om leraren en ander schoolpersoneel met 'u' aan te spreken. Hetzelfde gold voor mijn ouders die in de jaren '60 op school zaten. Dus ik heb werkelijk geen idee waar je dit vandaan tovert. Je leraar tutoyeren is echt pas iets van de laatste 15-20 jaar.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
Vroeger zeiden we ook nog gewoon 'meneer' of zelfs 'meester' tegen de leraar.
Niet om je nostalgische bubbel door te prikken hoor, maar dat deden wij ookquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
Dat mocht ik ook zeggenquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |