quote:
Fatsoensnormen zijn algemeen, en hebben niets te maken met het individu.
Jij vergeet iets belangrijks: fatsoensnormen zijn cultuurgebonden: kakwijk in Wassenaar, Blaricum of Bloemendaal vs. een Vogelaarwijk of een volksbuurt, wit gymnasium met geprivilliseerde kindertjes vs. een stads-VMBO enz.
Lang niet alle kassameisjes zitten er op te wachten dat je u tegen hen zegt, wel stellen de meesten andere vormen van fundamentele beleefdheid (iedereen die enigzins sociaal is kan dit invullen) op prijs.
Terzijde: er zijn zoals je weet talen waarin de u-vorm niet eens bestaat.
Het lijkt mij dat onze maatschappij wordt geteisterd door heel wat grotere vormen van onbeleefdheid dan het niet u zeggen. Laten we dat eens aanpakken, dat doen wij echt niet door met zijn allen u te zeggen tegen elkaar.
Vanochtend zag ik nog mooie illustraties in het hoorcollege.
Illustratie 1: jongen die het vak vorig jaar niet heeft gehaald komt 10 minuten later de les binnen (3de lesuur, het OV kan je dan moeilijk de schuld geven), maakt hierbij veel kabaal en twintig minuten later leidt hij zijn medestudenten af door van dat harde plastic te verwijderen van etenswaar terwijl anderen proberen om de les te volgen.
Niet veel later wordt de prof kwaad omdat een deel van de studenten met zijn GSM bezig is en niet eens de moeite doet om dat te verbergen. Een student die werd geviseerd reageert met de opmerking dat zij het al begrijpt (ik ben behoorlijk mondig maar dat zou ik toch niet snel zeggen), de prof wijst haar er op dat er medestudenten zijn die het nog niet goed begrijpen en dat zij worden afgeleid door dit soort zaken.
Niet relevant voor het verhaal maar misschien toch een interessante sidenote: even later testte de prof in welke mate deze student de stof begreep (met een hele fundamentele vraag over iets routinematigs), dat viel vies tegen.
Ik garandeer je dat die prof van deze vormen van onbeleefdheid heel wat meer last heeft dan van het feit dat studenten geen u tegen hem zeggen (ik ben er overigens zeker van dat dat deze man helemaal niet interesseert).
Fatsoen moet je doen en dat doen houdt heel wat meer in dat proforma u zeggen.
quote:
en dat je zoiets niet nodig moet hebben omdat je anders zwak bent.
Ook dit heb ik niet beweerd. Ik heb slechts gemeld dat ik een correlatie heb vastgesteld, wat de eventuele causale relaties zijn daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Als je toch wil dat ik speculeer over die causale relatie, het lijkt er op dat leraren die zich zwakker voelen tegenover een groep leerlingen eerder naar dit middel grijpen in een poging om minder zwak over te komen en dat leraren die goed les geven, die ver boven de stof staan en die overwicht hebben over de groep leerlingen hebben dat ge-u niet nodig, ofdat de leerlingen hem nu met je of u aanspreken, in beide gevallen heeft die leraar autoriteit. Ik stel hiermee iets anders dan dat jij stelt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL