Ik open nogal eens een KLB-topic. Maar ik heb nu iets wat eigenlijk wel nummer 1 is van mijn lange lijst met irritaties, namelijk het verschijnsel dat mensen je angst lijken te willen aanpraten.
Het gaat meestal zo dat je een probleem hebt en dat aan iemand vertelt. In plaats van dat ze gewoon begrip tonen voor de situatie of met suggesties komen bestaan hun reacties vooral uit versterkingen van hoe erg het eigenlijk is.
Een voorbeeld is het feit dat ik momenteel een muis in mijn huis hebt. Je hebt gelukkig genoeg mensen die gewoon constructief meedenken. Veel mensen echter geven reacties als "Ja, en als je eenmaal muizen hebt, kom je er eigenlijk nauwelijks nog van af."
Een collega van me had haar huis te koop staan terwijl ze al een nieuw huis had gekocht. In plaats van dat mensen zeggen dat het vervelend voor haar is, doen ze er vaak nog een schepje bovenop: "Nou, ik ben blij dat ik niet in jouw situatie zit. En volgens mij zal de huizenmarkt de komende tijd nog slechter worden dus dat kan nog weleens heel erg lang gaan duren."
Ik kan desgewenst meer voorbeelden noemen maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Laatst zei iemand tegen me dat mensen vaak willen dat een ander voelt wat zij velen. Vanuit die gedacht kan ik goed begrijpen dat mensen die zich onzeker voelen ook andere dat gevoel willen aanpraten.
[b]Op
dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef
TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op
maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien