Het probleem van die twee soorten gelovigen is alleen dat ze altijd doen alsof je achterlijk bentquote:Op maandag 20 april 2009 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We zijn allemaal 'gelovigen'.
De dooddoener van sceptici is 'dat is geen bewijs'.
Of 'ik heb niets te verbergen' als het om privacy gaat.
Allemaal even onredelijk.
Complotdenkers (is daar geen beter woord voor?) zijn net als gelovigen als in dat ze een verklaring zoeken voor hetgeen ze niet begrijpen of kunnen verklaren. Vervolgens word dit als middel gebruikt om een zeker doel te bereiken, volgelingen voor zekerheid of macht.quote:Op zondag 19 april 2009 00:23 schreef DutchErrorist het volgende:
Is het iemand wel is opgevallen hoeveel overeenkomsten een complotdenker heeft met een gelovigen. Ze hebben altijd een dooddoener waarmee ze de hele discussie plat leggen...
Het antwoord van gelovigen op elke vraag die ze niet kunnen beantwoorden:
Ja maar god heeft het zo gewild
Het antwoord van complotdenkers op moeilijke vragen:
Ja blijf maar gewoon op die manier denken schaap/kuddedier
Ze denken allebei met volle overtuiging dat ze gelijk hebben en dat iedereen die niet hetzelfde als hun gelooft dom is. Terwijl het meestal omgekeerd is
Zo dat moest ik even kwijt
Doei Lambiekjes van me, nu kunnen jullie weer gaan flamen etc.![]()
In de ruimste zin van het woord wel. Maar onder "geloof" kun je een boel verschillende zaken bedoelen. Onder dezelfde drogredenatie noemen mensen zwak atheïsme wel eens een "geloof", waarmee ze dan "geloven" in religieuze zin voor het gemak gelijk stellen aan "geloven" in haar gangbare betekenis.quote:Op maandag 20 april 2009 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We zijn allemaal 'gelovigen'.
Zitten de 'complotdenkers' nu tussen het ridicule en het fight gedeelte in?quote:Op maandag 20 april 2009 15:42 schreef slackster het volgende:
......
In de woorden van Mahatma Gandhi "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
quote:Op maandag 20 april 2009 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De dooddoener van sceptici is 'dat is geen bewijs'.
they laughed at Einsteinquote:Op maandag 20 april 2009 15:42 schreef slackster het volgende:
Wie nu nog door het leven gaat bestempeld met het predikaat "Complotdenker" zal hopelijk in de nabije toekomst niet als zodanig meer deel uitmaken van een minderheid maar juist meer in de mainstream worden opgenomen en zal het uiteindelijk meer als een soort geuzentitel worden gezien. Althans, voor zover het tegen die tijd nog wettelijk is toegestaan om iemand wegens zijn overtuigingen dusdanig in een hokje te plaatsen.![]()
[ afbeelding ]
In de woorden van Mahatma Gandhi "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
Ik vindt dat je ook gelijk hebt, alleen ik vindt het zelf alleen beter om te geloven dat dit gewoon niet het beste is wat we als mensheid uit het leven halen. En dat de 'NWO' ons hierin tegen houd, en dat het 'anders / beter' kan...dit geeft mij weer hoop om de gedachtes die ik heb verzonnen (door jou complotten genoemd) te overleven, dag in en dag uit. En dat ik hoop dat meer mensen dit zien, en dit een beweging creëert die vecht voor een ander systeem. Er komt toch een dag dat kamp A tegen kamp B staat.. (maar dit is weer zo'n complot in mijn gedachte..)quote:Op maandag 20 april 2009 19:53 schreef switchboy het volgende:
Het doet me altijd een beetje hieraan denken:
-----
Alleen dan gebruiken complot theorie denkers een mix van beide, ze denken dat ze methode 1 gebruiken. Maar daarbij zijn ze te sceptisch over bepaalde bronnen terwijl ze juist vertrouwen op vage bronnen die hun idee ondersteunen waardoor uiteindelijk ze bij model 2 belanden.
They laughed at Pim Fortuynquote:Op maandag 20 april 2009 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
they laughed at Einstein
they laughed at Niels Bohr
they laughed at Bobo the Clown
jij spreekt duidelijk andere gelovigen dan ikquote:Op zondag 19 april 2009 00:23 schreef DutchErrorist het volgende:
Is het iemand wel is opgevallen hoeveel overeenkomsten een complotdenker heeft met een gelovigen. Ze hebben altijd een dooddoener waarmee ze de hele discussie plat leggen...
Het antwoord van gelovigen op elke vraag die ze niet kunnen beantwoorden:
Ja maar god heeft het zo gewild
De complotdenkers hebben in zoverre gelijk met dat "argument", dat het wereldbeeld dat via onderwijs en media het grootste deel van de bevolking bereikt natuurlijk op een aantal punten aanwijsbare bs is. Dat betekent niet dat de complot-oplossing dan meteen de waarheid is, maar krampachtig vasthouden aan een idee, zonder open te staan voor aanwijzingen dat het ook wel eens anders zou kunnen zijn, is vrij kortzichtig.quote:Het antwoord van complotdenkers op moeilijke vragen:
Ja blijf maar gewoon op die manier denken schaap/kuddedier
Ze denken allebei met volle overtuiging dat ze gelijk hebben en dat iedereen die niet hetzelfde als hun gelooft dom is. Terwijl het meestal omgekeerd is
laten we dat flamen nou even niet doen hierquote:Zo dat moest ik even kwijt
Doei Lambiekjes van me, nu kunnen jullie weer gaan flamen etc.![]()
Het een sluit het ander niet uit, maar al die domme gelovigen met al die domme theorie denkers op een stapel gooien gaat wat ver vind ik.quote:Op maandag 20 april 2009 19:53 schreef switchboy het volgende:
Het doet me altijd een beetje hieraan denken:
[ afbeelding ]
Alleen dan gebruiken complot theorie denkers een mix van beide, ze denken dat ze methode 1 gebruiken. Maar daarbij zijn ze te sceptisch over bepaalde bronnen terwijl ze juist vertrouwen op vage bronnen die hun idee ondersteunen waardoor uiteindelijk ze bij model 2 belanden.
Daar verdenk ik 85% van Fok! vanquote:Op maandag 20 april 2009 15:23 schreef Haushofer het volgende:
ik verdenk een deel ervan dat ze niet een uitgebreid sociaal leven hebben en veel toevlucht zoeken tot internet.
En Christenen zijn pedo's, negers zijn lui en Moslims zijn terroristen. De gene met de grote bek valt altijd als eerste op binnen een groep waarna het oordeel bevestigd wordt op basis van één persoon. Dat zwart/wit denken is overigens echt typerend voor mensen die zich verheven voelen boven anderen met afwijkende mening/visie. (nu we toch zo aan generaliseren/stigmatiseren zijn).quote:Op maandag 20 april 2009 15:23 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opvalt aan een deel van de complotmensen hier op Fok! is dat ze niet bepaald sociale vaardigheden lijken te hebben gezien gezien hun posts, en ik verdenk een deel ervan dat ze niet een uitgebreid sociaal leven hebben en veel toevlucht zoeken tot internet. Hierdoor kan een nogal vertekend en scheef beeld ontstaan van de wereld om hun heen, vooral gebaseerd op internetbronnen die niet bepaald betrouwbaar zijn.
Daarbij word ik zelf wel een beetje moe van dat eeuwige "je kunt niet buiten hokjes denken/je bent geïndoctrineerd door je onderwijs/ je ben vastgeroest in je denken" -argument. Ik denk dat dit soort argumenten vooral het gevolg zijn van frustratie. Daarbij hebben dit soort mensen veel te verliezen als hun denkbeelden niet juist blijken te zijn wegens hun gebrekkige sociale contacten en communicatie. Hetzelfde zie je overigens bij een deel van de strenggelovige mensen; als je hele denken en doen en een aanzienlijk deel van je sociale contacten op je geloof is gebaseerd, is het erg moeilijk om je denkbeeld te veranderen en heb je een heleboel te verliezen.
Zo, die kan zo naar R&P
Wat heeft dit filmpje in hemelsnaam met een complot te maken?quote:Op maandag 20 april 2009 23:51 schreef jogy het volgende:
Peter Schiff, AKA Dr Doom als voorbeeldje.
Hij heeft gelijk gekregen. En dit is enkel het financiële aspect.
http://www.cbc.ca/thehour/videos.html?id=1064299288
quote:Psychologists believe that the search for meaning is common in conspiracism and the development of conspiracy theories, and may be powerful enough alone to lead to the first formulating of the idea. Once cognized, confirmation bias and avoidance of cognitive dissonance may reinforce the belief. In a context where a conspiracy theory has become popular within a social group, communal reinforcement may equally play a part
We moeten kiezen tussen totale idioterie aan de kant van de banken of dat er een reden zit achter de crisis. Beide zijn kut om over na te denken maar objectief gezien (imo) is het logischer om te denken dat er een reden achter de crisis zit. Als er een reden achter zit dan is dat het complot waar we het over hebben, als het totale idioterie is dan hadden die mensen nooit gekomen op de plekken waar ze zitten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 00:05 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat heeft dit filmpje in hemelsnaam met een complot te maken?Dit is gewoon een economische analyse van hoe de zaken gegaan zijn. En met honderdduizenden economen en beleggers zullen er altijd wel een paar bij zitten die de juiste voorspelling maken. Waarom kunnen zaken niet gaan zoals ze gegaan zijn i.p.v. dat er gelijk iets achter moet zitten.
Waarom zou het niet schaalvergrotend werken? Zoals de hele economie die uit elkaar getrokken wordt door mensen die weten wat ze aan het doen zijn.quote:Everyone is in denial about something; just try denying it and watch friends make a list. For Freud, denial was a defense against external realities that threaten the ego, and many psychologists today would argue that it can be a protective defense in the face of unbearable news, like a cancer diagnosis.
In the modern vernacular, to say someone is “in denial” is to deliver a savage combination punch: one shot to the belly for the cheating or drinking or bad behavior, and another slap to the head for the cowardly self-deception of pretending it’s not a problem.
Misschien moet ik "voor een deel" nog even voor je dikgedrukt makenquote:Op maandag 20 april 2009 23:33 schreef Nee het volgende:
[..]
En Christenen zijn pedo's, negers zijn lui en Moslims zijn terroristen. De gene met de grote bek valt altijd als eerste op binnen een groep waarna het oordeel bevestigd wordt op basis van één persoon. Dat zwart/wit denken is overigens echt typerend voor mensen die zich verheven voelen boven anderen met afwijkende mening/visie. (nu we toch zo aan generaliseren/stigmatiseren zijn).
Ja, het is blijkbaar lastig om zonder enige vooringenomen conlcusies en oordelen een discussie te voeren, zonder persoonlijke aanvallen e.d.
Ja man.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:40 schreef huupia het volgende:
het ergste zijn de "ongelovigen" die meteen roepen bij een bepaalde theorie die ze niet aanstaat : : aluhoedjes en conspiracy nuts ""![]()
Ja, die lui zijn echt geestdodend als je ze de kans geeft! Dit soort jongens gaan als het ware geblinddoekt door het leven. Denk je dat hun leven zou bestaan uit hooguit een voetbal tijdschrift zo nu en dan en een seizoenkaart voor de lokale voetbalclub?quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:40 schreef huupia het volgende:
het ergste zijn de "ongelovigen" die meteen roepen bij een bepaalde theorie die ze niet aanstaat : : aluhoedjes en conspiracy nuts ""![]()
Of omdat ze het er gewoon mee oneens zijn zonder dergelijke achterliggende gedachten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja man.
Van die figuren die opzettelijk kortzichtig blijven om hun trieste consumentenbestaan niet aan te tasten.
Het gros van de complotters zijn anders minstens zo grote consumenten maar presenteren hun meningen als het resultaat van 'zelfstandig en kritisch onderzoek', te weten het consumeren van enkele complotfilmpjes.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja man.
Van die figuren die opzettelijk kortzichtig blijven om hun trieste consumentenbestaan niet aan te tasten.
De economie is een golfbeweging. Om de zoveel tijd wordt een gedeelte afgebroken en wordt er weer opgebouwd. Dit is niet de eerste crash, er zijn er al meer geweest (sommigen erger, sommigen minder erg). Dit is gewoon 'creative destruction' (Joseph Schumpeter).quote:Op dinsdag 21 april 2009 00:30 schreef jogy het volgende:
[..]
We moeten kiezen tussen totale idioterie aan de kant van de banken of dat er een reden zit achter de crisis. Beide zijn kut om over na te denken maar objectief gezien (imo) is het logischer om te denken dat er een reden achter de crisis zit. Als er een reden achter zit dan is dat het complot waar we het over hebben, als het totale idioterie is dan hadden die mensen nooit gekomen op de plekken waar ze zitten.
Oh, en jij leidt geen consumentenbestaan?quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja man.
Nee joh, hij is zo'n vrije jongen die een autarkisch bestaan leidt in een commune. Maar wel met een internetverbinding!quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:35 schreef teknomist het volgende:
[..]
Oh, en jij leidt geen consumentenbestaan?
De ware complot denker ziet de waarheid gewoon ongecensureerd of onvervalst. Een soort 6de zintuig die geactiveerd is geraakt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of omdat ze het er gewoon mee oneens zijn zonder dergelijke achterliggende gedachten.
Die mensen bestaan ook
Sinds wanneer hebben ze ook internet in psychiatische inrichtingen?quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:51 schreef slackster het volgende:
[..]
De ware complot denker ziet de waarheid gewoon ongecensureerd of onvervalst. Een soort 3rde zintuig die geactiveerd is geraakt.
Kan zijn dat iemand door omstandigheden die buiten zijn directe sfeer van invloed hebben afgespeeld hem of diep hebben geraakt of hem bijna noodlottig zijn geworden maar het op het nippertje toch overleeft heeft.
Kan tot gevolg hebben dat iemand daardoor tegen wil en dank eventjes UIT de Matrix afgekukeld word al is het maar voor even, naderhand kan hij een openbaring, visioen, explosie van verhoogd bewustzijn die hij tijdens zijn verblijf buiten de Matrix heeft ervaren niet meer van zich afzetten want blijft hem achtervolgen.
Dit kan leiden tot een bewuste of onbewuste zoektocht waardoor hij geleid kan worden lijkend op een soort dwangneurose om over bepaalde onderwerpen steeds te willen lezen en zodoende weer andere onderwerpen tegenkomt die hem interesseren
Eerst word je in die zoektocht in alle richtingen en vertakkingen getrokken, maar na verloop van tijd ga je steeds meer verbanden zien en patronen dingen met die met elkaar in verband staan etc. Dus als het ware komen al die verschillend lijkende onderwerpen op onverklaarbare wijze samen en gaan een geheel vormen.
Op gegeven moment ben je nogal ingewijd in het mystieke en esoterische en sta je nergens echt meer van te kijken, een lange weg maar de moeite waard uiteindelijk.
Zo is het mij een beetje overkomen, het is niet iets waar je voor kiest juist iets dat je overkomt alsof het je heeft uitgekozen. gelukkig kan ik er nu goed mee leven, het is wel ns anders geweest.
Heb je wel eens in overweging genomen dat dit ook op een samenzwering zou kunnen duiden?quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:51 schreef slackster het volgende:
[..]
Eerst word je in die zoektocht in alle richtingen en vertakkingen getrokken, maar na verloop van tijd ga je steeds meer verbanden zien en patronen dingen met die met elkaar in verband staan etc. Dus als het ware komen al die verschillend lijkende onderwerpen op onverklaarbare wijze samen en gaan een geheel vormen.
jeemig, heb ik zo'n indruk op je gemaakt dat ik direct de funnyfarm in mag? als ik weinig van jou soort daar aantref zou het misschien best goed toeven zijn aldaarquote:Op dinsdag 21 april 2009 13:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben ze ook internet in psychiatische inrichtingen?
Kun je die vraag iets meer duidelijk maken?quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:00 schreef Terecht het volgende:
[..]
Heb je wel eens in overweging genomen dat dit ook op een samenzwering zou kunnen duiden?
Ik dacht exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ben nu beetje nieuwsgierig, wat voor buitenaardse psychedelische dingen heb ik dan precies gezegd die je tot die conclusie hebben gebracht?quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:09 schreef slackster het volgende:
[..]
Kun je die vraag iets meer duidelijk maken?
Heb je zijn avatar al eens gezien?quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het feit dat je over een DERDE zintuig begint, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:17 schreef slackster het volgende:
[..]
Ben nu beetje nieuwsgierig, wat voor buitenaardse psychedelische dingen heb ik dan precies gezegd die je tot die conclusie hebben gebracht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |