Forgive me GAM, for I have sinned...De laatste tijd speel ik steeds minder games en hou ik het op hooguit 30 minuten aan één game per dag (wat eigenlijk nog steeds best veel is).
Nu was ik laatst klaar met GTA Chinatown Wars en ik voelde alsof het tijdverspilling was toen ik voor het laatst had gespeeld. (Als ik er op terug kijk is dat logisch, ik heb de game namelijk grijs gespeeld.) Ik doe wel meer met m'n tijd... ik lees boeken, ik leer in mijn vrije tijd vreemde talen, wat ik erg leuk vind. Wat ik wil zeggen is dat ik meer plezier beleef aan dat soort dingen. Althans, dat voelde in een tijdje geleden. Nu ben ik weer om, en vind ik dat games geen tijdverspilling zijn.
Het is natuurlijk geen toeval dat ik dacht om 'permanent' te stoppen toen ik het saai vond wanneer ik voor het laatst speelde (GTA dus). Het probleem is dat ik alles wel gezien heb. Als je jonger bent, raak je makkelijk geamuseerd. Als je wat meer games hebt gespeeld, raak je niet zo makkelijk onder de indruk, en je wilt alleen de beste games spelen (lees: gamerankings.com afzoeken voor de 'beste' games). Nu is het zo dat ik een grote fan ben van Nintendo, en dat de Wii en DS innoveren is erg mooi, maar ook dat is niet genoeg. Ik raak nog steeds niet makkelijk onder de indruk. Dat Wii shit is wel mooi, maar het moet beter, en het kan beter, zoals we nu weten, met Motion Plus. Wie weet of dat genoeg zal zijn.
Dus ik vond heel recent games saai worden en wilde stoppen, maar dat is dus niet zo, ik blijf lekker gamen en ik kijk vooral uit naar innovaties en zo. Oké. Maar wat is nu het probleem? Waarom begin ik dit topic?
Dat dit zich heeft voorgedaan, en dat dit soort gedachten naar voren kwamen, vind ik uitermate bizar. Ik kijk bijvoorbeeld elke werkdag naar The Daily Show, 20 minuten, en The Colbert Report, ook 20 minuten. Ik mis het nooit. Het is erg leuk en ik raad het iedereen aan, maar heel af en toe is het erg saai om naar te kijken, vooral The Daily Show. Maar op de één of andere manier is dat geen tijdverspilling. Waarom denk ik
niet bij mezelf: 'dit zuigt. Ik stop permanent ermee, dit is tijdverspilling'? Ja, normaal gesproken is dat programma leuk. Maar normaal gesproken was Chinatown Wars toch leuk?
Kijk maar eens naar GTST. Iedereen blijft dat troep maar kijken, elke werkdag, 30 minuten. (Tenminste, ik vind het troep, je mag het met me gerust oneens zijn.) Veel mensen vinden games maar een soort van tijdverspilling, maar GTST, of een of andere TV-serie, niet. Als je een serie kijkt, vinden mensen dat niet bijzonder. Maar als je games speelt, vinden veel mensen je een nerd. Dat slaat toch helemaal nergens op? Als ik een saaie TV-serie van 30 minuten kijk, is dat geen tijdverspilling, maar als ik een saaie game speel voor 30 minuten, is dat wel tijdverspilling en dan denk ik er gelijk over na om permanent te stoppen?
Nu heeft het er waarschijnlijk mee te maken met het feit dat veel mensen zich kunnen voorstellen hoe het is om naar een serie te kijken, en veel minder mensen zich iets goeds kunnen voorstellen bij het spelen van videogames (vast zo'n onrealistisch beeld van kleine kinderen die achter een TV scherm zitten in het donker). Maar dat verklaart niet waarom
ik, een ervaren gamer, zo óók erover denk. Tenminste. Dat denk ik. Of dacht ik. Ik weet niet.
Voordat ik op 'Invoeren' drukte, heb ik er nog over nagedacht, en mijn post nagelezen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom ik dat voelde bij Chinatown Wars. Natuurlijk zijn games anders dan TV. TV is anders dan muziek, muziek anders dan film, film anders dan theater, et cetera. Ik denk ik dat het te maken heeft met ongeduld. In games doe je namelijk moeite. Je stopt er iets in. Wat je erin stopt, wil je eruit krijgen. Als je er niks uit krijgt (dat is: lol), heb je geen zin meer. Meer dan alleen 'geen zin', je raakt moe en je kan er niks meer in stoppen. Dat is bij TV-series niet zo, jij doet niks, je moet gewoon kijken je laten meesleuren. Nu post ik m'n topic toch, ondanks dat ik toch een soort antwoord heb, hoe games worden gezien door veel mensen slaat namelijk echt nergens op.[ Bericht 0% gewijzigd door Ruzbeh op 19-04-2009 00:07:54 ]
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)