quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef magnacarta het volgende:Een belangrijk nadeel is het probleem van false positives en misbruik van de afdrukken door overheidsambtenaren of 3rden welke zich toegang zullen kunnen verschaffen tot de database. Vingerafdrukken kunnen tevens nagemaakt worden.
Als je denkt dat dit soort misbruik maar zelden voorkomt heb je het mis. Jaarlijks worden vele ambtenaren ontslagen voor aanverwante feiten.
Heb je ook een bron voor de ontslagen van die ambtenaren?
quote:
Daarnaast is dit 1 van de vele maatregelen welke de overheid aan het invoeren is om intensieve controle op burgers te kunnen uitoefenen.
Enkele voorbeelden:
- Biometrische gezichtsscan in je paspoort. Wanneer specifieke software gekoppeld wordt aan beveiligingscamera's kan je gezicht gematcht worden tegen een database. Je zou dus bijvoorbeeld over straat kunnen lopen en je gezicht wordt gematched tegen gezichten in een database om je te identificeren. Ook hier treden veel false positives op. Je zou dus opgepakt kunnen worden voor een strafbaar feit dat iemand anders met een soortgelijk gezicht heeft gepleegd. Ook hier is makkelijk misbruik van te maken. Gezichtscansoftware is al meerdere keren voor de gek gehouden door grote foto's van iemand anders voor het gezicht te houden.
Hmm, heel erg hypothetische situaties. Heb je meer informatie over die false positives? En zou het niet opvallen als je over straat loopt met een grote foto van iemand anders voor je gezicht?
quote:
- OV-Chipkaart. Je zult niet kunnen reizen met het openbaar vervoer zonder dat in een database opgeslagen wordt waar je heen gaat en vandaan komt.
Is natuurlijk wel eens schending van de privacy, mits er zonder tussenkomst van een rechter in die gegevens gekeken kan worden, maar dit kan ook als ontlastend bewijs gebruikt worden. (je was in de trein aan de andere kant van het land tt van een bepaald misdrijf)
quote:
- Rekeningrijden. Autorijders krijgen een kastje in hun auto welke hun positie bepaalt om zo te bepalen hoeveel men rijdt en om zo evenredig daarover belasting te heffen. De positiebepaling/tracking van je rijgedrag wordt opgeslagen in een database.
Ook dit bewijs kan ontlastend gebruikt worden. Het is overigens wel een veel betere manier om belasting te heffen, maar van de andere kant kan je dat ook via de brandstof doen. (dan moedig je ook nog eens aan tot zuiniger auto's).
quote:
- Internet dataretentie. Alle internet dataverkeersgegevens worden voor 1,5 jaar opgeslagen door ISP's onder dwangbevel van de overheid. Hetzelfde geldt voor telefoonverkeer.
Zolang het alleen maar opgeslagen wordt, en alleen bekeken wordt na een bevel van een rechter, heb ik daar niet zoveel problemen mee.
quote:
- Legitimatieplicht. Het betreden van een openbare ruimte zonder indentificatiebewijs is strafbaar. Je bent dus strafbaar op het moment dat je je huis uitstapt zonder identificatiebewijs.
Ik loop heel vaak zonder legitimatiebewijs in open ruimtes, ik heb er nog nooit een boete voor gehad. Deze regel is alleen maar ingesteld om de drempel te verlagen, zodat agenten aan mensen die zich misdragen hun legitimatiebewijs te vragen. Zo weten ze tenminste wie, wat gedaan heeft in plaats van dat je een valse naam op kunt geven.
quote:
- Wet vordering gegevens. Opsporingsdiensten kunnen nu ook meer triviale gegevens bij meer organisaties gedwongen vorderen. Men heeft nu zelfs toegang tot je bibliotheekgegevens, zoals welke boeken je geleend/gelezen hebt.
Nogmaals, zolang dat alleen gebeurd met een bevel verkregen van een rechter, heb ik daar niet zoveel problemen mee.
quote:
- EU datauitwisselings-amendement. Dit maakt het mogelijk om de verzamelde data van de boven en ondergenoemde wetten bijvoorbeeld door te geven aan Amerikaanse overheidsinstanties. Een voorbeeld is dat een duanebeamte op een vliegveld in New York kan achterhalen welke websites je bezocht hebt doormiddel van gegevens op te vragen welke verzameld zijn middels de EU dataretentiewet.
Je hebt vast wel een bron waarin staat dat een douanebeamte in New York zonder tussenkomst van een rechter mijn surfgedrag op kan vragen zodra ik het land binnen wil komen? Ik vind dat een zeer kwalijke zaak, normaal gesproken zou dat alleen moeten mogen kunnen na een bevel van een rechter.
quote:
- Elektronisch Kind Dossier (EKD) en Verwijzingsindex. Van alle kinderen vanaf hun geboorte wordt sinds enkele tijd een EKD bijgehouden met daarin meer dan 900 feiten over het kind en de ouders. (Bijv feiten mbt religie, zaken zoals mishandeling en sociale en economische leefomgeving) .Meerdere instanties hebben toegang tot het dossier.
Dat is een elektronische vervanging van systemen die al jaren op papier bestonden. Welkom in het informatietijdperk.
quote:
- Elektronisch Patienten Dossier (EPD). De gehele medische geschiedenis van mensen wordt in een centrale database opgeslagen. Je dossier zal landelijk toegankelijk zijn door meer mensen dan alleen je eigen arts.
Ik heb in het verleden een aantal nogal ernstige verwondingen opgelopen. Ik vind het wel een prettig idee, dat als me iets overkomt in een vreemde stad, de doktoren toegang hebben tot alle relevante gegevens zodat ze me op een goede en effectieve manier kunnen behandelen.
quote:
- Vliegtuigpassagiersgegevens (PNR agreement). Europa en dus Nederland heeft ingestemd met dat de VS gegevens over de passagiers krijgen voor vertrek, gegevens zoals je credit card nummer en tevens je geloofsovertuiging.
PNR-agreement vind ik een kwalijke zaak. Al is het alleen maar omdat je zelf geen volledige inzage hebt in de gegevens die naar de States gestuurd worden.
Meer informatie:
http://www.statewatch.org/pnrobservatory.htmquote:
- Wijziging wet op de Telecom. Geeft de ministers de mogelijkheid om mobiele gesprekken af te laten luisteren en/of te lokaliseren, zonder gerechtelijk bevel en zonder medeweten van de telecomproviders.
Vind ik een zeer kwalijke zaak. Er was een reden waarom je hiervoor eerst een bevel moest halen bij de rechter.
quote:
- Biometrisch irisscannen op het vliegveld.
Tja, dan kan er gecontroleerd worden of jij dezelfde persoon bent waarvan je net het paspoort hebt laten zien. Kan ik me iets bij voorstellen.
quote:
- X-ray (naakt)scans van het lichaam op het vliegveld. (Men kan ermee door de kleding heen kijken)
Wel handig om te zien of iemand beladen met wapens en/of granaten een vliegveld oploopt. Dat geeft me wel een iets veiliger gevoel moet ik zeggen hoor.
quote:
De lijst is helaas nog veel langer, maar misschien geeft dit al een beetje een beeld van wat er nu al ingevoerd is. Er staat echter nog veel meer in de planning, zaken welke nog veel verder gaan.
We zullen wel zien. Ik hoop dat we van die onrealistische angst van terroristen afkomen (en de USA helemaal) en dat ze weer een beetje gaan leven naar de idealen waarmee het land is opgericht.
quote:
Bedenk dat deze maatregelen worden toegepast op mensen welke nooit schuldig zijn bevonden door een rechtbank.
Deze gegevens kan je nodig hebben als je onderzoek doet naar een misdrijf, en dan loop je inderdaad het risico dat de dader nog nooit schuldig is bevonden voor een rechtbank. Is dat overigens de norm die gebruikt wordt om te bepalen of de overheid bepaalde gegevens mag opslaan?
[ Bericht 1% gewijzigd door Snapcount2 op 17-04-2009 12:55:51 ]
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken