abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 april 2009 @ 15:11:17 #201
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68424455
quote:
Op maandag 27 april 2009 12:39 schreef Macka66 het volgende:
En nog een leerzame link: Kasjroet: kosher voedsel, de gevolgen thuis
dat legt een beetje uit wat de praktische problemen zijn, en waarom je er niet alleen bent met koshere ingrediënten

Als het even meezit komt mijn nieuwe draagpop op tijd aan, en kan ik vier nepkinders meenemen! (2 x babyformaat, hopelijk 2 x 7 maanden)

En ik ga nu even voor mijzelf spreken. Voor vooral mijn eigen duidelijkheid/verwachtingsmanagement hier een lijstje met waarvoor je op de meet bij mij terecht kunt
- verschillende doeken en dragers om uit te proberen, knoophandleidingen om in te zien en advies
- hulp met dragen in ringsling, mei-tai en ssc
- hulp met voorop knopen in liggende posities (Rebozowieg, Kangoeroewieg, gekruiste wieg)
- hulp met voorop knopen in zittende posities (FWCC, Kangoeroe, double cross, simple cross) - hulp met op de heup knopen (met korte doek),
- voor de moeders die beginnen met dreumes-/peuterdragen hulp met op de rug knopen in de rücksack
Omdat het een speciale beginnersmeet is wil ik me niet uitgebreid bezig houden met BWCC, SHBC en Hüftschlinge, da's wat voor een meer gevorderden meet.

Ik wil wel uitleg geven als daar behoefte aan is.
En als al die afkortingen je niks zeggen, helemaal niet erg! Misschien zit de methode die jij gebruikt er zelfs wel tussen, maar ken jij 'm onder een andere naam. Ik voorzie wel dat er te weinig tijd is om mensen echt uitgebreid iets aan te leren, dus het zou fijn zijn als je al een methode hebt uitgezocht en bekeken
Maar alleen kijken naar wat mogelijk is is natuurlijk ook prima!
bij voorbeelden kom je via de links in de OP van het Draagdoekentopic
Ik heb de dingen die ik kan ff dik gemaakt

En dat linkje vereist wel enige voorkennis... met melk wordt zuivelproducten bedoeld, bijvoorbeeld. niet alleen melk, ook kaas, yoghurt, etc.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 27 april 2009 @ 16:55:02 #202
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68428418
Maneki, je PM-box is vol!
Dan kan ik je niet mn adres PM'en...
pi_68428473
Leuk trouwens dat de meet vrij snel gehouden wordt Soms zit er een lange periode tussen het plannen en de uitvoering ervan, dit keer niet dus
pi_68432263
quote:
Op zondag 26 april 2009 09:44 schreef Tinuviel het volgende:
Als mijn lief wat M&M's zou kunnen kopen als jij de boodschappen doet. Want dat heb ik nou beloofd mee te nemen.
Jouw lief heeft M&M's gekocht speciaal voor de meet
  maandag 27 april 2009 @ 19:56:21 #205
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68433922
Als mijn lief M&M's mee had genomen voor een meeting over een week, zouden ze die meeting nooit halen
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_68434512
als mijn nieuwe oven op tijd binnen is, zal ik brownies bakken en koekjes .
En iets koshers meenemen!
  maandag 27 april 2009 @ 20:19:42 #207
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_68434972
Ik gam`n inbox weer vrijmaken
Saartje
  maandag 27 april 2009 @ 20:29:18 #208
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68435417
Leuk leuk, ik heb er zin in!
.... met gevoel voor drama....
  † In Memoriam † maandag 27 april 2009 @ 21:33:08 #209
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68438296
Ik heb vanmiddag foto's van de knopen gemaakt, dan kun je zien met welke knopen ik ga helpen. De foto's op het overzicht zijn klikbaar voor een grotere versie.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  maandag 27 april 2009 @ 21:34:43 #210
35189 Troel
scherp en bot
pi_68438373
Wat een heerlijk duidelijke foto's Macka's! Je zou zo je eigen Draagkrachtigbijbel kunnen maken met hoe je het beste kunt knopen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_68438557
Macka

Geweldig!
  maandag 27 april 2009 @ 22:55:42 #212
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_68442218
Macka, briljant
pi_68443252
Macka
  dinsdag 28 april 2009 @ 09:10:44 #214
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68449522
Wauw Macka!
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 28 april 2009 @ 09:12:02 #215
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68449555
Macka, wat mooi!
  dinsdag 28 april 2009 @ 09:15:50 #216
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68449664
Macka, geweldig! Echt een handig overzichtje zo
.... met gevoel voor drama....
  † In Memoriam † dinsdag 28 april 2009 @ 10:24:00 #217
141844 Macka66
pi_68451243
Fijn dat m'n overzichtje zo gewaardeerd wordt
Die laatste twee knopen zijn handig voor de instappers met peuters/kleuters.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  dinsdag 28 april 2009 @ 10:31:07 #218
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68451437
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:24 schreef Macka66 het volgende:
Fijn dat m'n overzichtje zo gewaardeerd wordt
Die laatste twee knopen zijn handig voor de instappers met peuters/kleuters.
kan je dan ook een foto maken van een BWCC en een SHBC?

En als ik zo kijk naar die verschillende knopen, lijkt de knoop hetzelfde, alleen bij de lig-knopen leg de baby er schuin in ipv rechtop. klopt dat?
(dat zou eea redelijk versimpelen namelijk (voor mij))

Kijk eens welke ik ook nog vond: http://www.babywearing.gr(...)rap_burpposition.htm

alleen de pop / baby heeft zijn beentjes niet omhoog...
pi_68452720
Wat tof die foto's! Doekenhulp, gezelligheid, en verse brownies , echt jammer dat het niet lukt om te komen. Ik wens jullie veel plezier!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  † In Memoriam † dinsdag 28 april 2009 @ 11:55:31 #220
141844 Macka66
pi_68454293
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:31 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

kan je dan ook een foto maken van een BWCC en een SHBC?

En als ik zo kijk naar die verschillende knopen, lijkt de knoop hetzelfde, alleen bij de lig-knopen leg de baby er schuin in ipv rechtop. klopt dat?
(dat zou eea redelijk versimpelen namelijk (voor mij))

Kijk eens welke ik ook nog vond: http://www.babywearing.gr(...)rap_burpposition.htm

alleen de pop / baby heeft zijn beentjes niet omhoog...

Eerst maar even een disclaimer Ik doe het allemaal misschien wel erg gestructureerd, maar ik wil b) overzicht houden voor mezelf, en a) dat mensen die dingen aan mij vragen thuis kunnen komen met het gevoel dat ze ook echt wat meegekregen hebben. En daarom wil ik mijn aanbod graag helder presenteren.

Dat knopenoverzicht heb ik gemaakt van de knopen waarvoor men bij mij terecht kan op de meet. BWCC en SHBC horen daar voor mij echt niet bij, ik vind dat geen beginnersknopen en ze zouden iig teveel beslag leggen op mijn beschikbare tijd. Die tijd besteed ik liever aan bijvoorbeeld kangaroeën met Tinuviel en Jair, en meekijken/meedenken met Jojogirl en Isis.
Ik heb de titel van het overzicht aangepast naar Macka's knopen voor de beginnersmeet. Er kan uiteraard een stuk Davinia's knopen (en owlet's knopen en Reinhilde's knopen etc etc) aan toegevoegd worden, als ik foto's toegestuurd krijg die gebruikt mogen worden van de eigenaar.

De knopen zijn niet een pot nat. Je hebt bij knopen wel dezelfde basiselementen waar een knoop uit kan bestaan; een buidel op de buik of de rug of op de heup, schuine banden, rechte banden, kruisende banden, een band die afgeknoopt wordt op de schouder of in het middel van de ouder of onder het achterwerk van de baby. Maar de manier waarop die elementen gecombineerd, gebruikt en geknoopt worden verschilt.
WBT de knopen in mijn overzicht die min of meer overeenkomen:
De kruiswieg kun je maken vanuit het simpel kruis. De manier waarop je het kind er in zet verschilt dan idd., maar ook hoe je de stof het beste bijspant. (De kruiswieg op de foto heb ik overigens vanuit een dubbel kruis geknoopt maar dat verschil zie je van voren niet ) Kangaroe en kangaroewieg hebben dezelfde soort basiselementen maar je knoopt ze wel verschillend. FWCC en Buik-aan-buik kun je als variatie van elkaar zien.

Die burp positie, yikes! Zowel vanuit ergonomisch standpunt als vanuit het idee dat je een hele tijd met een kind in positie over je schouder gaat lopen. Daar moet je wel een heel erg goed wasbare doek voor nemen
  woensdag 29 april 2009 @ 08:14:33 #221
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68486622
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:55 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Eerst maar even een disclaimer Ik doe het allemaal misschien wel erg gestructureerd, maar ik wil b) overzicht houden voor mezelf, en a) dat mensen die dingen aan mij vragen thuis kunnen komen met het gevoel dat ze ook echt wat meegekregen hebben. En daarom wil ik mijn aanbod graag helder presenteren.

Dat knopenoverzicht heb ik gemaakt van de knopen waarvoor men bij mij terecht kan op de meet. BWCC en SHBC horen daar voor mij echt niet bij, ik vind dat geen beginnersknopen en ze zouden iig teveel beslag leggen op mijn beschikbare tijd. Die tijd besteed ik liever aan bijvoorbeeld kangaroeën met Tinuviel en Jair, en meekijken/meedenken met Jojogirl en Isis.
Ik heb de titel van het overzicht aangepast naar Macka's knopen voor de beginnersmeet. Er kan uiteraard een stuk Davinia's knopen (en owlet's knopen en Reinhilde's knopen etc etc) aan toegevoegd worden, als ik foto's toegestuurd krijg die gebruikt mogen worden van de eigenaar.

De knopen zijn niet een pot nat. Je hebt bij knopen wel dezelfde basiselementen waar een knoop uit kan bestaan; een buidel op de buik of de rug of op de heup, schuine banden, rechte banden, kruisende banden, een band die afgeknoopt wordt op de schouder of in het middel van de ouder of onder het achterwerk van de baby. Maar de manier waarop die elementen gecombineerd, gebruikt en geknoopt worden verschilt.
WBT de knopen in mijn overzicht die min of meer overeenkomen:
De kruiswieg kun je maken vanuit het simpel kruis. De manier waarop je het kind er in zet verschilt dan idd., maar ook hoe je de stof het beste bijspant. (De kruiswieg op de foto heb ik overigens vanuit een dubbel kruis geknoopt maar dat verschil zie je van voren niet ) Kangaroe en kangaroewieg hebben dezelfde soort basiselementen maar je knoopt ze wel verschillend. FWCC en Buik-aan-buik kun je als variatie van elkaar zien.

Die burp positie, yikes! Zowel vanuit ergonomisch standpunt als vanuit het idee dat je een hele tijd met een kind in positie over je schouder gaat lopen. Daar moet je wel een heel erg goed wasbare doek voor nemen
ok.

Helder
pi_68487877
Macka... wat voor doek is dit??
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
  † In Memoriam † woensdag 29 april 2009 @ 09:58:07 #223
141844 Macka66
pi_68488777
quote:
Op woensdag 29 april 2009 09:26 schreef Poppedein het volgende:
Macka... wat voor doek is dit??
Dat is een Bära Barn Lotusblomma, en die is er alleen als korte doek (2.7 m) of ringsling. Met een vergelijkbare doek heb ik Maja als babietje steeds gedragen in de rebozo wieghouding, omdat zij beslist niet in een tricot doek wilde.
pi_68489063
Oh! Ik wist niet dat die zo mooi heftig van kleur was ! Ik dacht dat het van dat laffe fletse oranje was
Saartje
pi_68490756
Ik vind m prachtig!! Ik wilde voor een Neobulle Simon gaan, maar sinds ik weet dat er een klein meiske in mn buik schuilt móet t allemaal ineens roze/oranje! Ik ga heel hard denken over hoe zinnig ik die lengte vind voor de eerste tijd, al lijkt de wieghouding me ook heerlijk...

Maar goed, dit is eigenlijk voor t algemene draagdoektopic.. dus sorry voor de offtopic hier!
  † In Memoriam † woensdag 29 april 2009 @ 11:31:09 #226
141844 Macka66
pi_68491897
Nou, 't is misschien toch wel iets voor hier Want die rebozowieg is niet alleen snel aan te leren maar je kunt er net als met een ringsling ook heel makkelijk in voeden. Hij gaat met een schuifknoop, dus je kunt 'm laten zakken en weer omhoog halen zonder dat je kindje er uit hoeft. Dat zou een overweging kunnen zijn voor meetgangers om die knoop op hun lijstje te zetten
pi_68492081
Oehhh ik baal zo dat ik niet kan komen zondag... Mijn collega was afgelopen zaterdag uitgerekend en ik sta dus op wacht om haar bevalling te begeleiden.. Ik had heel graag een hoop geleerd alvast!! Hou me dan ook héél warm aanbevolen voor een nieuwe beginnersmeet bij groot succes!
  woensdag 29 april 2009 @ 11:53:39 #228
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68492828
quote:
Op woensdag 29 april 2009 11:31 schreef Macka66 het volgende:
Nou, 't is misschien toch wel iets voor hier Want die rebozowieg is niet alleen snel aan te leren maar je kunt er net als met een ringsling ook heel makkelijk in voeden. Hij gaat met een schuifknoop, dus je kunt 'm laten zakken en weer omhoog halen zonder dat je kindje er uit hoeft. Dat zou een overweging kunnen zijn voor meetgangers om die knoop op hun lijstje te zetten
Nou idd, voeden in de doek stond wel al op mijn lijstje maar wist niet welke knopen daar handig voor waren.

Nou moet ik dus, heel vervelend, maar eens gaan nadenken voor een korte doek voor erbij, wat een straf
©Dumbo
  † In Memoriam † woensdag 29 april 2009 @ 12:16:18 #229
141844 Macka66
pi_68493601
quote:
Op woensdag 29 april 2009 11:53 schreef texelonia het volgende:

[..]

Nou idd, voeden in de doek stond wel al op mijn lijstje maar wist niet welke knopen daar handig voor waren.

Nou moet ik dus, heel vervelend, maar eens gaan nadenken voor een korte doek voor erbij, wat een straf
In de lange doek is een kruisknoop handig om te voeden, want die is goed verstelbaar. Maar dan moet je kleintje liefst wat ouder zijn omdat het moet kunnen zitten met het hoofd omhoog. (Of je moet opletten dat het hoofd steeds gesteund blijft door een van de doekbanen) De kruiswieg vind ik niet handig voor voeden, omdat die minder goed verstelbaar is.
  Moderator woensdag 29 april 2009 @ 12:25:04 #230
5428 crew  miss_sly
pi_68493899
Ik heb nog geen specifieke vragen, ik kom juist om te kijken en te horen hoe het kan, hoe anderen het doen, wat mogelijk is. Ik wist bijv. niet van voeden in een doek, maar het klinkt erg prettig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 29 april 2009 @ 12:59:30 #231
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68494975
miss, hier nog een filmpje van een FWCC (kruis voor) met een ieniemini baby, die wordt aangepast om te voeden.
geeft iig een idee

let op: is een andere knoop dan die macka net beschrijft!
  woensdag 29 april 2009 @ 13:04:01 #232
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68495123
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:59 schreef DaviniaHR het volgende:
miss, hier nog een filmpje van een FWCC (kruis voor) met een ieniemini baby, die wordt aangepast om te voeden.
geeft iig een idee

let op: is een andere knoop dan die macka net beschrijft!
Die heb ik 1 keer geprobeerd en was (nog) niet echt een succes
Met een korte doek klinkt makkelijker.
©Dumbo
  woensdag 29 april 2009 @ 13:38:15 #233
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68496458
-even op schrift, ik wil graag dat iemand meekijkt hoe ik knoop en hoe dat makkelijker of sneller kan. En ikheb een heel mooie korte doek maar gebruik hem niet omdat ik Ruben er niet lekker in krijg, daar zoek ik dus ook advies bij, ik denk namelijk dat die doek gewoon te kort is om over 2 schouders te knopen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 29 april 2009 @ 13:58:53 #234
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68497272
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:38 schreef Jelief het volgende:
-even op schrift, ik wil graag dat iemand meekijkt hoe ik knoop en hoe dat makkelijker of sneller kan. En ikheb een heel mooie korte doek maar gebruik hem niet omdat ik Ruben er niet lekker in krijg, daar zoek ik dus ook advies bij, ik denk namelijk dat die doek gewoon te kort is om over 2 schouders te knopen.
ik wil wel meekijken, hoor!
ben dan wel geen professional, maar wie weet
  woensdag 29 april 2009 @ 14:36:58 #235
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_68498706
Ik ga toch verstek laten gaan, we gaan vrijdag en zaterdag het eerste deel verhuizen. Dan is het de bedoeling dat ikd at zondag mee ga uitpakken.
Mocht er niemand mijn plekje in willen pikken dan ga ik ht toch proberen.
Ik vind het wel jammer, maar waarschijnlijk gaan we het nog wel een keer overdoen iets meer hier in d
e buurt?
  woensdag 29 april 2009 @ 17:48:57 #236
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68505533
jammer, ik80.
ik zal owlet wel ff pm'en
pi_68507274
Macka, wat een mooi overzicht !
Die heupzit lijkt me prettig en gezellig, ben wel benieuwd tot hoelang dat prettig blijft voor moeder & kind qua gewicht enzo. Ben ook benieuwd of een kindje zo in slaap kan vallen of heeft het hoofdje te weinig steun hiervoor?
Op de rug lijkt me minder gezellig maar misschien zou Jasja dat juist wel prachtig vinden. Het lijkt me alleen dat je kind dan niet zoveel ziet maar misschien heb ik dat mis.

Ik ben echt verder een ontzettende nono, termen en afkortingen van knopen en merken van doeken zegt me echt helemaal niks . Als ik nog tijd heb (ben weinig thuis de komende dagen) zal ik in de OP van het draagdoekentopic kijken.
pi_68507735
Zijn er nog mensen die willen OV-poolen? Vanaf Den Haag of Gouda, ik heb een kortingskaart dus samen reizen geeft 40% korting
pi_68509941
Ik denk dat ik per auto kom, aangezien het mij al een uur duurt om bij het ov te komen
Saartje
pi_68542871
Welke van mijn doeken zijn gewenst om te zien zondag?

-binana criquet
-hopp leichte cairo
-indio met linnen
-indio primula
-zara red
-pfau v/w
-didy standaard shorty
-girasol #27
pi_68543381
Ik ben heel benieuwd naar je hopp

Storchenwiege Ulli en indio tulpe gaan mee, ik denk dat ik Avalon in blote pfau draag.

Ik neem niet de hele stash mee, maar als iemand graag een van de volgende doeken wil uitproberen of zien dan kan ik wel wat extra's meenemen:

didymos zinnober (indio met wol), 4.6
didymos katja 2.5
didymos olaf 4.2
ellevill zara red 4.6 (maar erg nieuw en nog niet veel gedragen dus niet echt representatief)
storchenwiege anna 5.2
bbslen strawberry 4.9
didymos lalecheleague (geverfd) 4.6
didymos nino gold-violett 3.7
didymos lilien violett 2.7
didymos pfau violett-weiss 4.6
girasol mr. X 4.6
didymos rode blaadjes 3.7 (maar erg nieuw en nog niet veel gedragen dus niet echt representatief)
didymos martin 2.7 (maar erg nieuw en nog niet veel gedragen dus niet echt representatief)
pi_68543592
binana, hopp en primula gaan iig mee.
Mijn zara is 2e hands, dus al meer ingedragen. Kan ook mee indien nodig!
  vrijdag 1 mei 2009 @ 00:29:23 #243
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_68546583
Ik neem gewoon alles mee, heb geen zin om uit te zoeken
Saartje
pi_68549491
Jee zeg het klinkt allemaal heel erg ingewikkeld! Ik heb een doek, die neem ik mee, en ik hoop een paar manieren te leren waarop ik het ding om me heen kan wikkelen zodat ie blijft zitten terwijl er straks een baby in hangt ook nog Maar al die afkortingen Nou ja ik zie het zondag wel, wat er zoal mogelijk is
  Moderator vrijdag 1 mei 2009 @ 10:13:06 #245
5428 crew  miss_sly
pi_68551204
Ik heb ontzettende zin in zondag, maar weet nog niet zeker of ik er bij ga zijn. Ik ben namelijk echt strontverkouden. Nou zou ik het best een paar uurtjes volhouden op dit moment, maar ik kan mijn bacillen daar niet allemaal aan jullie en je lieve kindjes gaan verspreiden. Ik hou dus even een slag om de arm. Heb volgens mij afgelopen nacht het ergste gehad, maar het is nog lang niet over.
pi_68551245
Oei, beterschap, miss_sly, hier ook een verkouden papa die misschien wel had willen komen maar nu toch echt beter er aan doet om onder de wol te blijven
pi_68551271
  Moderator vrijdag 1 mei 2009 @ 10:31:21 #248
5428 crew  miss_sly
pi_68551590
Ik hoop echt nog dat ik voldoende opknap, dat ik vandaag nog snotter en dat het morgen over is. Maar ja, indien niet, ik zou het echt vreselijk vinden volgende week te moeten lezen dat al die kindjes ineens ziek zijn Wil ik niet op mijn geweten hebben

En ik heb er echt zoooooon zin in.

Jij ook beterschap dan iamredleader.
pi_68552047
Ik snap het, en ik waardeer het ook als ouder. Maar vind het wel jammer! Maar, het is nog geen zondag, dus wie weet!
  vrijdag 1 mei 2009 @ 11:15:32 #250
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68552629
awelja joh zondag ben je weer zo fris als een hoentje!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')