abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 16 april 2009 @ 00:11:56 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_68058730
Egyptische archeologen hebben mogelijk het graf van de legendarische koningin Cleopatra gevonden. Komende week wordt begonnen met opgravingen. Dit hebben de Egyptische autoriteiten vandaag laten weten.

Onderzoek met radar wijst erop dat Cleopatra mogelijk begraven ligt in de tempel Tasposiris Magna, die gewijd is aan de oud-Egyptische godheid Isis. De tempel staat ten westen van de havenstad Alexandria aan de Middellandse Zee. Er zijn al mummies gevonden van tien edelen, wat erop wijst dat Cleopatra mogelijk dichtbij ligt, aldus de experts. Zij houden er rekening mee dat Cleopatra begraven ligt samen met de Romeinse veldheer Marcus Antonius. Antieke bronnen wijzen daarop.

Cleopatra regeerde Egypte zo’n 2000 jaar geleden, toen het land te kampen had met de Romeinse veroveringsdrift. De legendarische figuur van de koningin heeft door de eeuwen heen kunstenaars geïnspireerd, zoals de Engelse schrijver Shakespeare. In de twintigste eeuw werden een film met Elizabeth Taylor in de hoofdrol en een stripverhaal uit de Asterix-serie aan Cleopatra gewijd.

Graf van Cleopatra mogelijk gevonden

Mocht het echt het graf van Cleopatra zijn dan hebben ze wel iets bijzonders!
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_68058760
Ik moet bij haar altijd aan Asterix en Obelix denken

Wel bijzonder trouwens. Zou cool zijn
Noot noot.
pi_68058782
Een mooie neus.
  donderdag 16 april 2009 @ 00:24:22 #4
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_68058995
Cool!

Vraag me af wat voor een juwelen en weet ik wat er allemaal bij gestopt zijn.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_68060027
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_68061467
Toppie! Dit wil ik wel ff volgen

Egypte's Vallei der Koningen - Mummie Hatsjepsoet ontdekt is al te lang dood Maarja, deze ontdekking vind ook ergens anders plaats
  donderdag 16 april 2009 @ 08:52:20 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68061514
quote:
Op donderdag 16 april 2009 01:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
hier is al een topic over

(zie onderaan)

Dat is een topic met algemeen nieuws, dit bericht verdiend een eigen topic lijkt me zo
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68061646
Ik moet het nog zien. Die Egyptenaren willen het al heel lang heel graag. Het zou natuurlijk ook heel tof zijn, maar ik moet het nog zien.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 16 april 2009 @ 14:55:13 #9
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_68073093
dat klopt, ze hebben ook al vaker gedacht dat ze het graf gevonden hadden..... hopelijk is het nu bingo
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 19 april 2009 @ 22:00:06 #10
250425 troellie
Et in arcadia ego
pi_68185254
Zahi hawas is er vrij zeker van dat ze het graf nu echt gevionden hebben. Zou erg mooi zijn. Ook om te zien of het waar is wat (ik meen )Plutarchus geschreven heeft. Dat Cleo samen met Marcus Antonius zou zijn begraven. Altijd intressant om erachter te komen of die oude geschiedschrijvers een beetje accuraat waren!
I go from one extreme to another....
pi_68193461
Het wordt nu wel erg spannend, ze hebben namelijk een deel van een masker gevonden dat volgens hen toebehoorde aan Marcus Antonius!

Ik kan niet wachten op de ontknoping
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  maandag 20 april 2009 @ 09:17:10 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68193482
tvp, ik heb alleen weinig vertrouwen in Hawas
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 20 april 2009 @ 11:31:09 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68196815
quote:
Archeologen vinden 'masker Marcus Antonius'

BURG EL-ARAB - Archeologen hebben zondag in Egypte een stuk van een masker getoond, dat volgens hen heeft toebehoord aan de legendarische Romeinse veldheer Marcus Antonius.
http://www.nu.nl/algemeen(...)marcus-antonius.html

De slotalinea is ook opmerkelijk:
quote:
Het team van experts heeft echter nog maar enkele weken te gaan voordat de afgraving gesloten wordt. Het gebied waar de tempel rond 300 voor Christus gebouwd werd, is nabij een van de zomerverblijven van de Egyptische president Hosni Mubarak. Vanaf mei moet de afgraving ten westen van Alexandrië daarom een half jaar dicht.
Blij te zien dat Egypte zijn prioriteiten op orde heeft.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68201263
toch weer hier verder dus
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 20 april 2009 @ 14:35:34 #15
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_68202990
quote:
Op maandag 20 april 2009 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

[..]

je kan natuurlijk niet gaan graven, stel je voor dat gedurende dat half jaar de president in de buurt verblijft
DeLuna vindt me dik ;(
pi_68219048
vooruit dan maar:

20-04-2009

Archeologen dicht bij ontdekking graf Cleopatra

Archeologen hebben in Egypte een stuk van een masker gevonden dat van de legendarische Romeinse veldheer Marcus Antonius moet zijn geweest. Bij het masker lagen ook munten en andere kunstvoorwerpen. De archeologen denken binnenkort de tombe te ontdekken van Antonius en zijn vrouw, koningin Cleopatra.

Graf van koningin Cleopatra en haar geliefde Marcus Antonius bijna gevonden

Als het team de tombe van Cleopatra vindt, zal dat de grootste ontdekking in Egypte zijn sinds de vondst van de graftombe van de jonge farao Toetanchamon in 1922. Cleopatra regeerde Egypte zo’n tweeduizend jaar geleden, toen het land te kampen had met Romeinse veroveringsdrift.

Zomervakantie
De archeologen hebben nog maar enkele weken voordat de afgraving wordt gesloten. Het gebied waar de tempel rond 300 voor Christus werd gebouwd, is nabij een van de zomerverblijven van de Egyptische president Hosni Mubarak. Vanaf mei moet de afgraving ten westen van Alexandrië vanwege zijn zomervakantie een half jaar dicht.

Marcus Antonius was de beste vriend van Julius Caesar. Omdat hij Caesar tijdens zijn leven trouw had gevolgd en de tweede man van het rijk was, dacht hij na zijn dood de macht over te nemen.

Na de dood van Caesar in 44 voor Christus verenigde Marcus Antonius zich met Marcus Aemilius Lepidus en Gaius Julius Octavianus. De Romeinen werden hoe langer hoe ongelukkiger met het vooruitzicht van Marcus Antonius als echte opvolger van Caesar. Ze vreesden voor een oosters, despotisch regime.

Romeinse adel
Patriciërs en de Romeinse adel hekelden de gedachte dat de in Egypte opgevoede kinderen van Marcus Antonius en het kind van Caesar (Caesarion) ooit Rome zouden gaan leiden. Ondertussen deed Octavianus in Rome het nodige om aan deze vermoedens voeding te geven.

In het jaar 31 voor Christus voelde Octavianus zich, gesteund door zijn vriend Marcus Agrippa, sterk genoeg om de oorlog aan te gaan. In een zeeslag aan de kust van Egypte versloeg hij Marcus Antonius. Cleopatra, die het bericht kreeg dat haar geliefde zou zijn gesneuveld, pleegde hierop zelfmoord.

Toen Marcus Antonius tijdens zijn vlucht voor Octavianus hoorde van de dood van Cleopatra, dwong hij een slaaf om zijn zwaard stevig vast te houden. Marcus Antonius liet zich vervolgens in zijn eigen zwaard vallen.

Door Ally Smid

(Elsevier)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_68226479
Tvp
  dinsdag 21 april 2009 @ 04:34:50 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_68226496
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:35 schreef rubbereend het volgende:

[..]

je kan natuurlijk niet gaan graven, stel je voor dat gedurende dat half jaar de president in de buurt verblijft
Ach het ligt er al eeuwen. En Marcus en Cleopatra zullen als ze er liggen vast niet weg lopen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:01:00 #19
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_68230903
quote:
Op maandag 20 april 2009 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

[..]

Dit klinkt echt als zulke grote kul. Hoe weten ze dat dat masker van hem was? Stond het er op?
pi_68237330
ja en op de achterkant: "made in Taiwan
75 topics = FIN
  donderdag 23 april 2009 @ 11:09:01 #21
250425 troellie
Et in arcadia ego
pi_68297772
Moeten we mischien een half jaar of langer wachten op de ontknoping omdat de president daar vakantie houd

Wel lekker lang vakantie bytheway
I go from one extreme to another....
  donderdag 23 april 2009 @ 21:10:24 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_68316977
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:01 schreef Djaser het volgende:

[..]

Dit klinkt echt als zulke grote kul. Hoe weten ze dat dat masker van hem was? Stond het er op?
Onzorgvuldige berichtgeving van het ANP, blijkbaar. Hawass zegt: "We denken dat het van Marcus Antonius kan zijn." Dat klinkt al iets geloofwaardiger.
pi_68332291
Interessant. Tvp.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  Trouwste user 2022 vrijdag 24 april 2009 @ 18:07:24 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_68343699
Zeker interessant.

Blijkt ze een hazenlip te hebben gehad.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')