abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34932717
Naar aanleiding van een aantal documentaires die ik gezien heb op Discovery of NGC over Egypte, Archeologie, Farao's en de Pyramides en niet al te lang geleden de spannende live-beelden van de ontdekking van een nieuwe 'kamer' in één van de grote Pyramides ben ik me meer en meer gaan interesseren voor dit soort onderwerpen. Ook de docu over de Vallei der Koningen waar talloze graven zijn gevonden van beroemde farao's heeft indruk gemaakt. De ontdekking van de tombe van Toetanchamon was natuurlijk één van de beroemdste , mede omdat die helemaal in tact was met schatten en al, iets wat niet eerder in die grote is ontdekt.

Valley of the Kings

Centrale deel van Valley of the Kings. Tombe van Toetanchamon ligt links in het midden

Geschiedenis
De vallei is gelegen in Egypte nabij de huidige stad Luxor op de westoever van de Nijl.

Tijdens het Nieuwe Rijk werden in deze vallei koningsgraven voor de farao's aangelegd. Het bekendste graf is dat van Toetanchamon, ontdekt door Howard Carter.

Ten zuiden van de vallei der koningen bevinden zich het arbeidersdorpje Deir el-Medina waar de arbeiders woonden die de koningsgraven aanlegden en de Vallei der koninginnen. Tussen de vallei en de Nijl bevinden zich nog een tiental dodentempels, waaronder die van Hatsjepsoet en het Ramesseum van Ramses II.

Nabij bevindt zich ook de Vallei der Koninginnen.

De keuze om de graven van de farao's op deze desolate plek te herbergen is geboren uit de pure noodzaak om de graven te kunnen beschermen tegen grafrovers. De graven op zich zijn gemakkelijk te verbergen in deze vallei, doch bleek het idee om deze natuurlijke camouflage te gebruiken in de meeste gevallen niet erg effectief. Gedurende 20e en de 21e Dynastie zijn daarom de graven van de meeste farao's weer leeggehaald door de hogepriesters en verplaatst naar andere (gedeeltelijk onbekende) locaties.

Uit onderzoek is gebleken dat de constructie van een graf volgens het meest gebruikte patroon zo'n 6 jaar geduurd zou moeten hebben, van begin tot eind.

Heden
De vallei bestaat uit 2 delen, de oostelijke helft en de westelijke helft. De westelijke helft is de plek waar de toeristen de graven van de farao's uit het nieuwe koninkrijk kunnen bezoeken, het oostelijke gedeelte is op een enkele kleine tombe alleen toegankelijk voor de wetenschappers. Vermoedelijk liggen er op deze plek nog een aantal onontdekte graven, dit is echter niet zeker. Momenteel zijn er 62 tombes geidentificeerd, en een groot deel is ook daadwerkelijk te bezoeken. Een aantal tombes is afgesloten voor het publiek.

Op 17 november 1997 heeft een groep islamitische terroristen hier een bloedbad veroorzaakt, de kogelgaten hebben een aantal monumenten flink beschadigd.

Graven
De meeste tombes zijn uitgehakt uit het kalksteen volgens een vast patroon:

- 3 gangen
- een "schatkamer"
- grafkamer met de sarcofaag

In de vallei der koningen liggen onder andere de graven van:

Ramses II
Ramses III
Ramses IV
Ramses VI
Ramses IX
Merneptah
Seti I
Tuthmoses III
Toetanchamon
Amenhotep II
Horemheb

Vallei der Koninginnen
De Vallei der Koninginnen (Set Neferu ofwel zetel der schoonheid) is net als de vallei der koningen een begraafplaats van het Nieuwe koninkrijk uit het Oude Egypte. Deze vallei is echter iets zuidwestelijker gelegen.

Geschiedenis
Net als bij de vallei der koningen is de keuze om tombes uit te hakken geboren uit noodzaak. De piramides waren niet veilig voor grafrovers, en in de vallei kon men gebruik maken van andere technieken om de graven af te schermen.

Heden
Een aantal graven zijn te bezoeken, een groot aantal is echter afgesloten voor het publiek. Het toerisme is hier lang niet zo ontwikkeld als in de vallei der koningen.

GravenIn de vallei zijn onder andere de graven te vinden van:

Koningin Nebiri (vermoedelijk)
Prins Tanezem(t)
Koningin Sitre vrouw van Ramses I
Prins Para'hirwenemef, zoon van Ramses III
Prins Set-hirkhopshef, zoon van Ramses III.
Prins Kha'emweset, Sem. zoon van Ramses III
Imhotep (vermoedelijk) Vizier. Tuthmosis I
Prins 'Ahmosi dochter van Sekenenre'-Ta'a en Sit-dhout
Koningin Esi II moeder van Ramses VI, dochter van Hubalznet
Koningin Tyti vrouw van Ramses(?)
Prins Ramses zoon van Ramses III
Prins Amen(hir)khopshef, zoon van Ramses III
Koningin Nebttaui dochter van Ramses II
Koningin Nefertari vrouw van Ramses II
Koningin Merytamun dochter van Ramses II
Koningin Bent'anta dochter van Ramses II
Koningin Tentopet Koningin-moeder.

Links
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vallei_der_Koninginnen
http://homepage.powerup.com.au/~ancient/kv.htm
http://www.crystalinks.com/valleykings.html

bron o.a. WikiPedia

Zijn er meer mensen die zich voor dit onderwerp interesseren of die er zelfs geweest zijn, daar in de Valley of the Kings? Hebben die nog interessante info?
Misschien komen er nog wel meer ontdekkingen binnenkort, de hoop is er nu in elk geval weer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 27-02-2007 20:50:01 ]
pi_34932727
CAIRO, Egypt (AP) -- The first tomb to be discovered in the Valley of the Kings since King Tut's in 1922 contains five sarcophagi with mummies, breaking the nearly centurylong belief that there's nothing more to find in the valley where some of Egypt's greatest pharaohs were buried.

The tomb's spare appearance suggests it was not dug for a pharaoh, said American archaeologist Kent Weeks, who was not involved in the University of Memphis team's find but has seen photographs of the site. "It could be the tomb of a king's wife or son, or of a priest or court official," he told The Associated Press on Thursday.

So far, authorities haven't had a close enough look to know who is in the tomb. Workers have been clearing rubble to allow archaeologists to examine it.

Egypt's antiquities authority has said only that the single-chamber tomb contains five wooden sarcophagi, in human shapes with colored funerary masks, surrounded by 20 jars with their pharaonic seals intact -- and that the sarcophagi contain mummies, likely from the 18th Dynasty, some 3,500-3,300 years ago.

Further details were expected Friday, when antiquities chief Zahi Hawass was to unveil the tomb.

Officials were tightlipped Thursday, a day after announcing the find. Calls to Hawass and other officials were not answered. American archaeologist Otto Schaden, who headed the team that uncovered the site, declined to answer questions when contacted by The Associated Press.

Photos released by the Supreme Council of Antiquities showed the interior of the tomb -- the bare stone walls undecorated -- with at least five sarcophagi of blackened wood amid white jars, some apparently broken. What appeared to be a sixth sarcophagus was set on top of two of the other coffins, though the council's statement mentioned only five.

The Valley of the Kings is perhaps best known as the site of King Tutankhamun's tomb, which was opened in 1922 by American archaeologist Howard Carter and revealed a treasure trove of gold artifacts along with the boy-king's mummy.

The new find raises hopes that more burial sites will be found there, which experts believed held only 62 tombs, labeled KV1-KV62 by archaeologists.

"I wouldn't be surprised if we discover more tombs in the next 10 years. For a long time, people thought there was nothing left to find and excavations seemed unlikely to produce much. So instead, they concentrated on recording what was already there," Weeks said.

Weeks made the last major discovery in the valley. In 1995, he opened a previously known tomb -- KV5 -- and found it was far larger than expected: more than 120 chambers, which he determined were meant for sons of the pharaoh Ramses II.

"It's ironic. A century ago, people said the Valley of the Kings is exhausted, there's nothing left," he said. "Suddenly Carter found Tutankhamun. So then they said, 'Now there's nothing to find.' Then we found KV5. Now we have KV63."

The 18th Dynasty, which lasted from about 1500 B.C. to 1300 B.C., was the first dynasty of the New Kingdom, the pharaonic empire that lasted until about 1000 B.C. and made its capital in Thebes -- the present day city of Luxor, 300 miles south of Cairo. Tutankhamun is believed to have been the 12th ruler of the 18th Dynasty.

The Valley of the Kings was used as a burial ground throughout the New Kingdom, though contrary to its name, not all the tombs found there have housed kings.

Schaden's team uncovered shafts leading to the tomb -- about 15 feet from Tut's tomb -- while conducting "routine digs," the antiquities council said in a statement Wednesday. The haphazard placement of the jars and coffins suggested the burial was completed quickly, it said.

The fact that the tomb contains a single chamber likely means it was meant for only one mummy, Weeks said.

More likely is that the tomb was used as a storeroom for sarcophagi moved from other tombs later -- either by priests to protect them from thieves, or by thieves to stash before removing them completely. The jars, he said, appear to be meat jars for food offerings.

Archaeologists will have to determine not only the date of the tomb's creation but also the dates of the individual sarcophagi and mummies to find which -- if any of them -- are the tomb's owner.

The tomb's architecture will give hints on when it was dug. Early New Kingdom tombs have doors of different width and height than later ones, Weeks said. Inscriptions on the sarcophagi -- if present -- and the wrappings and other materials used in the mummies help determine their age.

"The objects in the tomb don't necessarily date to the original tomb," Weeks said. "The objects could be 200 to 400 years later than the original cutting of the tomb."

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 10-02-2006 12:39:06 ]
pi_34933608
Dr. Zahi Hawass . "We have........ .......... a discovery "
pi_34933751
Waar wil je precies over discussieren, Frutsel?
pi_34933990
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:01 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je precies over discussieren, Frutsel?
nou gewoon..of er meer info over is, of meer mensen die er interesse in hebben...
en tis in het nieuws geweest omdat er nieuwe mummies zijn ontdekt terwijl ze dachten nu alles wel ontdekt te hebben
pi_34934088
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:08 schreef Frutsel het volgende:

[..]

nou gewoon..of er meer info over is, of meer mensen die er interesse in hebben...
en tis in het nieuws geweest omdat er nieuwe mummies zijn ontdekt terwijl ze dachten nu alles wel ontdekt te hebben
Zullen we ooit alles ontdekken? Verwacht je dat er nog schokkende vondsten zullen zijn?
pi_34934142
Interessant topic, meer iets voor C&H trouwens.

Is het bekend wat voor mensen het waren? Pharao's? Familie van Pharao's, Magistraten etc?
pi_34934195
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:12 schreef _The_General_ het volgende:
Interessant topic, meer iets voor C&H trouwens.

Is het bekend wat voor mensen het waren? Pharao's? Familie van Pharao's, Magistraten etc?
Misschien wel..twijfelde al waar ie moest...

volgens het artikel van CNN
quote:
The tomb's spare appearance suggests it was not dug for a pharaoh, said American archaeologist Kent Weeks, who was not involved in the University of Memphis team's find but has seen photographs of the site. "It could be the tomb of a king's wife or son, or of a priest or court official," he told The Associated Press on Thursday.
pi_34934258
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zullen we ooit alles ontdekken? Verwacht je dat er nog schokkende vondsten zullen zijn?
Ik ken nog te weinig van het ouwe egypte om te weten 'wat we nog missen' aan bijv. grote namen.. al staat me d'r iets van bij dat een heel belangrijke koning/koningin nog altijd niet 'gevonden' is... maar weet zo niet meer wat.

Denk wel dat er nog 'meer' is... Het bouwen van de pyramides is altijd ook een groot raadsel geweest hoe het zo precies kon zijn gemaakt etc.. en nog zijn de wetenschappers het niet met elkaar eens.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 14:53:47 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_34936728
Met permissie van Alicey legaal gestolen uit WFL. Nu in C&H.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Moderator vrijdag 10 februari 2006 @ 14:54:47 #11
8781 crew  Frutsel
pi_34936768
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Met permissie van Alicey legaal gestolen uit WFL. Nu in C&H.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 14:26:43 #12
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34967004

Bron: National Geographic

Ziet er spannend uit....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 13 februari 2006 @ 12:12:47 #13
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_35031428
Het zou best interessant te weten waar precies deze graftombe is gevonden in het dal de koningen, als het goed is is 95% al grondig onderzocht dus dat er weer een nieuw graf is gevonden is verassend.
  maandag 22 mei 2006 @ 14:46:04 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38084424
Hebben ze ook niet eens een gigantische ruimte, gevuld met in kruiken bewaarde gemummifieerde kattenlijkjes gevonden? Er staat me iets van bij dat ik dit op Discovery langs heb zien komen. Moest er meteen aan denken toen ik die foto van Shark.Bait zag..

't Zou me overigens niets verbazen als er nog meer ruimtes gaan ontdekken in of rond de Vallei der Koningen. Dat gebied is immers zo groot.
Hoop ook dat we nog eens iets meer gaan horen over die vermeende ruimtes onder de Sphinx en de exacte leeftijd ervan.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 22 mei 2006 @ 15:07:28 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_38085248
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:46 schreef Natalie het volgende:
Hebben ze ook niet eens een gigantische ruimte, gevuld met in kruiken bewaarde gemummifieerde kattenlijkjes gevonden? Er staat me iets van bij dat ik dit op Discovery langs heb zien komen. Moest er meteen aan denken toen ik die foto van Shark.Bait zag..
Ja klopt, was dat niet in Saqqara?
  maandag 22 mei 2006 @ 16:05:08 #16
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38087476
quote:
Op maandag 22 mei 2006 15:07 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ja klopt, was dat niet in Saqqara?
Ik geloof 't wel. Allemaal opgestapeld. En niet alleen katten, ik geloof dat ze ook nog apen hadden gevonden.
  maandag 22 mei 2006 @ 16:53:50 #17
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_38089493
quote:
of meer mensen die er interesse in hebben
Interesse zeker! Ben er afgelopen Zomer geweest. Ook in the valley of Queens. Erg indrukwekkend.

(verkapte TVP)
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 22 mei 2006 @ 16:57:05 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_38089632
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:27 schreef Frutsel het volgende:
Zijn er meer mensen die zich voor dit onderwerp interesseren of die er zelfs geweest zijn, daar in de Valley of the Kings? Hebben die nog interessante info?
Misschien komen er nog wel meer ontdekkingen binnenkort, de hoop is er nu in elk geval weer.
Mega interessant. Ik ben er in juli vorig jaar geweest. De enige interessante info die ik kan geven is; ga niet in juli heen want dan is het daar 50 graden

Zo kan je niet echt veel info in je opnemen. Voor de rest wel heel erg boeiend! Vond het een leuk uitstapje, zelfde als de tempel/paleis van Hatseptoet.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 22 mei 2006 @ 17:17:05 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38090532
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:53 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Interesse zeker! Ben er afgelopen Zomer geweest. Ook in the valley of Queens. Erg indrukwekkend.

(verkapte TVP)
Woei, vertel! Wat heb je gezien en heb je nog foto's gemaakt?
Geldt ook voor Gunner btw. Ben benieuwd naar jullie indrukken.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:55:48 #20
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_38125897
quote:
Woei, vertel! Wat heb je gezien en heb je nog foto's gemaakt?
Ik heb veel gezien! En aantal graven in zowel de valley of Kings en Queens. Ik kan je zo niet meer precies welke (8 in totaal). Toetanchamon in ieder geval niet. Ik heb niet alleen de vallyes gezien trouwens maar ook veel tempels: Luxor, Karnak, Ha'tjep sût(zoiets) en van een aantal goden. Schitterend! En verbluffend hoe goed alles gebleven is. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden die ik digitaal heb..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:15:43 #21
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_38126722
Het is meer zoiets als Haatsjepsoet maar dat maakt weinig uit. Het zal je trouwens tegenvallen hoe goed alles bewaard is gebleven, als je bijvoorbeeld links van de tempel van Haatsjepsoet kijkt zit er een soort inham in de bergen, daar stond ooit nog een complete tempen val Djehetimes III (thoethmosis) maar daar is op een paar pilaren na niets meer van over. Ook de tempel van Haatsjepsoet zelf had nog een aantal verdiepingen meer en was helemaal beschilderd.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:21:52 #22
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_38129226
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik heb veel gezien! En aantal graven in zowel de valley of Kings en Queens. Ik kan je zo niet meer precies welke (8 in totaal). Toetanchamon in ieder geval niet. Ik heb niet alleen de vallyes gezien trouwens maar ook veel tempels: Luxor, Karnak, Ha'tjep sût(zoiets) en van een aantal goden. Schitterend! En verbluffend hoe goed alles gebleven is. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden die ik digitaal heb..
Heb je ook foto's uit de graven uit het Dal der Koningen? Wij mochten geen foto's maken. Toch gedaan (zonder flits, wel te verstaan, om de muurschilderingen niet te beschadigen). Komt er zo'n kerel met een AK-47 omgordeld en die pakt van de hele groep de camera's af. Iedereen boos. Die kerel: money, money. Ja, mooi niet, schavuit. Geef hierrrrrrr
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:22:37 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38129254
Ben blij dat er in ieder geval nog iets bewaard is gebleven waar we tot op de dag van vandaag van kunnen genieten en van kunnen leren. Het lijkt me adembenemend om daar rond te lopen. Eens wil ik er naartoe. Normaal trekken warme landen me totaal niet, maar Egypte is om zijn geschiedenis echt een uitzondering.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:24:46 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38129330
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:21 schreef Thijz het volgende:

[..]

Heb je ook foto's uit de graven uit het Dal der Koningen? Wij mochten geen foto's maken. Toch gedaan (zonder flits, wel te verstaan, om de muurschilderingen niet te beschadigen). Komt er zo'n kerel met een AK-47 omgordeld en die pakt van de hele groep de camera's af. Iedereen boos. Die kerel: money, money. Ja, mooi niet, schavuit. Geef hierrrrrrr
Heb je 'm nog teruggekregen?
Volgende keer eens proberen om sneaky met de mobiele telefoon foto's te schieten. Neem aan dat je wel mag 'bellen' daarzo.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:28:07 #25
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_38129448
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:24 schreef Natalie het volgende:

[..]

Heb je 'm nog teruggekregen?
Volgende keer eens proberen om sneaky met de mobiele telefoon foto's te schieten. Neem aan dat je wel mag 'bellen' daarzo.
Heb 'm gelukkig wel terug gekregen. Heb die knakker maar ¤ 0,50 gegeven. En blij dat 'ie was... Als ze het zien dat je een foto wil maken, ben je 'm al kwijt. Overal maar proberen er een slaatje uit te slaan. Bah. Maar voor de rest is het een mooi land.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')