FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Agressie in het verkeer
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:22
Aan het eind van de middag volgende situatie meegemaakt: ik kom aanrijden op een kruispunt (in auto) en zie van rechts een motor aankomen. Links is vrij, en motor is nog 'lang' niet bij het kruispunt, dus ik kan mooi doorstromen. Even later zit de motor achter me, en ik krijg een prachtige middelvinger

Ik negeer het maar, alleen zie in mijn spiegel een bumper klevende motorrijder, die me even later weer een middelvinger geeft. Zoals ik altijd terug groet, besluit ik de beste man een vinger terug te geven.

Even later slaat de motor rechtsaf, maar besluit nog geen 5 seconden later me toch weer te achtervolgen. Meneer haalt me in, snijd me af, en rijd me klem. Ik moet vol op de rem, en open mijn raam.

Meneer begint te schreeuwen en vraagt of hij geen voorrang had moet hebben. Ik vriendelijk uitgelegd dat ik had ingeschat dat ik er nog wel voor langs kon. Enfin, vraag nog even of hij het normaal vind om mensen een vinger te geven. Had ik beter niet kunnen doen, want hij ontvlamt, begint te schreeuwen dat hij dat mag doen als hij er zin in heeft...

Ondertussen is de hele weg geblokkeerd, en staan er een aantal auto's achter me. Ik verzoek de man om door te rijden, maar dit wil hij niet. Of ik even uit wil stappen, om het "even op te lossen". Ik verlaag me niet tot dit niveau, dus probeer weg te rijden. Wil niet, beste man staat er nog voor met z'n motor.

Uiteindelijk weet ik toch weg te komen, wordt nog een tijd achtervolgt tot aan m'n huis. Achteraf ben ik toch wel even geschrokken van deze gek. Moet ik dit normaal vinden? En kan ik er nog iets aan doen? Is aangifte doen in dit soort gevallen verstandig?
Rosbiefdinsdag 14 april 2009 @ 23:24
Zou het dan toch waar zijn dat alle motorrijders te dom zijn om te poepen?
Gepromoveerde scooterjosti's
Armageddondinsdag 14 april 2009 @ 23:25
Kenteken van de motor heb je natuurlijk niet of wel? Dan is aangifte zinvol.

Verder had je die mongool gewoon zijn motorfiets om zijn nek moeten vouwen.
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 23:27
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:22 schreef Johnns het volgende:


Uiteindelijk weet ik toch weg te komen, wordt nog een tijd achtervolgt tot aan m'n huis. Achteraf ben ik toch wel even geschrokken van deze gek. Moet ik dit normaal vinden? En kan ik er nog iets aan doen? Is aangifte doen in dit soort gevallen verstandig?
volgende keer gelijk doorrijden naar het politie bureau, eens kijken of hij dan nog zo'n grote mond heeft, en dan kun je meteen aangifte doen als dat nodig is
BarraCupraCudadinsdag 14 april 2009 @ 23:27
zeggen dat hij op moet tiefen met zn brommen omdat je hem anders kats naar de klote rijd...

en als hij zo dom is om zn helm af te doen als je met hem praat kon je hem op zn bek slaan.

en als hij vind dat het zn recht is om een middelvinger op te steken wanneer hij het wil gewoon zeggen dat het jou recht is om hem geen voorrang te geven wanneer jij daar zin in hebt..
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:27
Heb helaas geen kenteken onthouden. Op dat moment totaal niet aan gedacht.

Weet nog wel wat voor soort motor het is, welke kleur en - waarschijnlijk - waar hij woont. Namelijk waar hij eerst af wilde slaan (doodlopende straat), en daarna van terugkwam.
Rekkiedinsdag 14 april 2009 @ 23:28
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:25 schreef Armageddon het volgende:
Kenteken van de motor heb je natuurlijk niet of wel? Dan is aangifte zinvol.

Verder had je die mongool gewoon zijn motorfiets om zijn nek moeten vouwen.
Ja laten we dat josti gedrag met geweld oplossen _!
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:28
Het gaat hier overigens om een oude vent van in de 50

Ik had wel wat meer verstand verwacht. Maarja, laat ik dan de verstandigste zijn...
B.E.Ddinsdag 14 april 2009 @ 23:29
Hij achtervolgt je, en je rijdt ook nog gewoon naar je huis?
Dat is dom dude, nu weet die gek je te vinden.
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:31
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:29 schreef B.E.D het volgende:
Hij achtervolgt je, en je rijdt ook nog gewoon naar je huis?
Dat is dom dude, nu weet die gek je te vinden.
Ja achteraf wel, maar ik wilde gewoon z.s.m. zu hause.
Surveillance-Fietsdinsdag 14 april 2009 @ 23:33
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:28 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ja laten we dat josti gedrag met geweld oplossen _!
ach, is het gelijk over.
Rosbiefdinsdag 14 april 2009 @ 23:34
Je had iets af moeten remmen toen hij je achtervolgde, en als hij je dan inhaalde snel je wagen naar links drukken. Zo zou ik het hebben opgelost.
BarraCupraCudadinsdag 14 april 2009 @ 23:38
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:28 schreef Johnns het volgende:
Het gaat hier overigens om een oude vent van in de 50

Ik had wel wat meer verstand verwacht. Maarja, laat ik dan de verstandigste zijn...
ik had laatst ook een aanvaring met een aso van in de 50... dikke mercedes SUV
aan zijn kant van de weg stonden allemaal autos geparkeerd... en aan mijn kant geen een.
volgens de wet heb ik gewoon voorrang en moet hij aan zijn kant achter de laatste auto blijven wachten.
maar meneer dacht dat ik wel even voor hem zou stoppen... dat deed ik ook maar toen konden we beide geen kant meer op... grote bek geven joh dat hij deed!
ik had wat meer verkeers inzicht nodig volgens hem..
ik heb hem verteld dat hij maar misschien maar weer eens lessen moest gaan nemen want sinds we niet meer met paard en wagen rijden is er een boel veranderd en ik heb voorrang... begon hij toch te schelden en liep hij naar zn auto toe en haalde een band bout losdraai ijzer ding erbij en ging heel stoer met opgeheven hand voor mn auto staan...

toen ben ik vriendelijk uitgestapt en heb ik gezegd als hij uberhaubt nog ergens heen wil vanavond hij maar beter fijn terug kon naar zn SUV en ff achteruit moest rijden omdat hij anders alleen gestrekt in een auto kon...
ging hij naar zn auto en ging hij wachten tot ik weg ging... stumper

een knakker van 50+ ga ik niet zomaar slaan...
ik vraag me dan ook altijd af hoe die lui aan een auto van een ton komen...
KapiteinGasthofdinsdag 14 april 2009 @ 23:39
Das wel een heel erg late lemming
Big_Yindinsdag 14 april 2009 @ 23:40
had je niet zo'n safety hamer in de auto liggen?
Is legaal om mee te nemen en geeft een prachtige ster in een vizier van een helm.
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:41
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:40 schreef Big_Yin het volgende:
had je niet zo'n safety hamer in de auto liggen?
Is legaal om mee te nemen en geeft een prachtige ster in een vizier van een helm.
gaat moeilijk
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:39 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Das wel een heel erg late lemming

que?
B.E.Ddinsdag 14 april 2009 @ 23:44
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:38 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik had laatst ook een aanvaring met een aso van in de 50... dikke mercedes SUV
aan zijn kant van de weg stonden allemaal autos geparkeerd... en aan mijn kant geen een.
volgens de wet heb ik gewoon voorrang en moet hij aan zijn kant achter de laatste auto blijven wachten.
maar meneer dacht dat ik wel even voor hem zou stoppen... dat deed ik ook maar toen konden we beide geen kant meer op... grote bek geven joh dat hij deed!
ik had wat meer verkeers inzicht nodig volgens hem..
ik heb hem verteld dat hij maar misschien maar weer eens lessen moest gaan nemen want sinds we niet meer met paard en wagen rijden is er een boel veranderd en ik heb voorrang... begon hij toch te schelden en liep hij naar zn auto toe en haalde een band bout losdraai ijzer ding erbij en ging heel stoer met opgeheven hand voor mn auto staan...

toen ben ik vriendelijk uitgestapt en heb ik gezegd als hij uberhaubt nog ergens heen wil vanavond hij maar beter fijn terug kon naar zn SUV en ff achteruit moest rijden omdat hij anders alleen gestrekt in een auto kon...
ging hij naar zn auto en ging hij wachten tot ik weg ging... stumper

een knakker van 50+ ga ik niet zomaar slaan...
ik vraag me dan ook altijd af hoe die lui aan een auto van een ton komen...
Ja maar wie had er nou gewonnen?
Hij zeker?
Koploperkopperdinsdag 14 april 2009 @ 23:45
Ik wil hier gepost hebben. Lekker verhalen lezen waar ik alleen maar het volgende van kan vinden;
Koploperkopperdinsdag 14 april 2009 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:41 schreef Johnns het volgende:

[..]

gaat moeilijk
[ afbeelding ]
[..]


que?
Mooie deuk in z'n oog dan.
BarraCupraCudadinsdag 14 april 2009 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:44 schreef B.E.D het volgende:

[..]

Ja maar wie had er nou gewonnen?
Hij zeker?
ik ging hem niet het ziekenhuis in slaan.. anders als de politie was gekomen had ik ( die jongen snotneus in die peugeot) het gedaan en niet die aardige oude meneer in die Benz SUV
en na 10 minuten wachten was ik het beu... places to go people to see...

dus hij heeft gewonnen als je in die termen wil spreken.
Zpottrdinsdag 14 april 2009 @ 23:47
Matten met een motorrijder is niet zo'n goed idee (matten met niemand is een goed idee).

Toch 1 tip als je er niet onderuit komt: kinband pakken, goed schudden.
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:50
Morgen maar eens bellen met het bureau. Ik neem aan dat hij vandaag gewoon uit z'n werk kwam, dus hij zal er morgen wel weer langsrijden.

Wat doet men met een aangifte? Ik las laatst dat men meer wil doen tegen agressief rijgedrag. Indien bekend wie hij is, kan deze grote vriend een bezoekje / prent verwachten?
iFriesdinsdag 14 april 2009 @ 23:52
Je had gewoon beter uit je doppen moeten kijken, en die motorrijder voorrang moeten geven. Was er niks aan de hand geweest
Zpottrdinsdag 14 april 2009 @ 23:52
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:50 schreef Johnns het volgende:
Morgen maar eens bellen met het bureau. Ik neem aan dat hij vandaag gewoon uit z'n werk kwam, dus hij zal er morgen wel weer langsrijden.

Wat doet men met een aangifte? Ik las laatst dat men meer wil doen tegen agressief rijgedrag. Indien bekend wie hij is, kan deze grote vriend een bezoekje / prent verwachten?
Na 1 klacht zonder getuigen? Geloof het maar niet.
Johnnsdinsdag 14 april 2009 @ 23:55
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:52 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Na 1 klacht zonder getuigen? Geloof het maar niet.
Had al zoiets verwacht... Helaas
Koploperkopperdinsdag 14 april 2009 @ 23:56
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:55 schreef Johnns het volgende:

[..]

Had al zoiets verwacht... Helaas
Heel Fok! wil wel getuigen.
Surveillance-Fietsdinsdag 14 april 2009 @ 23:56
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:52 schreef iFries het volgende:
Je had gewoon beter uit je doppen moeten kijken, en die motorrijder voorrang moeten geven. Was er niks aan de hand geweest
Rechts heeft enkel voorrang bij gelijktijdige nadering van het kruispunt, wat volgens het verhaal van TS dus niet aan de orde was.
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 23:56
Autorijders die niet opletten.
kingofcoolwoensdag 15 april 2009 @ 00:01
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:56 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Autorijders die niet opletten.
Kan geen toeval zijn....
Koploperkopperwoensdag 15 april 2009 @ 00:02
quote:
Op woensdag 15 april 2009 00:01 schreef kingofcool het volgende:

[..]

Kan geen toeval zijn....
Geregistreerd op: zaterdag 18 november 2006 @ 18:19

Je zou zeggen dat je het onderhand wel zou snappen.
bijdehandwoensdag 15 april 2009 @ 00:05
Pistool kopen
Armageddonwoensdag 15 april 2009 @ 00:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:28 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ja laten we dat josti gedrag met geweld oplossen _!
Dat is de enige taal die zulke mensen verstaan. Wat wil je dan? Een goed gesprek met hem beginnen?
Armageddonwoensdag 15 april 2009 @ 00:09
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

ach, is het gelijk over.
Voor de rest van zijn leven ja. Veel effectiever dan aangifte doen bij die blauwe josti's.
Armageddonwoensdag 15 april 2009 @ 00:11
maar blijf vooral lekker je druk maken en ga lekker aangifte doen bij die pliesie die er vervolgens niets aan doen.

Volgende keer gewoon keihard aanrijden en in de berm laten liggen.

robber57woensdag 15 april 2009 @ 00:31
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Rechts heeft enkel voorrang bij gelijktijdige nadering van het kruispunt, wat volgens het verhaal van TS dus niet aan de orde was.
Hm, dat is in de ogen van TS en kennelijk niet in de ogen van de motorrijder, ik gok zomaar dat het er waarschijnlijk om hing of het "net aan kon"

Mensen in auto's vergeten nogal eens dat motorrijders "zwakke" verkeersdeelnemers zijn, wat voor ts over kan komen als "het nog wel" kan een motor rijder een hart verzakking bezorgen.
Een motorfiets kan , uiteindelijk, vaak harder remmen dan een auto maar in een paniek noodstop pakt dat meestal andersom uit en ben je met een motor sterk in het nadeel.
In je auto vol op je remmen stampen levert of abs op of een gierende stilstand en verder nix, op een motorfiets vol in de remmen levert of een noodstop op, of je voorwiel breekt weg en je gaat kneiterhard op je treiter, je ziet dan ook zelden motorfietsen een echte daadwerkelijke noodstop maken waarbij het acterwiel van de grond komt, instinctief rem je als motorrijder nu eenmaal gewoon niet zo hard omdat je doordrongen bent van het risico.

Ik zeg niet dat ts geen gelijk heeft (of wel) maar je zou als automobilist eens wat meer rekening kunnen houden met de andere weggebruikers en meer denken en rekenen met afstanden ed vanuit hun visie....

In dat licht bezien vraag ik me ook af of je hetzelfde had gedaan als het geen motorfiets was geweest maar een 45 tons tanktwagen....
sander89woensdag 15 april 2009 @ 01:45
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Rechts heeft enkel voorrang bij gelijktijdige nadering van het kruispunt, wat volgens het verhaal van TS dus niet aan de orde was.
Bron?

Het is volgens mij als je iemand voorrang moet verlenen diegene die voorrang heeft geen hinder van jou moet hebben.

Dus in die situatie van TS: Als die motorrijder flink moest afremmen voor TS die de weg opdraaide zat TS fout.
Maarja over een verhaal van een kant is moeilijk tot niet te oordelen.
KoekjesTwisterwoensdag 15 april 2009 @ 01:52
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:22 schreef Johnns het volgende:
Ik moet vol op de rem,
Volgende keer minder hard remmen. Probleem opgelost.
zuchtjewoensdag 15 april 2009 @ 08:55
Het gaat er niet om wie er fout was, het gaat er om dat de motorrijder buitenproportioneel reageerde. Als TS fout is dan reageert de motorrijder nog niet zoals het hoort. Je mag elkaar wel aanspreken op elkaars fouten, maar de weg (blijven) blokkeren, en TS tot huis volgen is toch iets wat een normaal persoon niet snel zal doen..
Luc_Nilis_PSVwoensdag 15 april 2009 @ 09:01
quote:
Op woensdag 15 april 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:

[..]

Bron?

Het is volgens mij als je iemand voorrang moet verlenen diegene die voorrang heeft geen hinder van jou moet hebben.

Dus in die situatie van TS: Als die motorrijder flink moest afremmen voor TS die de weg opdraaide zat TS fout.
Maarja over een verhaal van een kant is moeilijk tot niet te oordelen.
Ook al moest de motorrijder flink afremmen, dan rechtvaardigt nog niet die stompzinnige acties van deze "meneer". Toeteren, of het een keer mondeling aangeven is dan voldoende. Maar gaan kleven, inhalen, afsnijden en bedreigen schiet niet op natuurlijk.

Wat meer tolerantie in het verkeer kan geen kwaad.
sander89woensdag 15 april 2009 @ 09:52
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:01 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:

[..]

Ook al moest de motorrijder flink afremmen, dan rechtvaardigt nog niet die stompzinnige acties van deze "meneer". Toeteren, of het een keer mondeling aangeven is dan voldoende. Maar gaan kleven, inhalen, afsnijden en bedreigen schiet niet op natuurlijk.
Dat zeg ik ook niet.

Die motor rijder was ook achterlijk bezig als je zelf en andere weggebruikers in gevaar gaat brengen door een voorvalletje.(als het verhaal klopt)
Is niks mis mee even toeteren of op een andere nog normale manier laten merken dat je niet echt gecharmeerd bent van zijn rijgedrag.
Krijg soms het idee of die figuren een tikkende tijdbom zijn en door het kleinste helemaal door het lint kunnen gaan.

Tja tussen elke groep zitten wat rotteappels, bij de ene meer dan bij de andere.
Gelukkig kunnen de meest motorrijders zich wel aardig goed gedragen.
ASromawoensdag 15 april 2009 @ 09:58
ruzie over verkeerssituaties, hoe triest
Lightwoensdag 15 april 2009 @ 09:58
quote:
Op woensdag 15 april 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:

[..]

Bron?

Het is volgens mij als je iemand voorrang moet verlenen diegene die voorrang heeft geen hinder van jou moet hebben.

Dus in die situatie van TS: Als die motorrijder flink moest afremmen voor TS die de weg opdraaide zat TS fout.
Maarja over een verhaal van een kant is moeilijk tot niet te oordelen.
Ja, da's gewoon hetzelfde. Als er niemand aankomt, hoef je ook niet te wachten. Komt er wel iemand aan en kun je daar niet meer voorlangs zonder die persoon te hinderen, dan moet je wel wachten. En dan kun je ook stellen dat je de kruising gelijktijdig nadert.
BarraCupraCudawoensdag 15 april 2009 @ 10:24
quote:
Op woensdag 15 april 2009 00:31 schreef robber57 het volgende:

[..]

Hm, dat is in de ogen van TS en kennelijk niet in de ogen van de motorrijder, ik gok zomaar dat het er waarschijnlijk om hing of het "net aan kon"

Mensen in auto's vergeten nogal eens dat motorrijders "zwakke" verkeersdeelnemers zijn, wat voor ts over kan komen als "het nog wel" kan een motor rijder een hart verzakking bezorgen.
Een motorfiets kan , uiteindelijk, vaak harder remmen dan een auto maar in een paniek noodstop pakt dat meestal andersom uit en ben je met een motor sterk in het nadeel.
In je auto vol op je remmen stampen levert of abs op of een gierende stilstand en verder nix, op een motorfiets vol in de remmen levert of een noodstop op, of je voorwiel breekt weg en je gaat kneiterhard op je treiter, je ziet dan ook zelden motorfietsen een echte daadwerkelijke noodstop maken waarbij het acterwiel van de grond komt, instinctief rem je als motorrijder nu eenmaal gewoon niet zo hard omdat je doordrongen bent van het risico.

Ik zeg niet dat ts geen gelijk heeft (of wel) maar je zou als automobilist eens wat meer rekening kunnen houden met de andere weggebruikers en meer denken en rekenen met afstanden ed vanuit hun visie....

In dat licht bezien vraag ik me ook af of je hetzelfde had gedaan als het geen motorfiets was geweest maar een 45 tons tanktwagen....
mooi statement....
maar...
wanneer motorrijders er zich van bewust zijn dat ze zwakke verkeersdeelnemers zijn waarom liegen ze me altijd zo hard voorbij?

echt op een paar midlife crisis gasten na op een chopper zie je al die racers laag vliegen..
TrustNowoensdag 15 april 2009 @ 12:47
Hoe kan je je in godsnaam laten klemrijden door een motor.

Na zulk gedrag verrem ik me graag.
Artbijwoensdag 15 april 2009 @ 13:08
Ik neem altijd een foto van zulke gasten met mijn telefoon. Of maak een filmpje. Altijd leuk voor op fok.
blaatertjewoensdag 15 april 2009 @ 13:52
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:50 schreef Johnns het volgende:
Morgen maar eens bellen met het bureau. Ik neem aan dat hij vandaag gewoon uit z'n werk kwam, dus hij zal er morgen wel weer langsrijden.

Wat doet men met een aangifte? Ik las laatst dat men meer wil doen tegen agressief rijgedrag. Indien bekend wie hij is, kan deze grote vriend een bezoekje / prent verwachten?
Hooguit een "foei" ze hebben het zelf niet geconstateerd.
Tja, je adres weet hij toch al, dus dan kun je kijken of een aangifte van bedreiging een optie is.
Misanwoensdag 15 april 2009 @ 13:59
quote:
Op woensdag 15 april 2009 12:47 schreef TrustNo het volgende:
Hoe kan je je in godsnaam laten klemrijden door een motor.

Na zulk gedrag verrem ik me graag.
sowieso zit er bij die gast een steekje los door te gaan bumperkleven achter een auto terwijl hij kwetsbaar op een motor zit
blaatertjewoensdag 15 april 2009 @ 14:24
quote:
Op woensdag 15 april 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:

[..]

Bron?

Het is volgens mij als je iemand voorrang moet verlenen diegene die voorrang heeft geen hinder van jou moet hebben.

Dus in die situatie van TS: Als die motorrijder flink moest afremmen voor TS die de weg opdraaide zat TS fout.
Maarja over een verhaal van een kant is moeilijk tot niet te oordelen.
Bron? De verkeersregels. Maar dat is puur om claims te voorkomen van mensen die nog op 300 meter van de kruising zijn en dus geen last hebben van kruisend verkeer en dan gaan roepen "rechts heeft voorrang". Kortom dat wordt hier wat krom uitgelegd.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat je moet bijremmen voor iemand die voor je de weg op draait?
En zeker in de spits zijn er wegen en rotondes waar je simpelweg niet in kunt voegen zonder dat de bestuurder op die weg voor je moet bijremmen voor je. Misschien heeft TS de afstand of snelheid van die motorrijder onderschat. Of is hij lekker langzaam opgetrokken zodat de motorrijder alsnog in de remmen moest. Ik zie het vaak, iemand die voor je de weg op draait, maar dan niet een beetje vlot doortrekt om met het verkeer mee te rijden, zodat ze nog 50 rijden waar ze makkelijk al 80 hadden kunnen rijden.

Het is een eenzijdig verhaal, maar niets rechtvaardigt de reactie van deze motorrijder.
Maar TS was ook dom. Op zulke provocaties moet je niet reageren. Bij zulke mensen kun je verwachten dat die verder gaan, zeker als ze meer dan eens proberen te provoceren.

Maar ik zie alweer reacties die rieken naar "zie je wel, weer een automobilist die geen rekening houdt met motorrijders". Helaas wordt dit gevoel dat motorrijders lijken te hebben niet ondersteunt door de cijfers. Bepaalde motorrijders wijzen graag naar automobilisten zonder naar het rijgedrag van sommige soortgenoten te kijken. Maar kijken we naar de fatale motorongelukken in 2008 dan gaat het voor zo'n 30% om eenzijdige ongevallen, 30% ongevallen waar de motorrijder de veroorzaker is en zo'n 20% waar de automobilist veroorzaker is (dat levert een 60-40% verhouding op). Van de laatste 10-15% van de ongelukken is de schuldvraag (nog) onbekend. In 2008 ligt de schuld dus in 60% van de gevallen bij de motorrijder. En niet nadrukkelijk vaker bij de automobilist zoals sommigen ons proberen wijs te maken. (cijfers Elsevier, maar even ruwweg afgerond voor degenen die dat willen weten) Laten we dat corrigeren naar gewoon 50-50 dan kom je er op uit dat gewoon iedereen een fout kan maken en dat dat de ene keer een automobilist is en de andere keer een motorrijder.

Oh ja, en een motorrijder in je auto kan ook flinke (dodelijke) schade opleveren. Hij kan dan licht zijn, maar door het kleine oppervlak heb je wel een hoge puntbelasting waardoor een motorrijder zich diep in een auto kan boren. Dat wetende wil ik net zo min een motorrijder als een tankwagen 'opvangen'.
iFrieswoensdag 15 april 2009 @ 16:52
quote:
Op woensdag 15 april 2009 14:24 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Bron? De verkeersregels. Maar dat is puur om claims te voorkomen van mensen die nog op 300 meter van de kruising zijn en dus geen last hebben van kruisend verkeer en dan gaan roepen "rechts heeft voorrang". Kortom dat wordt hier wat krom uitgelegd.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat je moet bijremmen voor iemand die voor je de weg op draait?
En zeker in de spits zijn er wegen en rotondes waar je simpelweg niet in kunt voegen zonder dat de bestuurder op die weg voor je moet bijremmen voor je. Misschien heeft TS de afstand of snelheid van die motorrijder onderschat. Of is hij lekker langzaam opgetrokken zodat de motorrijder alsnog in de remmen moest. Ik zie het vaak, iemand die voor je de weg op draait, maar dan niet een beetje vlot doortrekt om met het verkeer mee te rijden, zodat ze nog 50 rijden waar ze makkelijk al 80 hadden kunnen rijden.

Het is een eenzijdig verhaal, maar niets rechtvaardigt de reactie van deze motorrijder.
Maar TS was ook dom. Op zulke provocaties moet je niet reageren. Bij zulke mensen kun je verwachten dat die verder gaan, zeker als ze meer dan eens proberen te provoceren.

Maar ik zie alweer reacties die rieken naar "zie je wel, weer een automobilist die geen rekening houdt met motorrijders". Helaas wordt dit gevoel dat motorrijders lijken te hebben niet ondersteunt door de cijfers. Bepaalde motorrijders wijzen graag naar automobilisten zonder naar het rijgedrag van sommige soortgenoten te kijken. Maar kijken we naar de fatale motorongelukken in 2008 dan gaat het voor zo'n 30% om eenzijdige ongevallen, 30% ongevallen waar de motorrijder de veroorzaker is en zo'n 20% waar de automobilist veroorzaker is (dat levert een 60-40% verhouding op). Van de laatste 10-15% van de ongelukken is de schuldvraag (nog) onbekend. In 2008 ligt de schuld dus in 60% van de gevallen bij de motorrijder. En niet nadrukkelijk vaker bij de automobilist zoals sommigen ons proberen wijs te maken. (cijfers Elsevier, maar even ruwweg afgerond voor degenen die dat willen weten) Laten we dat corrigeren naar gewoon 50-50 dan kom je er op uit dat gewoon iedereen een fout kan maken en dat dat de ene keer een automobilist is en de andere keer een motorrijder.

Oh ja, en een motorrijder in je auto kan ook flinke (dodelijke) schade opleveren. Hij kan dan licht zijn, maar door het kleine oppervlak heb je wel een hoge puntbelasting waardoor een motorrijder zich diep in een auto kan boren. Dat wetende wil ik net zo min een motorrijder als een tankwagen 'opvangen'.
bron?
#ANONIEMwoensdag 15 april 2009 @ 16:56
Mijn motor is total-loss door een koekblikker die dacht "er nog wel snel voor langs te kunnen". Volgende keer gewoon wachten pipo. Ik had je er ook op aangesproken, wellicht wat vriendelijker.
Heleeeendonderdag 16 april 2009 @ 23:45
Ik heb nog maar een half jaar mijn rijbewijs, maar ik ben er inmiddels wel achter dat autorijden alleen maar rekening houden met gekken op de weg is.

Hetzelfde met bumperkleven, da's toch verboden in Nederland? Dus wat doe ik, ik hou afstand.. Goed bezig denk je dan, maar dan wordt je ineens van rechts ingehaald..
Het verkeer op de linkerbaan rijd namelijk niet zo goed door waardoor er dus een gat komt te ontstaan tussen mij en de vrachtwagen op de rechterbaan, maar ik moet ook afstand houden, 2 seconden zelfs.. Maar dat mag dus blijkbaar niet, want dan wordt je niet 1, maar gewoon 2 keer van rechts ingehaald en diegene propt zijn auto dus gewoon tussen mij en mijn voorganger in..

Die beste man die mij mijn rijbewijs gaf, de examinator, die stelde de vraag; 'Hoe lang denk jij dat het duurt voordat jij echt kan rijden?', '2 jaar' zei ik toen, 'FOUT! minstens 5 jaar'.

Daar heeft ie inderdaad best wel gelijk in
Lightvrijdag 17 april 2009 @ 00:50
quote:
Op woensdag 15 april 2009 16:56 schreef gelly het volgende:
Mijn motor is total-loss door een koekblikker die dacht "er nog wel snel voor langs te kunnen". Volgende keer gewoon wachten pipo. Ik had je er ook op aangesproken, wellicht wat vriendelijker.
Is het bij een motor total-loss gebleven of zat je zelf ook flink in de kreukels? Da's al een stuk minder namelijk...