abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68696065
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ook stelt men momenteel 90% v/d WOZ gelijk aan de executiewaarde. Scheelt weer taxatiekosten als de WOZ hoog genoeg is.
Serieus? Is die hele taxatie business ook niet een beetje een wassen neus? Overal komt het precies zo uit als voor de bank noodzakelijk is.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:24:40 #77
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_68696716
quote:
Op maandag 4 mei 2009 22:50 schreef Reena het volgende:
Ik zou eigenlijk vandaag moeten passeren, maar helaas heb ik het niet gehaald. Ik had de verkopende makelaar om uitstel gevraagd en uitgelegd wat er aan de hand was en gehoopt dat de verkoper wat begrip zou tonen, maar de verkoper heeft haar doorgegeven dat hij mij in gebreke zal stellen. Ik heb dus nu nog 8 werkdagen om alles in orde te krijgen.

De reden dat ik niet kon passeren is, omdat ik op het laatste moment (3 werkdagen voor passeren) afgewezen werd voor mijn ORV. Nu heb ik vandaag een nieuwe ORV geregeld en die is akkoord, maar voordat de bank de polis heeft en het geld bij de notaris gestort heeft, duurt waarschijnlijk ook nog een aantal dagen en het is dan nog de vraag of het dan binnen die 8 werkdagen gaat lukken.

Nu mijn daadwerkelijke vraag: mijn ouders hebben het geld voor de woning en kunnen het eventueel bij de notaris storten. Maar mag dat wel? Kan ik mijn ouders alvast laten betalen en het geld van de bank dan weer bij mijn ouders laten storten door de notaris, als het er eindelijk is?

Ik ga het morgen sowieso vragen aan mijn adviseur en de notaris...maar ik dacht, misschien weet iemand hier een antwoord op mijn vraag.
Bij een ingebreke stelling geldt een minimale termijn van 8 DAGEN (dus niet werk dagen). Natuurlijk kan de verkopende partij daar in positieve zin (voor de ingebrekegestelde dan he) van afwijken en deze termijn ruimer maken naar bijvoorbeeld 8 werkdagen, maar mijn ervaring is dat dat niet veel gebeurd.

Was de hypotheekopdracht al bij de notaris m.a.w. heeft de notaris de hypotheekakte al op kunnen maken, heb je een ontwerp van de hypotheekakte gehad? In dat geval moet alleen het akkoord doorkomen naar de notaris toe zodat die het geld kan opvragen. Dan moeten die 8 dagen geen probleem zijn.

Was de hypotheekopdracht nog niet bij de notaris (omdat de ORV nog niet akkoord was)? Zorg dan dat je tussenpersoon als de donder de hypotheekopdracht bij de notaris krijgt en dat het geld zsm door die notaris wordt opgevraagd. Moet geen probleem zijn als dit allemaal vandaag of miorgen bij de notaris binnen komt, wellicht dat de notaris een spoedtarief in rekening brengt vanwege het op korte termijn maken en verwerken van de hypotheek, maar dat hoeft niet (wellicht even informeren?). Succes!
klerkje
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:40:48 #78
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_68697310
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:08 schreef Suijk het volgende:

[..]

Serieus? Is die hele taxatie business ook niet een beetje een wassen neus? Overal komt het precies zo uit als voor de bank noodzakelijk is.
Verschilt per bank en per situatie

Ik doelde specifiek op de situatie waar de quote van FH op sloeg, het aanvragen van een tweede hypotheek bij de ING.

Maar dit is misschien wel een leuk linkje voor je: http://www.independer.nl/thema/common/begrip.asp?itemid=12648 (Hoe up-to-date de link precies is weet ik niet).
Krekker is de bom!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:45:03 #79
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_68697476
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ook stelt men momenteel 90% v/d WOZ gelijk aan de executiewaarde. Scheelt weer taxatiekosten als de WOZ hoog genoeg is.
Ja kan best kloppen. Mijn ouders hebben pas hun hypotheek overgesloten. WOZ is ¤ 170.000,00, nieuwe geldlening is ongeveer ¤ 120.000,00. En ze hoefden dus geen taxatierapport te laten maken. Scheelt toch weer in de kosten.

Is bij Rabo overigens.
klerkje
pi_68697638
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:40 schreef KreKkeR het volgende: (Hoe up-to-date de link precies is weet ik niet).
Die gegevens komen bij MoneyView vandaan (zoals alle gegevens bij Independer). Die zijn up-to-date
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 18:31:40 #81
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68701131
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:24 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Bij een ingebreke stelling geldt een minimale termijn van 8 DAGEN (dus niet werk dagen). Natuurlijk kan de verkopende partij daar in positieve zin (voor de ingebrekegestelde dan he) van afwijken en deze termijn ruimer maken naar bijvoorbeeld 8 werkdagen, maar mijn ervaring is dat dat niet veel gebeurd.

Was de hypotheekopdracht al bij de notaris m.a.w. heeft de notaris de hypotheekakte al op kunnen maken, heb je een ontwerp van de hypotheekakte gehad? In dat geval moet alleen het akkoord doorkomen naar de notaris toe zodat die het geld kan opvragen. Dan moeten die 8 dagen geen probleem zijn.

Was de hypotheekopdracht nog niet bij de notaris (omdat de ORV nog niet akkoord was)? Zorg dan dat je tussenpersoon als de donder de hypotheekopdracht bij de notaris krijgt en dat het geld zsm door die notaris wordt opgevraagd. Moet geen probleem zijn als dit allemaal vandaag of miorgen bij de notaris binnen komt, wellicht dat de notaris een spoedtarief in rekening brengt vanwege het op korte termijn maken en verwerken van de hypotheek, maar dat hoeft niet (wellicht even informeren?). Succes!
Bedankt voor je antwoord.

Ik ben in gebreke gesteld via e-mail en de notaris heeft de verkoper aangegeven dat dat niet kan, De verkoper moet het via bijvoorbeeld een deurwaarder-exploit doen. Dus ik vraag me nu af of het in gebreke stellen al telt vanaf de e-mail of pas wanneer ik de deurwaarder-exploit krijg of een aangetekende brief ofzo.

Maar goed. Ik heb wel een ontwerp van een hypotheekakte gehad van de notaris. De bank heeft alleen nog geen opdracht gegegeven en ligt dus nog niet bij de notaris. Ik moet wachten op de ORV polis (want de verzekering heeft geen dekkingsbewijs gestuurd, omdat zij vinden dat ze de polis al snel genoeg sturen...ofzo). Anyway, de polis zou vandaag of morgen bij mij aankomen, zal dan waarschijnlijk morgen zijn, want ik heb niets gekregen. Zodra ik die polis heb, kan ik het weer naar mijn adviseur sturen, die het vervolgens weer naar de bank stuurt. Hij zou een spoedopdracht op het geld zetten. Hij heeft het over 2-3 dagen (met spoed nota bene!). Dus al met al...red ik het net wel of net niet...het ligt eraan of die in gebreke stelling nou telt vanaf 4 mei of niet...
  dinsdag 5 mei 2009 @ 19:15:47 #82
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68702611
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:24 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Bij een ingebreke stelling geldt een minimale termijn van 8 DAGEN (dus niet werk dagen).
Dat scheelt ook weer...dagen i.p.v. werkdagen...maar je kan toch niet passeren op een zondag? Dan hoe kan die dag dan meetellen?
pi_68706297
Hallo lui, heb een vraagje.

De 10 jaar rente vaste periode van mijn hypotheek loopt over enkele maanden af.
Ik heb 40.000 spaar en 60.000 aflosingsvrij.

Van mijn hypotheek verstrekker de ING heb ik een offerte gevraagd.

Via de telefoon zijn we op 5.8% en 5.5% voor die 40 en resp. 60k gekomen, 5 jaar.

Nu heb ik de offerte in huis met daarin de percentages 5.85% en 5.65%.

Een beetje hoger dus. Weet iemand waarom er verschil zit tussen de telefonische en de schriftelijke rente?
En is dit zowiezo een goed percentage of kan ik beter over stappen naar een andere bank?

/edit meteen maar een edit, ik wil een hypotheek voor 75% executie waarde zonder nhg.

Groetjes, Nytro.
pi_68706717
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 18:31 schreef Reena het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben in gebreke gesteld via e-mail en de notaris heeft de verkoper aangegeven dat dat niet kan, De verkoper moet het via bijvoorbeeld een deurwaarder-exploit doen. Dus ik vraag me nu af of het in gebreke stellen al telt vanaf de e-mail of pas wanneer ik de deurwaarder-exploit krijg of een aangetekende brief ofzo.

Maar goed. Ik heb wel een ontwerp van een hypotheekakte gehad van de notaris. De bank heeft alleen nog geen opdracht gegegeven en ligt dus nog niet bij de notaris. Ik moet wachten op de ORV polis (want de verzekering heeft geen dekkingsbewijs gestuurd, omdat zij vinden dat ze de polis al snel genoeg sturen...ofzo). Anyway, de polis zou vandaag of morgen bij mij aankomen, zal dan waarschijnlijk morgen zijn, want ik heb niets gekregen. Zodra ik die polis heb, kan ik het weer naar mijn adviseur sturen, die het vervolgens weer naar de bank stuurt. Hij zou een spoedopdracht op het geld zetten. Hij heeft het over 2-3 dagen (met spoed nota bene!). Dus al met al...red ik het net wel of net niet...het ligt eraan of die in gebreke stelling nou telt vanaf 4 mei of niet...
Lijkt mij van niet, die mail is niet rechtsgeldig zoals ze al aangaven.
Pas vanaf de datum op het exploot dus..dat is zoals het normaal gaat bij andere zaken (niet hypothecaire aangelegenheden).
F_H?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:09:03 #85
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68707060
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 21:00 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Lijkt mij van niet, die mail is niet rechtsgeldig zoals ze al aangaven.
Pas vanaf de datum op het exploot dus..dat is zoals het normaal gaat bij andere zaken (niet hypothecaire aangelegenheden).
F_H?
Krijg je zoiets aangetekend? Moet je die dan zelf aannemen (dus huisgenoten kunnen niet aannemen?)? Hoop dat ze dan na kantooruren kunnen komen, want voor die tijd ben ik er niet...
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:51:05 #86
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_68708730
tvp
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:59:57 #87
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_68709069
Ik heb een offerte binnen. Aflossingsvrije hypotheek (¤ 220.000) met 2 bankspaardelen (vermogensopbouw van ¤ 110.000), resp. 5,3, 5,3 en 5,2% nominale rente, voor 10 jaar vast. Met een gekoppelde Risicoverzekering, verzekerd bedrag even hoog als de hypotheeksom, premie van ¤ 154 per maand. We nemen zelf een bedrag van ¤ 55.000 mee; deze financiering geldt voor 100% van de executiewaarde. Een deel ervan gaat worden gebruikt voor een nodige verbouwing.

We waren net op tijd, wat de verstrekker (ING) heeft nu net de rentes voor 10 jaar vast met 0,3% verhoogd. Ik heb er in elk geval een goed gevoel over!
pi_68710162
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 21:09 schreef Reena het volgende:

[..]

Krijg je zoiets aangetekend? Moet je die dan zelf aannemen (dus huisgenoten kunnen niet aannemen?)? Hoop dat ze dan na kantooruren kunnen komen, want voor die tijd ben ik er niet...
Over het algemeen wel, wanneer je er niet bent stoppen ze een briefje in de bus.
Na 2 pogingen kun je het ophalen op postkantoor binnen een bepaalde tijd.
Doe je dit niet gaat het terug naar de verzendende partij.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 23:37:38 #89
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68713529
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 22:23 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Over het algemeen wel, wanneer je er niet bent stoppen ze een briefje in de bus.
Na 2 pogingen kun je het ophalen op postkantoor binnen een bepaalde tijd.
Doe je dit niet gaat het terug naar de verzendende partij.
OK, spannend. Ik merk het wel. Ik hoop dat ik het morgen allemaal rond heb...en dat ik begin volgende week kan passeren...of vrijdag als dat mogelijk zou zijn (OK, dat is misschien iets te optimistisch).
pi_68718458
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 23:37 schreef Reena het volgende:

[..]

OK, spannend. Ik merk het wel. Ik hoop dat ik het morgen allemaal rond heb...en dat ik begin volgende week kan passeren...of vrijdag als dat mogelijk zou zijn (OK, dat is misschien iets te optimistisch).
Als ik het goed samenvat is je ORV al wel rond en moeten alleen de papieren nog verzonden?
  woensdag 6 mei 2009 @ 09:34:15 #91
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68720003
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 07:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Als ik het goed samenvat is je ORV al wel rond en moeten alleen de papieren nog verzonden?
Ja, klopt. Ik heb de ORV bij een andere maatschappij afgesloten dan bij de geldverstrekker. De ORV was maandag akkoord. Ze zouden dan de polis opmaken en ik zou deze dinsdag of woensdag ontvangen. Ik had gister niets ontvangen en gelijk gebeld of het mogelijk was om een dekkingsbewijs via de fax of email te krijgen, zodat ik dat kon doorsturen naar de bank, maar dat hebben ze uiteindelijkk niet gestuurd. Ik wacht dus de post van vandaag even af. En als er dan NOG niets is dan ga ik de hele dag met de verzekeringsmaatschappij bellen, totdat ze iets sturen...
Als ik dat eenmaal heb, dan moet de bank aan de slag...op zich is alles gereed alleen bewijs voor ORV missen ze nog...
pi_68720364
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 09:34 schreef Reena het volgende:

[..]

Ja, klopt. Ik heb de ORV bij een andere maatschappij afgesloten dan bij de geldverstrekker. De ORV was maandag akkoord. Ze zouden dan de polis opmaken en ik zou deze dinsdag of woensdag ontvangen. Ik had gister niets ontvangen en gelijk gebeld of het mogelijk was om een dekkingsbewijs via de fax of email te krijgen, zodat ik dat kon doorsturen naar de bank, maar dat hebben ze uiteindelijkk niet gestuurd. Ik wacht dus de post van vandaag even af. En als er dan NOG niets is dan ga ik de hele dag met de verzekeringsmaatschappij bellen, totdat ze iets sturen...
Als ik dat eenmaal heb, dan moet de bank aan de slag...op zich is alles gereed alleen bewijs voor ORV missen ze nog...
Je tussenpersoon waar is die in dit verhaal??
En langs gaan geen optie?
Herken dit overigens wel..bij ons waren ze van alles kwijt en miauwden ze om een kopie achterkant ID een wetje ivm executieverkoop enz enz. Gelukkig had de verkopende partij (excl hun makelaar wel begrip).
Stress dus, maar komt vast wel goed!
  woensdag 6 mei 2009 @ 10:09:34 #93
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68720855
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 09:50 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Je tussenpersoon waar is die in dit verhaal??
En langs gaan geen optie?
Herken dit overigens wel..bij ons waren ze van alles kwijt en miauwden ze om een kopie achterkant ID een wetje ivm executieverkoop enz enz. Gelukkig had de verkopende partij (excl hun makelaar wel begrip).
Stress dus, maar komt vast wel goed!
Tussenpersoon heeft vaak gebeld met verzekeringsmaatschappij en bank...op zich doet hij zijn werk wel. Alleen wilde de verzekeringsmaatschappij niets aan hem sturen, maar alleen direct naar mij. Vandaar dat ik er nu achteraan zit. Qua bankzaken is alles wel rond, verzekert hij mij, zodra ze de ORV hebben, kan alles in werking gezet worden. Maar op zich ben ik niet zo heel erg te spreken over de tussenpersoon, eerlijk gezegd....elke keer is er wel weer een nieuwe verrassing en dit heeft wel veel meer stress opgeleverd dan had gemoeten. Ben blij als dit allemaal achter de rug is.

Langsgaan bij de bank? Of verzekering?

Ben ook erg blij met dit forum. Heb er veel aan gehad. Dus bij deze dank aan jou en de anderen die steeds weer met goede info en ideeen klaarstaan!
  woensdag 6 mei 2009 @ 12:41:42 #94
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_68725849
Ik hoop dat er vandaag iets bij de post zit Reena! Ik heb bij de koop van mijn eerste woning ook een hoop ellende gehad. 1 dag voor passeren foute BKR-toets. Was ik verward met mijn zus, die een (overigens door een administratief foutje bij Vodafone) A-notering had. Warden ze even vergeten weg te halen. Zo ongelofelijk dom en onzorgvuldig wordt er soms met jouw privégegevens omgegaan door die mensen. Ze snappen niet wat een big deal het voor je is.
  woensdag 6 mei 2009 @ 12:56:16 #95
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68726388
Ja, het is soms echt niet te geloven wat er allemaal fout kan gaan...
Maar het ergste vind ik eigenlijk dat de verkoper geen enkele vorm van inlevingsvermogen heeft. Hij heeft me een pittig mailtje gestuurd, waar hij schrijft dat ik gesommeerd ga worden als ik het huis niet afneem. Ik snap dat het een handelaar is en er is contractbreuk gepleegd, maar ik neem aan dat hij dat wel vaker meegemaakt moet hebben, als je een vastgoed handelaar bent. Wat maakt een week dan nog uit? Ik heb het een week voor de afspraak aangegeven, dus hij wist ervan. Maar goed, wie weet spelen er nog meer dingen mee waar ik niets vanaf weet...
pi_68742813
Hmm dat is dus het jammere, gewone verkopers hebben dat inlevingsvermogen wel maar vastgoedhandelaren wat minder..
Heb je alles per mail gedaan Reena? Dan kun je je tussenpersoon eventueel confronteren met het feit dat alles bij de hypotheekverstrekker klaarligt en alleen de ORV toegevoegd dient te worden.
Tsja ik nam een dag vrij en ging het papiertje hoogstpersoonlijk van ORV verstrekker naar Hypotheekverstrekker brengen maar ik zit er altijd flink bovenop .

Hoop dat je inmiddels al spullen binnen hebt!
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:21:44 #97
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68744537
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:40 schreef Ml-etje het volgende:
Hmm dat is dus het jammere, gewone verkopers hebben dat inlevingsvermogen wel maar vastgoedhandelaren wat minder..
Heb je alles per mail gedaan Reena? Dan kun je je tussenpersoon eventueel confronteren met het feit dat alles bij de hypotheekverstrekker klaarligt en alleen de ORV toegevoegd dient te worden.
Tsja ik nam een dag vrij en ging het papiertje hoogstpersoonlijk van ORV verstrekker naar Hypotheekverstrekker brengen maar ik zit er altijd flink bovenop .

Hoop dat je inmiddels al spullen binnen hebt!
Er flink bovenop zitten is echt de enige manier om dingen gedaan te krijgen in dit wereldje! Dus juis alleen maar goed. Ik zou het ook moeten doen, maar had te veel vertrouwen in de toezeggingen die gedaan werden...niet handig als je alles binnen zo'n korte tijd moet doen.

Anyway, ik heb de ORV laten faxen, want het zat WEER niet bij de post. Niet tegen de verzekeringsmaatschappij gezegd dat het faxnummer van mijn tussenpersoon was (want ze wilden alleen direct naar mij toe sturen). Tussenpersoon heeft nu alles doorgestuurd naar de bank. Als het goed is, wordt morgen de notaris gebeld en gevraagd om met spoed te laten passeren. En dan hoop ik vrijdag of anders maandag te passeren. Maar eerst zien, dan geloven. Morgen ga ik weer flink aan de telefoon hangen en iedereen met emailtjes bestoken.

Veel dingen zijn via email gegaan, maar ook telefonisch hebben de tussenpersoon en ik veel contact gehad. Hij is wel slim geweest om geen echte toezeggingen via mail te doen...alleen een aantal waarvan hij waarschijnlijk zeker wist dat die haalbaar waren.

De deurwaarder is trouwens (nog) niet langs geweest. Misschien dat mijn vinnige mail naar de verkoper toch geholpen heeft Heb gister, samen met een kennis van mij (een advocaat) een gezellige mail naar de verkoper gestuurd. Of misschien had de verkoper nog geen deurwaarder gevonden en staat hij morgen op de stoep...
pi_68747567
In het vervolg als ze een toezegging doen vragen of ze het even voor je op mail zetten, doen ze dat niet..weet jij genoeg
Maarrr je bent dus al in de goede richting bezig!
Mooi toch!
Wanneer moest je passeren (ehh heb het al gevonden!)?
En dat passeren moet dezelfde dag nog kunnen weet ik uit ervaring, dossier compleet dmv stukken van ORV en hypoverstrekker en snel aan het werk.
Wat je ook kunt doen is die notaris vragen wat die spoed extra kost

Toi toi toi!
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:12:51 #99
55350 Reena
Angelcrusher
pi_68750196
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:21 schreef Ml-etje het volgende:
In het vervolg als ze een toezegging doen vragen of ze het even voor je op mail zetten, doen ze dat niet..weet jij genoeg
Maarrr je bent dus al in de goede richting bezig!
Mooi toch!
Wanneer moest je passeren (ehh heb het al gevonden!)?
En dat passeren moet dezelfde dag nog kunnen weet ik uit ervaring, dossier compleet dmv stukken van ORV en hypoverstrekker en snel aan het werk.
Wat je ook kunt doen is die notaris vragen wat die spoed extra kost

Toi toi toi!
Hehe ja, ik moet de notaris nog maar es vragen hoeveel het extra gaat kosten...ik wil het eigenlijk niet weten, maar misschien toch wel handig

En ja, voortaan een bevestiging via e-mail...dat is een hele goeie en dat had ik zeker moeten doen!!
pi_68753670
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 22:12 schreef Reena het volgende:

[..]

Hehe ja, ik moet de notaris nog maar es vragen hoeveel het extra gaat kosten...ik wil het eigenlijk niet weten, maar misschien toch wel handig

En ja, voortaan een bevestiging via e-mail...dat is een hele goeie en dat had ik zeker moeten doen!!
Ehmm wilde eigenlijk gaan slapen maarrr...wat ik bedoelde is vragen wat spoed extra kost in de vorm van..100 euro extra en alles is geregeld?
Wij hebben voor de spoed geen cent extra betaald maar dat was omdat hij het uit zichzelf deed.
Je hoeft er dus niets extra's voor te geven maar als het helpt kan je het wel aanbieden.
Ik vind die standaard doc's waar ze namen in zetten enz plus wat natrekwerk toch al dik betaald (maar das mijn mening en behoorlijk off topic.).

Communicatie via mail is altijd handig kun je altijd weer printen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')