Ligt eraan. Wij hoefden alleen voor een HIV test. Meer niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:31 schreef Furia het volgende:
GatverdarrieToch 'uitgenodigd' voor zo'n onderzoek. Wat moet je daarvan verwachten? Moet je daar dan ook weer een beetje in je ondergoed gaan staan?
Ligt eraan wat ze willen onderzoeken. Dat zal je wel te horen krijgen van je geldverstrekker.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:31 schreef Furia het volgende:
GatverdarrieToch 'uitgenodigd' voor zo'n onderzoek. Wat moet je daarvan verwachten? Moet je daar dan ook weer een beetje in je ondergoed gaan staan?
Bedanktquote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:26 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Ligt eraan wat ze willen onderzoeken. Dat zal je wel te horen krijgen van je geldverstrekker.
Ik werd gecheckt vanwege mijn overgewicht en kreeg een lijst mee met wat er gecheckt moest worden. Bij mij werd mijn urine gecheckt, ik werd gewogen, gemeten, mijn bloeddruk werd gecheckt, ik moest bloed laten prikken (voor cholesterol) en er werd wat aan mij gevoeld en geluisterd. Ik moest alleen mijn bovenkleding uit, hoefde niet in mijn boxershort te staan...
Het stelt niet zo heel veel voor hoor. Je hoeft je er echt niet druk om te maken. Maar goed, dat doe je meestal toch wel...Heel veel succes!
Dat ligt inderdaad aan de verzekeraar.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:41 schreef Ml-etje het volgende:
Hmm 160 pp dan want wij hebben ook wel meer verzekerd..
Die tarieven voor 10 jaar vast en 15 jaar vast lijken mij toch behoorlijk aan de hoge kantquote:Op zondag 3 mei 2009 11:22 schreef na_und het volgende:
Eerdaags loopt mijn rentevaste periode af. Nu heb ik een nieuw aanbod gekregen maar twijfel over de duur die ik zal nemen. Ik wil niet overstappen dus blijf gewoon bij deze verstrekker.
Het aanbod is 5 jaar tegen 5,5% (eff. 5,7%) of 10 jaar tegen 6% (eff 6,2%) of 15 jaar tegen 6,3% (eff. 6,5%)
Wat denken jullie?
Aangezien je al een aanbod gekregen hebt, ben je aan de late kant, maar het is zeker mogelijk om te onderhandelen.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:54 schreef na_und het volgende:
Ik heb niet onderhandeld verder, is dat mogelijk dan?
True. Aan de andere kant, door de stagnerende woningverkoop worden er minder woningen verkocht en daardoor minder hypotheken afgesloten. De vraag is, hoeveel is het jouw hypotheekverstrekker waard om je te houden als klant? Weegt dat voor hen op tegen een iets lagere rente of hebben ze zoveel hypotheken verkocht de laatste tijd dat het ze niet uitmaakt?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:58 schreef na_und het volgende:
Mmmm, zit wat in, aan de andere kant zijn hypotheekverstrekkers tegenwoordig een stuk moeilijker ivm de crisis, hoe raar dat ook klinkt.
Bron: http://www.rtl.nl/(/finan(...)verstappen_loont.xmlquote:VEH: overstappen van bank loont snel
De Vereniging Eigen Huis adviseert klanten die hun hypotheekrente weer moeten vast moeten zetten altijd een offerte aan te vragen bij een andere bank. "U bent daar namelijk een nieuwe klant, en u krijgt het actietarief".
Overstappen loont
Directeur Marlies Pernot en beleidsmedewerker Koen Velner zijn tegenover RTL Z duidelijk: "overstappen loont snel". Velner: "We niet oplazert, wordt belazerd."
Rondkijken en zelf een afspraak maken
"Als u weet dat de rentevaste periode van uw hypotheek binnenkort afloopt, is het verstandig om alvast eens rond te kijken op internet. Dan krijgt u een idee van de rentes zoals ze op veschillende plaatsen worden aangeboden. Beter nog is het om zelf alvast een afspraak bij uw bank te maken, bijvoorbeeld 6 tot 8 weken van tevoren. Dan weet men direct dat het u menens is."
"Uw tijd is namelijk beperkt: is de rentevastperiode verstreken zonder dat u heeft gereageerd, dan zit u meestal automatisch vast aan een nieuwe renteperiode. En alleen aan het einde van een rentevastperiode kunt u boetevrij van de hypotheek af. Zodra u van uw bank het voorstel ontvangt voor de nieuwe rentevastperiode, moet u dus zo snel mogelijk actie ondernemen."
En in tegenstelling tot wat veel mensen denken: onderhandelen levert vaak resultaat op! Vooral een offerte van een concurrerende bank doet wonderen. Dreigen met de VEH overigens ook.
Stappenplan VEH: de rente van uw hypotheek opnieuw vastzetten
Stap 1. –spullen erbij
Pak de oorspronkelijke offerte erbij, en de bijbehorende notarisafrekening.
Stap 2. –welke hypotheek heb ik eigenlijk?
Stel de vorm van uw hypotheek vast. Heeft u een spaarhypotheek, een aflossingsvrije hypotheek, een beleggingshypotheek of een combinatie? –spaarhypotheken hebben in de regel een vaste opslag van 0,2% die in de rente is verwerkt.
Stap 3. –bepaal de juiste rentetabel
Om goed te kunnen vergelijken, moet u eerst weten in welke rentetabellen u moet kijken. De banken hanteren namelijk aparte tabellen, afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek in verhouding tot de waarde van uw huis. De bank heeft een aparte tabel voor hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie.
Is deze NHG niet van toepassing op uw hypotheek, dan hanteert de bank meestal de tabellen 75%, 100% en 125%: de hoogte van de lening ten opzichte van de executiewaarde van de woning. Heeft u indertijd met de hypotheek de volledige koopsom van de woning (en de eventuele kosten koper) gefinancierd, dan kunt u de tabel 125% aanhouden *.
Bij twijfel kunt u het taxatierapport raadplegen dat u indertijd bij het afsluiten van de hypotheek heeft laten maken; daarin staat de executiewaarde vermeld zoals de bank die heeft overgenomen in haar systeem.
Stap 4. –check online
Check nu de rentetarieven op de site van uw bank. Komen de tarieven overeen met die in het voorstel dat u van de bank heeft ontvangen, dan is er niets aan de hand (wel kunt u natuurlijk nog een vergelijking maken met de rentes bij andere banken). Liggen de tarieven in de tabellen lager dan die in het voorstel, of zijn ze niet te vinden, dan moet u in ieder geval in actie komen.
Stap 5. –bel de bank
Neem contact op met de bank, en vertel dat u het niet eens bent met de gang van zaken. Wellicht komt de bank dan met een beter voorstel. Laat dat in ieder geval schriftelijk bevestigen. Wees wel alert op de voorwaarden; soms biedt men u wel een lager tarief, maar zijn er slechtere voorwaarden van toepassing (verhuisboetes en dergelijke). Krijgt u geen bevredigend antwoord, dan zult u ernstig moeten overwegen om de hypotheek over te sluiten naar een andere aanbieder. Zeg dit dan ook tegen de bank; misschien dat men u bij nader inzien toch nog even wil terugbellen met een beter aanbod.
Stap 6. –berekeningen opvragen
Vraag elders minimaal 2 berekeningen op. Dat kan tegenwoordig vaak gemakkelijk online, maar ook bij een adviseur (vraag dan wel of er eventuele advieskosten zijn).
Verzeker u ervan dat deze berekeningen vergelijkbaar zijn (dezelfde vorm, dezelfde einddatum, èn op de einddatum geen groter aflossingsvrij bedrag dan in de huidige hypotheek).
Stap 7. –vergelijk kosten en baten
Controleer de bijkomende kosten (notaris, afsluitkosten en taxatie), en laat u voorrekenen (of bereken zelf) of u de kosten binnen de nieuwe rentevaste periode terugverdient. Let op: hoe langer de terugverdientijd, hoe groter de kans dat u door verhuizing of andere oorzaken de periode niet ‘uitzit’ en de kosten niet geheel terugverdient.
Stap 8. –de bank nog eens bellen
Zet met deze uitkomsten uw bank nog eenmaal onder druk; wellicht begrijpt men nu dat het ‘pompen of verzuipen’ is en volgt er een betere aanbieding. Laat dat aanbod dan schriftelijk bevestigen. Wees wel alert op de voorwaarden; soms krijgt u wel een lager tarief, maar zijn er slechtere voorwaarden van toepassing (verhuisboetes en dergelijke). Gaat u niet akkoord, zet dan zo snel mogelijk met een adviseur de oversluiting in gang.
Stap 9. –oude schoenen niet weggooien voordat...
Als oversluiten de beste optie is, dan is het zaak om zorgvuldig te blijven. Let er daarbij op dat u de lopende hypotheek bijtijds opzegt (doe dit in overleg met uw adviseur), maar niet zonder dat u heeft laten checken of u de nieuwe hypotheek ook daadwerkelijk kunt krijgen. Soms kunt u tijd winnen door de hypotheek ‘voorlopig’ te verlengen met een variabele rente; laat u dan wel goed informeren naar eventuele opzeggingskosten.
Stap 10. –blijf kritisch op uw nieuwe hypotheek
Ga nog eens rustig na of de voorgestelde nieuwe hypotheek voldoet aan uw wensen: heeft u nog bepaalde toekomstplannen, en moet daarmee misschien al rekening worden gehouden? Zijn de voorwaarden vergelijkbaar? Of biedt men u een nieuwe hypotheek aan waarbij de lopende spaarverzekering wordt afgekocht en u tegen hoge kosten een nieuwe moet afsluiten?
Let speciaal op de populaire ‘voordeel-/budgethypotheken’ waarin bijvoorbeeld verhuisboetes en extra verzekeringen verwerkt zitten.
Waardestijging woning
Het kan zijn dat de waarde van uw woning sinds het afsluiten van de hypotheek is gestegen. In dat geval is het vaak mogelijk om de hypotheek naar een lagere tabel (100% of misschien zelfs 75% van de executiewaarde) te krijgen, dat levert enkele tienden rentevoordeel op. Dit kunt u dus ook meenemen in de onderhandelingen. Voor meer informatie over het verlagen van deze ‘top-opslagen’:
Lees ook op veh.nl:
WOZ-beschikking, lagere woonlasten?
en
Geldverstrekkers en topopslag
Heeft u vragen of opmerkingen, bel dan de Eigen Huis Advieslijn:
033-4507750.
Ik moest het daar doen (heb bij Meditel het onderzoek laten doen, want zij konden op een zeer korte termijn mij keuren). Ze hebben aan een bodempje genoeg. Ze stoppen er dan een soort van strip in om te kijken naar de kleur en dan kijken ze naar wat je onderzocht moet hebben (waarschijnlijk eitwit en misschien ook suiker).quote:Op zondag 3 mei 2009 10:00 schreef Furia het volgende:
[..]
BedanktIk heb ook een lijst gekregen met daarop o.a. vragen over urine enzo. Moet je dan een potje meenemen? Ik kan echt niet op commando
Nou ja, het is voor een goed doel, maar snel afspraak inplannen
Die polis kan vrij snel d.m.v. een dekkingsbewijs (vraag je adviseur), maar ook het geld kan d.m.v. een spoedopdracht binnen een dag op de rekening van de notaris staan. Normaal gesproken moeten die 8 werkdagen geen probleem zijn (da's volgende week woensdag pas)quote:Op maandag 4 mei 2009 22:50 schreef Reena het volgende:
Ik zou eigenlijk vandaag moeten passeren, maar helaas heb ik het niet gehaald. Ik had de verkopende makelaar om uitstel gevraagd en uitgelegd wat er aan de hand was en gehoopt dat de verkoper wat begrip zou tonen, maar de verkoper heeft haar doorgegeven dat hij mij in gebreke zal stellen. Ik heb dus nu nog 8 werkdagen om alles in orde te krijgen.
De reden dat ik niet kon passeren is, omdat ik op het laatste moment (3 werkdagen voor passeren) afgewezen werd voor mijn ORV. Nu heb ik vandaag een nieuwe ORV geregeld en die is akkoord, maar voordat de bank de polis heeft en het geld bij de notaris gestort heeft, duurt waarschijnlijk ook nog een aantal dagen en het is dan nog de vraag of het dan binnen die 8 werkdagen gaat lukken.
Het mag en het zorgt ook niet voor problemen bij de aftrekbaarheid van de rente. Mocht je deze route willen nemen (maar ik kan me niet voorstellen dat het nodig is), zorg er dan wel voor dat er iets op papier staat in verband met het feit dat het dan een lening van je ouders aan jou is en betaal dan ook rente, anders krijg je wellicht problemen i.v.m. het evt. zien als schenking. (op zich onwaarschijnlijk, als je het gewoon uitlegt, maar mocht je een vervelende belastinginspecteur hebben.quote:Nu mijn daadwerkelijke vraag: mijn ouders hebben het geld voor de woning en kunnen het eventueel bij de notaris storten. Maar mag dat wel? Kan ik mijn ouders alvast laten betalen en het geld van de bank dan weer bij mijn ouders laten storten door de notaris, als het er eindelijk is?
Ik ga het morgen sowieso vragen aan mijn adviseur en de notaris...maar ik dacht, misschien weet iemand hier een antwoord op mijn vraag.
Dat kan, maar soms worden bedragen tot bijv. 5.000 niet meegeteld. Het gaat niet om het openstaande bedrag, maar om het bedrag dat opgenomen zou kunnen worden.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[quote]quote:Op donderdag 30 april 2009 21:04 schreef _The_General_ het volgende:
Kan een openstaand saldo op een creditcard een probleem zijn bij het afsluiten van een hypotheek?
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:35 schreef Billy_daKid het volgende:
Nou, ik kan je zeggen dat ik mijn girokwartaalkrediet (max E1000 per kwartaal roodstand) moest opzeggen van Aegon en credit card contract moest worden aangepast (niet langer gespreid terugbetalen). Het saldo zal het probleem niet zijn, maar misschien wel gespreid terugbetalen.
Ook stelt men momenteel 90% v/d WOZ gelijk aan de executiewaarde. Scheelt weer taxatiekosten als de WOZ hoog genoeg is.quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Bij ING mag ten hoogste 100% van de executiewaarde (deze kun je niet berekenen, maar moet door taxatie blijken. Hij ligt tussen de 80-90% van de verkoopwaarde) aflossingsvrij zijn. Blijkbaar zit je met die 20.000 daarboven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |