abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68183840
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:16 schreef jojomen4 het volgende:
Wanneer ik in een huis zelf de verbouwing doe, bv keuken, badkamer e.d. Mag ik dan gemaakte uren ook als "kosten" beschouwen en aftrekken voor de belastingdienst? Of alleen de kosten voor het kopen van de spullen (keuken en bad/douche e.d.).
Je kunt alleen de hypotheekrente aftrekken over het geleende geld dat je aan de spullen hebt besteed. Je uren dus niet. (voor de zekerheid: de kosten van je spullen zelf kun je uiteraard niet aftrekken)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 19 april 2009 @ 21:24:16 #27
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_68183945
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je kunt alleen de hypotheekrente aftrekken over het geleende geld dat je aan de spullen hebt besteed. Je uren dus niet. (voor de zekerheid: de kosten van je spullen zelf kun je uiteraard niet aftrekken)
Ok, uren niet. Dat is duidelijk. Dat tussen haakjes voor de zekerheid is niet helemaal duidelijk.

Welke spullen heb je het nu over? Als ik een badkamer koop van 5000 dan kan ik die 5000 (als ik die betaal uit het geleende geld van de hypotheek) toch wel aftrekken?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_68183991
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:24 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ok, uren niet. Dat is duidelijk. Dat tussen haakjes voor de zekerheid is niet helemaal duidelijk.

Welke spullen heb je het nu over? Als ik een badkamer koop van 5000 dan kan ik die 5000 (als ik die betaal uit het geleende geld van de hypotheek) toch wel aftrekken?
Nee, je kunt alleen de rente over die ¤5.000 aftrekken, niet die ¤5.000 zelf (tenzij we het hier over een monumentenpand hebben)
  zondag 19 april 2009 @ 21:36:23 #29
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_68184400
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, je kunt alleen de rente over die ¤5.000 aftrekken, niet die ¤5.000 zelf (tenzij we het hier over een monumentenpand hebben)
Ow shit, dat bedoel ik ja. Ik heb me niet goed uitgelegd.

Dank
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:52:57 #30
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_68251050
quote:
Plan AFM maakt het starters op de woningmarkt haast onmogelijk
De AFM wil dat huizenbezitters niet meer kunnen lenen dan 100% van de waarde van de woning. Kopers van huizen zullen daarom in de toekomst altijd eigen geld mee moeten nemen, of een persoonlijke lening moeten afsluiten.

Voorbeeld
In de huidige Nederlandse situatie is het vaak gebruikelijk dat een klant de aankoopsom plus kosten koper en bouwdepot financiert via zijn hypotheek.

Voorbeeld:
Aankoopsom huis 200.000
Kosten koper (10%) 20.000
Verbouwingsdepot 10.000
Totaal 230.000

Als een klant minimaal 51.100 euro verdient, dan kan nu een hypotheek van 230.000 euro worden verkregen (4,5 x het inkomen).

Nieuwe situatie
In de nieuwe situatie MOET de koper 30.000 euro eigen geld inbrengen. Dat kan eigen spaargeld zijn of geld van familie en/of een eigen persoonlijk lening die niet aftrekbaar is van de belasting.
Deze laatste alinea begrijp ik niet. Vorige keer had ik een vraag gesteld, en ik dacht dat het antwoord daarop anders was dan dit bericht geeft.

vb: Ik wil een huis kopen voor een totale som (incl k.k e.d.) van 250k. Van de bank kan ik maximaal 180k lenen. Van m'n ouders kan ik 70k lenen. Ik kan dan toch belasting aftrek krijgen over de rente die ik betaal over de 250k?

Als ik dit bericht goed lees staat er wat anders. Iemand?
quote:
Voor starters op de huizenmarkt, zonder spaargeld, dreigt een onmogelijke situatie met deze plannen van Hoogervorst. Zij kunnen haast niet meer instappen. Ook het kiezen voor een goedkoper huis heeft geen zin. De 10% kosten koper zullen altijd gefinancieerd moeten worden met eigen of ander geld.
AFM: einde aan tophypotheek

Proefballon
Veel tegenstanders stellen dat Hoogervorst een proefballon heeft opgelaten. De Nederlandsche Bank is nog naar de voorstellen aan het kijken. De Rabobank is zeer kritisch.

De VEH stelt dat Hoogervorst de doodsteek voor de woningmarkt heeft gegeven. Hans André de la Porte (VEH) benadrukt nog eens dat het 'echt een heel verkeerd middel' is. Het zal volgens hem de huizenprijzen verder onder druk zetten.

Ger Hukker (NVM): "Het is een kwalijk initiatief van Hoogervorst. Misstanden moeten worden aangepakt, dis is te generiek. Het is een prima instrument voor starters, verkeerd signaal, verkeerd moment.

Politieke reacties
Jan Kees de Jager, staatssecretaris vam financien, stelde vanmiddag in zijn gesprek op RTL Z dat hij twijfelt of dit de juiste maatregel op het juiste moment is.

Elly Blanksma, kamerlid CDA, stelt dat AFM er niet overgaat. Frans Weekers (VVD) snapt het punt, maar stelt dat er momenteel al niet veel tophypotheken worden verkocht.
Hopelijk gaat dit stomme plan niet door.
pi_68432833
Vraagje inzake hypotheken en een leaseauto, wellicht weet iemand het. Ik wil wellicht een hypotheek afsluiten om (uiteraard) een huis te kopen. Nu heb ik tevens een leasekar van mn werk, met bijtelling. Nu verhoogt die bijtelling mijn belastbaar inkomen, waarop mijn maximale hypotheek gebaseerd zou zijn.

Ergens is dit vreemd, want als ik dan een duurdere auto zou leasen zou mijn belastbaar inkomen omhoog gaan (terwijl mn netto-salaris feitelijk achteruit gaat) en waardoor ik een hogere hypotheek zou kunnen krijgen. Op mijn jaaropgaaf staat wel het bruto bedrag inclusief leasewagen genoemd. Klopt het nu dat deze leaseauto er bij een werkgeversverklaring uitgelaten wordt, waardoor je op het 'echte' bruto loon uitkomt of zoui hier nu echt voordeel bij hebben?
pi_68434049
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:52 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Deze laatste alinea begrijp ik niet. Vorige keer had ik een vraag gesteld, en ik dacht dat het antwoord daarop anders was dan dit bericht geeft.

vb: Ik wil een huis kopen voor een totale som (incl k.k e.d.) van 250k. Van de bank kan ik maximaal 180k lenen. Van m'n ouders kan ik 70k lenen. Ik kan dan toch belasting aftrek krijgen over de rente die ik betaal over de 250k?

Als ik dit bericht goed lees staat er wat anders. Iemand?
Die faalhaas weet niet waar 'ie het over heeft. Die rente van de lening van je ouders (of waarvandaan dan ook) is gewoon aftrekbaar.
quote:
Hopelijk gaat dit stomme plan niet door.
Voorlopig niet, buiten de AFM ziet niemand wat in dit plan.
pi_68514602
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:04 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem.
Kleine update: die vriend van mij moest een medische keuring ondergaan, daar kwam aan het licht dat hij het gewicht niet goed opgegeven had (had hij zelf 20 kilo lager ingevuld) en nu is hij daardoor afgewezen voor de levensverzekering. Er stond in zijn afwijzingsbrief o.a. ook dat hij te zwaar was en sowieso daarom al niet in aanmerking kwam voor de verzekering, wat ik zelf nogal vreemd vind. Ik snap dat ze hem afwijzen omdat hij gelogen heeft, maar ze kunnen hem toch niet afwijzen omdat hij te zwaar is? Of mag dat wel?
Anyway...hij moet nu z.s.m. ergens anders een levensverzekering versieren...maar dat zal denk ik nogal een moeilijke opgave zijn. Nog enig advies voor hem?

Gelukkig is mijn medische keuring wel goed gegaan en ik zit nu te wachten op de uitslag...er is me al wel aangegeven dat het geen probleem zal worden, misschien een kleine verhoging van de premie.
pi_68539547
Kan een openstaand saldo op een creditcard een probleem zijn bij het afsluiten van een hypotheek?
pi_68544157
quote:
Op donderdag 30 april 2009 21:04 schreef _The_General_ het volgende:
Kan een openstaand saldo op een creditcard een probleem zijn bij het afsluiten van een hypotheek?
Dat kan, maar soms worden bedragen tot bijv. 5.000 niet meegeteld. Het gaat niet om het openstaande bedrag, maar om het bedrag dat opgenomen zou kunnen worden.
pi_68550908
quote:
Op maandag 27 april 2009 19:26 schreef IbeBen het volgende:
Vraagje inzake hypotheken en een leaseauto, wellicht weet iemand het. Ik wil wellicht een hypotheek afsluiten om (uiteraard) een huis te kopen. Nu heb ik tevens een leasekar van mn werk, met bijtelling. Nu verhoogt die bijtelling mijn belastbaar inkomen, waarop mijn maximale hypotheek gebaseerd zou zijn.

Ergens is dit vreemd, want als ik dan een duurdere auto zou leasen zou mijn belastbaar inkomen omhoog gaan (terwijl mn netto-salaris feitelijk achteruit gaat) en waardoor ik een hogere hypotheek zou kunnen krijgen. Op mijn jaaropgaaf staat wel het bruto bedrag inclusief leasewagen genoemd. Klopt het nu dat deze leaseauto er bij een werkgeversverklaring uitgelaten wordt, waardoor je op het 'echte' bruto loon uitkomt of zoui hier nu echt voordeel bij hebben?
Nee, ze kijken niet naar je jaaropgaaf. Je moet een salarisstrook meenemen, en daar nemen ze het bruto salaris van. Vergoedingen, bijtellingen, reiskosten en noem maar op worden niet meegenomen.

Overigens gaan wij over 1 uur en 5 minuten de grootste schuld van ons leven aan
pi_68551117
Vraag: Ik overweeg binnenkort te gaan kijken voor mijn eerste eigen woning. Nu heb ik van een aantal bekenden van me begrepen dat er 1 of meerdere optima bestaan voor de eigen inleg ivm rente%, noodzaak tot een ORV enz. Zijn hier rekenmodules voor/ % van de koopsom voor aan te geven?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 1 mei 2009 @ 11:00:52 #38
107521 Furia
snoopy weer
pi_68552257
Wanneer moet je eigenlijk zo'n medische keuring doen? Wij hebben dat nog nooit hoeven doen en hebben toch al 3x een hypotheek afgesloten (mét ORV).
pi_68560089
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 10:08 schreef komrad het volgende:
Vraag: Ik overweeg binnenkort te gaan kijken voor mijn eerste eigen woning. Nu heb ik van een aantal bekenden van me begrepen dat er 1 of meerdere optima bestaan voor de eigen inleg ivm rente%, noodzaak tot een ORV enz. Zijn hier rekenmodules voor/ % van de koopsom voor aan te geven?
Dat verschilt per verstrekker. Dat varieert van 75% tot 100% van de executiewaarde van de woning, waarboven een ORV nodig is. Ook zijn dat de hoogtes waarboven rente-opgeslagen gelden.
pi_68560126
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:00 schreef Furia het volgende:
Wanneer moet je eigenlijk zo'n medische keuring doen? Wij hebben dat nog nooit hoeven doen en hebben toch al 3x een hypotheek afgesloten (mét ORV).
Meestal bij een verzekerd bedrag boven 160.000 of zelfs 300.000 euro per persoon.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 15:41:36 #41
107521 Furia
snoopy weer
pi_68560247
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Meestal bij een verzekerd bedrag boven 160.000 of zelfs 300.000 euro per persoon.
Ok, wel vreemd dan dat we dat nog niet hebben hoeven doen. Nou ja, beter niet dan wel
pi_68571840
Hmm 160 pp dan want wij hebben ook wel meer verzekerd..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68572013
quote:
Op woensdag 15 april 2009 14:17 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Meestal is dat gerelateerd aan het bedrag, zo is het bij mijn aanstaande OVR zo dat er boven de 250k een fysieke keuring plaats moet vinden, wij zitten daar onder, dus was het in vullen van een 14(!) pagina's tellende gezondheidsverklaring voldoende, net als ik bij mijn huidige hypotheek die ik 5 jaar geleden afsloot bij een ander bedrijf in moest vullen. Dat ging zo mal dat ik de definitieve schriftelijke goedkeuring van de hypotheek 's middags bij de post had, terwijl ik in de lunchpauze de definitieve akte al had getekend..

Maar ze vragen dus doodleuk wat voor medicatie je hebt gehad tijdens een operatie, dat ik die onderging toen ik 3 was, (nu 31 jaar geleden) is blijkbaar geen valide reden om dit niet te weten, nog afgezien van het feit dat mijn medische kennis eigenlijk wel ophoudt bij pleisters en aspirine..

Het is een rare branche soms...
Wat heb je uiteindelijk ingevuld? (hier hetzelfde probleem, weet echt niet wanneer fam aan wat geopereerd zijn en bij mezelf ook beperkte kennis, om over vriendlief (zonder ouders) maar niet te spreken).
pi_68572135
quote:
Op woensdag 15 april 2009 13:56 schreef Reena het volgende:

[..]

Ja, ik was verbaasd over hoe goed ze kijken naar de intentieverklaring. Maar goed, daar hebben ze inderdaad ook hun redenen voor...en tsja die OVR...ik denk dat het ook verschilt per maatschappij. De een kan wat strenger zijn dan de ander.
Erg sneu om te zien hoeveel mensen met stress met die dingen terug komen om de meest onbenullige dingen
pi_68573043
Na zo'n 6 appartementjes te hebben bezichtigd had ik vandaag eindelijk twee gesprekken met hypotheekadviseurs. De één met de Hypotheker, de andere met de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheker kon ik een bedrag van 190.000 lenen (''hij kon wel met een goed verhaal voor mij de boer op gaan'') volgens de Hypotheekshop kon ik 135.000 lenen. Dat laatste bedrag is ook dat ik op alle ''5-minuten berekeningen'' tegenkom. Dat is dus een enorm verschil. Ik wil graag iets kopen van rond de 225.000, het resterende bedrag (dus 250.000-190.000/135.000) kan ik lenen van mijn ouders.

Naast dat enorme verschil in wat ik kon lenen waren er nog drie verschillen:
- Bij de Hypotheker kwam ik volgens hen niet in aanmerking voor de NHG
- Bij de Hypotheker zou ik bij een aflossingsvrije hypotheek wel een ORV moeten nemen
- De Hypotheker noemde ABN en Obvios als beste banken, de Hypotheekshop noemde de Rabobank terloops..

Ik heb de Hypotheekshop (waar ik het tweede gesprek had) niet verteld over de enorme verschillen omdat ik alle informatie nog even moest laten bezinken. Misschien was ik te goedgelovig dat ze het allebei goed met me voorhadden? Ik ben het vertrouwen even kwijt. Jullie iets soortgelijks meegemaakt? Kunnen jullie de VEH wel aanraden? Zijn zij er wél echt voor de koper?
pi_68574014
@roaz NHG zal niet kunnen omdat je teveel "leent" icm je inkomen?
Verder lijkt een onafhankelijk adviseur me verstandiger dan een keten (maar dat is mijn mening).
pi_68590311
Hallo allemaal,

Volgende week hopen wij een bod op een huis te gaan doen en voor de hypotheek zijn wij in zee gegaan met de Hypotheker. Die stelt een BankSpaar plus hypotheek van NN voor.
Iemand hier ervaringen mee?

GroetjeS!
pi_68591464
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 22:26 schreef Ml-etje het volgende:
@roaz NHG zal niet kunnen omdat je teveel "leent" icm je inkomen?
Je bedoelt dat ik te veel van mijn ouders ga lenen of in z'n totaliteit?
  zaterdag 2 mei 2009 @ 16:31:07 #49
107521 Furia
snoopy weer
pi_68592597
Gatverdarrie Toch 'uitgenodigd' voor zo'n onderzoek. Wat moet je daarvan verwachten? Moet je daar dan ook weer een beetje in je ondergoed gaan staan?
  zaterdag 2 mei 2009 @ 18:50:21 #50
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_68596405
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 22:08 schreef roaz het volgende:
Na zo'n 6 appartementjes te hebben bezichtigd had ik vandaag eindelijk twee gesprekken met hypotheekadviseurs. De één met de Hypotheker, de andere met de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheker kon ik een bedrag van 190.000 lenen (''hij kon wel met een goed verhaal voor mij de boer op gaan'') volgens de Hypotheekshop kon ik 135.000 lenen. Dat laatste bedrag is ook dat ik op alle ''5-minuten berekeningen'' tegenkom. Dat is dus een enorm verschil. Ik wil graag iets kopen van rond de 225.000, het resterende bedrag (dus 250.000-190.000/135.000) kan ik lenen van mijn ouders.

Naast dat enorme verschil in wat ik kon lenen waren er nog drie verschillen:
- Bij de Hypotheker kwam ik volgens hen niet in aanmerking voor de NHG
- Bij de Hypotheker zou ik bij een aflossingsvrije hypotheek wel een ORV moeten nemen
- De Hypotheker noemde ABN en Obvios als beste banken, de Hypotheekshop noemde de Rabobank terloops..

Ik heb de Hypotheekshop (waar ik het tweede gesprek had) niet verteld over de enorme verschillen omdat ik alle informatie nog even moest laten bezinken. Misschien was ik te goedgelovig dat ze het allebei goed met me voorhadden? Ik ben het vertrouwen even kwijt. Jullie iets soortgelijks meegemaakt? Kunnen jullie de VEH wel aanraden? Zijn zij er wél echt voor de koper?
Dat verschil vind ik eigenlijk wel heel bizar . Volgens de 5-minuten berekingen zou ik ook rond de 135.000 komen, maar kan me niet voorstellen dat je 'met een goed verhaal' opeens rond de 55.000 meer kan lenen! Krijg je nog een tweede gesprek bij de hypotheker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')