Iedereen kent nu wel zo'n beetje Wikipedia, de vrije encyclopedie, waar ontzettend veel kennis op verzameld is. Maar is het nu wel zo'n succesproject of dreigt het toch een grote mislukking te worden? In mijn idee is het de afgelopen jaren niet echt beter geworden met de kwaliteit van Wikipeudia. Als voorbeeld neem ik maar de Nederlandse Wikipedia, omdat daar de meeste bizarriteiten zich voordoen.
Een beetje doorgewinterde Wikipeudiagebruiker kent het begrip Overleg-pagina's en Gebruikerpagina's en als je die doorscrollt valt het me steevast op hoe onzinnig mensen met elkaar discussiëren al dan niet gelardeerd met sjieke (in voorkeur Latijnse

) termen. Niet echt een constructieve sfeer om kennis te vergaren en vast te leggen, me dunkt. Vaak zie je dan ook op een willekeurige gebruikerspagina iets in de trant van
'Deze gebruiker heeft Wikipedia verlaten', maar wordt er stiekem wel weer doorge-edit door diezelfde gebruiker of wordt een kloon gebruikt. Zie voor een voorbeeldje:
Deze gebruikerspagina en zijn
laatste bijdragen.
Die onconstructieve sfeer wordt verder ondersteund dat alinea's lang doorgeëmmerd wordt over een simpele definitiekwestie of
naamgeving. Ellenlange betogen en vele uren worden besteed aan het feit of die plaats waar die bekende wielerwedstrijd eindigt nu Roubaix of vukking Robaais (:') ) heet. Lekkere dataverspilling dus over iets onzinnigs, want iedereen kent Roubaix en heeft nog nooit gehoord van Robaais

.
En dan nog iets wat met opvalt. De gebruikers van Wikipedia hebben allen zo hun interesses (hun goed recht natuurlijk) en willen die dan ook uitdragen en dat op Wikipedia slingeren, zodanig extreem dat irrelevantie gaat heersen. Voorbeeldje dan maar weer en wel over de vierde stad van Nederland:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrecht_(stad) . In de derde alinea wordt gesproken over welke belangrijke instellingen de stad allemaal niet heeft en wat ziet de oplettende lezer? Dat Utrecht ook plaats biedt aan het Centraalbureau van
schimmelculturen 
. Echt, is daar Utrecht bekend voor en is dat sowieso wetenswaardig? Met wat zoeken blijkt ene Hans B. hier achter te zitten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_gebruiker:Hans_B.#Schimmelinstituut en meldt maar al trots dat het instituut internationaal (let op NLse Wiki!) meer voorstelt dan pakweg de Universiteit Utrecht en NS. I rest my case...
Kortom (en ik ga nu chargeren), onzinnigheden beginnen de boventoon te voeren op de Nederlandse Wikipedia en de kwaliteit van de encyclopedie neemt nauwelijks toe. De Engelse Wikipedia is weliswaar iets beter en wat meer gestructureerd, maar kent ook zijn beperkingen. In mijn idee is die op sommige gebieden weer te ver doorgeschoten in uitgebreidheid. Ikzelf gebruik nog vaker Google overigens, als ik iets specifieks wil opzoeken en vindt dan vaak nog betere (ook kleinere natuurlijk) websites over een onderwerp, dat me ook nog betrouwbaarder overkomt.
Eigenlijk zou iemand een hele dump van Wikipedia moeten maken, een paar honderd redacteuren uit alle takken van kennis aannemen en dan serieus en constructief de boel verbeteren en dat dan het web opslingeren incl. wat ads. Volgens mij was er wel zo'n soortgelijk initiatief een paar jaar geleden, maar ik heb er niks meer van gehoord.
Oke, ik heb zelf ook niet het meest samenhangende betoog neergeplempt hier, maar goed tijd voor een stevige discussie over Wikipedia lijkt me wel eens op zijn plaats.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>