Het zijn gewoon koperen waterleidingen?quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:22 schreef Juup© het volgende:
Waterdruk is te hoog voor bevriezen. Zijn het opbouwleidingen of weggewerkte leidingen? In het laatste geval heb je gewoon pech en zal de hoofdkraan dicht moeten.
De eigenaar is een tokkie, niet me te praten.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:25 schreef KleinVosje het volgende:
Is het bedrijf 24/7 open?
Zo niet, is er dan niet iets te regelen voor als dat bedrijf dicht is?
Ja dat apparaat kun je gebruiken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:01 schreef Sloper het volgende:
Is dat apparaat bij Boels bruiktbaar? Of is dat alleen voor verwarmingsleidingen?
http://www.boels.at/index.aspx?chapterid=1743&contentid=3043&filterid=977&ProductID=52407
Dat ligt geheel aan het type leiding wat je hebt, een gelaste leiding is er gevoeliger voor, een getrokken leiding heeft er geen last van.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:10 schreef Wupppie het volgende:
als je bevriest, dan knapt je leiding, heb je een volgend probleem
Lees mijn opmerking.quote:
Als je dan toch bezig bent kun je misschien beter een stopkraan monteren bij het punt waar het water je huis binnen komt. Als je dan ooit nog iets hebt kun je hem altijd dichtdraaien.quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:01 schreef Sloper het volgende:
Is dat apparaat bij Boels bruiktbaar? Of is dat alleen voor verwarmingsleidingen?
http://www.boels.at/index.aspx?chapterid=1743&contentid=3043&filterid=977&ProductID=52407
Zo heb ik hier wat kraanleertjes vervangen omdat ik niet makkelijk bij de hoofdkraan kan.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:33 schreef Byte_Me het volgende:
allen andere kranen in huis open zetten en hopen dat de druk dan laag genoeg is om het water tegen te houden?
Erg zonde van het water + het milieu, maar als het niet anders kan ...quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zo heb ik hier wat kraanleertjes vervangen omdat ik niet makkelijk bij de hoofdkraan kan.
Ging prima.
Toilet doortrekken, alle kranen open en de boel omzetten.
Ter compensatie heb ik 5 dagen niet gedoucht.quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:25 schreef 2cv het volgende:
[..]
Erg zonde van het water + het milieu, maar als het niet anders kan ...
Overigens, misschien is het dan een idee de knop van de stortbak vast te zetten zodat de stortbak niet vol kan lopen en het water dus blijft stromen.
Je zou ook dat kraantje kunnen dichtdraaien.quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:25 schreef 2cv het volgende:
[..]
Erg zonde van het water + het milieu, maar als het niet anders kan ...
Overigens, misschien is het dan een idee de knop van de stortbak vast te zetten zodat de stortbak niet vol kan lopen en het water dus blijft stromen.
Jij snapt het niet.quote:Op zondag 26 april 2009 20:32 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Je zou ook dat kraantje kunnen dichtdraaien.
Goeie reactiequote:Op vrijdag 10 april 2009 18:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Een standaard wateraansluiting voor consumenten doet 130 liter per minuut. Ik voorspel een ENORME chaos als je de kraan er zo afhaalt... De grote vraag is dan ook of je afvoer die 130 liter per minuut ook kan verwerken, zo niet, dan gaat het je alsnog lukken om dat bedrijf blank te zetten, maar reken dan ook wel op een "eigen schuld" ==> "schade verhalen" verhaal.
Ik geef je weinig kans om een kraan (nog afgezien van lekvrij-zijn) op een 130 l/min spuitende leiding te zetten. Oftewel: gewoon eisen dat de hoofdkraan even dichtgaat, desnoods in het weekend, lijkt me een normaal recht als huurder.
Ik wacht de foto's afquote:Op maandag 27 april 2009 23:29 schreef Sloper het volgende:
A.s. zaterdag bij Boels zo'n bevriezingsinstallatie gehuurd. Als het een waterballet wordt zal ik foto's nemen
quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:03 schreef Sloper het volgende:
De rekening gaat ook linea recta naar die vent toe. Dat is geregeld.
Waarom wordt het een knoeiboel?
quote:
Het water in de leiding is dan natuurlijk gewoon stilstaand water waarop inderdaad een bepaalde druk staat. Waarom dit niet kan bevriezen zou je misschien nader kunnen toelichten.quote:
Installatiebedrijven gebruiken dergelijke apparatuur ook om dit soort dingen te doen. Meerdere loodgieters hebben mij verzekerd dat dit stuk gereedschap uitermate geschikt is voor een klus als deze. Het is hier zelfs voor in het leven geroepen is mij verteld...quote:
ja dat klopt, het schijnt dat je door met je tong te voelen weet of het goed bevroren isquote:Op dinsdag 28 april 2009 14:52 schreef Sloper het volgende:
[..]
Installatiebedrijven gebruiken dergelijke apparatuur ook om dit soort dingen te doen. Meerdere loodgieters hebben mij verzekerd dat dit stuk gereedschap uitermate geschikt is voor een klus als deze. Het is hier zelfs voor in het leven geroepen is mij verteld...
Op het moment dat hij de defecte kraan verwijdert zal de druk aan die kant van de ijsprop snel verminderen is de kans aanwezig dat door de druk aan de andere kant van de ijsprop deze los schiet.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:38 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Het water in de leiding is dan natuurlijk gewoon stilstaand water waarop inderdaad een bepaalde druk staat. Waarom dit niet kan bevriezen zou je misschien nader kunnen toelichten.
Niet afgetapte buitenkranen en leidingen bevriezen namelijk ook gewoon.
Dan zorg je dat je de leiding voor een bocht bevriest en over een grotere lengte.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:26 schreef Juup© het volgende:
Op het moment dat hij de defecte kraan verwijdert zal de druk aan die kant van de ijsprop snel verminderen is de kans aanwezig dat door de druk aan de andere kant van de ijsprop deze los schiet.
uuh brabant water bevriest de leiding ook gewoon hoor als ze er een nieuwe hoofdkraan tussen gaan zetten. (hebben ze hier thuis gedaan in de put)quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:22 schreef Juup© het volgende:
Waterdruk is te hoog voor bevriezen. Zijn het opbouwleidingen of weggewerkte leidingen? In het laatste geval heb je gewoon pech en zal de hoofdkraan dicht moeten.
Dat is een goed idee, maar TS heeft nog geen duidelijk antwoord gegeven op mijn vraag of de leiding in de muur gefreesd zijn (weggewerkt) of dat het opbouw leidingen zijn. In geval van het laatste zal het geen probleem zijn.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:45 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Dan zorg je dat je de leiding voor een bocht bevriest en over een grotere lengte.
Ik denk dat de vriesapparatuur die BW gebruikt iets beter is dan die van Boels. Althans dat is mijn ervaring.quote:Op dinsdag 28 april 2009 22:13 schreef T42 het volgende:
[..]
uuh brabant water bevriest de leiding ook gewoon hoor als ze er een nieuwe hoofdkraan tussen gaan zetten. (hebben ze hier thuis gedaan in de put)
op een recht stuk buis. dit gaat omdat ijs uitzet en dus klem zit.
in de winter vriezen er niet voor niets buizen stuk als ze niet leeg zijn
Van de leidingen kan ik de warmwater wel afsluiten bij de CV. De koudwaterleiding ligt voor een grootstuk bloot (1m). Dat van die bocht had ik ook al bedacht, en leek me wel een goede. Het is idd gewoon 15mm koperleiding.quote:Op dinsdag 28 april 2009 22:23 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dat is een goed idee, maar TS heeft nog geen duidelijk antwoord gegeven op mijn vraag of de leiding in de muur gefreesd zijn (weggewerkt) of dat het opbouw leidingen zijn. In geval van het laatste zal het geen probleem zijn.
Nou, best prima!quote:
quote:Op zondag 3 mei 2009 17:34 schreef Sloper het volgende:
[..]
Nou, best prima!
's Ochtends bij de Boels die bevriezingsset opgehaald. Apparaat op de leiding gezet, en binnen 15min bevriest de leiding tot -30/40C. Kraantje eraf geschroefd en nieuwe erop. Klaar![]()
Meteen even de vaatwasser die er al een tijdje stond aangesloten op dezelfde manier. In eerste instantie lekte de constructie tussen de muurplaat er de kraan (er moest wel iets fout gaan, want het liep allemaal veel te soepel). Het spoot er best behoorlijk uit. Maar dat vriesapparaat had geen problemen om de leiding -waar dus een beetje stroming in zat- weer opnieuw te bevriezen. Vervolgens van dat Loctide afdichtingsdraad om het schroefdraad gedraaid en het werkte als een zonnetje
![]()
Mooi werk maar heb je nu in je eigen installatie ook gelijk een stopkraan gezet?quote:Op zondag 3 mei 2009 17:34 schreef Sloper het volgende:
[..]
Nou, best prima!
's Ochtends bij de Boels die bevriezingsset opgehaald. Apparaat op de leiding gezet, en binnen 15min bevriest de leiding tot -30/40C. Kraantje eraf geschroefd en nieuwe erop. Klaar![]()
Meteen even de vaatwasser die er al een tijdje stond aangesloten op dezelfde manier. In eerste instantie lekte de constructie tussen de muurplaat er de kraan (er moest wel iets fout gaan, want het liep allemaal veel te soepel). Het spoot er best behoorlijk uit. Maar dat vriesapparaat had geen problemen om de leiding -waar dus een beetje stroming in zat- weer opnieuw te bevriezen. Vervolgens van dat Loctide afdichtingsdraad om het schroefdraad gedraaid en het werkte als een zonnetje
![]()
Voor de ramptoeristen helaas geen waterballet
dat is natuurlijk wel de hamvraag jaquote:Op zondag 3 mei 2009 17:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mooi werk maar heb je nu in je eigen installatie ook gelijk een stopkraan gezet?
Goed dat je 't hebt gezegdquote:Op zondag 3 mei 2009 17:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mooi werk maar heb je nu in je eigen installatie ook gelijk een stopkraan gezet?
quote:Op maandag 4 mei 2009 11:39 schreef Sloper het volgende:
[..]
Goed dat je 't hebt gezegdWaren we eigenlijk helemaal vergeten. Wel aan gedacht, maar zo bezig geweest...
Vanochtend dus nog even snel naar de Gamma en snel een stopkraan erin geklust (ik word er nog eens handig in). Apparaat hoefde pas om 11u terug te zijn bij de Boels dus dat kwam mooi uit.
Zie ik daar teflon op / tussen een knelkoppeling ???quote:Op maandag 4 mei 2009 13:20 schreef Sloper het volgende:
[..]
Het is en blijft een studentenhuis, dus let niet op de afwerking
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is geen teflon, maar van dat Locktide draad. Toen alles was aangesloten lekte het nog een beetje tussen de kraan en de muurplaat (die zegmaar niet aan de muur zitquote:Op zondag 17 mei 2009 01:21 schreef Bastiaan.V het volgende:
[..]
Zie ik daar teflon op / tussen een knelkoppeling ???
Loctitedraad is PTFE (teflon) met een toevoeging. Weer wat bijgeleerd:quote:Op maandag 18 mei 2009 00:04 schreef Sloper het volgende:
[..]
Dat is geen teflon, maar van dat Locktide draad. Toen alles was aangesloten lekte het nog een beetje tussen de kraan en de muurplaat (die zegmaar niet aan de muur zit). Dit heb ik op gelost door wat van dat draad er tussen te doen....
Ik dacht dat dat ervoor geschikt was...niet?
quote:* Loctite® 55 Schroefdraadafdichting bestaat uit een meervoudige vezel die met een pasta op basis van siliconenolie doordrenkt is.
Volledig correctquote:Op maandag 18 mei 2009 11:40 schreef Cyruse het volgende:
Het is wel een gevalletje 'creatief met koper'. Hangt die muurplaat van die wasmachinekraan nu in de lucht te bungelen? En ga je daar nu van 12mm naar 15mm?
Hij doet het ook echt perfect...no shit!quote:Op maandag 18 mei 2009 00:14 schreef LoggedIn het volgende:
wel een mooie vaatwasser voor een studentenhuis
Jep, dat issemquote:Op maandag 18 mei 2009 00:06 schreef Juup© het volgende:
[..]
Loctitedraad is PTFE (teflon) met een toevoeging. Weer wat bijgeleerd:
[..]
[ afbeelding ]
Maar...maar...maar...als je de aftakking had gemaakt op de leiding aan de muur (en dus niet pas na de bocht) had je toch gewoon alles tegen de muur kunnen schroeven?quote:Op maandag 18 mei 2009 13:36 schreef Sloper het volgende:
[..]
Dat die muurplaat niet zo handig is begrijp ik. Maar anders moest ik die leidingen gaan buigen etc en daar ook weer apparatuur voor huren. En opzich zit het allemaal erg solide vast....
Klopt, heb ik ook aan gedacht. Alleen zou die vertakking dan van rechts, naar links moeten lopen, en dan zit de afvoer en de warmwaterleiding in de weg. Ik snap dat dit op termijn verkeerd gaat na 5 jaar ofzo. Maar zo lang zal de bewoning hier niet meer durenquote:Op maandag 18 mei 2009 14:37 schreef Cyruse het volgende:
[..]
Maar...maar...maar...als je de aftakking had gemaakt op de leiding aan de muur (en dus niet pas na de bocht) had je toch gewoon alles tegen de muur kunnen schroeven?![]()
Ik ben een man van m'n woordquote:
als het een knelfitting is, wat ik gok, hoor je geen teflon/draad/hennep/whatever te gebruiken nee, het ringetje moet waterdicht afsluitenquote:Op maandag 18 mei 2009 00:04 schreef Sloper het volgende:
[..]
Dat is geen teflon, maar van dat Locktide draad. Toen alles was aangesloten lekte het nog een beetje tussen de kraan en de muurplaat (die zegmaar niet aan de muur zit). Dit heb ik op gelost door wat van dat draad er tussen te doen....
Ik dacht dat dat ervoor geschikt was...niet?
bij een mijn project .. (nieuwe knellers.. lage waterdruk etc) bleken ze ook niet zo tof te werken als hoortquote:Op maandag 18 mei 2009 19:08 schreef Bastiaan.V het volgende:
[..]
als het een knelfitting is, wat ik gok, hoor je geen teflon/draad/hennep/whatever te gebruiken nee, het ringetje moet waterdicht afsluiten.
aan de andere kant, dicht is dicht![]()
Interessante opmerking die in het hele topic niet verder diepgaand besproken is geworden. (maakt voor probleemstelling en gekozen oplossing ook niet veel uit trouwens)quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Een standaard wateraansluiting voor consumenten doet 130 liter per minuut.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |