Ik heb hier al eerder over geklaagd, maar ik doe het nogmaals omdat ik er echt gek van word.
Bij de klant waar ik nu zit, ga ik 's middags altijd in het restaurant lunchen, dat vind ik namelijk wat lekkerder dan 's ochtends bammetjes klaarmaken en meenemen, die dan de hele dag in m'n tas zitten, en dat vind ik niet zo lekker.
Afijn, het restaurant. Het is een zelfbedieningsrestaurant, dus je pakt wat je wilt hebben en loopt naar de kassa. Aldaar zit er een kassamiep die de boel scant danwel intypt en waar je vervolgens moet betalen, zoals in de meeste plaatsen wel lijkt me. Om één of andere reden spreken die kassamiepen altijd alles uit wat ze scannen, waarom weet ik niet, maar ze doen het.
Eén van die kassamiepjes vindt het kennelijk leuk om alles te verkleinen, dan krijg je dus dit:
"Twee broodjes, een becelletje, een pistoletje, een kaasje, een filetje en een Optimelletje", dit in een tijdsbestek van bijna 2 minuten.
Waar komt die infantiele neiging toch vandaan om overal verkleinwoordjes achter te plaatsen... ik ga me echt afvragen of ze dat thuis, bij d'r vriend ofzo, ook doet.
Zoiets dus: "Schatje, ik heb een beetje jeukje onderaan mijn ruggetje en ik kan er met mijn armpjes net niet bij. Zou jij met het ruggenkrabbertje eens aan willen geven? Oh, wil je ook nog even een wijntje voor me inschenken in dat mooie glaasje wat daar op het kastje staan? Misschien ga ik dan straks wel samen met jou naar bedje."
Aan dat slag mensen: doe normaal, je hebt met volwassenen te maken, niet met kleuters.

Samenvatting: mensen die het nodig vinden om ieder zelfstandig naamwoord te verkleinen