Eis ik dat dan? Ik heb het hier over studenten. Dat zijn mensen die een universitaire opleiding doen.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:18 schreef TNA het volgende:
Gast, accepteer nou eens gewoon dat niet iedereen zo geilt op intellectuele zaken als jijAls mensen van plat vermaak houden, who gives a shit? En dan die pretentieuze afsluiting van je OP, over trollen gesproken
Ik lees weinig acceptatie in je OP. En wat maakt het uit dat het studenten zijn?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Eis ik dat dan? Ik heb het hier over studenten. Dat zijn mensen die een universitaire opleiding doen.
Als ik zo rondvraag bij medestudenten - werkgroep, werk, vereniging -, dan zijn de mensen die in hun vrije tijd zich echt verdiepen in Latijnse poëzie of politieke filosofie schaars.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:19 schreef donroyco het volgende:
Misschien zie jij juist wel alleen de ontspannende boeken, en dat ze zich thuis volzuigen met literaire werken uit de oudheden of dat ze daar een schat aan gedichten uit de Middeleeuwen hebben. Wie ben jij om daarover te oordelen?
Je zet dus zelf een definitie neer van studenten, lekker uit de hoogte gevallen kutje ben je dan..quote:Op donderdag 9 april 2009 23:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Eis ik dat dan? Ik heb het hier over studenten. Dat zijn mensen die een universitaire opleiding doen.
Ik accepteer zoveel dingen niet. Ik accepteer niet dat er kinderen van de basisschool afkomen die amper Nederlands kunnen schrijven. Dus?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:20 schreef TNA het volgende:
Ik lees weinig acceptatie in je OP. En wat maakt het uit dat het studenten zijn?
Nogmaals: wtf maakt dat nou uit manquote:Op donderdag 9 april 2009 23:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als ik zo rondvraag bij medestudenten - werkgroep, werk, vereniging -, dan zijn de mensen die in hun vrije tijd zich echt verdiepen in Latijnse poëzie of politieke filosofie schaars.
Sommige mensen hebben als hobby vissen, gamen, sporten... anderen lezen graag 'Latijnse poëzie'quote:Op donderdag 9 april 2009 23:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
dan zijn de mensen die in hun vrije tijd zich echt verdiepen in Latijnse poëzie of politieke filosofie schaars.
Daar moet je je ook niet in verdiepen. Niet vrijwillig. Ga gewoon een paar goede échte boeken lezen, en ontwikkel een muzieksmaak. Mensen die niet de laatste vijf presidenten ooit hun hoofd kennen (Pompidou, Giscard D'Estaing, Mitterand, Chirac, Sarkozy), kan ik vergeven, maar probeer in Godsnaam een smaak te ontwikkelen en blijf niet hangen in Kluun en TMF-bagger.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als ik zo rondvraag bij medestudenten - werkgroep, werk, vereniging -, dan zijn de mensen die in hun vrije tijd zich echt verdiepen in Latijnse poëzie of politieke filosofie schaars.
Goede vraag. Eigenlijk kan ik inderdaad het beste onverschillig zijn. Wat maakt mij het nou uit hoe slecht onderwijs wij als studenten krijgen? Wat maakt mij het uit dat ik om mij heen zo'n laag geestelijk niveau zie? Why should I care? Omdat het geestelijk welzijn van mensen mij naar het hart gaat.quote:
Gamen is leuk, maar niet meer dan vermaak. Het houdt bezig, voor de rest niets. Het lezen van poëzie verdiept echter je gevoel en mensenkennis. Het geeft inzicht in ervaringen die je zelf nooit hebt.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:22 schreef Zith het volgende:
Sommige mensen hebben als hobby vissen, gamen, sporten... anderen lezen graag 'Latijnse poëzie'Het laat je echt niet boven de anderen uitsteken hoor
![]()
Met 'wij als studenten' bedoel je natuurlijk geschiedenisstudenten, er zijn ook mensen van niveau die echte dingen studeren.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:24 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat maakt mij het nou uit hoe slecht onderwijs wij als studenten krijgen?
Iedereen zijn eigen geestelijk welzijn. Jij leest blijkbaar graag Latijnse poëzie in je vrije tijd, ik vind het prima, maar val andere mensen niet lastig met jouw hobby's. Datzelfde geldt voor studie: als mensen ervoor kiezen een simpele opleiding te doen, is dat hun eigen zaak. Als ze zich intellectueel willen verbreden ook.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:24 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Goede vraag. Eigenlijk kan ik inderdaad het beste onverschillig zijn. Wat maakt mij het nou uit hoe slecht onderwijs wij als studenten krijgen? Wat maakt mij het uit dat ik om mij heen zo'n laag geestelijk niveau zie? Why should I care? Omdat het geestelijk welzijn van mensen mij naar het hart gaat.
Naast het feit dat Hermans ook gewoon mooi schrijft en grappig is, laat hij zien hoe de wereld eruit ziet als zij zinloos is, een existentie die wij betekenis moeten, maar niet kunnen geven.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:25 schreef Metal_Mart het volgende:
Vertel mij eens: wat is de culturele waarde van een boek van W.F. Hermans? Wat leer je daaruit? Hoe je een mooie volzin kunt maken vol taalgebruik uit de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw?![]()
Een idee om de OP te lezen? Ik spreek over studenten, niet 'iedereen op deze aardkloot'.quote:Prima als je fan bent van 'hoge cultuur', echter kan dit niet de interesse wekken van iedereen op deze aardkloot. Leer ermee leven.
Ja en anderen beschouwen poëzie gewoon als gortdroge saaie onzin die niet eens rijmt.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:26 schreef Scaurus het volgende:
Gamen is leuk, maar niet meer dan vermaak. Het houdt bezig, voor de rest niets. Het lezen van poëzie verdiept echter je gevoel en mensenkennis. Het geeft inzicht in ervaringen die je zelf nooit hebt.
Dat heeft hij van Céline, Schopenhauer en Wittgenstein gejat.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:28 schreef Scaurus het volgende:
Naast het feit dat Hermans ook gewoon mooi schrijft en grappig is, laat hij zien hoe de wereld eruit ziet als zij zinloos is, een existentie die wij betekenis moeten, maar niet kunnen geven.
Als je naar de discussies over studies op KLB kijkt, zie je dat er tussen veel troep best wat nadenkende mensen zitten.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:28 schreef Twerk het volgende:
En daar ga je dan maar even over lopen klagen op een (in jouw ogen ongetwijfeld) pauper-forum?
Exact, en je gaat me niet vertellen dat Beethoven's Waldstein sonate je meer 'over het leven' vertelt dan een sjonnie die emotioneel wordt van hazes.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:26 schreef TNA het volgende:
[..]
Wat mij betreft gaat het om geluk, en dat kan de simpele timmerman net zo goed bereiken als de hoogopgeleide professor.
Oh nevermind...quote:Een idee om de OP te lezen? Ik spreek over studenten, niet 'iedereen op deze aardkloot'.
Dan begrijpen ze het niet. Of moeten we alle meningen gelijk achten? Kankerrelativismequote:Op donderdag 9 april 2009 23:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Ja en anderen beschouwen poëzie gewoon als gortdroge saaie onzin die niet eens rijmt.
Luister eens Beethoven, zou ik zeggen. Luister.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:31 schreef Zith het volgende:
Exact, en je gaat me niet vertellen dat Beethoven's Waldstein sonate je meer 'over het leven' vertelt dan een sjonnie die emotioneel wordt van hazes.
Jij stelt je eigen mening duidelijk boven andere. Dat is niks anders dan superioriteitswaanzin.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:31 schreef Scaurus het volgende:
Dan begrijpen ze het niet. Of moeten we alle meningen gelijk achten? Kankerrelativisme
M'n vriendin heeft het conservatorium in Moskou afgemaakt met als specialiteit de piano en ze oefent 6 uur per dag, trust me, ik luister meer dan genoeg. Ik krijg er alleen geen gevoel van superioriteit van.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Luister eens Beethoven, zou ik zeggen. Luister.
Moet je vooral in KLB mee komen, de plek waar zeg maar, ieder topic anti-something isquote:Op donderdag 9 april 2009 23:37 schreef Appletree het volgende:
"An anti-something movement displays a purely negative attitiude. It has no chance whatever to succeed. It passionate diatribes virtually advertise the program they attack. People must fight for something that they want to achieve, not simply reject an evil, however bad it may be." Ludwig von Mises
Maar het lijkt wel interessant!quote:Op donderdag 9 april 2009 23:39 schreef TNA het volgende:
[..]
Moet je vooral in KLB mee komen, de plek waar zeg maar, ieder topic anti-something is
Och gut. Als ik in zake de evolutietheorie mijn eigen mening boven die van een creationist stel, lijd ik dan ook aan 'superioriteitswaanzin'?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Jij stelt je eigen mening duidelijk boven andere. Dat is niks anders dan superioriteitswaanzin.
Is an sich ook niet erg. Ik ken iemand die aan boeken lezen een hekel heeft, maar helemaal opgaat in toneel (o.a. Shakespeare). En iemand die levendig kan vertellen over de schoonheid van atomen en snaren, maar van sentimentele poëzie niets moet hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:40 schreef DippasSalsa het volgende:
Heeft met interesse te maken, Ik vind het geweldig om boeken te lezen over wetenschap, theologie of filosofie, maar poëzie of klassieke muziek is niet iets wat mij aanspreekt, ik ga niet zeggen dat ik het als vreselijk beschouw, maar het is niet mijn ding.
Moet ik trouwens ook uit dit topic blijven? Ik heb VWO gedaan, maar ben nu HBO'er, is dat erg? Dilemma, dilemma, dilemma, dilemmaquote:Alle HBO'ers, middelbare scholieren en TU balletjes voor wie alleen een dikke BMW van waarde is, wegblijven uit dit topic.
Dat is het schoolvoorbeeld van superioriteitswaanzin, dude.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Och gut. Als ik in zake de evolutietheorie mijn eigen mening boven die van een creationist stel, lijd ik dan ook aan 'superioriteitswaanzin'?
Wees nou maar blij dat niet iedereen Russische literatuur leest of into klassieke componisten is. Als straks iedereen het zou doen moet je weer wat anders zoeken om jouw gebrek aan sociale vaardigheden te compenseren.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Och gut. Als ik in zake de evolutietheorie mijn eigen mening boven die van een creationist stel, lijd ik dan ook aan 'superioriteitswaanzin'?
Scaurus heeft zelf HBO gedaan, je mag dus blijvenquote:Op donderdag 9 april 2009 23:43 schreef donroyco het volgende:
[..]
Moet ik trouwens ook uit dit topic blijven? Ik heb VWO gedaan, maar ben nu HBO'er, is dat erg? Dilemma, dilemma, dilemma, dilemma
Het antwoord krijg je alleen door zelf te lezenquote:Op donderdag 9 april 2009 23:45 schreef TC03 het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat de Russische literatuur zo hoog in aanzien staat? Waarom specifiek de Russen?
Zoals jij het allemaal brengt, straalt echt een enorm misplaatst gevoel van superioriteit uit. Je brengt het echt alsof elke student maar jouw zogenaamd elitaire smaak zou moeten delen. Waar het echter aan mankeert is een duidelijke argumentatie. Je kunt alleen maar commentaar geven. Maar aangeven waarom precies dan toch, daarin faal je.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tolstoy en Dostoevsky zijn nou eenmaal meesters, zeker vergeleken met de Nederlandse literatuur. Net zoals Paz de koning is van het Mexicaanse literatuur.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:45 schreef TC03 het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat de Russische literatuur zo hoog in aanzien staat? Waarom specifiek de Russen?
Andre van Duin doet ook geweldige typetjes.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het antwoord krijg je alleen door zelf te lezen
Maar goed, in het kort: Russische schrijvers weten vaak prachtig typetjes te beschrijven als de arme student, de gierige huisbaas en de luie aristocraat. Tragischer: de vrouw die verscheurd wordt tussen haar geliefde en het kind dat ze voor hem achterliet.
Op zichzelf is dat inderdaad helemaal geen misselijke klacht. Maar op het moment dat je gaat dwepen met WF Hermans, Shakespeare en Beethoven, ben je haast net zo erg als de cultuurloze student. De cultuurloze student zoekt plat vermaak en vindt Kluun, zonder verder te kijken. Als je je als cultuurmannetje alleen beperkt tot de grote namen die door de PVDA en VPRO worden goedgekeurd, bega je de zelfde fout. Ga gewoon zelf op zoek naar je eigen smaak, blijf niet hangen in de Coldplay, Kluun en GTST van toneel, literatuur en muziek.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Is an sich ook niet erg. Ik ken iemand die aan boeken lezen een hekel heeft, maar helemaal opgaat in toneel (o.a. Shakespeare). En iemand die levendig kan vertellen over de schoonheid van atomen en snaren, maar van sentimentele poëzie niets moet hebben.
Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je je geest laat slijpen door 'the best that has been thought and said'. Dat doen studenten steeds minder.
quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Andre van Duin doet ook geweldige typetjes.
Wat ik hier zie is een sterk gelijkheidsdenken. Iedereen die qua smaak of intellectueel ideaal boven het maaiveld uitsteekt, is een elitaire bal.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:48 schreef __Saviour__ het volgende:
Zoals jij het allemaal brengt, straalt echt een enorm misplaatst gevoel van superioriteit uit. Je brengt het echt alsof elke student maar jouw zogenaamd elitaire smaak zou moeten delen. Waar het echter aan mankeert is een duidelijke argumentatie. Je kunt alleen maar commentaar geven. Maar aangeven waarom precies dan toch, daarin faal je.
Eens.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:50 schreef Jawzz het volgende:
Ik vind de klacht gegrond, het is verbazend hoe weinig algemene kennis de meeste jongeren van tegenwoordig hebben. En om algemene kennis te hebben, hoef je niet perse hoogstaande boeken te lezen hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |