Die brief heb ik vrijdag ook gehad. Ik moest lachen toen ik hem las. Hoewel de brief deels terecht is (Sandd en DHL bezorgen maar 2x per week, dus de post is langer onderweg) vind ik het wel een beetje kinderachtig. Maar vergeet niet dat er nog steeds heel veel mensen zijn die alleen de postbode van de PTT kennen (TPG of TNT is al een brug te ver), en die dus iedere verkeerd of (te) laat bezorgde brief op het konto van TNT Post schrijven. Nu worden mensen er zich van bewust dat ze eerst even het logo moeten controleren voordat ze hun beklag doen. Helaas is het zo dat op de post van Netwerk VSP vaak ook "TNT Post Port Betaald" staat, en op een steeds grotere hoeveelheid post zelfs alleen maar "Port Betaald". Beter had TNT de consumenten geadviseerd de sorteercode onder het adres te lezen. Als daar de letters SND in staan is het van Sandd, SMN is Selektmail, DHL is ook Selektmail en VSP is uiteraard VSP.
Wat ik wel zwak vind is dat TNT de claim niet wil bewijzen. Leuk natuurlijk, zo'n onderzoek van Intomart (i.o.v. TNT zelf, dus hoe onafhankelijk is dat?), maar laat maar eens harde cijfers zien. Ik weet namelijk uit het verleden dat Intomart bij dit onderzoek vrij kleine steekproeven neemt, zodat de statistische validiteit niet zo groot is. Dat TNT de details van het onderzoek niet wil prijsgeven zegt genoeg.
Leuk om te weten is dat DHL Global Mail/Selektmail een soortgelijk onderzoek laat doen door TNS/Nipo, en daaruit blijkt dat DHL de beste kwaliteit levert. Grappig dat bij die onderzoeken dus steeds het bedrijf dat het onderzoek financiert als beste uit de bus komt.
Wat ook op z'n zachtst gezegd eigenaardig is dat TNT, wanneer die nieuwe CAO er niet door komt, heeft gedreigd om op maandag, woensdag en vrijdag de postbezorging aan een concurrent uit te besteden. Dat staat haaks op de belofte uit die brief waarin de klant gerust wordt gesteld met de mededeling dat wij, 6 dagen per week, de vertrouwde kwaliteit blijven leveren. Terwijl onze post dus straks 3 dagen per week door TNT aan een concurrent wordt weggegeven, wiens dienstverlening zij zonet nog verfoeiden.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...