ScudRaket | donderdag 9 april 2009 @ 18:28 |
quote:Aldus Spits. Het OV wordt dus sneller duurder dan het autorijden. Nee, zo krijg je mensen de auto uit ![]() ![]() | |
TNA | donderdag 9 april 2009 @ 18:30 |
En dan ben je met het OV ook nog eens meer kilometers onderweg waardoor het nog een stuk duurder wordt en kun je in een auto met meerdere mensen reizen. Zodra ik mijn OV moet inleveren weet ik het wel ![]() | |
Marijkezwolle | donderdag 9 april 2009 @ 18:36 |
Wij gingen met z'n 2-en naar R'dam. Met de auto waren we meer dan de helft goedkoper uit dan met het OV (en dan heb ik nog een kortingskaart). Echt schandalig duur dat OV.... | |
rene90 | donderdag 9 april 2009 @ 18:37 |
Komend jaar moet ik het hele jaar stagelopen, met OV : 75 min, met de auto in spits 35 min Scheelt sowieso al verdomde veel tijd. | |
Fipomacher | donderdag 9 april 2009 @ 18:38 |
quote:Met het OV niet dan? ![]() | |
rene90 | donderdag 9 april 2009 @ 18:41 |
quote:Denk dat TNA bedoelt dat je voor dezelfde prijs met meerdere mensen kan in de auto, of althans benzine zal ietsjes hoger uitvallen maar je snapt wat ik bedoel ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 9 april 2009 @ 18:54 |
Eurlings, Peijs, De Boer, Netelenbos en Jorritsma zouden alle vijf aan de hoogste boom opgehangen moeten worden. | |
Ireyon | donderdag 9 april 2009 @ 19:00 |
Zolang OV je niet goedkoop en snel van deur tot deur kan brengen, zal het ongeacht de prijsverhouding altijd blijven zuigen ![]() | |
Nobu | donderdag 9 april 2009 @ 19:08 |
quote:Moet je nagaan als de subsidies worden afgeschaft en de belachelijk hoge belastingen op de auto ook. Op die manier is naar Polen knallen met de auto goedkoper dan met de bus naar de supermarkt. | |
Nobu | donderdag 9 april 2009 @ 19:08 |
quote:Over het algemeen kun je niet bij elkaar zitten in ieder geval. | |
punkjunk | donderdag 9 april 2009 @ 19:10 |
En dan te bedenken dat je in Luxembourgh voor een paar euro's een weekend abbo kunt nemen waarmee je in al het OV kunt. | |
Geerd | donderdag 9 april 2009 @ 19:17 |
quote:Ja is ook zo groot hey ![]() | |
punkjunk | donderdag 9 april 2009 @ 20:23 |
quote:Dus? ![]() | |
karr-1 | donderdag 9 april 2009 @ 22:24 |
Ik neem aan dat ze in dat onderzoek de allergoedkoopste auto hebben vergeleken met het allerduurste treinabonnement? | |
ScudRaket | donderdag 9 april 2009 @ 22:34 |
quote:Waarom zou het CBS dat doen? | |
#ANONIEM | donderdag 9 april 2009 @ 22:41 |
quote:In Duitsland hebben ze daarvoor van die aanbiedingen in de voordeeluren. SchönesWochenendeTicket enzo, dagkaart voor het hele gezin. ![]() Zouden ze in Nederland ook eens moeten invoeren! | |
defabiman | donderdag 9 april 2009 @ 22:42 |
Vianen - Apeldoorn Auto 0:50 tot 1:15 uur OV 2:30 tot 3:00 uur onderweg... Moet jij eens raden hoe ik ga. | |
Biefstuk | donderdag 9 april 2009 @ 22:48 |
OV vs. auto![]() Lijkt me duidelijks wie de winnaar is ![]() | |
Marijkezwolle | donderdag 9 april 2009 @ 22:57 |
quote:Ja, da's waar ook! Zo had je (weet niet of ze zoiets nog hebben) inderdaad weekend kaarten, die echt geen drol kostten, voor groepen en met die kaart mocht je in het weekend heel Duitsland door als je maar een stoptrein had. Dat is echt supertof! | |
Ofyles2 | donderdag 9 april 2009 @ 23:48 |
quote:Fout argument: in Denemarken wordt het OV ook aanbesteed en is het prijsniveau ook niet bepaald spotgoedkoop te noemen. Lees dit nog maar even (zij het zeer gedateerd, maar misschien momenteel van toepassing): quote: | |
TC03 | vrijdag 10 april 2009 @ 00:04 |
Het grappige is dat het OV grotendeels wordt betaald door belastinginkomsten betaald door de automobilist. De overheid zit dus in een splagaat: investeringen in het OV leven meteen minder inkomsten op als de reizigersaantallen ook stijgen. | |
Metro2005 | vrijdag 10 april 2009 @ 10:19 |
quote:Conclusie kabinet: autorijden moet duurder worden gemaakt. Pas gekeken wat een OV jaarkaart kost (misschien nodig als ik naar de andere kant van nederland ga verhuizen om tijdelijk heen en weer naar werk te rijden, met de auto is dat veel te duur qua benzine.). Zo'n kreng kost gewoon bijna 4000 (!) euro ![]() ![]() ![]() ![]() Dat is genoeg geld om én de wegenbelasting en verzekering te betalen en 30.000 km op te stoken per jaar aan benzine ![]() Ohja, en dat is natuurlijk maar voor 1 persoon nog ook. | |
leetzors | vrijdag 10 april 2009 @ 10:27 |
quote:Nee, fietstaxi's ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 10 april 2009 @ 10:35 |
quote:De belangrijkste vorm van OV, namelijk de treinen van NS, zijn winstgevend en worden niet door de overheid gesubsidieerd. In het geval van de geprivatiseerde stoptreintjes en tram/metro/bus heb je misschien een punt, al worden die betaald door de regionale overheden en die zijn weer niet direct van de belastinginkokmsten van automobilisten afhankelijk. | |
Fred2 | vrijdag 10 april 2009 @ 10:42 |
quote:Dat hadden we in Nederland ook, "Meermanskaarten", maar das ooit weer wegbezuinigd. De prijsstructuur van het OV is ook niet echt berekend op concurentie van de auto. Stel je woont in Den Helder en je gaat naar oma in Rotterdam. Je hebt twee kinderen van 13 en 14. De auto kost je ongeveer 55 euro voor het retourtje, terwijl alleen de trein al ruim 140 euro kost ![]() en dan komt het aanslutende vervoer (Bus/Tram/Metro) er nog bij... | |
Noorseviking | vrijdag 10 april 2009 @ 10:45 |
Ik zit meestal in Antwerpen wij betalen 200/250 euro per jaar voor bus en tram | |
karr-1 | vrijdag 10 april 2009 @ 11:00 |
quote:Om een spectaculair onderzoek te hebben? Ik zou het rapport wel eens willen lezen waar deze conclusie op gebaseerd is. Vrijwel geen enkele treinreiziger betaald namelijk de volledige prijs, er is altijd wel ergens korting te regelen. | |
Marijkezwolle | vrijdag 10 april 2009 @ 11:18 |
quote:Maar wat volgens mij ook uitmaakt is dat de vaste lasten voor een auto heb je toch wel, of ie nou stilstaat of niet. En wanneer je dan met meerdere personen op reis gaat dan is een auto al snel goedkoper (zelfs met 40% korting). Omdat je daar per persoon betaald en in de auto blijft de benzine/dieselprijs nagenoeg gelijk. Vandaar ook dat enorme verschil naar Rotterdam, zelfs incl ongeveer 20 euro parkeergeld was het nog de helft goedkoper voor 2 personen... Maar dat staat los van dit onderzoek eigenlijk ![]() | |
soofje | vrijdag 10 april 2009 @ 11:20 |
lang leven de auto!! | |
Ofyles2 | zaterdag 11 april 2009 @ 01:59 |
quote:Hulde daarvoor. Alleen vraag ik me af of VVM De Lijn niet een onoverzichtelijk OV-netwerk hebben. | |
Nobu | zaterdag 11 april 2009 @ 02:32 |
quote:De trein is natuurlijk een archaïsch overblijfsel uit de tijd dat de luchtband nog niet was uitgevonden, en dient wat mij betreft zo snel mogelijk afgeschaft te worden. Leg maar een paar banen aan asfalt over de spoorwegen. | |
Ofyles2 | zaterdag 11 april 2009 @ 03:00 |
quote:Ga eens weg met je Beeching Axe! ![]() ![]() | |
Nobu | zaterdag 11 april 2009 @ 03:03 |
quote:Qu'est ce-que tu fait comme sport? | |
Ofyles2 | zaterdag 11 april 2009 @ 03:07 |
quote:Beeching Axe! English history! Named after the engineer infamously known for closing several 'non-profitable' railway lines and stations. ![]() | |
Nobu | zaterdag 11 april 2009 @ 03:10 |
quote:Oui, j'ai un chien. | |
Ofyles2 | zaterdag 11 april 2009 @ 03:13 |
quote:Nein, es ist wirklich ernst. En nu gaan we weer on-topic: het gaat over de prijsvergelijking tussen privaat en openbaar vervoer. | |
Nobu | zaterdag 11 april 2009 @ 03:17 |
quote:Zodra de overheid de kosten voor persoonlijk transport niet meer kunstmatig hoog houdt zal de auto naast gebruiksgemak, comfort etc. de trein ook ruimschoots verslaan op kostengebied. | |
Nobu | zaterdag 11 april 2009 @ 03:21 |
![]() Beeching, een kerel naar mijn hart. ![]() | |
RainofDeath | zaterdag 11 april 2009 @ 09:52 |
quote:Ik heb hem nog wel sterker: stageadres waar ik nu zit is met het OV 90 min, met de auto 25 min. Zelfs met de fiets ben ik nog sneller ( 60min) ![]() | |
rene90 | zaterdag 11 april 2009 @ 09:53 |
quote: ![]() | |
NiTiN | zaterdag 11 april 2009 @ 10:28 |
Auto all the way. | |
sitting_elfling | zaterdag 11 april 2009 @ 11:24 |
ov > auto all the way | |
MervinMinky | zaterdag 11 april 2009 @ 11:45 |
Flikker op met het OV man, in je eigen auto kun je chillen, muziek luisteren en soms Colin McRae uithangen ![]() Met het OV heb je te maken met tokkies, drukte, paupers die te harde muziek hebben of baby momma's. En ik begin zoals iedereen hier nog niet eens over de reistijd. | |
Asgard | zaterdag 11 april 2009 @ 12:00 |
quote:Zelfs met de 35% OV jaarkaart korting ben ik in het weekend op alle plekken (Rotterdam > Amsterdam, Rotterdam > Den Haag) die ik regelmatig bezoek goedkoper én sneller dan met het ov. | |
ScudRaket | zaterdag 11 april 2009 @ 12:57 |
quote: ![]() | |
karr-1 | zaterdag 11 april 2009 @ 13:17 |
quote:En dan neem ik aan dat je benzine, parkeergeld, file en andere ergernissen ook meetelt? Ik maak gebruik van zowel auto als OV en ze hebben beide voor- en nadelen, afhankelijk van de plaats waar je moet zijn en de tijd die je hebt om er te komen. Als ik bv om 3 uur in de nacht op Schiphol moet zijn dan is er geen trein die mij daar naar toe gaat brengen. | |
ScudRaket | zaterdag 11 april 2009 @ 13:45 |
quote:Die gaat elk uur. | |
karr-1 | zaterdag 11 april 2009 @ 13:47 |
quote:Vanaf een grote stad ja. Maar ik woon niet in een grote stad. | |
Koen465 | zaterdag 11 april 2009 @ 13:52 |
quote:Echt niet een auto kost zo 35 cent per kilometer(brandstof, banden, slijtage en afschrijving). En dan bedoel ik nog zuinige wagens. Geen SUV's. Alleen als je met z'n 4en gaat wordt het rendabel. En je moet dat kreng ook nog eens verzekeren, parkeergeld betalen, wegenbelasting betalen en je staat er lekker mee in de file alhoewel dat nu iets minder vaak voorkomt(recessie). Ik weet het wel. eerst geld hebben, dan auto rijden. | |
remlof | zaterdag 11 april 2009 @ 13:58 |
Een dag mijn auto parkeren in Amsterdam is al snel duurder dan een retourtje met de trein uit Arnhem, dus ik weet het wel ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 11 april 2009 @ 14:04 |
Even een dagje weg met 4 personen? OV vs Auto: Reis: Van: Spoorstraat, Dokkum (FRL) Naar: Stationsstraat, Schinnen (LIM) OV dagretour: vertrek: 8:47 uur aankomst: 14:44 uur reistijd: 5:57 uur afstand: 320km x 2 = 640km overstappen: 5x totale kosten: 42,90 * 4 = 171,60 euro. kosten per persoon: 42,90 euro Je moet dan echter wel om een uur of 18:00 weer naar huis, anders redt je het niet met je dagretour. Auto: vertrek: 8:47 uur aankomst: 12:07 uur afstand: 341km x 2 = 682km reistijd: 3:20 uur overstappen: 0x totale kosten (benzine-auto, 1 op 11 verbruik): 682km / 11 = 62 liter benzine 62 x 1,35 = 83,70 euro. kosten per persoon: 20,92 euro Je kan zo laat weg als je wilt. Met een zuinige diesel of LPG ben je nog goedkoper uit. | |
hoerezooi | zaterdag 11 april 2009 @ 14:17 |
so what dit was toch allang bekend? | |
Asgard | zaterdag 11 april 2009 @ 14:46 |
quote:Ja de kosten zijn alleen voor de benzine, parkeren is voor mij gratis, maar ook al was het betaald, dan zou ik toch de auto pakken. Files kan je vermijden + wanneer er file staat is het in het OV ook druk, dus dan gaat zelfs het kleine beetje comfort dat je hebt in het OV ook verloren. In de auto kan je rustig zitten, airco of verwarming die je zelf kunt reguleren a.d.v. jouw wensen, muziekje op, heerlijk. Met de literprijs van euro95 op ¤1,30 kost het mij ca. ¤10,40 (8 liter, en dan neem ik het nog ruim, ik weet zeker dat het minder is). Een retourtje met de trein kost ¤13,30 en tram/metro weet ik ff niet uit mijn hoofd met de ov-chipkaart. | |
Hanstin | zaterdag 11 april 2009 @ 15:19 |
quote:Stage lopen ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 11 april 2009 @ 17:29 |
quote:Plus het feit dat GVB weer eens aanmoddert met met openbaar vervoer. Je hebt wel vaak een tram/bus/metro tot beschikking, maar ze komen al plussend binnen. |