Aldus Spits.quote:Prijs treinkaartje gestegen
Openbaar vervoer sinds januari 3,5 procent duurder
DEN HAAG – De kosten van een
kaartje in de bus, tram of trein zijn de
afgelopen jaren harder opgelopen dan
die van het autorijden. In januari betaalden
ov-reizigers 37 procent meer dan in
2000. De autokosten waren 18 procent
hoger. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal
Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren
heeft gepubliceerd.
De prijsontwikkeling van trein-,
stads- en streekvervoer was nagenoeg
gelijk, aldus het CBS. In januari werd het
openbaar vervoer 3,5 procent duurder.
Dat was de grootste stijging sinds 2004.
De autokosten zijn in belangrijke
mate afhankelijk van de brandstofprijzen.
Vorig jaar piekten de autokosten
doordat de benzineprijs op een recordhoogte
belandde. De prijs van een vat
olie, belangrijk voor de vaststelling van
de benzineprijs, kwam boven de 100
dollar uit. Momenteel bedraagt de prijs
ongeveer 50 dollar.
Brandstofkosten maken bijna een
derde van de totale uitgaven aan de auto
uit. De aanschaf- en onderhoudskosten
zijn goed voor een aandeel van 40 procent.
Het CBS heeft ook parkeertarieven in
de berekening meegenomen. Deze stegen
explosief, met 62 procent in vergelijking
met 2000. Aan motorrijtuigenbelasting
was de automobilist ongeveer 16
procent meer kwijt. (ANP)
Met het OV niet dan?quote:Op donderdag 9 april 2009 18:30 schreef TNA het volgende:
En dan ben je met het OV ook nog eens meer kilometers onderweg waardoor het nog een stuk duurder wordt en kun je in een auto met meerdere mensen reizen. Zodra ik mijn OV moet inleveren weet ik het wel
Denk dat TNA bedoelt dat je voor dezelfde prijs met meerdere mensen kan in de auto, of althans benzine zal ietsjes hoger uitvallen maar je snapt wat ik bedoelquote:
Moet je nagaan als de subsidies worden afgeschaft en de belachelijk hoge belastingen op de auto ook. Op die manier is naar Polen knallen met de auto goedkoper dan met de bus naar de supermarkt.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:36 schreef Marijkezwolle het volgende:
Wij gingen met z'n 2-en naar R'dam. Met de auto waren we meer dan de helft goedkoper uit dan met het OV (en dan heb ik nog een kortingskaart). Echt schandalig duur dat OV....
Ja is ook zo groot heyquote:Op donderdag 9 april 2009 19:10 schreef punkjunk het volgende:
En dan te bedenken dat je in Luxembourgh voor een paar euro's een weekend abbo kunt nemen waarmee je in al het OV kunt.
Dus?quote:
Waarom zou het CBS dat doen?quote:Op donderdag 9 april 2009 22:24 schreef karr-1 het volgende:
Ik neem aan dat ze in dat onderzoek de allergoedkoopste auto hebben vergeleken met het allerduurste treinabonnement?
In Duitsland hebben ze daarvoor van die aanbiedingen in de voordeeluren. SchönesWochenendeTicket enzo, dagkaart voor het hele gezin.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:41 schreef rene90 het volgende:
[..]
Denk dat TNA bedoelt dat je voor dezelfde prijs met meerdere mensen kan in de auto, of althans benzine zal ietsjes hoger uitvallen maar je snapt wat ik bedoel
Ja, da's waar ook! Zo had je (weet niet of ze zoiets nog hebben) inderdaad weekend kaarten, die echt geen drol kostten, voor groepen en met die kaart mocht je in het weekend heel Duitsland door als je maar een stoptrein had. Dat is echt supertof!quote:Op donderdag 9 april 2009 22:41 schreef Igen het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze daarvoor van die aanbiedingen in de voordeeluren. SchönesWochenendeTicket enzo, dagkaart voor het hele gezin.
Zouden ze in Nederland ook eens moeten invoeren!
Fout argument: in Denemarken wordt het OV ook aanbesteed en is het prijsniveau ook niet bepaald spotgoedkoop te noemen. Lees dit nog maar even (zij het zeer gedateerd, maar misschien momenteel van toepassing):quote:Op donderdag 9 april 2009 20:23 schreef punkjunk het volgende:
[..]
Dus?In Denemarken is het OV gratis voor mensen tot 18 jaar en studenten. Waarom kan dat in Nederland niet? Om het OV hier compleet geprivatiseerd is en daarom sterves duur.
quote:01.07.2004 | Dänemark
HUR, Kopenhagen
Dirk Dannenfeld
Die schwere Krise des Nahverkehrs in der dänischen Hauptstadt scheint fürs erste etwas gelindert zu sein. Nach Presseberichten einigte sich die Verkehrs- und Planungsbehörde HUR mit dem Finanzministerium auf einen Sonderkredit von umgerechnet 32 Millionen Euro für 2005 und 2006, um weitere Angebotsreduzierungen und Fahrpreiserhöhungen über das sowieso schon geplante Maß zu vermeiden. Bis 2006 sollen im HUR-Bereich fast 12% der Busleistungen wegfallen. Trotz Metro-Eröffnung rechnet man daher mit einem Fahrgastrückgang von insgesamt über 6%.
Hintergrund sind die explodierenden Anmietpreise für Busleistungen. Die Ausschreibung aller Verkehrsleistungen hat zu einer Marktkonzentration auf nur noch drei Anbieter, die internationalen Konzerne ARRIVA, Connex und Keolis, die 90% des HUR-Verkehrs betreiben, geführt. Da die Ertragssituation dieser Unternehmen nach wie vor höchst unbefriedigend ist, erhöhten sich die Preise in einigen Ausschreibungsrunden um bis zu 25%. Dieses Geld ist im Budget von HUR nicht vorgesehen, so dass ohne Sonderkredit keine andere Alternative als die Reduzierung des Angebotes bliebe.
Conclusie kabinet: autorijden moet duurder worden gemaakt.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:28 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Aldus Spits.
Het OV wordt dus sneller duurder dan het autorijden. Nee, zo krijg je mensen de auto uit![]()
Nee, fietstaxi'squote:
De belangrijkste vorm van OV, namelijk de treinen van NS, zijn winstgevend en worden niet door de overheid gesubsidieerd.quote:Op vrijdag 10 april 2009 00:04 schreef TC03 het volgende:
Het grappige is dat het OV grotendeels wordt betaald door belastinginkomsten betaald door de automobilist. De overheid zit dus in een splagaat: investeringen in het OV leven meteen minder inkomsten op als de reizigersaantallen ook stijgen.
Dat hadden we in Nederland ook, "Meermanskaarten", maar das ooit weer wegbezuinigd.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:41 schreef Igen het volgende:
In Duitsland hebben ze daarvoor van die aanbiedingen in de voordeeluren. SchönesWochenendeTicket enzo, dagkaart voor het hele gezin.
Zouden ze in Nederland ook eens moeten invoeren!
Om een spectaculair onderzoek te hebben? Ik zou het rapport wel eens willen lezen waar deze conclusie op gebaseerd is. Vrijwel geen enkele treinreiziger betaald namelijk de volledige prijs, er is altijd wel ergens korting te regelen.quote:
Maar wat volgens mij ook uitmaakt is dat de vaste lasten voor een auto heb je toch wel, of ie nou stilstaat of niet. En wanneer je dan met meerdere personen op reis gaat dan is een auto al snel goedkoper (zelfs met 40% korting). Omdat je daar per persoon betaald en in de auto blijft de benzine/dieselprijs nagenoeg gelijk. Vandaar ook dat enorme verschil naar Rotterdam, zelfs incl ongeveer 20 euro parkeergeld was het nog de helft goedkoper voor 2 personen... Maar dat staat los van dit onderzoek eigenlijkquote:Op vrijdag 10 april 2009 11:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Om een spectaculair onderzoek te hebben? Ik zou het rapport wel eens willen lezen waar deze conclusie op gebaseerd is. Vrijwel geen enkele treinreiziger betaald namelijk de volledige prijs, er is altijd wel ergens korting te regelen.
Hulde daarvoor.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:45 schreef Noorseviking het volgende:
Ik zit meestal in Antwerpen wij betalen 200/250 euro per jaar voor bus en tram
De trein is natuurlijk een archaïsch overblijfsel uit de tijd dat de luchtband nog niet was uitgevonden, en dient wat mij betreft zo snel mogelijk afgeschaft te worden. Leg maar een paar banen aan asfalt over de spoorwegen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Om een spectaculair onderzoek te hebben? Ik zou het rapport wel eens willen lezen waar deze conclusie op gebaseerd is. Vrijwel geen enkele treinreiziger betaald namelijk de volledige prijs, er is altijd wel ergens korting te regelen.
Ga eens weg met je Beeching Axe!quote:Op zaterdag 11 april 2009 02:32 schreef Nobu het volgende:
[..]
De trein is natuurlijk een archaïsch overblijfsel uit de tijd dat de luchtband nog niet was uitgevonden, en dient wat mij betreft zo snel mogelijk afgeschaft te worden. Leg maar een paar banen aan asfalt over de spoorwegen.
Beeching Axe! English history! Named after the engineer infamously known for closing several 'non-profitable' railway lines and stations.quote:
Oui, j'ai un chien.quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:07 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Beeching Axe! English history! Named after the engineer infamously known for closing several 'non-profitable' railway lines and stations.
Nein, es ist wirklich ernst.quote:
Zodra de overheid de kosten voor persoonlijk transport niet meer kunstmatig hoog houdt zal de auto naast gebruiksgemak, comfort etc. de trein ook ruimschoots verslaan op kostengebied.quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:13 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Nein, es ist wirklich ernst.
En nu gaan we weer on-topic: het gaat over de prijsvergelijking tussen privaat en openbaar vervoer.
Ik heb hem nog wel sterker: stageadres waar ik nu zit is met het OV 90 min, met de auto 25 min. Zelfs met de fiets ben ik nog sneller ( 60min)quote:Op donderdag 9 april 2009 18:37 schreef rene90 het volgende:
Komend jaar moet ik het hele jaar stagelopen, met OV : 75 min, met de auto in spits 35 min
Scheelt sowieso al verdomde veel tijd.
quote:Op zaterdag 11 april 2009 09:52 schreef RainofDeath het volgende:
[..]
Ik heb hem nog wel sterker: stageadres waar ik nu zit is met het OV 90 min, met de auto 25 min. Zelfs met de fiets ben ik nog sneller ( 60min)
Zelfs met de 35% OV jaarkaart korting ben ik in het weekend op alle plekken (Rotterdam > Amsterdam, Rotterdam > Den Haag) die ik regelmatig bezoek goedkoper én sneller dan met het ov.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Om een spectaculair onderzoek te hebben? Ik zou het rapport wel eens willen lezen waar deze conclusie op gebaseerd is. Vrijwel geen enkele treinreiziger betaald namelijk de volledige prijs, er is altijd wel ergens korting te regelen.
quote:
En dan neem ik aan dat je benzine, parkeergeld, file en andere ergernissen ook meetelt?quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:00 schreef Asgard het volgende:
[..]
Zelfs met de 35% OV jaarkaart korting ben ik in het weekend op alle plekken (Rotterdam > Amsterdam, Rotterdam > Den Haag) die ik regelmatig bezoek goedkoper én sneller dan met het ov.
Die gaat elk uur.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dan neem ik aan dat je benzine, parkeergeld, file en andere ergernissen ook meetelt?
Ik maak gebruik van zowel auto als OV en ze hebben beide voor- en nadelen, afhankelijk van de plaats waar je moet zijn en de tijd die je hebt om er te komen. Als ik bv om 3 uur in de nacht op Schiphol moet zijn dan is er geen trein die mij daar naar toe gaat brengen.
Vanaf een grote stad ja. Maar ik woon niet in een grote stad.quote:
Echt niet een auto kost zo 35 cent per kilometer(brandstof, banden, slijtage en afschrijving). En dan bedoel ik nog zuinige wagens. Geen SUV's. Alleen als je met z'n 4en gaat wordt het rendabel. En je moet dat kreng ook nog eens verzekeren, parkeergeld betalen, wegenbelasting betalen en je staat er lekker mee in de file alhoewel dat nu iets minder vaak voorkomt(recessie). Ik weet het wel. eerst geld hebben, dan auto rijden.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:36 schreef Marijkezwolle het volgende:
Wij gingen met z'n 2-en naar R'dam. Met de auto waren we meer dan de helft goedkoper uit dan met het OV (en dan heb ik nog een kortingskaart). Echt schandalig duur dat OV....
Ja de kosten zijn alleen voor de benzine, parkeren is voor mij gratis, maar ook al was het betaald, dan zou ik toch de auto pakken. Files kan je vermijden + wanneer er file staat is het in het OV ook druk, dus dan gaat zelfs het kleine beetje comfort dat je hebt in het OV ook verloren. In de auto kan je rustig zitten, airco of verwarming die je zelf kunt reguleren a.d.v. jouw wensen, muziekje op, heerlijk.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dan neem ik aan dat je benzine, parkeergeld, file en andere ergernissen ook meetelt?
Ik maak gebruik van zowel auto als OV en ze hebben beide voor- en nadelen, afhankelijk van de plaats waar je moet zijn en de tijd die je hebt om er te komen. Als ik bv om 3 uur in de nacht op Schiphol moet zijn dan is er geen trein die mij daar naar toe gaat brengen.
Stage lopenquote:Op donderdag 9 april 2009 18:37 schreef rene90 het volgende:
Komend jaar moet ik het hele jaar stagelopen, met OV : 75 min, met de auto in spits 35 min
Scheelt sowieso al verdomde veel tijd.
Plus het feit dat GVB weer eens aanmoddert met met openbaar vervoer. Je hebt wel vaak een tram/bus/metro tot beschikking, maar ze komen al plussend binnen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:58 schreef remlof het volgende:
Een dag mijn auto parkeren in Amsterdam is al snel duurder dan een retourtje met de trein uit Arnhem, dus ik weet het wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |