Bij deze wil ik gaarne even mijn hart luchten/gal spuien over de gebrekkige faciliteiten en informatie omtrent de OV-chipkaart.

Ik moest vorige week met de metro reizen. Ik ging eens kijken op de website van de OV-chipkaart, alwaar je online kunt aanvragen dat je kaart automatisch telkens wordt opgeladen. Helaas moest je hiervoor alsnog naar de balie met een of ander bevestigingsdocument wat je krijgt thuisgestuurd (

).
Afijn, omdat het automatisch opladen nog niet in werking kon worden gezet, besloot ik maar 10 euro op mijn chipkaart te zetten. Dit bleek online te kunnen, dus laadde ik mijn kaart op via iDeal. Althans, dat dacht ik. Er was wel 10 euro van mijn rekening geschreven, maar mijn chipkaartsaldo was niet veranderd.

Ik maar even bellen met zo'n duurbetaald telefoonsletje van
Translink Systems ofzo. Van haar kreeg ik te horen dat ik een mailtje zou moeten hebben ontvangen met een document, wat ik mee moest nemen naar de balie om de zojuist aangeschafte 10 euro op mijn kaart te laten zetten. 'Handig, dat je op internet kunt opladen, als je daarna alsnog naar de balie moet', merkte ik op. Volgens het sletje hoefde ik niet naar de balie, maar kon ik ook naar
de gele automaat op het station, alwaar ik de aangeschafte code dan kon invoeren en eindelijk mijn saldo kon opladen.
Je raadt het al, TS komt op het station (Beurs, Rotterdam) en wat schertst mijn verbazing: geen gele automaat. Uiteraard is er geen medewerker van de RET beschikbaar voor vragen, zelfs niet bij de informatiebalie. En dat op het drukste metrostation van de regio, midden op de dag. Ik besloot om de poortjes heen te lopen (

) aangezien ik inmiddels haast had, en besloot het op de terugweg wel opnieuw uit te zoeken.
Op de terugweg (station Capelsebrug) vond ik zowaar een RET-medewerker, die aan het genieten was van een ijsje. Ik besloot hem maar om hulp te vragen, naïef als ik ben.

De man wist niets van een gele automaat en/of de mogelijkheid om de chipkaart online op te laden. Hij verwees me naar de normale oplaadautomaat, en 'verder wist hij het ook niet'. Ik besloot maar nog 10 euro op te laden, aangezien ik nog risico liep op een boete ook op deze manier, en reisde naar huis.
Vandaag moest ik weer met de metro, en besloot ik met de uitgeprinte bevestiging van mijn aangeschafte-en-afgeschreven-maar-niet-opgeladen-10 euro een informatieloket op te zoeken op station Stadhuis. De meneer daar zei dat hij mij niet kon helpen, want 'dit was immers het informatieloket', en ik moest bij Station Beurs zijn. Gelukkig moest ik daar toch langs, en dus ging ik in de lange rij staan bij de balie op station beurs, met mijn bevestigingsdocument en OV-chipkaart in de hand. Toen ik eindelijk aan de beurt was, na veel te lang te moeten wachten op enkele discussies tussen onbeschoft RET-personeel en zo mogelijk nog onbeschoftere klanten voor me was het eindelijk zo ver.
Nu kon het toch niet meer misgaan?

Maar wat bleek, ik moest volgens de dame achter de balie bij de klantenservice van de RET zijn, 300 meter verderop buiten het statio.n. Logisch, volgens haar.
Bij de klantenservice kon ik dan eindelijk die tyfuskaart opladen met het zo handig en modern op internet aangeschafte tegoed van 10 euro.
Lekker makkelijk. 
Samenvatting: ik heb je moeder geneukt en je vader heeft het gezien, nu dus ruzie met hem
Paint: dat zou je wel willen hè, viezerik?