Op de valreep mijn probeersels.
Eerst in het kort mijn eerste poging die er op de foto best aardig uitziet, maar toch niet voldoet aan de criteria voor een souffle. Ik denk eigenlijk puur dat het komt omdat ik ze te lang (nl 25 minuten) in de oven heb gezet. En dat kwam weer omdat ik werkte met een recept dat uitging van 1 grote soufflevorm en ik gebruikte allemaal kleintjes.
POGING 1 ![]()
De hoeveelheden voor de roux waren al zodanig dat ik me afvroeg of het wel klopte: nadat ik eerst de bloem en boter een paar minuutjes door had laten koken (om van de meelsmaak af te komen) en de melk erbij deed vond ik het al zo ontzettend dik. Maar ja, een dikke saus, zei het recept. Hoe dik is dik? Het leek wel aardappelpuree, zo dik. (ik vond 'm trouwens wel erg mooi, ben gelijk genezen van mijn afkeer van sauzen op basis van bloem :-) )
![]()
Niet alleen de roux was al "te dik", ik was ook nog zo eigenwijs om er meer kaas in te doen dan het recept voorschreef, dus daarmee werd de basis nog dikker/zwaarder. Ach ja, lekker smaakte het al wel!!!
![]()
Ik hou niet van kaaskorstjes, dus ik dacht slim te zijn en broodkruim te gebruiken. Of beter gezegd, panko, japans broodkruim. Nah, ook niet echt een succes. De soufleetje waren best leuk gerezen, maar ze waren gewoon te doorbakken. Het leek meer op cake. Dan kun je ze nog best eten, maar ja, het is eigenlijk geen souffle. Vandaar dat ik nog maar een poging deed:
POGING 2![]()
Bij beide pogingen heb ik de melk eerst gerookt. Samen met wat korianderzaadjes en laurier. Dat was mijn personal touch. Beide keren werkte dat subliem (niet letten op het enge vel). Het mengsel, voor het de oven inging was echt om je vingers bij af te likken. Sterker nog, bij poging 2 heb ik express behoorlijk was in de schaal achter gelaten om uit te likken. Ik dacht, als het straks weer mislukt is heb ik in ieder geval genoten van die goddelijke basis.
![]()
Deze keer had ik wat extra melk gerookt. Na het roken in een maatbeker geschonken en van daaruit bij de boter met bloem geschonken, zodat ik uiteindelijk wist hoeveel ik er nou precies bij had gedaan. En dat was dus veel meer dan het recept voorschreef, maar ik besloot deze keer op gevoel te werken. De saus (boter/bloem/melk) was als een dunnige saus. Wel gebonden, maar best "runny". Daar deed ik smeuige geitenkaas en geraspte parmezaanse kaas bij. Dat maakte het alweer wat dikker. En dat dus mengen met de eiwitten.
![]()
Deze keer de vormpjes niet met panko maar met geraspte parmezaanse kaas bestrooid. En, niet onbelangrijk, de vormpjes in een bakblik gezet en daar kokend water in gegoten. Daardoor kreeg de souffle alleen aan de bovenkant een kleurtje. Voor de rest was het als een zachte, goddelijke mousse. Ik was echt blij verrast hoe lekker ik het vond. Opeens viel het kwartje: zo moet een souffle zijn!!!
Ik had trouwens nog 1 bakje over, dat ik naderhand heb gebakken, zonder water en ik vond het gelijk ook niks, veel korst, weinig luchtige, zachte, warme mousse.
En dan nu het
RECEPT. Volgens mij ging het zo.
(maar ik weet het niet meer 100% zeker, ik was zo stom om het niet meteen op te schrijven, ik dacht dat ik het wel kon onthouden. Yeah, not)
1. Verwarm/sudder de melk met specerijen::
175 ml melk
1 theelepel korianderzaadjes
1 laurierblaadje(ik deed dit dus in de rookoven, ongeveer 10 minuutjes)
2. Verwarm in een steelpannetje:
25g boter
15g bloemLaat even doorwarmen/bakken, minuutje of 1 of 2. Goed roeren, het moet niet aanbranden.
3. Giet de melk bij de boter/bloem. Roer goed.
4. Roer de volgende kazen erdoor:
30 g zachte geitenkaas
60 g geraspte parmezaanse kaas5. Als dit gemengd is, haal je het van het vuur en doe je er nog bij:
1 theelepel limburgse mosterd
snufje cayennepeper6. Dit mengsel laat je een beetje afkoelen en dan roer je erdoor:
2 eierdooiersBreng op smaak met
peper en zout. (of een beetje bouillonpoeder)
Ik weet nog steeds niet of je dit mengsel nou echt tot kamertemperatuur af moet laten koelen, maar de tweede keer deed ik dat dus wel. Met een beetje hulp van wat water in de gootsteen.
7. Klop
3 eiwitten stijf, maar niet te stijf.
8. Meng 1/4 van de eiwitten door het kaasmengsel. Je mag redelijk lomp roeren.
9. Meng het kaasmengsel door de resterende 3/4 van de eiwitten. Voorzichtig spatelen (met metalen of rubberen lepel/spatel), zodat je zo min mogelijk lucht uit het mengsel verliest.
10. Soufflebakjes invetten en bestrooien met
parmezaanse kaas. Vullen tot 2/3 (of meer als je denkt dat ze toch nietzo heel hoog zullen stijgen) En in voorverwarmde oven van 190C zetten.(en ja, als je niet van korstjes houdt kun je ze dus in een bakblik zetten en dat vullen met kokendheet water)
11. Bakken tussen de 15 en 25 minuten.
En oja, mijn nieuwe "bolletjesgarde" was echt briljant voor dit klusje! Ik weet niet meer wie 'm hier aanbeveelde bij "briljante dingen in de keuken", maar dat was echt een goeie tip!
[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 20-04-2009 03:36:01 ]