abonnement Unibet Coolblue
pi_60916172
Nou ja, ik ben dus niet zo receptvast en vooral heeeeel slecht in het opvolgen van recepten, maar ik maak wel eens wat en zeker bij inmaak is het dan toch handig te noteren wat je maakt, en hoe, omdat je het resultaat pas weken/maanden later proeft. En het dan best handig is de betere experimenten nog eens ietwat na te kunnen doen.

Mijn ingredienten komen uit te moestuin, en mijn inmaaksituatie is nog niet erg optimaal. Om die reden maak ik momenteel voornamelijk in in azijn, want dat is tamelijk overzichtelijk.

5 juli heb ik bloemkool aan roosjes gesneden, 5 minuten gekookt, met een blaadje foelie in potjes gestopt en met inmaakzijn overgoten. Een paar potjes met koude inmaakazijn en een paar met hete.

De rest van de bloemkoolroosjes is toen (rauw) een nacht te pekelen (pekel - 75gr/liter) gezet, en op 6 juli in potjes gestopt met een blaadje foelie en overgoten met warme inmaakazijn.

Resultaat: zeer eetbaar als zuur. Door aardappelsalade en als een soort atjar bij indonesisch. De gekookte bloemkool is net niet te zacht, maar mag een volgende keer best korter gekookt worden. Gepekeld is eigenlijk wel zo lekker.

Verder regent het augurken.
29 juli en 3 augustus een en ander ingemaakt. Augurken een (ruime) nacht weggezet in (veel!) zout - ik hoop maar dat het niet oneetbaar zout geworden is. Hele (niet te grote) augurken in potten gepropt en overgoten met koude inmaakazijn.
Een paar grotere (en bitterder) gele troskomkommers in plakken gesneden, in zout weggezet, ook inpot met koude azijn.
Nog niks van geproefd, moet 2 tot 6 maanden staan zegt het internet..

16 augustus nog 10 potten augurk gemaakt. In dit geval de augurken en gele komkommers een nacht in de pekel weggezet (75gr/l). Dat onttrekt duidelijk minder vocht dan die zoutbergen. Misschien beter te eten, misschien minder houdbaar..
De al te grote gele komkommers heb ik nog in de pekel in de lengte doormidden gesneden.
Na afspoelen heb ik de augurken in niet te kleine blokjes gesneden - dan past er meer in een pot.
2 potten augurk overgoten met koude azijn.
2 potten met een dessertlepel suiker en hete azijn, 2 met koude azijn.
1 pot met een dessertlepel suiker en een schep rode peper en heten azijn, 1 met koude.
Goed voornemen: potten minder volproppen zodat de ingredienten beter onder de azijn komen te staan. Stomme zunigerd.

En toen nog een stel augurken tot kleine flinter gekeukenmasjiend en die met hete azijn weggezet, en hetzelfde met een lading gele komkommers + een schep rode peper. Die gemalen augurken staan niet onder de azijn ( de azijn was op en het leek me ook niet praktisch om die rommel te moeten afgieten). Dus dat zal niet te lang bewaard kunnen worden.

Ongedateerd (foei!) 9 potten (voornamelijk) rode aalbes (handje zwarte bes, handje witte aalbes). Anderhalve kilo fruit, gekookt, 1 kilo geleisuiker erbij.
Resultaat: natte zoete fruitsaus voor over toetjes. Mag de volgende keer wel minder zoet.

Verder heb ik begin juli bloemkool in de diepvries gedaan, en 17 aug sperziebonen. Beide natuurlijk eerst geblacheerd.
Uien en knoflook zijn gedroogd, dikke bonen liggen te drogen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60916336
Vergeet ik de zuurkool!

11 augustus, 7 kg witte kool + 70 gr zout (steeds per ongeveer 2 kg kool 20 gr zou in een emmer, kneden, dan een schepje yoghurt erbij en dan in het zuurkoolvat). Met een paar peperkorrels en wat kruidnagel.
17 augustus er nog 3,5 kg witte kool + 35gr zout aan toegevoegd.

Op de kool ligt een theedoek, daarop een glazen deksel, een daarop een steen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60916589
je brengt het allemaal wel mooi
pi_61039534
Vandaag weer drie potten augurk. Augurk gaat gewoonlijk eerst in het zout / pekel, om er vocht aan te onttrekken. Dat vocht onttrekken is weer omdat anders het vocht uit de augurk de azijn zozeer verdunt dat de conserverende werking van het zuur verdwijnt.

Ik had deze keer geen zin in zout en heb dus een andere oplossing voor dit probleem bedacht. De augurken in de lengte gevierendeeld en de zaadlijsten eruit gesneden (daarmee is er veel vocht weg). En ik heb een liter azijn tot de helft laten inkoken. Het water dampt er dan uit - er blijft zuurdere azijn achter. Dus als die verdunt door het augurkenvocht blijft het geheel hopelijk zuur genoeg.

Drie potten: een met alleen azijn erover, een met een schep suiker erbij en een met een schep rode peper erbij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 7 april 2009 @ 09:52:51 #5
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67785134
N.a.v. dit topic over roken eigenlijk

Pas heb ik een boekje gekocht in een tweedehandswinkel over inmaken.
Vroegah deden mensen dat veel; hele kelders vol met weckflessen.

Maar naar mijn idee zijn de meeste mensen vergeten dat allerlei manieren om voedsel te bereiden - die nu als een soort kunstvorm worden gezien en als culinaire hoogstandjes gelden - oorspronkelijk alleen maar bedoeld waren om voedsel te conserveren, te zorgen dat het niet bedierf, en dat je het lang kon bewaren in de tijd dat er geen vriezers en ijskasten waren.

Wecken, vis roken, groente zouten, vlees drogen, vruchten confijten, voedsel "in het zuur" bewaren, chutneys maken (vruchten en groente conserveren met specerijen)

Maar ook yoghurt of kaas maken (melk bewaren), wijn maken (druivensap bewaren), pasta maken (graan bewaren)

Dat was toen heel gewoon: waar ik zelf vandaan kom, werd schar schoongemaakt (ingewanden eruit,) gezouten en gedroogd door het aan een waslijn te hangen. En dan later gegeten als een soort beef jerky.
Boontjes werden flink gezouten in een fles gedaan, en onder de bedstee gezet, om in de winter te kunnen eten.
Bizar genoeg herinner ik me deze dingen zelfs nog (30 jaar oud)


En ook bier is oorspronkelijk alleen maar "uitgevonden" omdat het water te vervuild was om te drinken - daar werd je ziek van. Dus dronk iedereen alleen maar bier, tot maar een paar eeuwen geleden. Weliswaar met een veel lager alcoholpercentage, maar je was zeker dat het vrij was van ongedierte.


Zijn er nu nog mensen die voedsel om de oorspronkelijke reden conserveren? Die bijvoorbeeld in het seizoen Hollandse aardbeien kopen en die wecken?

Eigenlijk vind ik het wel een decadent teken van de tijd dat iedereen elke dag spercieboontjes uit Kenya eet en sinaasappels uit Brazilie en rundvlees uit Argentinie.. moet allemaal ingevlogen en ingevoeren worden omdat iedereen te bedonderd is om zoals de oude mensen hun eten te bewaren.
Maar het is natuurlijk allemaal wel lekker, ik doe er zelf ook aan mee.

Toch zou het wel een padvindersstunt zijn om te kijken of je het een tijd kon uithouden op ouderwets geconserveerd voedsel..

[ Bericht 0% gewijzigd door Leef op 07-04-2009 10:16:07 ]
pi_67785552
Ik heb het toevallig een paar maanden geleden nog eens gedaan met Chalotten. Op azijn, suiker, kruidnagel en een blaadje laurier. HEERLIJK! Het duurt alleen vier maanden voordat je ervan kunt gaan genieten...:(
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
pi_67785773
Mijn moeder deed het vroeger veel met groenten uit eigen tuin. Dat hielp ons altijd wel de winter door
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:14:20 #8
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_67785818
Ik maak jam van vruchten uit eigen tuin. Inmaken staat op de planning.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:20:56 #9
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67786027
Ik wil een vrouw die eten inmaakt
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:41:16 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67786697
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 09:52 schreef Leef het volgende:
N.a.v. dit topic over roken eigenlijk
Zijn er nu nog mensen die voedsel om de oorspronkelijke reden conserveren? Die bijvoorbeeld in het seizoen Hollandse aardbeien kopen en die wecken?
Ik niet. Ik maak wel eens wat in voor de lol. Tomatenjam, mangochutney, rodeuiencompote, gemarineerde abrikozen en dan hebben we het denk ik wel gehad. Ik kan mij ook nog herinneren hoe het was, die ingemaakte groenten en vruchten en later ging men ze invriezen, nog makkelijker. Nou, daar hoef ik niet naar terug hoor. Bah. Heb ook geen enkele moeite met de wereldeconomie. Haricot verts uit Afrika, beter dan Foster Parents. Ik gun de rest van de wereld ook wat omzet.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 07-04-2009 12:02:51 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 april 2009 @ 10:47:41 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_67786874
Wij maken ook jam uit eigen tuin En ik heb nu courgette, aubergine, uien en knoflook in de volle grond staan.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_67786943
De ouders van mijn stiefpa hebben een gigantische mep augurken in hun tuin staan, dus die maken voor de hele familie van die gigantische wekpotten met augurken. Die dingen zijn goddelijk in vergelijking met dat spul wat zijn bij de super verkopen
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:50:17 #13
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67786962
Ik ben in het algemeen wel voor groente/vruchten uit het seizoen, zodat het geen vijftienduizend kilometer hoeft te vliegen.
'Gun die mensen ook wat omzet' vind ik een drogreden, want ze kunnen het daar ook opeten.
Even voor mezelf sprekend denk ik dat ik te makkelijk geworden ben in dat je alles altijd maar kunt krijgen.

Niet dat ik terug zou willen naar zoals het vroeger ging, met al die ingemaakte groenten die soms gewoon vies waren (en soms ook super lekker,) maar een beetje bewuster kan geen kwaad denk ik.
pi_67787135
Wij maken courgettes in, ik vind het zelf heel vies van die zure plakjes uit een potje maar mijn ouders zijn er gek op. Ook maken we elk jaar inmaakbrandewijn van vruchten uit eigen tuin (aardbeien, frambosen, bramen etc.) om een jaar later op te eten/drinken, heerlijk! Ook ontbreekt bij ons de eigengemaakte jam niet.
Voor de rest denk ik dat de diepvries wat practischer is, zelfs aardbeien kun je invriezen om er later bowl van te maken. Dan smaken de groenten nog zoals ze zouden moeten smaken.
Wat niet is, kan nog komen
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:04:13 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67787367
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:50 schreef Leef het volgende: maar een beetje bewuster kan geen kwaad denk ik.
Een beetje minder bewust ook niet. Sterker nog, het maakt allemaal geen zak uit.
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:07:49 #16
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67787493
want?
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:12:42 #17
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67787643
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:56 schreef PopcornMonster het volgende:
Ook maken we elk jaar inmaakbrandewijn van vruchten uit eigen tuin (aardbeien, frambosen, bramen etc.) om een jaar later op te eten/drinken, heerlijk!
Woei! Een vriend van me maakt dat ook, moet er toch eens het recept voor vragen. Of heb jij het?

Hij heeft dan zo'n hele deftige porceleinen pot (Rumtopf heet dat toch?,) met drank, waar hij 1 voor 1 (met weken tussenpozen) de heerlijkste topkwaliteit vruchten in gooit (voornamelijk tere rode vruchten.)

Dat houdt hij ook op een briefje bij, wanneer wat. En dan na een half jaar ofzo is het heerlijke vruchten brandewijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 april 2009 @ 11:25:12 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_67788045
Rumtopf ja, mijn moeder maakte dat ook wel vroeger. Afgezien van het feit dat ik niet zo van alcohol houd, was het altijd wel lekker over ijs en zo. Zij maakte het met Strohrum trouwens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:28:14 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_67788178
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 09:52 schreef Leef het volgende:
N.a.v. dit topic over roken eigenlijk

Pas heb ik een boekje gekocht in een tweedehandswinkel over inmaken.
Ga je nu ook zelf dingen inmaken of heb je dit al gedaan? Ben wel benieuwd of je ook wat doet met dat boekje
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:33:13 #20
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67788368
Ik wil het wel gaan uitproberen. Maar ben eigenlijk het meest geinteresseerd in de dingen die daar dan ook echt lekkerder door worden.

Mangochutney

Rumtopf

Dat boekje is echt grappig trouwens. Alles eraan is jaren 70.. het taalgebruik, de layout, het lettertype, de oubollige foto's
pi_67788582
Ik hou een beetje teveel van verse groente, inmaken is dus niet aan mij besteed. Wel onlangs rode kool/uien compote gemaakt, leuk om achter de hand te hebben en ik eet het zelf toch niet.
Sweet and innocent...
pi_67788615
ik maak zelf jam. Inmaken nogt nooit gedaan.
Maak de jam echter wel in weckpotten, vorig jaar zijn er een paar mislukt omdat de deksel maar niet wilde sluiten. Zou ik nog ergens aan inmaakdruppels kunnen komen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 april 2009 @ 11:42:33 #23
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_67788685
Nonix, da's lang geleden

Wat zijn inmaakdruppels?

Wij doen de jam in uitgekookte potten met deksel. Die zet je na het vullen op hun kop. Na het afkoelen zijn ze dan keurig vacuüm getrokken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_67797920
hai

Inmaakdruppels worden gebruikt tussen de ring en het glas. Je steekt ze aan, daardoor trekt alle zuurstof uit de pot.
Ik heb een zootje van die oude weckpotten liggen met losse ringen en losse deksels en dat ging vorig jaar mis. Met twist-of deksels gaat het wel goed.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:46:51 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67798915
Ik maak uien in (zelfgemaakte amsterdamse uien), maak zelf azijn, eendeeieren in pekel azijn met kruiden, heb kersen ingemaakt, augurken, komkommer, koolsla, weck boontjes, asperges, maak zelf droge ham samen met schoonmama. Dus ja, ik conserveer nog wel eens wat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')