Ik ben ook weer thuis, na nog een hapje eten met de rest van de leiding bij de vrijheid.
Ik vond het ook erg tegenvallen. Wij zaten in de derde groep en waren dus pas rond 3 uur in Utrecht. Ik ben met de verkenners mee geweest en voor hen was er een programma met kleine spelletjes. Op zich best aardig, ware het niet dat een deel van de spellen al niet meer te spelen was omdat het materiaal gewoon op was. Sowieso was hier maar heel weinig tijd voor. We hebben vier spelletjes gedaan en zijn daarna naar het grote terrein gegaan waar ze nog net even één ding konden doen (hoorde later dat ze er ook maar één mochten doen, dat werd afgetekend op de bandjes) en toen een groot spel (balonnentrappen wat al begon voordat iedereen zn ballon vast had, en daarna Hollandsche Leeuw wat een perfect spel is om te spelen met zo'n grote groep aangezien het aantal 'tikkers' zich steeds verdubbeld, maar ook dat werd na drie keer overrennen al gestopt waarna iedereen naar de jaarbeurs mocht lopen. Daar aankomen konden we nog de resten zien van wat vermaak wat daar had plaats gevonden en gelijk doorschuiven naar de show die twee minuten later begon.
De show zelf was wel aardig. Zeker voor welpen erg de moeite waard, maar voor de verkenners is een toneelstuk over jungleboek al een stuk minder interessant en ook de quiz had wat toepasselijker gemogen. Een vraag over hoeveel kilo vijf meisjes wegen... Wat heeft dat met scouting te maken? Sipke Jan was als presentator wel weer erg goed gekozen en ook Nick en Simon werden door de meeste kinderen wel gewaardeerd. Ik denk echter dat de meeste explo's de show niks zouden hebben gevonden, hij was echt teveel gericht op met name de welpen.
En ook een beetje matig dat een groep die pech had gehad met de trein hun hele inschrijfgeld terug krijgt. Leuk voor hen enzo, maar ze hebben de show nog helemaal mee kunnen maken en al die spelletjes in het park waren nog geen 5 euro p.p. waard... Zeker aangezien je geen geld terug kon krijgen voor kinderen die uiteindelijk toch niet mee konden vond ik dit wel een hele vreemde beslissing die niet fair is tegenover alle anderen.
Een volgende keer zullen wij twee keer nadenken voordat we aan iets dergelijks mee gaan doen. Van een hele dag in Utrecht en touwbruggen over de grachten enzo heb ik in ieder geval niks gemerkt. Een evenement voor 22.000 scouts opzetten is lastig, maar maak er anders meerdere losse events van die elk wel echt de moeite waard zijn. Eén per provincie moet veel beter te regelen zijn.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk