Tsja, Kurt Cobain, Albert Einstein, moeilijk kiezenquote:Op maandag 6 april 2009 20:19 schreef Reya het volgende:
[..]
Een gemiste kans, Haus, je had ook dit citaat kunnen gebruiken:
[..]
En deze komt nog wel van je grote voorbeeld
Als ik jouw postgeschiedenis bekijk lijkt het er een beetje op alsof je ergens een trauma hebt opgelopen m.b.t .religie.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's een enorme drogreden
"Waar draag je geen zinnige bijdrage aan de discussie bij"?
"Ja, nou, dan geef ik het idee alsof het überhaupt het discusseren waard is"
Daar past maar 1 smiley bij, die je zelf ook wel kunt raden denk ik.
[..]
Het is een keuze of je alleen datgene omarmt wat "bewijsbaar" is (falsificeerbaar, bedoel je denk ik) of dat je aanneemt dat er meerdere denkkaders zijn.
[..]
Twijfel hoort juist wel bij geloof, hoe kom je hierbij? Uit die dikke duim van je?
[..]
Goede onderbouwing ook weer.
Sorry hoor, maar jou kan ik echt met alle liefde van de wereld niet serieus nemen als je dit soort gewauwel blijft uitslaan. 't Is mooi voor je dat je je ei zo kwijt kunt met dit soort frustratiegespui, maar het is denk ik naief als je denkt dat mensen hier serieus op zullen ingaan
Blijkbaar weet jij weinig van gelovig zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
![]()
![]()
Want iedereen kijkt immers naar jou voor legitimiteit!
"Wacht... jongens, doet DrDawrin mee aan deze discussie? Nee... dan is het niet legitiem."
Die zelfoverschatting, heerlijk.
[..]
Welke christen wil bewijzen dat hij gelijk heeft? Ik denk dat vrijwel elke christen zal erkennen dat God niet te bewijzen is. Is daarmee gelijk de discussie zinloos? En is alle discussie over iets wat niet te bewijzen is, zinloos? Zullen we alle filosofische vakgebieden maar afschaffen?
[..]
Wie zegt dat? De bijbel staat vol met twijfelaars... twijfel hoort bij het geloof.
MIjn God...quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:23 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Als ik jouw postgeschiedenis bekijk lijkt het er een beetje op alsof je ergens een trauma hebt opgelopen m.b.t .religie.
Ik zou zeggen, werk daar eens aan vanuit een ander perspectief.
Overigens neem ik niets dat wie dan ook over zijn of haar geloof mededeelt serieus, netzomin als dat ik jou serieus zou nemen.
Grow up.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:24 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Blijkbaar weet jij weinig van gelovig zijn.
Maar je snapt hoop ik wel dat je op deze manier werkelijk elke vorm van discussie blokkeert, zoals de creationist zou kunnen zeggen dat "je verdiepen in de evolutietheorie bij voorbaat al kansloos is omdat de theorie flauwekul is". Ik neem aan dat je dan ook geen moeite hebt met zijn/haar redenatiequote:Op dinsdag 7 april 2009 10:23 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Als ik jouw postgeschiedenis bekijk lijkt het er een beetje op alsof je ergens een trauma hebt opgelopen m.b.t .religie.
Ik zou zeggen, werk daar eens aan vanuit een ander perspectief.
Overigens neem ik niets dat wie dan ook over zijn of haar geloof mededeelt serieus, netzomin als dat ik jou serieus zou nemen.
Grow up.
Of jij hebt een krom beeld van wat "gelovig zijn" inhoudt, natuurlijk. Dit tegen een Christen zeggen als Koningdavid is wel ontzettend pretentieus.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:24 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Blijkbaar weet jij weinig van gelovig zijn.
Nee. Ik hoopte op zinnige bijdragen, maar als mensen stellen dat religie bij voorbaat flauwekul is met 0 motivatie, dan sla je alle discussie dood. Daar geef ik commentaar op, en naar mijn mening volledig terecht.quote:Op dinsdag 7 april 2009 11:42 schreef Zith het volgende:
Ok, dus dit topic is niet echt bedoelt als discussietopic, maar meer een 'val hier met z'n allen de anti-gelovige aan'?
Idealiter wel, maar uiteindelijk geldt toch dat het een stuk makkelijker is om min of meer blind achter een enkele interpretatie aan te lopen dan te accepteren dat veel religieuze stellingen, dogma's en gebruiken multi-interpretabel (en dynamisch) zijn. Ik heb ook het idee dat een deel van de mensen die zich bekeert tot een zekere religie het ook te doen is om die absolute zekerheid; dat er een leer is die compleet waar is en waar je niet van af kan wijken. En wellicht is dat (voor jezelf) niet eens zo'n onprettige houding, als je maar het werkelijk blijft geloven.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:00 schreef koningdavid het volgende:
Wie zegt dat? De bijbel staat vol met twijfelaars... twijfel hoort bij het geloof.
Je zou je nog wel eens ernstig kunnen vergissen koninkje David.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
![]()
Ik denk dat ik meer ervaring heb in dat opzicht dan jij.
Dan moet doktertje Darwin wel heeeeeeeeeel veel ervaring hebben, vertel 'ns erover.quote:Op dinsdag 7 april 2009 12:52 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Je zou je nog wel eens ernstig kunnen vergissen konin"kje" David.
Dr Darwin begint niet meer aan oeverloze discussies die nergens toe leiden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:03 schreef barthol het volgende:
[..]
Dan moet doktertje Darwin wel heeeeeeeeeel veel ervaring hebben, vertel 'ns erover.
Dan neem ik aan dat je het hierbij laat in deze discussie.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:21 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dr Darwin begint niet meer aan oeverloze discussies die nergens toe leiden.
Ja en nee. De hardnekkige kern twijfelt geen centimeter aan alle woorden uit de bijbel. De gelooft steevast dat alles nauwkeurig is. De vrijere denkers daarentegen geven elk hun smaakje eraan wat resulteert in enorm veel varianten.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:
Twijfel hoort juist wel bij geloof, hoe kom je hierbij? Uit die dikke duim van je?
Ik denk dat je dan een wat zwart-wit kijk op de mens hebt. Ik denk dat iedereen twijfelt. Ik zit zelf de laatste tijd elke week onder de (o.a) evangelisten en daar zie je het ook, terwijl er vrij conservatieve mensen tussen zitten die je wel aardig onder die "hardnekkige kern" zou kunnen schuiven.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:06 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ja en nee. De hardnekkige kern twijfelt geen centimeter aan alle woorden uit de bijbel. De gelooft steevast dat alles nauwkeurig is. De vrijere denkers daarentegen geven elk hun smaakje eraan wat resulteert in enorm veel varianten.
Ik heb onderhand wel door wat jij onder "algemene kennis" verstaatquote:Dit algemeen bekend hoor. Als jij anderen wilt aanpraten dat ze iets uit de duim zuigen terwijl ze deels gelijk hebben, net zoals jij deels gelijk hebt, heb jij je duim in je oog zitten.
Wat ben je toch ook een arrogante stumperd.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan een wat zwart-wit kijk op de mens hebt. Ik denk dat iedereen twijfelt. Ik zit zelf de laatste tijd elke week onder de (o.a) evangelisten en daar zie je het ook, terwijl er vrij conservatieve mensen tussen zitten die je wel aardig onder die "hardnekkige kern" zou kunnen schuiven.
[..]
Ik heb onderhand wel door wat jij onder "algemene kennis" verstaatEn in dit geval ben ik het er ook niet mee eens. Mensen zijn geen machines. En uit de vele gesprekken die ik de afgelopen 2 maand met veel (toch wel vrij conservatieve;in dit geval gaat het om de Navigators-vereniging) Christenen heb gehad, merkte ik dat iedereen periodes van twijfel heeft gehad en vaak ook niet weet hoe zaken nou precies zitten. En dat wordt ook wel toegegeven.
Ik kan me dus totaal niet in dat plaatje vinden van twijfelloos religie ervaren. Je zult vast mensen hebben die bijna nooit twijfelen aan hun geloof, maar ik denk dat die groep klein is.
Precies. Zo zit het.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:27 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Even een meelees-tvp.
Op het punt over twijfel wil ik nog wel even reageren.
Er zullen ongetwijfeld Christenen zijn die nooit twijfelen, die de bijbel voor 100% allesomvattende waarheid aannemen en zich ook niets anders kunnen voorstellen. Dat is hun goed recht. Echter, ik denk wel dat de mééste Christenen momenten van twijfel kennen of hebben gekend, misschien niet aan het bestaan van God, maar dan wel twijfel over bepaalde leefregels of bijvoorbeeld standpunten van de Katholieke kerk.
Ik ben zelf overigens Katholiek.
Alsjeblieft niet alles "geloven" noemen. Het is een (maar al te bekende) drogreden om voor te stellen dat niet-gelovigen "geloven in het het atheisme", of biologen en genetici "geloven in de evolutietheorie".quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:30 schreef jdschoone het volgende:Overigens vindt ik ‘gelovige’ een nutteloos woord. Wij zijn allemaal gelovigen. Sommigen geloven in atheisme, of evolutietheorie, of Australië. Niemand ‘ziet’ atheisme, of evolutie.
Nou ja, ik weet waar die reactie vandaan komt en op basis waarvan je em maaktquote:Op dinsdag 7 april 2009 15:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wat ben je toch ook een arrogante stumperd.![]()
Dat zeg ik helemaal niet, ik nuanceer het beeld van Dr.Darwin alleen die stelt dat "geloven en twijfel niet samengaan". Wat betreft mijn wereld: ik heb genoeg gesprekken gehad met Christenen denk ik en de discussie met ze de laatste jaren bewust opgezocht. Verder heb ik zo m'n contacten, dus dat zal wel meevallen. Hoewel het jou verder niks zal zeggen, maar dat zal me aan m'n reet roesten.quote:Als jij ze niet persoonlijk kent zegt dat niets anders dat je wereld te klein is. Gebrek aan kennis zeg maar. Ofwel bekrompen wereldbeeld. Is natuurlijk tegen je zere been... Ik zou zeggen slik die keutel door of ik zie met een glimlach je poging wel weer tegemoet.
Dat ontken ik toch ook niet? Daarbij moet je definieren wat "zonder twijfel" is. Ik denk zelf wel dat twijfel inherent is aan mens-zijn, en dat een 100% zekere overtuiging niet bestaat. Als je dat met "zonder twijfel" bedoelt, dan ben ik het niet met je eens.quote:Dat gelovigen zonder twijfel bestaan is een feit.
Dan schaar je de uiteenlopende betekenissen die het Nederlandse begrip "geloven" behelst allemaal onder 1 noemer. Dat lijkt me niet zinnig.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:30 schreef jdschoone het volgende:
Overigens vindt ik ‘gelovige’ een nutteloos woord. Wij zijn allemaal gelovigen. Sommigen geloven in atheisme, of evolutietheorie, of Australië. Niemand ‘ziet’ atheisme, of evolutie. En op dit moment zie ik Australië niet. Sterker nog, ik zal Australië nooit zien. Want zelfs sta ik op het continent, dan zie ik nog steeds het continent niet zoals het mij altijd verschijnt op landkaarten. Ik zou voor dit laatste de ruimte in moeten. Er is altijd mogelijkheid tot twijfel, dit is inherent aan alle menselijke kennis (zelfs aan je eigen bestaan, meneer Descartes). In die zin zijn wij allen gelovigen. De gelovige in God noemen we een theïst. Betere term.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |