Dat gebeurt ook niet, dat hebben alleen bepaalde mensen willen doen geloven.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:54 schreef existenz het volgende:
[..]
Met 3 miljoen schuld ga je niet failliet...
Dat zei ik niet. Die bankgarantie was, zoals DS al zei, in een ander kader afgegeven.quote:Op woensdag 8 april 2009 00:01 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat ze ik nietIk gaf alleen een reactie op iemand die zei dat Kerkrade een bankgarantie van 14 miljoen geeft voor een schuld van 3 miljoen....
Prima, breek het stadion maar afquote:Op dinsdag 7 april 2009 10:16 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Als er al een planning is, denk je dan echt dat ik hem hier zou neerzetten?
quote:Sporting Limburg wankelt
SUBSIDIE Geen geld provincie voor fusieclub
Nu de provincie alsnog afziet van miljoenensteun aan Sporting Limburg, staat de fusie tussen Roda JC en Fortuna Sittard weer op losse schroeven.
Commissaris Jo Abelshausen van Fortuna Sittard denkt dat zonder provinciale steun de oprichting van Sporting Limburg verder weg is dan ooit. „Met de middelen die ons nu nog ter beschikking staan, krijg je een club die bestaat uit de lamme en de blinde. Er moet echt nog iets gebeuren, want zoals het er nu voorstaat, kan het niet.” Fortuna-directeur Hans Erkens noemt de kans dat de fusie wordt afgeblazen „redelijk groot”. Ook de provincie houdt er rekening mee dat de stekker definitief uit Sporting Limburg wordt getrokken.
Net als de Fortuna-leiding heeft ook de top van Roda JC ontstemd gereageerd op het ‘nee’ van Gedeputeerde Staten. Een bron binnen de clubleiding constateert zuur dat met het besluit van de provincie een belangrijke voorwaarde om te fuseren is komen te vervallen. Hij vreest bovendien dat bedrijven terug zullen komen op eerdere toezeggingen.
Gedeputeerde Staten (GS) willen Sporting Limburg nu niet meer steunen met een zogenoemde loopplankfinanciering van in totaal 6,5 miljoen euro, omdat niet aan de belangrijkste voorwaarden die aan die steun waren verbonden is voldaan.
Van een volledige sanering van de schuldenlast van Fortuna Sittard is geen sprake, menen GS.
Bovendien gaat het niet om een ‘echte’ fusie, maar van een zogeheten bedrijfsfusie. „Dit is niet ideaal en verdient vanuit maatschappelijk oogpunt niet onze voorkeur. ” GS blijven overigens onverminderd voorstander van een fusie. „De beweging die is gecreëerd en de werkzaamheden die zijn verricht door de stuurgroep verdienen alle lof en zijn hopelijk niet voor niets geweest", schrijven ze aan de Staten.
De miljoenensteun van de provincie werd onhaalbaar nadat de CDA-Statenfractie afgelopen weekend een duidelijk 'nee' af had gegeven.
Daarmee werd het volstrekt onmogelijk om een politieke meerderheid voor een bijdrage te krijgen.
Fractieleider Geert Frische: ,,We steken het geld liever in de economie. Er hangt een dreigende korting van 56 miljoen van het Rijk boven het hoofd van de provincie en we kampen met een kredietcrisis.
Nu miljoenen in een betaald voetbalclub stoppen, zou een volstrekt verkeerd signaal zijn.”
Oppositiepartijen SP en VVD vinden dat er een onderzoek moet komen naar de rol van GS bij de Sporting Limburg-soap.
Bron: Limburgs Dagblad & Dagblad de Limburger
quote:Reconstructie van bewogen dag
DRUK? Stichting Roda JC: wel of geen harde toezegging van wethouder Wil Terpstra
SPORTING LIMBURG
De Stichting Roda JC verraste vorige week vriend en vijand door op dat moment in te stemmen met de fusie tussen Roda en Fortuna Sittard.
Is het orgaan dat een veto kon uitspreken onder druk gezet en zo ja door wie? Een reconstructie van een bewogen dag.
Op maandagavond 30 maart zitten de Stichtingsleden bij elkaar in het Parkstad Limburg Stadion. OokWil Terpstra is van de partij. De Kerkraadse wethouder heeft op zaterdag en zondag met de verschillende leden gesproken en geeft, nu de groep compleet is, nogmaals zijn visie op het fusieproces. Als Terpstra is vertrokken, besluiten de zes leden nog geen beslissing te nemen.
Aangezien de Australische investeerder David Thorne zich heeft gemeld met de belofte 20 miljoen in een zelfstandig Roda te willen pompen, willen ze wachten tot zondag.
Dan namelijk zal Thorne aanwezig zijn tijdens Roda JC-Ajax. Later op de avond komt het bericht naar buiten dat na een belronde alsnog de knoop is doorgehakt: de Stichting stemt voor de fusie.Wat is tijdens de vergadering gezegd en waarom is die avond alsnog telefonisch gestemd?
Volgens Stichtingsvoorzitter Jos Muller heeft Terpstra tijdens de bijeenkomst geen toezeggingen gedaan over een miljoenensteun van de provincie. Hij reageert daarmee op uitlatingen van Daan Prevoo, Statenlid namens de SP. Prevoo verklaart dat de Stichtingsleden Hubert Vankan en Larry Gulpen hem op de hoogte hebben gebracht dat Terpstra die toezegging tijdens de bijeenkomst wel degelijk heeft gedaan.
En daarmee de druk heeft opgevoerd om meteen ja te zeggen.
,,Dat klopt niet”, aldus Muller. ,,Er is gesproken over de loopplankfinanciering en daarbij zijn ook bedragen genoemd. Terpstra heeft enkele scenario's geschetst om die loopplankfinanciering rond te krijgen.
Bij eentje daarvan speelde de provincie een rol. Voor de gemeente Kerkrade was dat een fantastische optie, maar hij heeft nooit een harde toezegging gedaan.”
Vankan verklaart niet via de pers te willen terugkomen op hetgeen Terpstra al dan niet gezegd heeft. ,,Dat doe ik wel als de provincie mij daar om vraagt.”
Volgens burgemeester Jos Som had Terpstra ‘in informatieve sfeer overleg met de Stichting’. „Maar hij heeft geen harde toezeggingen gedaan over steun van de provincie in de vorm van een injectie van 6 á 8 miljoen euro voor de fusieclub”, aldus Som.
Wat Terpstra ook gezegd heeft, duidelijk is wel dat de Stichting zonder een besluit te nemen uit elkaar gaat. ,,Ik heb Terpstra vervolgens telefonisch op de hoogte gebracht van ons standpunt”, verduidelijkt Muller. ,,’Ik ben er niet blij mee, maar het zij zo’, was zijn antwoord.
Later op de avond ben ik gebeld door Olaf van Eijndhoven (voorzitter van Roda, red.). Hij kon niet leven met het uitstel. Als we geen beslissing namen, zou Roda wegens een gebrek aan draagvlak binnen de club de stekker uit de fusie trekken, kreeg ik te horen. Dan was het voor de provincie een makkelijke aftocht geworden en dat wilde ik voorkomen. Daarom heb ik contact opgenomen met de andere leden en is alsnog gestemd.”
Van Eijndhoven geeft aan dat er snel duidelijkheid moest komen.
,,Ik heb niet specifiek gezegd dat we de stekker uit de fusie zouden trekken.Wel dat het bijna 1 april was en we niet langer konden wachten.”
Vankan reageert verrast. ,,Het telefoontje van Van Eijndhoven is geheel nieuw voor mij. Voor het overige is het boek gesloten en reageer ik nergens meer op.”
Twee partijen, twee visies. Duidelijk is wel dat de vorige week maandag al dan niet toezegde steun gisteren is ingetrokken. Daarover is iedereen het eens.
Bron: Limburgs Dagblad & Dagblad de Limburger
Liever gister dan vandaag!quote:Op woensdag 8 april 2009 08:45 schreef MaxPower het volgende:
Wanneer stapt die Terpstra trouwens op/wordt ie uit zijn ambt gezet, met zijn valse beloftes..
We shall not, we shall not be moved!quote:
En dat is wederzijdsquote:Op woensdag 8 april 2009 08:49 schreef DarkShine het volgende:
[..]
We shall not, we shall not be moved!
Moet zeggen dat ik toch wel respect heb gekregen voor de echte Fortuna fans tijdens dit fusie-proces, zal nooit me favoriete club worden maar toch
Als Roda blijft bestaan zal het me niet intresseren of die derby in de Biercompetitie, de Eredivisie of de Beker is!quote:Op woensdag 8 april 2009 09:48 schreef meami het volgende:
[..]
En dat is wederzijdsWe zitten nu allemaal eigenlijk in hetzelfde schuitje, maar als dit straks achter de rug is, zijn de meesten dat waarschijnlijk ook weer snel vergeten
Wordt het nog eens een ouderwetse derby in de eerste divisie volgend seizoen...?
Dit is nog niks vergeleken met hoe het bij KVM in de jaren naar aanloop en tijdens de vereffening gingquote:Op woensdag 8 april 2009 09:55 schreef Pritt het volgende:
En dan vragen ze zich in Limburg af waarom zo nooit serieus genomen worden.
sjezus, nu gaan ze opeens wel kritisch proberen te doen. Waarom nú pas terugkomen op een gesprek van de stichting van vorige week? Nu ze de bui zien hangen realiseren ze zich dat er geen primeurtjes meer inzitten vanuit de stuurgroep en dan kan zo een artikel opeens wel. Schandaligquote:
En wederom zal Roda geld krijgen van de gemeente, het is toch absurt hoeveel deze club geld krijgt. Fortuna en MVV moeten maar zien hoe ze rondkomen van een laag budget, en Roda ziet de tekorten elke keer opgevuld worden door de gemeente. Ik heb geen haat jegens Roda, gun ze het beste, maar dit is reinste competitievervalsing, deze club leeft van gemeensschapsgeld, zou de gemeente geen geld meer steken in Roda dan was dit de eerste limburgse club die failliet zou gaan, Fortuna en MVV hadden daardoor meer overlevingskansen en dan is het gezeur van teveel clubs in het zuiden ook opgelost.quote:PvdA: Roda JC moet Roda Kerkrade worden
De PvdA-fractie in de gemeenteraad van Kerkrade wil dat Roda JC verder gaat onder de naam Roda Kerkrade. Volgens fractievoorzitter Leo Jongen is die optie nu actueel omdat de fusie met Fortuna Sittard op losse schroeven staat.
Roda JC heeft geld nodig om verder te kunnen als zelfstandige club. De gemeente zou volgens de PvdA de clubnaam kunnen sponsoren. Die zou dan Roda Kerkrade moeten worden.
een maand geleden was het de allerleerste keer dat roda geld van de gemeente kreeg. Dat was om de begroting voor dit jaar te dichten. Aangezien er duidelijk geen backup plan lag omdat die dwazen van 'ons' bestuur álles op de fusie gezet hebben, zal een begroting voor volgend seizoen nog moeilijker worden. Roda heeft sinds november compleet stil gelegen. Supportersverenigingen hebben het bestuur meerdere malen gemaand om toch vooral 'aan het werk te gaan' maarja dat was tegen dovemansoren gericht.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:33 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
En wederom zal Roda geld krijgen van de gemeente, het is toch absurt hoeveel deze club geld krijgt. Fortuna en MVV moeten maar zien hoe ze rondkomen van een laag budget, en Roda ziet de tekorten elke keer opgevuld worden door de gemeente. Ik heb geen haat jegens Roda, gun ze het beste, maar dit is reinste competitievervalsing, deze club leeft van gemeensschapsgeld, zou de gemeente geen geld meer steken in Roda dan was dit de eerste limburgse club die failliet zou gaan, Fortuna en MVV hadden daardoor meer overlevingskansen en dan is het gezeur van teveel clubs in het zuiden ook opgelost.
De exacte datum weet ik niet, maar voor 2005 hebben ze een garantie van de gemeente gekregen voor 3 Miljoen, in Januari 2005 hebben ze Roda wederom een garantie gegeven van 15 Miljoen, vorig jaar is wederom een garantie afgeven van luttele miljoenen, kan dat bedrag niet zo snel terugvinden. Roda heeft dit seizoen al 2 miljoen ontvangen, en zal nog aanspraak maken op 1 miljoen.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:44 schreef planethugo het volgende:
[..]
een maand geleden was het de allerleerste keer dat roda geld van de gemeente kreeg. Dat was om de begroting voor dit jaar te dichten. Aangezien er duidelijk geen backup plan lag omdat die dwazen van 'ons' bestuur álles op de fusie gezet hebben, zal een begroting voor volgend seizoen nog moeilijker worden. Roda heeft sinds november compleet stil gelegen. Supportersverenigingen hebben het bestuur meerdere malen gemaand om toch vooral 'aan het werk te gaan' maarja dat was tegen dovemansoren gericht.
zoals eerder gezegd zal de gemeente roda niet failliet laten gaan omdat het stadion en een voetbalclub te belangrijk is voor de gemeente. Daarnaast hebben ze 5 jaar geleden een bankgarantie afgegeven voor de hypotheek van het stadion mocht roda dat ooit niet kunnen betalen, en als ze roda dus failliet laten gaan kunnen ze 14 miljoen ophoesten zonder er ook maar iets voor in de plaats te krijgen. In Sittard ligt dat blijkbaar anders, daar zegt de gemeente na een paar keer iets gedaan te hebben nu gewoon dat het over is.
De oplossing is dat er een type ala Munsterman opstaat die de club aan de hand neemt en de regio achter Roda krijgt zodat we over een jaartje weer kerngezond zijn... Moeilijk zat, maar niet onmogelijk
Volgens mij is die garantie van voor 2005 vervallen door de garantie in januari 2005. Verder vraag ik me af welke garantie van vorig jaar jij op doelt.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:03 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
De exacte datum weet ik niet, maar voor 2005 hebben ze een garantie van de gemeente gekregen voor 3 Miljoen, in Januari 2005 hebben ze Roda wederom een garantie gegeven van 15 Miljoen, vorig jaar is wederom een garantie afgeven van luttele miljoenen, kan dat bedrag niet zo snel terugvinden. Roda heeft dit seizoen al 2 miljoen ontvangen, en zal nog aanspraak maken op 1 miljoen.
Doe je huiswerk en google maar. Roda teert op belastinggeld, alleen de Roda supporters roepen van daken dat ze er niet op teren zoals clubs als Vitesse, ado en Fc Utrecht, maar Roda is geen haar beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |