Wat lijkt je stug

Heb met iedereen grootse gesprekken. Volg alles, elk gesprek (als dat nou voetbal is of politiek). Het enige wat ik dagelijks leer is nieuwe vocab bij krijgen

Ik zal inderdaad heus niet 100% perfect thais spreken maar de enige reden daarvoor is dat ik nog niet 100% vocabulary heb. Elke dag leer ik wel weer dozijn woorden erbij. Wat heel veel helpt is het feit dat je alles naar buiten neemt, test, en het feit dat je met iedereen praat en dus verschillende stemmen en tempo's gewend bent.
De thaise structuur is overigens heel erg simpel. Er zijn geen Articles bijvoorbeeld en pronouns kun je weglaten. Het moeilijke voor westerlingen is het feit dat het een tonale taal is. 5 tonen; maar dat is te oefenen als je elke dag ermee bezig bent. (en lange uren maakt en alles dat je leert meteen uitoefent in praktijk) Na 2 weken enkel tonen oefenen master je die heus wel.
Je hebt :
- Mid tone
- low tone
- falling tone
- high tone
- rising tone
Het thais alphabet is puur een theoretisch iets natuurlijk, dus dat is makkelijk aangezien je t uit je kop moet knallen. Dit kun je in een maand doen inclusief vowels, tone marks en tone rules door slechts een uurtje per dag te leren. Je hebt 44 consonants en 32 vowels. 44 consonants zijn onder te verdelen in Middle, High en low. Deze namen zeggen overigens geen fuck want een syllable dat begint met een middle consonant kan ook een high tone hebben. Je hebt 4 tone marks en die doen niet altijd wat ze lijken te doen (wanneer gekoppeld aan een High class consonant syllable)
Verder:
Ik kan schrijven, ik lees boeken (doe ik dagelijks en dat gaat steeds sneller en beter), heb een vriendin waarmee ik dagelijks praat (en een zooi vrienden) en studeer dagelijks erg lang naast mijn werk in een 60 koppen tellende klas

Ik wil het wel bewijzen op een of andere manier maar dat lukt toch niet. Maar eventjes ter nuancering;
Met vloeiend bedoel ik in mijn geval: vloeiend genoeg om over elk onderwerp wel een woordje mee te lullen en vloeiend genoeg om mensen makkelijk te verstaan.
Leren lezen helpt enorm omdat het thaise schrift puur phonetisch is. Dus je kunt makkelijk boekjes lezen (ben begonnen met kinderboeken met huisje boompje beestje en nu zijn t manga comic books en soms een krant maar aan die schrijfstijl moet ik wel nog wennen)