Laat ik beginnen te zeggen dat dit bericht niet als provocatie is bedoeld. Ik respecteer de gevoelens van anderen, zeker wanneer het over zo'n beladen onderwerp gaat.
Maar goed: waarom zou je het woord "kanker" niet als scheldwoord mogen gebruiken? Ik zie geen enkel probleem. Ik zal me nader verklaren…
1. Schelden is menselijk en goed voor je. De Bond Tegen Vloeken kan me wat, uit onderzoek is gebleken dat schelden oplucht en stress vermindert. Wel, iedere cultuur heeft zijn eigen manier van schelden. Een Rus roept "Yob Tvoyu Mat!" (n**k je moeder), een Engelsman roept "Fuck" of "Goddamned", een Braziliaan "Vai To Ma No Medio Do Cu" (krijg een l*l in je r**t), een Duitser vergelijkt je met een anus ("Arschloch" ) en een Spanjaard beweert dat je moeder in de prostitutie werkt ("Hijo da Puta" of "Tu Puta Madre" ). Zo heeft iedere cultuur zijn eigen manier van schelden. Wij Nederlanders zijn uniek, want waar in de meeste culturen wordt gescholden met seksuuel getinte opmerkingen gebruiken wij vooral goddelijke interventie en ziektes om onze woede te uiten. Het woord "Kanker" ligt gewoon goed in de mond, iedereen weet direct wat je bedoelt wanneer je iemand een kankerleier noemt (zelfs een Spanjaard of Rus!).
Kortom: schelden met ziektes in het algemeen en kanker in het bijzonder hoort bij onze volksaard. Het wordt al gedaan sinds de 17e eeuw!
2. "Kanker is een afschuwelijke ziekte en daarom mag de naam "kanker" niet te gemakkelijk in de mond genomen worden."
Ik vind dit een vreemde redenering, want er wordt nogal eens met andere ziektes gescholden die minimaal net zo ernstig zijn. Wil je een rijtje?
Tering - Tuberculose, een infectieziekte met een sterftecijfer van ruim 50%
Klere of Kolere - Cholera, een infectieziekte met een sterftecijfer van ruim 50%. Cholera staat bekend als 1 van de naarste ziektes die je kunt hebben, en toch wensen we mekaar collectief iedere dag weer de klere. Of schelden we op die klere-tafel waar we onze teen aan gestoten hebben….
Pokken - Een inmiddels uitgestorven (in het wild tenminste) ziekte met een sterftecijfer van 80%!
Tyfus - Een verzamelnaam voor een aantal ziekten, waaronder de vlektyfus (sterftecijfer tot 60%) en buiktyfus (sterftecijfer "maar" 40%, maar zo besmettelijk als ehhh…. de ziekte.)
Pest - Wederom een verzamelnaam voor een aantal door de bacterie Yersinia Pestis veroorzaakte ziekten. De longpest is de gemeenste: binnen 6 uur is 90% van de lijders dood. De builenpest of "zwarte dood" is minder virulent maar vreslijk pijnlijk. En ja, de pest heerst nog steeds in bijv. India en Zuid Amerika.
Pleuris - Pleuritis, een bacteriële infectie van de pleura ofwel borstvlies. Het sterftecijfer ligt niet erg hoog maar volgens een vriend van me (met hands-on ervaring) is dit 1 van de meest pijnlijke dingen die je kunnen overkomen. Kan ik me wel voorstellen: je borstkas loopt namelijk vol met pus en etter, er komt een hoop druk op je longen te staan.
AIDS - Moet ik deze uitleggen? Wordt ook mee gescholden tegenwoordig.
Zelfls "Ebola", een Afrikaanse hemorragische koorts wordt weleens gebruikt als scheldwoord.
Dan valt kanker nog wel mee, eigenlijk... Kanker is een direct gevolg van ouder worden - cellen delen zich niet altijd netjes en er treden soms misvormingen op. Sommigen hiervan veroorzaken een ongecontroleerde celdeling die het lichaam niet op tijd oppikt, en dan spreken we van een kwaadaardige tumor. Hoe ouder je bent, hoe groter de kans dat je kanker krijgt. Het is zelfs zo dat als je nergens anders ziek van wordt, je uiteindelijk ZEKER kanker zult krijgen. Kanker is de ultieme alarmklok, het signaal dat de race gelopen is. En eerlijk gezegd sterf ik liever aan kanker dan aan bijvoorbeeld Alzheimer of een andere neurologische disfunctie.
Daarbij is kanker tegenwoordig goed te behandelen. De afgelopen jaren is het sterftecijfer bij kanker gedaald tot 25% en zelfs nog lager bij jonge mensen.
Ik zeg niet dat kanker niets voorstelt, nee: kanker is een zeer ernstige ziekte en moet bestreden worden. Maar we moeten de maat niet uit het oog verliezen: er zijn veel ziekten even erg of zelfs erger dan kanker, en daar mogen we van jullie wel mee schelden. Dat vind ik hypocriet.
(Oh, en zeg ook niet wat mijn oma soms zegt: "Krijg de griep!". Influenza is 1 van de dodelijkste virussen ooit.)
3. "Je weet niet hoe het is om kanker te hebben/een familielid te verliezen aan kanker en dus moet je je mond houden!"
Sorry, maar dit argument raakt kant noch wal. Wanneer ik iemand dit hoor zeggen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat diegene loopt te koketteren met je geschiedenis, zo van: "Kijk mij eens zielig zijn!". Ook ik ben geliefden verloren aan kanker, maar ga ik huilen als iemand het K-woord gebruikt? Mijn vrouw is op haar 15e haar moeder kwijtgeraakt - longkanker - maar ik ken niemand die zo loopt te schelden als zij. De moeder van een vriendin van me heeft een jaartje of wat haar borsten in mogen leveren vanwege een uit de hand gelopen knobbeltje, maar toen ik bij haar in de tuin een peuk stond te roken kwam ze naar me toe en zei: "Moet je niet doen, krijg je kanker van". Waarom kunnen die mensen dat wel en jullie niet? Jongens, ziekte hoort bij het leven en kanker dus ook. Leer er dus mee omgaan, daar heb je meer aan dan aan mensen de les lezen.