abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 mei 2009 @ 21:08:47 #276
88233 Steve
Still the best.
pi_69396314
Die schema's die ze elke week bij Strafprocesrecht op op Blackboard hebben gezet waren wel echt superhandig, goeie service.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_69396406
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een paar domme foutjes gemaakt bij Strafprocesrecht, maar het was eigenlijk wel weer een simpel tentamen zeg. Als ze de hele bachelor vol zouden kunnen gooien met 18 van deze vakken van 10 ECTS dan zou het studentenleven een stuk aangenamer zijn.
Er stonden ook een stuk of zes vragen in die gewoon tussen de voorbeeldvragen in het werkboek stonden. Alleen de namen van de personen waren anders. Dat vond ik wel leuk
  maandag 25 mei 2009 @ 21:14:50 #278
88233 Steve
Still the best.
pi_69396597
Zitten jullie Leiden en Tilburg nu door elkaar te halen?
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_69397474
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:59 schreef BluesRebel het volgende:
Hebben jullie een heel andere opleiding daar? (waar trouwens?)
Ik doe het aan de RUG en vind t echt tegevallen
Hoeveelste jaar? Eerste jaar was veel te druk, masaal en een beetje te algemeen.
Maar ik vind de opleiding verder niet echt tegenvallen. Vanaf het tweede jaar kwamen de leukere vakken .

We mogen alleen vrijwel niks in onze wetboeken zetten (ander uni's hebben het makkelijker omdat zij jurisprudentie, verwijzingen etc. in hun wetboeken mogen zetten ), wat wel eens een bittere pil is. Maar over het algemeen ben ik tevreden over m'n afgelopen jaren.
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Met goederenrecht was het dit jaar blijkbaar ook al een stuk makkelijker dan vorig jaar vanwege het toen aangerichte slagveld, zo heb ik me laten vertellen.
Slechte zaak als ze dan maar het niveau van de opleiding omlaag gooien. Bij ons is Burgerlijk recht 2 (verbintenissen + goederenrecht) elk jaar weer een slagveld met slagingspercentages van rond de 35%, maar de stof daar op aanpassen doen ze niet.
pi_69398106
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:33 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Hoeveelste jaar? Eerste jaar was veel te druk, masaal en een beetje te algemeen.
Maar ik vind de opleiding verder niet echt tegenvallen. Vanaf het tweede jaar kwamen de leukere vakken .

We mogen alleen vrijwel niks in onze wetboeken zetten (ander uni's hebben het makkelijker omdat zij jurisprudentie, verwijzingen etc. in hun wetboeken mogen zetten ), wat wel eens een bittere pil is. Maar over het algemeen ben ik tevreden over m'n afgelopen jaren.
Ik ben met mijn eerste jaar juist bezig ja. Het is inderdaad erg algemeen helaas maar dat is bij de meeste studies zo. Werkt demotiverend bij mij.

Dat van die wetboek is wel kut

Maar welke richting heb jij na het eerste jaar gekozen? Ik twijfel tussen Nederlands Recht(maar dan heb je nog Bestuursrecht, Burgerlijk Recht enzo wat echt niks voor mij is) en Internationaal en Europees Recht(waarvan ik niet echt weet wat ik moet verwachten op de banenmarkt )
pi_69399414
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:46 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Ik ben met mijn eerste jaar juist bezig ja. Het is inderdaad erg algemeen helaas maar dat is bij de meeste studies zo. Werkt demotiverend bij mij.

Maar welke richting heb jij na het eerste jaar gekozen? Ik twijfel tussen Nederlands Recht(maar dan heb je nog Bestuursrecht, Burgerlijk Recht enzo wat echt niks voor mij is) en Internationaal en Europees Recht(waarvan ik niet echt weet wat ik moet verwachten op de banenmarkt )
Vanaf het tweede jaar krijg je al wat leukere vakken! Dus nog even volhouden .
Ik ben na het eerste jaar doorgegaan met Notarieel Recht. Ik had oorspronkelijk gekozen voor Internationaal en Europees Recht, maar dat was meer een willekeurige keuze omdat het "exotisch" klonk. Ik kon me er niet echt een goede voorstelling bij maken, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik al dat verdragen geneuzel niet heel interessant vond .
Ik ben toen gaan kijken naar de vakken per opleiding, en Notarieel leek me daarbij het leukst. Ik heb er tot nu toe geen seconde spijt van gehad (+ ik kan m'n civiel effect ook behalven door een paar vakken extra te volgen).
  maandag 25 mei 2009 @ 22:17:21 #282
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_69399586
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:33 schreef Maharbal het volgende:

Slechte zaak als ze dan maar het niveau van de opleiding omlaag gooien. Bij ons is Burgerlijk recht 2 (verbintenissen + goederenrecht) elk jaar weer een slagveld met slagingspercentages van rond de 35%, maar de stof daar op aanpassen doen ze niet.
Ik weet nog dat ze bij het eerste college van Goederenrecht aankondigden dat het slagingspercentage van het jaar daarvoor 28% was (maar ik weet niet of dat voor regulier en/of hertentamen was), maar dat ze de moeilijkheidsgraad van de cursus of het tentamen absoluut niet zouden aanpassen. Dit om de uitstekende naam van de UvT op het gebied van Goederenrecht hoog te houden. Bij het reguliere tentamen was het slagingspercentage vervolgens 52%, geloof ik.

Het kan zo met twee vakjes ook toeval zijn natuurlijk. Maar bij Strafproces had ik vandaag het idee dat ik heel veel kennis uit de cursus "ongebruikt" kon laten. Misschien gelukkig omdat ik een paar domme foutjes gemaakt heb. Bijvoorbeeld: bij het onderdeel "gegevens van Marktplaats vorderen" nam ik aan dat het om identificerende gegevens ging, om te kijken wie er achter de advertentie zat, maar in de casus stond duidelijk dat ze "alle" gegevens wilden hebben.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  maandag 25 mei 2009 @ 22:21:17 #283
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_69399745
quote:

[..]

Een goede keuze maken is volgens mij wel belangrijk. Ik had na mijn eerste jaar voor Fiscaal Recht gekozen maar dat is echt helemaal niets voor mij. Na drie (of vier, ik weet het niet meer) colleges heb ik het voor gezien gehouden. Dit jaar voor Nederlands Recht gegaan, en nu gaat het ineens redelijk voortvarend.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_69400990
quote:
Als bestuursrecht en burgerlijk recht al niks voor je is, dan heb je wel meteen een enorm gebied van het recht gediskwalificeerd. Met name burgerlijk recht is natuurlijk gewoon fundamenteel voor alle rechtsgebieden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_69401340
Burgerlijk recht is dan ook een heel ruim begrip (ik neem aan dat je privaatrecht bedoelt). Wat precies vind je niet leuk dan?
pi_69401706
Welke van de volgende drie vakken vinden jullie het moeilijkst, en waarom?

Staatsrecht
Burgelijk procesrecht
Formeel strafrecht
pi_69402301
Die vraag kun je natuurlijk niet in zijn algemeenheid stellen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_69402676
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:45 schreef Argento het volgende:

[..]

Als bestuursrecht en burgerlijk recht al niks voor je is, dan heb je wel meteen een enorm gebied van het recht gediskwalificeerd. Met name burgerlijk recht is natuurlijk gewoon fundamenteel voor alle rechtsgebieden.
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:53 schreef Maharbal het volgende:
Burgerlijk recht is dan ook een heel ruim begrip (ik neem aan dat je privaatrecht bedoelt). Wat precies vind je niet leuk dan?
Ik bedoel met burgerlijk recht inderdaad privaatrecht. Dat gedoe om eigendom, erfenissen enzo vind ik echt helemaal niks. Meestal te onbelangrijk is mijn ogen. (Sorry )
pi_69402826
Ja is echt helemaal niet belangrijk om een goederenrechtelijke relatie tussen mens en zaak vast te stellen of om te bepalen wie wel en wie niet recht heeft op een nalatenschap en zo ja waar ze dan precies recht op hebben. Beetje flauw misschien, maar weet jij heel zeker dat je de goede studie hebt gekozen?
pi_69402861
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:14 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Vanaf het tweede jaar krijg je al wat leukere vakken! Dus nog even volhouden .
Ik ben na het eerste jaar doorgegaan met Notarieel Recht. Ik had oorspronkelijk gekozen voor Internationaal en Europees Recht, maar dat was meer een willekeurige keuze omdat het "exotisch" klonk. Ik kon me er niet echt een goede voorstelling bij maken, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik al dat verdragen geneuzel niet heel interessant vond .
Ik ben toen gaan kijken naar de vakken per opleiding, en Notarieel leek me daarbij het leukst. Ik heb er tot nu toe geen seconde spijt van gehad (+ ik kan m'n civiel effect ook behalven door een paar vakken extra te volgen).
Ik vind dat nog wel interessant maar hoe zit t met werk na je opleiding? (Je hebt t niet afgemaakt maar misschien dat jij er wat van weet?) Op de site van RUG staan die algemene banen die je overal bij kunt zetten . Moet je je dan echt alleen maar bezighouden met internationale rechtszaken (vluchtelingen, genocide, politieke onderdrukten etc.)?
pi_69402871
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:24 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

[..]

Ik bedoel met burgerlijk recht inderdaad privaatrecht. Dat gedoe om eigendom, erfenissen enzo vind ik echt helemaal niks. Meestal te onbelangrijk is mijn ogen. (Sorry )
Onbelangrijk of oninteressant (voor jou) ?
pi_69403005
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:27 schreef Argento het volgende:
Ja is echt helemaal niet belangrijk om een goederenrechtelijke relatie tussen mens en zaak vast te stellen of om te bepalen wie wel en wie niet recht heeft op een nalatenschap en zo ja waar ze dan precies recht op hebben. Beetje flauw misschien, maar weet jij heel zeker dat je de goede studie hebt gekozen?
Ik zeg niet dat t onbelangrijk is.. maar onbelangrijk voor mij persoonlijk. Ik wil niet voor mn werk me daarmee bezighouden. Het is gewoon niks voor mij. Tuurlijk moet iemand het doen, maar die kant zal ik in ieder geval niet op gaan

Edit: ja dichtbij oninteressant zoals hierboven wordt gezegd. Een beetje er tussenin
pi_69403056
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Onbelangrijk of oninteressant (voor jou) ?
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:28 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Ik vind dat nog wel interessant maar hoe zit t met werk na je opleiding? (Je hebt t niet afgemaakt maar misschien dat jij er wat van weet?) Op de site van RUG staan die algemene banen die je overal bij kunt zetten . Moet je je dan echt alleen maar bezighouden met internationale rechtszaken (vluchtelingen, genocide, politieke onderdrukten etc.)?
Over het algemeen heeft het naar mijn weten niet echt een strafrecht karakter. Je wordt voornamelijk klaargestoomd om je bezig te houden met de juridische kant van verdragen, richtlijnen, implementatie e.d.
Anders moet je misschien eens gaan praten met een adviseur.

Verder zijn dingen zoals eigendom, erfrecht e.d. natuurlijk wel helemaal top, dat snap je zelf vast ook wel .

edit: Ik krijg het idee dat jij voornamelijk het strafrecht wel leuk vindt. Misschien heb je wel een beetje een (te) romantisch beeld van strafrecht (had ik vroeger ook door al die tv series ).
pi_69403167
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:33 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Over het algemeen heeft het naar mijn weten niet echt een strafrecht karakter. Je wordt voornamelijk klaargestoomd om je bezig te houden met de juridische kant van verdragen, richtlijnen, implementatie e.d.
Anders moet je misschien eens gaan praten met een adviseur.

Verder zijn dingen zoals eigendom, erfrecht e.d. natuurlijk wel helemaal top, dat snap je zelf vast ook wel .
Ow dat klinkt inderdaad minder spannend dan ik me erbij had voorgesteld Maar zal inderdaad nog even in gesprek gaan met iemand die hier over gaat

Tuurlijk, daarom ben ik blij dat er ook mensen zijn die het wel leuk vinden om te doen
pi_69403316
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:15 schreef Argento het volgende:
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Daar ben ik dus benieuwd naar
pi_69403650
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:02 schreef taxhaven het volgende:
Welke van de volgende drie vakken vinden jullie het moeilijkst, en waarom?

Staatsrecht
Burgelijk procesrecht
Formeel strafrecht
Burgerlijk procesrecht(neem aan dat dit hetzelfde als burgerlijk recht/privaatrecht is) omdat ik daar veel minder geïnteresseerd in ben en dus meer ongemotiveerd. Verder vind ik die andere 2 ook gewoon wat makkelijker omdat er in mijn ogen wat meer 'simpele logica' inzit. Bij burgerlijk recht is eigendom, bezitter enzo wat anders dan je altijd dacht. Het ligt dieper.

(eerstejaars)
pi_69405527
burgerlijk procesrecht bevat de regels voor het procederen voor een burgelijke rechter (in eerste aanleg, hoger beroep en cassatie). Ik heb er op dit moment vooral beroepshalve mee te maken en het is niet altijd even eenvoudig en het luistert nogal nauw.
pi_69405553
Het zijn alle drie niet bijster moeilijke vakken, maar van die drie zou ik staatsrecht noemen. Ten eerste omdat het veel ongeschreven recht is en het bevat naast recht tevens politieke gebruiken en gewoonten (neem bijvoorbeeld de vertrouwensregel). En daarnaast is het gewoon ontzettend breed. Van bevoegdheden van de burgemeester als bewaker van de openbare orde, tot vraagstukken mbt de doorwerking van bepalingen uit internationale verdragen. Van die drie vind ik staatsrecht overigens wel het interessanste.
pi_69414315
Zo, net mijn mondeling institutional law ook gehaald

Eindelijk vanaf

en een lekker begin van de tentamenperiode.
pi_69415373
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:14 schreef Steve het volgende:
Zitten jullie Leiden en Tilburg nu door elkaar te halen?
Ik had het over Leiden in ieder geval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')