abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67719818
Mogguh mensen,

korte inleiding:
afgelopen donderdag ben ik door een vrouw aantrokken om haar huis te lamineren. Het ging om 80 m².
Ik ben al 35 uur over 3 dagen bezig, en heb pas 60m² gelegd.
Ik heb er 300 euro voor gevraagd, en voel me nu toch vrij zuur na deze gigantische misschatting van de tijdrovendheid van zo'n klus (voor een solist).

Wat ik me dus afvraag: stel je legt laminaat zonder hulp, in wildverband, met geen schoonmaakwerk, in aparte ruimtes, lage plakplinten, alleen aluminium onderfolie, wat is dan zo'n beetje het maximale m²/uur dat je kunt bereiken?

Een andere persoon wil eveneens 80m² door mij laten doen, en ik moet het in 2 dagen af hebben...dus ik wil een schatting kunnen maken of ik dat in m'n eentje red over zo'n 20-25 uur.

bij voorbaat dank
  Trouwste user 2022 zondag 5 april 2009 @ 03:07:16 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_67719825
FF pissen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_67719862
Volgens mij moet dat twee keer zo snel kunnen als de tijd die jij ermee bezig bent.
  zondag 5 april 2009 @ 03:14:28 #4
122997 zquing
Drama Junk
pi_67719875
Als het geen moeilijke kamers zijn moet 't zeker sneller kunnen dan je nu doet
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_67719879
Of half zo snel als de dubbele tijd die het zou kosten,
pi_67720004
Mijn huidige klus was over houten planken, waar zo'n 100+ spijkers uitstaken, die ik eerst nog het hout in moest slaan.
Daarover heen kwamen de groene vezel ondervloeren, die allemaal op maat gesneden moesten worden.
Op de begane grond moest er, bovenop de groene platen, ook nog eens 30 m² MDF, ter ophoging, op maat gezaagd worden.
Dit alles, rekening houdend met een convectorput.

Mijn nieuwe klant heeft slechts een aluminium ondervloer in een splinterniuew opgeleverde nieuwbouwwoning à la Almere, waarover ik gelijk kan leggen.
Ik hoef geen groene troep of MDF te zagen/snijden/leggen, geen vloeren schoon te maken, gewoon leggen met die hap.

Maar....als ik er langer dan 2 dagen over doe, ben ik de lul. Meneer is keihard.

Wat is zo'n beetje het maximum aan m²/uur dat je kunt halen, met gewoon recht-toe recht aan leggen?

groet
pi_67720066
Ik denk 10
pi_67720107
10 m²/uur solo?!?
pi_67720148
quote:
Op zondag 5 april 2009 04:02 schreef SvarogBogot het volgende:
10 m²/uur solo?!?
Als je niet hoeft voor te bereiden en puur alleen te leggen lijkt me dat wel haalbaar.
pi_67720161
Ik heb in mn hele huis (ook 80m2) groene platen en laminaat gelegd in 1,5 dag..
de groene platen kosten sowieso vrijwel geen tijd... 15min per kamer max..
  zondag 5 april 2009 @ 07:09:57 #12
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_67720458
quote:
Op zondag 5 april 2009 04:20 schreef dingdang het volgende:
Ik heb in mn hele huis (ook 80m2) groene platen en laminaat gelegd in 1,5 dag..
de groene platen kosten sowieso vrijwel geen tijd... 15min per kamer max..
Zelfde verhaal hier. En ik had er geen ervaring mee. Ligt nu 2 jaar later nog steeds netjes.
  zondag 5 april 2009 @ 07:47:11 #13
545 dop
:copyright: dop
pi_67720532
ik als amateur leg die 80 vierkante meter in 16 uur
ik leg zo 1 keer per jaar voor mezelf, mijn schoonmoeder of een ander familie lid.

en dan gebruik ik een cirkelzaag decoupeerzaag en een plintenschaar een hamer een houten balkje + een werkbankje
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_67720803
80 m² daar heeft mijn vriend + vriend van hem 1 dag over gedaan.
Dus 2 dagen moet wel haalbaar zijn lijkt me. Anders werk je gewoon traag.
  zondag 5 april 2009 @ 09:35:14 #15
164850 Rob
't is patat
pi_67721026
Lijmen of klikken?? Zit een groot verschil in in tijd.
voor alle twee is een extra hand niet mis.

Het scheelt een hoop in tijd, Klikken makkelijk te leggen binnen een dag.
mits je alletwee kunt meten zagen en leggen.

Lijmen lijkt niet veel langer te nemen maar is veel intensiever. Je moet telkens alles inspuiten gaat snel dubbele in tijd in ziten. Denk dat je in je eentje daar drie dagen over kan doen, maar met zijn tweeen moet dat in 12 uur lukken als je een beetje samen kan werken.
Het legt er dan ook aan wat je wilt. Wil je driehonder euri verdienen over drie dagen of neem je genoegen met een dag en 150 euri de man. Ik neem de het laatste dan kan ik ze de overige dagen weer uitgeven.
pi_67721757
Het lijkt me wat aan de lange kant, maar dat noemen ze leergeld.

2 dagen moet kunnen maar ik zou het alleen maar doen als meneer kan garanderen dat de kamers vierkant zijn. Ik heb weleens een kamer die op het oog vierkant leek maar het niet was moet leggen. Dan kun je het laminaat dus in de lengterichting gaan zagen.
pi_67722046
Zou je toch moet lukken in 2 dagen om 80m2 te doen
Ik zou toch 300/400 vragen voor die 2 dagen minimaal
Is het een rechttoe rechtaan kamer? Of moet je veel verzagen en veel vreemde hoekjes enzo?
pi_67722594
quote:
Op zondag 5 april 2009 09:35 schreef aKboR het volgende:
Lijmen of klikken?? Zit een groot verschil in in tijd.
voor alle twee is een extra hand niet mis.
Is toch allemaal klikwerk tegenwoordig???
pi_67724194
Op zich zijn het redelijk vierkante kamers (nieuwbouw).

Het punt is, dat de woonkamer 9 m lang is, en ik leg altijd in de lengte van de kamer.

Doorgaans werk ik in smallere kamers, en schuif ik steeds hele stroken lamellen in 1 keer erin.
Maar als ik telkens een strook van 9m heb, kan dat lastig worden.
Is het dan niet beter om steeds plank voor plank de lange kant erin te doen, en dan met een slagprofiel+stootblok de kopse kanten erin te slaan?

Verder heb ik ook alleen maar een decoupeerzaag....scheelt het echt veel in tijd als ik er een (tafel)cirkelzaag bij heb, voor de lengterichtingen?

groet
pi_67724451
Volgens mij klopt je methode niet. Ik zou het plank voor plank doen. Als je links begint leg je dus net zolang planken naar rechts tot je moet zagen. Die laatste plank draai je zo dat je direct kunt aftekenen zonder te hoeven meten en zagen maar. Vervolgens begin je de nieuwe strook rechts.
pi_67725192
sowieso per volledige strook leggen snap ik niet, gewoon per plank, werkt beter en minder kans op beschadiging en net zo snel, zoniet sneller
pi_67725567
Ik doe met mijn schoonvader zo'n 25 m2 in een halve dag. En dan per hele strook het liefst, maar dat is een persoonlijke keus.
pi_67725604
Wat is het nut van die hele strook? Lijkt mij echt verschrikkelijk onhandig.
pi_67725752
Hele rijen in één keer inschuiven is 't snelste, zolang je maar in een team werkt.

Ik werk alleen, en vraag me dus ook af of, zoals jij zegt, 't niet gewoon sneller gaat, als je ze aanslaat (dit doe ik sowieso altijd met tegels, maar nooit met lamellen).

En als op die lamellen staat "geen hamer nodig!!!!" dan weet ik 't ook niet meer...
pi_67725995
quote:
Op zondag 5 april 2009 12:58 schreef Fastmatti het volgende:
Wat is het nut van die hele strook? Lijkt mij echt verschrikkelijk onhandig.
Dat je de kopse kanten niet aan gort slaat. Athans, dat is de enige reden waarom ik het doe. Zo min mogelijk ertegenaan slaan, dat voorkomt beschadigingen. En laminaat is niets anders dan geperst papier, dus het beschadigd vrij snel.
pi_67726016
Volgens mij het met een team ook niet sneller. Gebruik je trouwens zo'n haak met zo'n houten blok?
pi_67726039
Ik had een keer via marktplaats een mannetje laten komen die 15 vierkante meter per uur afleverde. Met plinten erbij + schoonmaken en ouwehoeren was dat ongeveer 5 uur werk voor 50 vierkante meter ofzo. En dat kostte maar 75 euro (en een paar broodjes shoarma + pils)

Dan moet ik wel erbij zeggen dat meneer een speciale schaar had om heel snel laminaat te knippen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67726403
Scharen voor laminaat en plinten spuug ik op, werkt zeer vertragend. Zagen gewoon met decoupeerzaag met speciaal zaagje en plinten in de verstekbak. Ouderwets, maar werkt goed en snel.
pi_67726554
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:19 schreef Tha_Duck het volgende:
Scharen voor laminaat en plinten spuug ik op, werkt zeer vertragend. Zagen gewoon met decoupeerzaag met speciaal zaagje en plinten in de verstekbak. Ouderwets, maar werkt goed en snel.
Het is een professionele schaar. Dus eentje die al snel 20 kg weegt. Dat werkt echt verbazingwekkend snel. Je zet de plank eronder, stelt de hoek in en je laat het mes vallen zonder gedoe te hebben met vrijkomend stof enzo. Je kunt zulk spul natuurlijk niet bij de Gamma halen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67727202
Ah, dat is wel iets anders dan ik in gedachten had ja

Die koop je niet voor 3 tientjes, wat de meesten wel doen en dus prut kwaliteit hebben.
  zondag 5 april 2009 @ 15:12:14 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_67729990
voor plakplintjes is een schaar ook makkelijker als zagen
ts wat de cirkelzaag betreft ik vind het handig en is sneller en rechter als een decoepeerzaag
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_67730100
Had hier ook een kamer van 4,5x4 in 4 uurtjes er in liggen.
En dat was de eerste keer dat ik het deed.

Hoe moeilijk kan het ook zijn... Plankje leggen, nog een plankje, omgekeerd afmeten, zagen, stukje leggen, overgebleven stukje begin van nieuwe rij en zo verder...
Alleen bij leidingen is het even wat passen en meten.

De plintjes liggen echter al ruim 4 jaar op zolder
pi_67730318
Plintjes kosten ook net zoveel tijd en geld als de rest van de vloer.
pi_67744940
Zo'n laminaat schaar klinkt wel verleidelijk...gewoon dat ding rechts tegen de muur aanzetten, en je kunt in principe in 1 keer doorleggen...maar dat zal dan wel weer honderden euros kosten, zucht.

Nog even een reactie op "gewoon de volgende rij met het reststukje beginnen"....dat is dus echt prutswerk.
Dan krijg je een "trapsverband" van de naden, en dat staat niet, vind ik.
Wild leggen is bij lamellen altijd beter.
pi_67745876
quote:
Op zondag 5 april 2009 23:22 schreef SvarogBogot het volgende:
Zo'n laminaat schaar klinkt wel verleidelijk...gewoon dat ding rechts tegen de muur aanzetten, en je kunt in principe in 1 keer doorleggen...maar dat zal dan wel weer honderden euros kosten, zucht.

Nog even een reactie op "gewoon de volgende rij met het reststukje beginnen"....dat is dus echt prutswerk.
Dan krijg je een "trapsverband" van de naden, en dat staat niet, vind ik.
Wild leggen is bij lamellen altijd beter.
Het scheelt je wel een pak of 3 aan laminaat. En als je goed ligt, zie je de naden amper tot niet.
pi_67745903
quote:
Op zondag 5 april 2009 15:12 schreef dop het volgende:
voor plakplintjes is een schaar ook makkelijker als zagen
Serieus? Ik heb een keer zo'n ding gekocht voor van die plakplinten. 2x geprobeerd en zo terug naar de Gamma gereden en m'n geld (25 euro ofzo) teruggehaald. Kreeg het niet voor elkaar. Met de verstekbak gedaan en was zo gepiept allemaal.
  maandag 6 april 2009 @ 07:56:48 #37
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_67749301
Met reststukjes doorgaan gaat prima. Ik neem wel nooit hetzelfde reststukje voor de volgende rij maar ik meng de reststukjes van drie rijen ofzo door elkaar. Zo voorkom je dat trapsverband.

Verder werkt het inleggen van hele stroken alleen met meerdere mensen. Als je het alleen doet is stuk voor stuk intikken toch echt handiger. Let op dat je dat plastic blokje met de rand tegen de rand van de toplaag aanlegt, en dus niet met de rand tegen de klikrand van het laminaat (die gaat inderdaad kapot, de rand van de toplaag niet. Dit is ook de reden dat er zo'n uitsparing in het blokje zit.)

Wat betreft je benodigde tijd kan ik me inderdaad voorstellen dat je te precies bent. En wat betreft die komende klus: die man geeft duidelijk voorkeur aan snelheid boven ultieme perfectie. Klant is koning, dus dat is dan de norm die je jezelf op moet leggen. Als je vooraf weet dat je dat niet kunt, kun je er beter niet aan beginnen.
Vampire Romance O+
pi_67753455
quote:
Op zondag 5 april 2009 23:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het scheelt je wel een pak of 3 aan laminaat. En als je goed ligt, zie je de naden amper tot niet.
Het scheelt precies evenveel, aangezien je in beide gevallen met reststukken werkt.
Afhankelijk van de lichtval blijf je toch de naden zien....en al helemaal bij kopse kant V-groef laminaat.

Wildverband krijg je door de techniek die MouseOver ook beschrijft, maar dit gaat vele malen sneller als je met z'n tween werkt.

Helemaal als de klant er niet van afweet, kun je dat op het einde zeggen, en dan is het "o wat mooi, dat was me niet opgevallen!".
  maandag 6 april 2009 @ 11:21:09 #39
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67753662
Plank voor plank leggen; elke plank met een hamer en houten klos aantikken, gaat het snelst.
Ik heb in mijn huis 90 m2, zonder dorpels in 4 verschillende ruimte alles aan elkaar gelegd in 2 dagen. t was even doorpezen maar ligt er wel superstrak in.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 6 april 2009 @ 12:49:17 #40
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_67756260
tijdje geleden verhuisd, naar een nieuwbouwwoning ook...... ondervloer +(klik)laminaat in woonkamer, + 3 slaapkamers boven was binnen 2 dagen gelegd met 2 man. Schoonvader en ikzelf. In totaal...ff rekenen....11 + 7 + 14 + 42 m2 = 74 m2. Was dus zo gelegd.

Ik denk dat je jezelf een beetje teveel onder druk laat zetten. Neem er je tijd voor en spreek gewoon een uurtarief af. Zeg dat je 5 m2 per uur legt, dan ben je met 14 uur wel klaar, ofwel 2 dagen van 7u werk. Klinkt toch wel aannemelijk?
Ex nihilo nihil fit
pi_67758877
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:49 schreef Amun-Ra het volgende:
tijdje geleden verhuisd, naar een nieuwbouwwoning ook...... ondervloer +(klik)laminaat in woonkamer, + 3 slaapkamers boven was binnen 2 dagen gelegd met 2 man. Schoonvader en ikzelf. In totaal...ff rekenen....11 + 7 + 14 + 42 m2 = 74 m2. Was dus zo gelegd.

Ik denk dat je jezelf een beetje teveel onder druk laat zetten. Neem er je tijd voor en spreek gewoon een uurtarief af. Zeg dat je 5 m2 per uur legt, dan ben je met 14 uur wel klaar, ofwel 2 dagen van 7u werk. Klinkt toch wel aannemelijk?
Dat hoop ik...ik hoef ditmaal niets schoon te maken, gewoon aluminium folie uitrollen en leggen met die hap.
Als ik 5m²/uur haal, zou ik in 1 dag al 60m² gelegd kunnen hebben...op zich niet verkeerd als het zo uitpakt.

Maarja...halletjes e.d.....passtukjes blijven vervelend.

Ik ga ff kijken of ik die vent van die laminaatschaar te pakken kan krijgen.
  maandag 6 april 2009 @ 16:32:10 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_67763782
Ik heb destijds over 65m2 een avondje of 2 gedaan, dus denk zo'n 5 tot 6 uur.
TS werkt gewoon traag
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')