Super! Ik ben helemaal gelukkig. Ik heb nummer 1 geprobeerd, maar het is meteen de goedequote:Op dinsdag 14 april 2009 18:36 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je kan volgens mij op 2 manieren werken, maar beide manieren zijn niet precies zoals jij het wil hebben.
1. Je kan "titels blokkeren". Selecteer de rij die je als eerste wilt laten scrollen en ga naar Venster --> Titels blokkeren.
2. Je kan je welkblad splitsen. Dan kun je bijvoorbeeld in de bovenkant werken, terwijl de onderkan blijft staan. Dat kan zowel horizontaal als vertikaal. Rechts en boven de scrollbalken kun je met je muis een <-> pijltje maken. Als je daarop klikt en schuift, kun je splitsen.
Succes!
Als ik venlo intyp komt er 300 te staan ipv 201. en zo zijn er nog wel wat voorbeelden dat hij de kilometers van andere plaatsen door elkaar haalt.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:32 schreef DaFan het volgende:
Bij mij werkt het prima Italiaan.
Kan je trouwens in B4 en D4 geen data validation gebruiken, met een dropdown vanuit Afstanden!B1:M1 ?
Ik snap niet echt wat je met dat blokje berekening wil doen eigenlijk?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:11 schreef drummerdude het volgende:
Misschien nog een antwoord op vraag 1?
Sorry voor het gespam, maar loop er nu nog een keer op vast![]()
Bedankt het is gelukt(Y)quote:Op woensdag 15 april 2009 20:15 schreef DaFan het volgende:
drummerdude: Ik snapte je vraag niet precies dus die sloeg ik over
italiaan: Je mist het laatste argument, de "0":
=HLOOKUP(B4,Afstanden!B1:M2,2,0)
Nu pakt hij Veendam omdat die er wel op lijkt, die 0 geeft een exact match aan.
Validation kan wel van een ander werkblad maar dan moet je je waardes een named range maken (Insert -> Name)
Je vult in L3 toch je gefietste kilometers in? En in L4 de tijd die je dat gekost heeft? En L5 rekend toch uit hoe hard je dan gemiddeld per uur gefietst hebt?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:20 schreef drummerdude het volgende:
Misschien is het handig als ik hem even upload
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=ptm1ZBq1qVD1OTvx5xo3Qag
Het is voor het gemak even op Google.
In de bovenste getallen invullen, dan komt het aan de onderkant er weer uit.
Als je 1 uur lang 25 kilometer per uur hebt gefietst, heb je 25 kilometer gefietst.
Zo kun je alles, alle kanten op berekenen.
Vandaar die views!quote:Op woensdag 15 april 2009 20:52 schreef DaFan het volgende:
Ik zit alleen maar keihard te F5en, jeweet
Ik niet iig, maar DaFan zal wel antwoorden (maar ik was iig eerderquote:Op woensdag 15 april 2009 23:19 schreef hoek21 het volgende:
Ja Mexico heeft weer een vraagje. Hoe kan ik mijn voorwaardelijke opmaak in een Pivottable (draaitabel) behouden? Ik wel mijn rapporten gewoon met rasterlijnen hebben, maar het springt telkens terug als ik iets verander. Ik las ergens dat je dit niet kan veranderen maar leek me niet logisch. Heeft een van jullie enig idee?
GR
Ruudtb205, ik weet niet of je het forum nog volgt. Maar mijn inziens kan je dit soort werk beter in Acces (of wellicht een ander database programma) doen. Hoewel ik zelf een groot fan ben van Excel ben ik er door ervaring achtergekomen dat Acces beter is in het beheren van lijstjes (urenoverzichten, adresboeken, mp3-collecties etc) en het genereren van rapporten (week-, jaar overzichten, betalings achterstanden etc) op basis daarvan.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:09 schreef ruudtb205 het volgende:
[..]
@Joooo-pi : Bedankt, dat ziet er uit als een heel goed begin. Ik ga eens even uitproberen of het precies doet wat ik wil. Als ik de code zo bekijk komt het in ieder geval een heel eind in de richting!
Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...quote:Op woensdag 15 april 2009 23:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik niet iig, maar DaFan zal wel antwoorden (maar ik was iig eerder)
ohquote:Op donderdag 16 april 2009 07:15 schreef DaFan het volgende:
[..]
Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...
Je maakt eerst 2 staafdiagrammen (of 2 lijndiagrammen, om het even). Daarna doe je rechtermuisknop op één van de grafieken (dus de grafiek waarvan je graag de lijn wil maken), dan ga je naar Grafiektype en kies je voor Lijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:32 schreef Brighteyes het volgende:
Is het mogelijk, in excel, om een staafdiagram te hebben met daar doorheen nog 1 lijn om de totale progressie weer te geven?
Als ik via de wizzard kijk zie ik alleen maar staafdiagrammen of lijndiagrammen maar geen combi's.
Of willen we nu iets dat echt niet kan?
Je zou nog een 3e dataset kunnen maken van 0 (jan) tot 1500 (dec)..quote:Op donderdag 16 april 2009 13:53 schreef Brighteyes het volgende:
Hmmzzzz, laat maar, bij navraag om duidelijker te krijgen wat ze wil is volgens mij wel duidelijk dat dat wat ze wil gewoon niet kan.
Ze wil in deze chart:
[ afbeelding ]
Een soort van target lijn hebben van 0 in Januari naar 1500 in December.
Maar volgens mij is dat sowieso iets heel anders dan de data die er nu staan.
Met zelf prutsen heeft ze er nu 2 over elkaar heen geschoven die de truc lijken te doen.
Thanks voor het meedenken!
Ja hoor. Dan moet je doen wat DaFan hierboven al zei. Veranderen van chart-type.. (zit nu in de trein, vandaar het korte antwoord!)quote:Op donderdag 16 april 2009 14:16 schreef Brighteyes het volgende:
Maar kan die dan wel in die eerste chart?
Dat blijft subjectief natuurlijkquote:
Goede cursussen zou ik zo niet kunnen aanbevelen. Heb het zelf geleerd door voor iemand een database te reparen en veel in de help functie, internet en tips van collega. Wat me het meeste heeft geholpen was dat er een duidelijk doel was (bestaande database), want dan moet je gericht zoeken.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:39 schreef Stpan het volgende:
Nu het woord Access hier is gevallen: Weet iemand hier een goede Access cursus?
Heb nauwelijks ervaring met Access (gebruik gemaakt van door een collega opgezette queries en er zelf een paar aangepast) en blijf in Excel steken bij Pivots, Vlookup en wat Macro's als ik in lange sheets repeterende zaken moet aanpassen.
=DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1) converteert bij mij 2007-02-21 06:15:58 nr het getal 39134,26109quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:47 schreef new_guy1 het volgende:....
Kan iemand me een zetje geven in de juiste richting?
bij Bol.com alleen een versie voor Acces 97. Beetje achterhaald. Maar ze hebben nog wel 190 titels MSacces in het engels. Anders is er ook nog http://access.startpagina.nl/.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:12 schreef DaFan het volgende:
Is er geen 'For dummies' voor Access? Dan kom je volgens mij al een heel eind. Sowieso met basis Office kennis is aankloten goed te doen..
Ik snap wat je bedoelt en ben daar ook wel mee bezig geweest: 'n SQL database (daar kan ik beter mee overweg als met Accesquote:Op donderdag 16 april 2009 00:15 schreef The_vice het volgende:
[..]
Ruudtb205, ik weet niet of je het forum nog volgt. Maar mijn inziens kan je dit soort werk beter in Acces (of wellicht een ander database programma) doen.[...]
Acces heeft een wat lastige leercurve als je er kaal aan begint. Als je er oren naar hebt kan ik je wel een eindje op weg helpen. Stuur maar even een berichtje anders.
Dan wordt wel netjes de juiste waarde gegeven uit Test1, maar als ik deze formule invoer, dan moet ik alsnog Test1.xls selecteren in een menu dat tevoorschijn komt. Hoe voorkom ik dit?quote:='C:\Users\Ray\Excel][Test1.xls]Blad1'!A1
Heb je al gewerkt met de autofilter-functie ? Dan krijg je alle verkopen van een klant bij elkaar.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:28 schreef hoek21 het volgende:
Het is nog wat complexer........wil ook het product weten want klant koopt meer dan een product,
Ik krijg het naast elkaar via pivor table maar dan kan ik het bronbestand niet bewerken.
2006 klant x product a 500
2006 klant x product b 1000
2006 klant x product c 1300
2006 klant y product a
2006 klant y product b
2006 klant y product c
2006 klant z product a
2006 klant z product b
2006 klant z product c
2007klant x product a
2007klant x product b
2007 klant x product c
2007 klant y product a
2007 klant y product a
2007 klant y product a
2007 klant z product a
2007klant z product a
2007klant z product a
etc
Dank voor de hulp
gr
De spelers op Blad1 worden hierbij dus automatisch gesorteerd op club over de 18 'clubbladen' en deze data komt op B2:D50 te staan. Alleen dit werkt helaas alleen maar als de ongesorteerde data uit Blad1 staat op cel A1 tot bijvoorbeeld C100. Ik heb Blad1 aangepast en nu staat de data niet meer op A1:C100, maar nu begint de data in C6 (dus de oude A1) en eindigt het bijvoorbeeld in E105 (de oude C100).quote:Private Sub CommandButton1_Click()
For Each ws In Worksheets
If ws.Name <> Worksheets(1).Name Then 'zo sla je de eerste worksheet over
Club = ws.Name
Worksheets(Club).Range("B2:D50").Clear
i = 0
j = 1
Do
i = i + 1
If Worksheets(1).Cells(i, 2).Value = Club Then
j = j + 1
Worksheets(Club).Cells(j, 2).Value = Worksheets(1).Cells(i, 1).Value
Worksheets(Club).Cells(j, 3).Value = Worksheets(1).Cells(i, 3).Value
Worksheets(Club).Cells(j, 4).Value = Worksheets(1).Cells(i, 4).Value
End If
Loop Until Worksheets(1).Cells(i, 1).Value = ""
End If
Next
End Sub
quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:29 schreef RayMania het volgende:
Had dit al enkele weken gevraagd, maar het is nog niet naar mijn zin.
Dit is het geval; ik heb een sheet met 19 bladen. Blad1 geeft een overzicht weer van de naam van een voetballer (kolom A) met daarbij hun club (kolom B) en hun positie (kolom C). Op deze sheet staat deze macro:
[..]
De spelers op Blad1 worden hierbij dus automatisch gesorteerd op club over de 18 'clubbladen' en deze data komt op B2:D50 te staan. Alleen dit werkt helaas alleen maar als de ongesorteerde data uit Blad1 staat op cel A1 tot bijvoorbeeld C100. Ik heb Blad1 aangepast en nu staat de data niet meer op A1:C100, maar nu begint de data in C6 (dus de oude A1) en eindigt het bijvoorbeeld in E105 (de oude C100).
Hoe zorg ik ervoor dat de data uit Blad1 alsnog wordt 'herkent' en wel wordt gesorteerd over de clubbladen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | Private Sub CommandButton1_Click() Keen = 3 'Dit staat voor kolom C Ktwee =4 'Dit staat voor kolom D Kdrie = 5 'kolom E For Each ws In Worksheets If ws.Name <> Worksheets(1).Name Then 'zo sla je de eerste worksheet over Club = ws.Name Worksheets(Club).Range("B2:D50").Clear i = 5 'dit is de startwaarde (-1) voor de teller voor de rijen op blad 1 j = 1 'startwaarde voor teller per clubblad Do i = i + 1 If Worksheets(1).Cells(i, Ktwee).Value = Club Then j = j + 1 Worksheets(Club).Cells(j, 2).Value = Worksheets(1).Cells(i, Keen).Value Worksheets(Club).Cells(j, 3).Value = Worksheets(1).Cells(i, Ktwee).Value Worksheets(Club).Cells(j, 4).Value = Worksheets(1).Cells(i, Kdrie).Value End If Loop Until Worksheets(1).Cells(i, Keen).Value = "" End If Next End Sub |
quote:Op vrijdag 17 april 2009 01:05 schreef The_vice het volgende:
[..]
=DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1) converteert bij mij 2007-02-21 06:15:58 nr het getal 39134,26109
. In time format geeft dan weer de correcte datum.
voor van elkaar aftrekken van twee tijden:
=(DATEVALUE(A2)+TIMEVALUE(A2)) - (DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1))
Zie net dat =Value(A1) het ook doet in één keer. =Waarde(A1) in nederlandse versie. Deze functie maakt van tekst opgeslagen getal weer een "echt" getal waar excel wee mee kan rekenen.
Beide bedankt voor de antwoorden.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:21 schreef DaFan het volgende:
=INT(D1) &" Days " & INT(MOD(D1,INT(D1))*24) & " Hours and " & MINUTE(D1) & " Minutes and " & SECOND(D1) & " seconds"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |