quote:Het Nederlands recht kent bij een faillissement een volgorde van schuldeisers:
Boedelvorderingen: Dit zijn vorderingen die ontstaan tijdens en door het faillissement, zoals het salaris van de curator en de huur van gebouwen vanaf de dag van het failissement.
Preferente schuldeisers: een aantal, in de wet bij name genoemde schuldeisers: o.a. hypotheekverstrekkers, de Belastingdienst en het UWV
Concurrente schuldeisers: alle overige schuldeisers. Bij een faillissement krijgen deze in 95% van de gevallen niks meer omdat de schulden aan de eerste twee groepen al meer bedragen dan de totale waarde van de boedel.
En daar strandt het hele verhaal.quote:Dit is nooit schriftelijk vastgelegd
Het verhaal strandt, omdat het ontslag nooit schriftelijk vast is gelegd?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:14 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
En daar strandt het hele verhaal.
Succes voor je broertje!
Wat ik mij nog meen te herinneren uit mijn tijd als UWV-medewerker is dat het om salaris gaat, niet om 'extra's' zoals onkostenvergoedingen. correct me if I'm wrong.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:32 schreef mvdejong het volgende:
Als een bedrijf faiiliet gaat, worden gewoonlijk de achterstallige lonen tot het moment van faiilisement betaald door het UWV. Doordat, zoals hierboven al is aangehaald, het UWV een preferente schuldeiser is, staan zo gedupeerde werknemers alsnog vooraan in de rij.
Of dat echter ook geldt voor declaraties (reis-kosten, studie-kosten, standby) weet ik niet.
Bij mijn weten vergoedt het UWV alle kosten die normaal voortvloeien vanuit het werk en die door je werkgever betaald werden.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:32 schreef mvdejong het volgende:
Als een bedrijf faiiliet gaat, worden gewoonlijk de achterstallige lonen tot het moment van faiilisement betaald door het UWV. Doordat, zoals hierboven al is aangehaald, het UWV een preferente schuldeiser is, staan zo gedupeerde werknemers alsnog vooraan in de rij.
Of dat echter ook geldt voor declaraties (reis-kosten, studie-kosten, standby) weet ik niet.
Om welke werkgever gaat het dan?quote:Dit speelt schijnbaar al jaren. De werkgever werft meestal studenten, deze werken een maand en komen erachter dat ze hun geld niet krijgen en nemen dan ontslag. In de meeste gevallen gaat het om kleinere bedragen en maken de meeste mensen er verder geen werk van.
Inderdaad, zeker als hij er niet meer werkt is dat de "quick and dirty" methode.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:11 schreef Diederik_Duck het volgende:
Een (dreiging met) faillissementsaanvraag is goedkoop en effectief.
En dan een procedure starten? Nee lekker vlot. Dan maar beter faillissementsaanvraag.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:09 schreef DoctorB het volgende:
De advocaat van je broer kan beslag laten leggen op de boedel. Dat resulteert in zulke gevallen vaak vrij vlot in een betaling.
-> (faillissements) pauliana.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:06 schreef hecoson het volgende:
ik zou zelfs bij een faillissementsaanvraag oppassen als men *de oude baas* het pand leeghaalt of de boedel verkoopt kan het alsnog fout gaan want dan is er niks meer te halen
Dat het een strafbaar feit is en dat de handeling juridisch terug te draaien is betekent nog niet dat daarmee ook de gelden of goederen terug komen..quote:
de kans dat het tot een rechtzaak komt in dergelijke zaken, waar de curator vermoedens van paulanieus handelen heeft, is 2%. Indien tot veroordeling wordt overgegaan komt dit doorgaans neer op een schikking voor een fractie van het oorspronkelijke bedrag.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat het een strafbaar feit is en dat de handeling juridisch terug te draaien is betekent nog niet dat daarmee ook de gelden of goederen terug komen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |