pssssst, meisje, waar ga jij heen meisje, psssht, wat ga jij doen meisje...quote:
Heb de vrijheid maar genomenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:11 schreef Ewelina het volgende:
Ik volg het niet meer. Mods, mag er op 1 van de 2 een slotje?
Al gedaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:11 schreef Ewelina het volgende:
Ik volg het niet meer. Mods, mag er op 1 van de 2 een slotje?
Of weer roze!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:12 schreef Adelante het volgende:
[..]
Heb de vrijheid maar genomenM&M zijn vast wel vergevingsgezind en zo niet, dan ben ik morgen zwart.
Ik ben een beetje slecht in inschattenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:14 schreef kwakveense het volgende:
ik vind het nog geen blote benenweer. maar ja, ik vind het zelden blote benen weer.
Forrest Gumpquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:15 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is wel erg makkelijk denk ik, maar doe het voor het eerst he.
The mist?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:15 schreef Ewelina het volgende:
Nee, maar 't is wel pantyweer!
Plaatje:
[ afbeelding ]
Nope, kijk es goed naar die 'wolken'.quote:
Twister?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:18 schreef Ewelina het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een keer. Raad de film.
Smoke?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:18 schreef Ewelina het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een keer. Raad de film.
Daarvan kan ik niet echt een plaatje maken, omdat de lokatie nou niet echt in de buurt ligt. Plaatje komt trouwens niet uit de film.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:19 schreef conleche het volgende:
Tvp nog even en in het oorspronkelijke topic mocht je geen plaatjes googelen, maar moesten het eigen foto's zijn.
Nee.quote:
Ja, maar ik ben wel wat sneller.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:22 schreef Muis006 het volgende:
WTF BS kan jij mijn gedachten lezen ofzo
Ja ik dacht ik doe een moeilijke, maar PF had toen nog niet gepost en ik was de tags van de plaatjes aan het fiksenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:23 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben wel wat sneller.
Altijd maar die smoesjes...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:24 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ja ik dacht ik doe een moeilijke, maar PF had toen nog niet gepost en ik was de tags van de plaatjes aan het fiksenzonder te refreshen.
Faalhaas! Kijk hem eens danquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:25 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik heb die film niet gezien er ligt alleen een poster van in m'n kamer (F&L in LV)
Heb je al iets met vezels op?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:26 schreef Daph_ het volgende:
tuvupuh!
Net geluncht, "beetje" meer gegeten dan op 't lijstje (2 beschuit extra) maar ik had zo'n honger.. Vanochtend al kiwi's en cupasoup genomen maar m'n maag bleef rammelen.. Nu dus maar iets extra's gegeten maar zit nog niet echt vol ofzo?![]()
Seabert?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
Even een makkelijke tussendoor:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er staan er al 2 in het topic.quote:
Bruin brood is geloof ik mijn hoogtepunt qua vezelsquote:
Man on fire?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:36 schreef Ewelina het volgende:
Nope. Kijk eens goed naar wat er brandt.
Nee, dat is geen man. Die heeft er wel ooit aan gehangen.quote:
Je kan er toch ook gewoon doorheen posten?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:37 schreef kwakveense het volgende:ik wacht even tot de spelletjes over zijn... ik hou niet zo van spelletjes...
ik heb niks te meldenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:39 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Je kan er toch ook gewoon doorheen posten?![]()
Anyway, ik ga eens aan de de studie
Volgens mij zijn ze daar best snel, ik heb ooit mijn aangifte te laat gedaan, maar kreeg het wel vrij snel uitbetaald.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:42 schreef conleche het volgende:
Als de Belastingdienst zegt dat het binnenkort een nieuw WW mailt. Wat zou ik dan kunnen verstaan onder binnenkort??
Klopt, is wat anders....!! Nou ja ik ga maar even wat anders doen dan. Kan er nu toch niets meer aan veranderen. Man, wat voel ik me toch een kluns met dit soort dingen!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:46 schreef kwakveense het volgende:
wachtwoord belastingdienst is iets anders dan digid volgens mij...
Kun je voorkomen door alle adressen in BCC te zetten ipv CC.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:53 schreef Ewelina het volgende:
Erm... dat die mensen op reply all klikken is niet JOUW schuld hoor.Daar hoef jij je helemaal niet schuldig over te voelen. Jij hebt gewoon een leuke uitnodiging gestuurd.
ja I KNOW dat had ik ook moeten doen, maarja te laat enzo...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Kun je voorkomen door alle adressen in BCC te zetten ipv CC.![]()
Ik vraag altijd bij groepsmails of ze me de volgende keer in BCC willen zetten, want andere mensen hoeven niet zomaar mijn emailadres te hebben.
Zeker niet als ze een zombie op hun PC hebben staan en ik dus fijne SPAM van ze krijg.
Dat zal heus wel meevallen, het is niet alsof de wereld vergaat ofzo.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:58 schreef kwakveense het volgende:
maar goed, omdat ik dus bang ben dat mensen die ik hoog heb zitten er net zo over denken als jij, voel ik me nu dus rot en dom....want ik wil niet dat ze me irritant vinden omdat ik ze niet gebccd heb...en enter de cvicieuze cirkel van negatieve gedachten over jezelf...tadaaa
oh ja, hier zou ook ongeveer vandaag een cijfer voor m'n paper binnenkomen. Ben benieuwd!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
en dan zit ik ook nog te F5en omdat vandaag een tentamencijfer bekend gemaakt zou worden en dan weet ik of ik het vak gehaald heb of niet![]()
Hier pieste ik haast in mijn broekquote:
Ik heb het idee dat je je (niet alleen vandaagquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:13 schreef kwakveense het volgende:
but i likes the drama
nee je hebt gelijk hoor. ik voel mezelf letterlijk heen en weer jojo-en hier, met wat ik in mn hoofd laat gebeuren. t werkt gelukkig ook de positieve kant uit (met goeie gedachtes en blij zijn) dus daar concentreer ik me op...ehhh ik bedoel
jij hebt 't vast wel gehaaldquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:18 schreef AKnynke het volgende:
[..]
oh ja, hier zou ook ongeveer vandaag een cijfer voor m'n paper binnenkomen. Ben benieuwd!
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:20 schreef motorbloempje het volgende:
doe mij maar even flink verbranden, 2 dagen later heb ik dan een lekker kleurtje![]()
Ik had net een slok cola genomen. Geen goed ideequote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:20 schreef Greys het volgende:
Ik loop achter maar ik ben aan het bijlezen en eh...
[..]
Hier pieste ik haast in mijn broek
Vort, kopen! Veel beter voor je huidquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:23 schreef motorbloempje het volgende:
nou, niet tot blaren aan toe hoor
net nog even braaf gekeken of het niet te erg was! En zonnebrandcreme heb ik niet...
heb je gelijk in. deels. het effect van die dramaaaaaas is vaak niet heel langdurig. ik kan best wel s middags helemaal in de put zitten over iets futiels en dan rond etenstijd het al weer vergeten zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:20 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je je (niet alleen vandaag) buitenproportioneel uit het veld laat slaan door kleine tegenvallers/faalmomentjes en dat je jezelf daardoor verhindert om gelukkig te zijn...
Maar ik kan me vergissen, natuurlijk
Ik heb zelfs 50 euro teruggevraagd. Dan ontloop ik een boete wegens te laat betalen, want als ik nu wat overmaak, komt het nooit vandaag al bij ze binnen.quote:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:28 schreef conleche het volgende:
Ik ben baas!! Uitstel IB is binnen en bij OB mag ik schatten en later corrigeren. Yeah baby!!
whehehehe, dan is Viking natuurlijk die roze!!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Ze hupsen alleen een beetje uit de maat.
't Is net K3 met de nieuwe K!
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:37 schreef Greys het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:39 schreef conleche het volgende:
[..]
whehehehe, dan is Viking natuurlijk die roze!!
Die eersten waren bij mij wel in de maat, en deze nietquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:41 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Nog een keer in de maat:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Edit: ik geef op![]()
Ze wisselen per keer.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:49 schreef Syrena het volgende:
[..]
Die eersten waren bij mij wel in de maat, en deze niet![]()
Ik was er al bang voor. Naja, dan ga ik zaterdagmorgen vroeg wel, champs kopen en aubergine enzo.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:50 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ze wisselen per keer.
Over champignons: ik zou ze later kopen. Zo lang zijn ze niet houdbaar.
Ja, hier is het ook warm.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:02 schreef Syrena het volgende:
Morgen wordt het hier 16 gradenLekker een wasje op het balkon laten drogen en een stukje wandelen met de hond
Ik had willen posten "Schreeuwen en kotsen in New York"quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:22 schreef BlaatschaaP het volgende:
Fear and Loathing in Las Vegas!
Ik zie ze niet uit de maat hupsen hoorquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat is waar.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:10 schreef Mini_rulez het volgende:
Viking: hier schijnt de zon misschien wel maar ik zit hier wel te werken terwijl jij lekker een boek kunt lezen. Zo kun je het ook bekijken.
O, ik kom ook net uit de stad, dus ik had jullie wel tegen kunnen komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zo, even lekker geshopt met het vriendje.. Heb drie cd's gekocht en een cadeautje voor m'n grote zusje. Terwijl we op zoek waren naar een voeding voor de pc.
.
Oh, ik weet niet meer wie het zei, maar bij dat potje Murray's dacht ik ook aan O Brother where art thou.. Geweldige film!
* Greys pinkt een traantje weg...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:15 schreef conleche het volgende:
Bij bol.com betaal je geen verzendkosten de komende dagen!! Heb eindelijk seizoen 4 van GA besteld. En nog een boek en het Vrije Schaep.
Je kunt toch altijd wel een of ander baantje gaan doen, als je je echt verveelt?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar na een half jaar wil ik ook wel een keertje werken.
Haha wij maakten de grap ook tegen elkaar om een zak te kopen. Dat hebben we laatst gedaan en mèn, wat waren wij misselijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O, ik kom ook net uit de stad, dus ik had jullie wel tegen kunnen komen.
De stroopwafelgeur kwam me weer uitnodigend tegemoet, maar ik heb er niet aan toegegeven.
Ik heb al sinds zaterdag zin in stroopwafelsquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O, ik kom ook net uit de stad, dus ik had jullie wel tegen kunnen komen.
De stroopwafelgeur kwam me weer uitnodigend tegemoet, maar ik heb er niet aan toegegeven.
Zeker naar Kassa! gekeken dan? Daar deden ze een stroopwafeltest.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:27 schreef SiTuSavais het volgende:
[..]
Ik heb al sinds zaterdag zin in stroopwafels![]()
Toevoeging: goed van je dus, ik heb er al moeite mee om ze niet te halen zonder de geur.
Jaquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:34 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zeker naar Kassa! gekeken dan? Daar deden ze een stroopwafeltest.
Blame Felix Meurders dus.
Ik ga thee drinken en lezen. Dag.
Wahahahahaquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:21 schreef Greys het volgende:
[..]
* Greys pinkt een traantje weg...
Ik had niet gedacht dat ik deze dag nog mee zou gaan maken.
De lidl met een of andere roomboterstroopwafelquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:56 schreef Syrena het volgende:
Over die Kassa-stroopwafeltest, wie had nou uiteindelijk gewonnen??
Ik wilde dit in een eerder topic niet zeggen, maar dit is voor mij echt een begrafenisnummer. Letterlijk.quote:
Doen! Smeer je in en doe een tukje in de zon!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:08 schreef Greys het volgende:
Ik zit te twijfelen of ik even een klein tukje zal gaan doen
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:04 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heeft iemand hier het kookboek 'Koken voor familie en vrienden' van Ainsley Harriott? Is het wat?
Wat ben je mild met betrekking tot de Britse keukenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:13 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuk boek; niet te ingewikkeld. Wel typisch brits: niet allemaal even slank/gezond
Koekblikquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:15 schreef Greys het volgende:
De coulance aanvraag voor de Smart is afgewezen.
Ze vinden het bij Smart/Mercedes klaarblijkelijk normaal als bij 60.000 je voorveer breekt
Nou ja, er zijn ergere dingen zullen we maar (weer) zeggen![]()
Jullie hadden gelijk. 't Is een koekblik.
I knew I could count on you!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:13 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuk boek; niet te ingewikkeld. Wel typisch brits: niet allemaal even slank/gezond
Oh dat is wel minder jaquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:19 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Werd gedraaid op een begrafenis van iemand die veel te jong en volledig onverwacht was overleden.
Zo'n vrolijk liedje is dan nogal een contrast.
Hier word ik wel vrolijk van.
[ | afbeelding ]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:21 schreef Muis006 het volgende:
Also, ik ben weer bezig met een creatieve uitspatting. Mijnis een oorlogsspelletje ofzo aan het spelen, en hij moest zijn basis een naam geven. Dus die heet nu poep.
Zijn soldaten heten:
fla moes
parkchecker
rambo
in Vince ible
crap bag
princess consuela
esmeralda en
dirty sanchez
Nah, het valt wel mee bij deze. Ik vind dat vooral een groot probleem met veel recepten van Nigella L: die kookt het liefst met boter EN kaas EN double cream. Ainsley Harriott heeft ook nog wel wat recepten met groente enzoquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:15 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Wat ben je mild met betrekking tot de Britse keukenvaak is het gewoon moddervet.
Aaaah, wat fijn voor jou!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:42 schreef AKnynke het volgende:
m'n zusje heeft een ticket geboekt en komt me begin juni hier opzoeken!
Mijn favoriete Ainsley recept is Monkfish met tomatenpesto en hamquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:52 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nah, het valt wel mee bij deze. Ik vind dat vooral een groot probleem met veel recepten van Nigella L: die kookt het liefst met boter EN kaas EN double cream. Ainsley Harriott heeft ook nog wel wat recepten met groente enzo
Ohhh, zijn lekkerste recept is wel spaghetti met kaas en room uit de oven, trouwens
DaD, de kikkererwtensoep is hier echt favoriet uit dat boek. Lekker makkelijk en voedzaam
Ik had je verteld over m'n fobie voor kikkers hè? Ik gruwel al van het woord.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:52 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nah, het valt wel mee bij deze. Ik vind dat vooral een groot probleem met veel recepten van Nigella L: die kookt het liefst met boter EN kaas EN double cream. Ainsley Harriott heeft ook nog wel wat recepten met groente enzo
Ohhh, zijn lekkerste recept is wel spaghetti met kaas en room uit de oven, trouwens
DaD, de kikkererwtensoep is hier echt favoriet uit dat boek. Lekker makkelijk en voedzaam
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:04 schreef ColdFeet het volgende:
MuisLekker bezig!
OK, schop mij. Ik zit al de hele middag tegen een paar mailtjes aan te hikken, die ik nu echt moet versturen. SCHOP MIJIk mag pas naar huis van mezelf als ze verstuurd zijn
Het zou misschien helpen als je zou zeggen dat ik ze niet aan hoef te raken of te eten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:01 schreef ColdFeet het volgende:
Helpt het als ik zeg dat ze gepureerd worden?
Ja stap 9 in het recept isquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Het zou misschien helpen als je zou zeggen dat ik ze niet aan hoef te raken of te eten.
Of je houdt de Engelse term aan, chick peasquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Het zou misschien helpen als je zou zeggen dat ik ze niet aan hoef te raken of te eten.
Ja vind je ze echt leuk?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:16 schreef motorbloempje het volgende:
Syrena!
De Poolreizigers, ze zijn briljant
Hai CFquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:51 schreef ColdFeet het volgende:
Nog één mailtje, en dan ga ik naar huis.
Hello, Goodbye!
It was me. Ziejewel dat ik niet gek benquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zo, even lekker geshopt met het vriendje.. Heb drie cd's gekocht en een cadeautje voor m'n grote zusje. Terwijl we op zoek waren naar een voeding voor de pc.
.
Oh, ik weet niet meer wie het zei, maar bij dat potje Murray's dacht ik ook aan O Brother where art thou.. Geweldige film!
*Kuch*quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
En we doen ook al allebei puntjes achter de smileys.
O dat is zó niet waar hè!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Echt kom op Vik, dat doe je net een dag..
Mwoahhhh redelijk! Ik heb een kapotte mond en keel, ik hoest nog vaak en ik heb last van mijn neusquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:56 schreef Viking84 het volgende:
Ben je alweer helemaal beter trouwens, Muis?.
Mijn lijstje:
O: yoghurt met banaan
T: niks
L: twee bammetjes met pindakaas
S: naar de stad gelopen, winkel in winkel uit, weet je wel hoeveel energie dat kost?
T: niks
D: pastasalade
T: druiven
T: ws nog een appel
Hehe, je hebt gelijk. Wat stom dat dat mij niet opgevallen is. Ik bedacht me laatst namelijk nog eens dat ik het zo onzorgvuldig van je vond dat je het niet deed! Maar je doet het dus wel, alleen niet altijd even consequent.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O dat is zó niet waar hè!.
Kijk maar eens in oudere topics.
Er zit wel een zekere systematiek inquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:59 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Hehe, je hebt gelijk. Wat stom dat dat mij niet opgevallen is. Ik bedacht me laatst namelijk nog eens dat ik het zo onzorgvuldig van je vond dat je het niet deed! Maar je doet het dus wel, alleen niet altijd even consequent.
Oh mèn, het gaat over punten..
Dat was ook best lekker!! En nu moet ik vanavond eigenlijk weer iets drinken met vrienden, maar ik ben zo slaperig. Ik denk dat ik de gordijnen dicht doe en even ga tukken.quote:
Dat is logisch voor mij!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er zit wel een zekere systematiek in. Aan het einde van een zin doe ik het wel, maar in opsommingen (zoals in lijstjes bijvoorbeeld) weer niet. Geen idee waarom niet. Maar ik zet alleen een punt achter de smiley; jij zet er één aan het einde van de zin, dan komt de smiley en dan weer een punt
.
Tering wat een lelijk ding!quote:
Ook niet als er een zak geraspte kaas doorheen zit?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:56 schreef ColdFeet het volgende:
Mits zelfgemaakt is bechamlsaus niet zo'n ramp
quote:Kekers
Rare naam, hé? Men zegt ook weleens 'kekererwten'. Of 'kikkererwten', maar dat is volksetymologie. Net zoals men in Gent van 'Mussolinisaus' spreekt in plaats van mousselinesaus, en er 'blonde' zegt voor '(saucisson de) Boulogne'.
Kekers hebben een respectabele staat van dienst. Samen met gerst en tarwe behoren ze tot de oudste gewassen die door de mens werden gekweekt. De keker verspreidde zich vanuit Turkije, waar archeologische vondsten aantoonden dat men er al kekers kweekte nog voor men het pottenbakken had uitgevonden. Vandaar veroverde deze bijzonder voedzame bolletjes de wereld rond de Middellandse Zee.
Bonen waren zo belangrijk dat heel voorname mensen in het oude Rome een bonennaam of -bijnaam droegen. De leden van de grote familie Fabius/Fabia waren naar de witte boon (faba) genoemd. Ook Fabiola verwijst naar witte bonen. Daarnaast was Piso ('erwt') een veel voorkomende bijnaam. De schoonvader van Caesar, onder anderen, was een erwt. Maar de beroemdste is natuurlijk Marcus Tullius Cicero, wiens bijnaam 'keker' betekent. Naar verluidt had hij (of was het zijn grootvader?) een dikke wrat op zijn neus. Was hij in West-Vlaanderen opgegroeid, zijn naam was waarschijnlijk Puystjens geweest.
Cicer/keker: het Nederlands staat hier dicht bij het klassieke Latijn. In de andere talen heeft de Kerklatijnse uitspraak het gehaald, zoals in het Italiaanse ceci, het Franse pois chiche en het Engelse chickpea. Alleen de Spanjaarden grijpen via het Arabisch terug naar het Grieks met garbanzo. Onze Europese kekers heten in India kabuli. Deze erwten vonden hun weg daarheen via Afghanistan. Vandaar.
Een keker heet voor de wetenschap Cicer arietinum. Dat tweede gedeelte heeft iets met een ram (aries) te maken. Mogelijk herkenden de Romeinen een ramskop in de gedroogde kekers.
De erwten groeien aan een struikje dat vijftig centimeter hoog wordt. De plant is behaard met draadjes die oxaalzuur bevatten. Het oogsten moet dus een irriterende bezigheid zijn. Jeukende handen, en dan zitten er in elke peul op de koop toe maar een of twee erwten. Denk eens aan de arme mensen die ze hebben gedopt, de volgende keer dat u een keker in de couscous ontmoet.
De meeste kekers komen vandaag uit Turkije, India of Iran. Het is in deze keukens dat we ze het vaakst terugvinden. Al zijn garbanzos ook zeer populair in Latijns-Amerika.
Borrelhapje
Kekers kunt u droog kopen. Dat is normaal, want ze werden droog en rijp geoogst. Droog zijn ze ook bruikbaar om sieraden mee te maken. Je kunt mensen plagen door ze met katapult of blaaspijp af te schieten, en oude linkse agitatoren vertellen dat je er zelfs rijkswachtpaarden mee kon doen struikelen.
Droge bonen zijn goedkoop. Als ze bestemd zijn om op te eten, moet u ze wel eerst een nacht laten weken. Gebruik daarbij het liefst zacht water, zoals regenwater, in ruime hoeveelheden. Dat zou ze minder taai maken. Kook de erwten vervolgens minstens een uur in ongezouten water vooraleer ze te verwerken in stoofschotels (couscous) of soepen (harira). Er zijn ook blikken in de handel, waarin al deze voorbereidende corvees in de fabriek zijn uitgevoerd, maar wellicht smaakt zelfgeweekt beter?
Kekers hebben de reputatie minder 'muzikaal' te zijn dan andere droge bonen. Ze smaken heerlijk, maar toch vrij neutraal. Eigenlijk kunt u kekers combineren met heel wat andere ingrediënten. In vele landen gebruikt men kekers als hapje – een borrelnootje, zeg maar. Meestal worden de gare bonen daartoe droog gebakken met hete kruiden, en dan warm of koud opgediend. Ik kan er moeilijk afblijven. Beter dan pinda's, die overigens tot dezelfde familie behoren.
Recept: hummus
Een ware ontdekking was voor mij hummus. Als student biologie leerde ik dat dit de naam was voor een voedingsrijke laag verterend plantenafval in bos en veld, maar dat was humus, met één -m-. Hummus, of hoemmoes, is een Levantijnse lekkernij die in onze stad al een tijdje oprukt in snack- en tapabars. Goed gemaakt is het een smeuïge, romige erwtenmoes die met platte broodjes, toast en sla wordt opgediend, vaak in de omgeving van auberginekaviaar en tabouleh. Maar ook als eenvoudig broodbeleg is het onweerstaanbaar. Hier is een klassiek recept.
Laat een blik kekererwten uitlekken. Pureer ze met drie uitgeperste teentjes look in de blender. Voeg er gaandeweg een eetlepel sesampasta (tahini) en het sap van een citroen of twee aan toe, en zout en peper naar smaak. Er moet een gladde massa ontstaan. Voeg desnoods wat van het kookvocht uit het blik toe en wat room of melk. De moes mag niet al te kleverig zijn, maar ook niet lopend.
Schep het mengsel in een ondiepe schaal, versier het met wat paprikapoeder, wat peterselie en/of korianderblaadjes en komkommerschijfjes. Dit is een geweldige dipsaus bij het aperitief of bij een zomerse tuinlunch. Geef er versgeroosterde pitabroodjes bij. Maar echt waar, als broodbeleg in de boterhammendoos is het even boeiend. Met komkommer of geroosterde poivrons erop! Smakelijk.
Jawelquote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:39 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hoezo? Heb je geen terrasje in de buurt?
Ehhhhhh...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ook niet als er een zak geraspte kaas doorheen zit?.
Ik zag Willeke van Ammelrooy al iddquote:
Die heb ik nog in de bios gezien!quote:
Omg, dan ben je bijna bejaard!quote:
7quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Omg, dan ben je bijna bejaard!.
Grapjuhhh1995 was dat
. Toen was ik 11
.
Ben ik ookquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Omg, dan ben je bijna bejaard!.
Grapjuhhh1995 was dat
. Toen was ik 11
.
Ik ook niet met jou, want jij was vast zo'n bazige groep achter die mijn flippo's afpaktquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik had in 1995 niet met jou om willen gaan. Ukje!
Whehehequote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:45 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ik ook niet met jou, want jij was vast zo'n bazige groep achter die mijn flippo's afpakt![]()
Going goooooooooood Kwakje!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:41 schreef kwakveense het volgende:
ola! ik ben weer thuis... heb een paar uurtjes he-le-maal aan mezelf besteed, en dat was zo lekker dat ik er ontzettend vrolijk van ben geworden.
zo vrolijk dat ik de telemarketing mevoruw daarnet dr hele verhaal heb laten afmaken en nu een offerte voor een uitvaartverzekering met actuele prijzen voor 2009 krijg opgestuurd. mocht ik dit jaar dood gaan dan weet ik vast wat t kost(ik ben wel echt aan t orienteren op zo'n verzekering trws. t is goedkoper als je jong bent, en mn vader zit in de business dus ik weet wat t kost
)
heb uit mn werk gefitnesst (30 min cardio, onderlichaam gewichten, buikspieren), boodschapjes doen, zonnebankje gepakt en aangezien de makreel uitverkocht was lekker gyrosreepjes (mager varkensvlees) met twee volkoren pitta's en winterpeen gegeten.
Idemquote:
En nu al spekkig, dus troost jequote:
Dus toen jij zo oud was als ik in 1995 was, was XcuZ me net geboren!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:55 schreef Greys het volgende:
[..]
Gaat ie lekker, dames? Met bejaard enzo?
Ik was 22 in '95![]()
Ik had het over mezelf hoor!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:52 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ik niet!![]()
Nu moet ik zeker weg uit het topic
Gaat dat niet over die rare pianolerares die seks heeft met haar leerlingen? Ik heb de film gezien.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:49 schreef Viking84 het volgende:
Nu lees ik De Pianiste. Wat een weird verhaal.
Ja, en ze zoent haar moeder op een gegeven moment!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:57 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Gaat dat niet over die rare pianolerares die seks heeft met haar leerlingen? Ik heb de film gezien.
Hoe weet jij dat nouquote:
Ik heb wel eens een bikinifoto gezienquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:59 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou![]()
Ik heb vandaag een domtorentje gegeten (iets van chocola met vulling). Daarna voelde ik me instant 5 kilo vetter
Nou gewoon dat gok ik, je typt zo slankquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:59 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou![]()
Ik heb vandaag een domtorentje gegeten (iets van chocola met vulling). Daarna voelde ik me instant 5 kilo vetter
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:00 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Nou gewoon dat gok ik, je typt zo slank
Die moeder kan ik me niet echt meer voor de geest halen, maar die pianiste was echt helemaal gestoord. Ik vond het al vreemd dat die leerling uberhaupt seks met haar wilde, en dan ook nog sm-seks. En dat ze zichzelf gaat snijden tussen haar benenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, en ze zoent haar moeder op een gegeven moment!.
Maar die vrouw is juist zo verknipt door het gedrag van de moeder. Dat komt in het boek volgens mij nog veel sterker naar voren dan in de film. Die moeder bepaalt haar hele leven, echt niet normaal.
Wanneer dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een bikinifoto gezien.
Weet ikquote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:03 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Die moeder kan ik me niet echt meer voor de geest halen, maar die pianiste was echt helemaal gestoord. Ik vond het al vreemd dat die leerling uberhaupt seks met haar wilde, en dan ook nog sm-seks. En dat ze zichzelf gaat snijden tussen haar benen
De film heet trouwens La Pianiste. Hij is erg goed verfilmd, de hoofdrolspeelster kreeg er diverse prijzen voor.
Guess again!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:05 schreef XcUZ_Me het volgende:
Volgens mij ben ik de enige écht spekkige hier in het topic![]()
Hoewel ik vanmiddag echt wel even een jubeltje in het pashokje deed toen ik dat jurkje aantrok
Komt door al die appeltaartkwark!quote:
Als jij jezelf spekkig gaat noemen, is er echt iets mis met deze wereld. Niet zulke enge anorexiadingen zeggen, aub.quote:
lieve schat, ik ben obees, dus je wint nog lang nietquote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:05 schreef XcUZ_Me het volgende:
Volgens mij ben ik de enige écht spekkige hier in het topic
Hoewel ik vanmiddag echt wel even een jubeltje in het pashokje deed toen ik dat jurkje aantrok
Jep... Heb een drukke dag gehad en morgen is het ook weer vroeg dag...quote:
Blóedserieus, daar is niets anorexia-achtigs aan hoorquote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Als jij jezelf spekkig gaat noemen, is er echt iets mis met deze wereld. Niet zulke enge anorexiadingen zeggen, aub.
Wat?quote:
Misschien hebben wij een andere opvatting van spekkig. Ik zie dat als dik. Ik geloof werkelijk niet dat je overgewicht hebt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:45 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat?
Mag ik mezelf niet zo noemen? Ik wil mijn huidige bmi wel even uitrekenen?
Oh dat denk ik dan ja, een andere opvattingquote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:49 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Misschien hebben wij een andere opvatting van spekkig. Ik zie dat als dik. Ik geloof werkelijk niet dat je overgewicht hebt.
Geloof het of niet, maar ik heb zojuist mijn joggingbroek aangetrokken en mijn mp3-spelert gepakt.quote:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar ik heb zojuist mijn joggingbroek aangetrokken en mijn mp3-spelert gepakt.
Ik ga Evy 1 doen! Zomaar, all my myself!![]()
Yeah, goed werk!!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar ik heb zojuist mijn joggingbroek aangetrokken en mijn mp3-spelert gepakt.
Ik ga Evy 1 doen! Zomaar, all my myself!![]()
Vrouwenquote:
Greys is groter dan Evyquote:
Lekkah!quote:
trots op je, meis! goed bezig!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:01 schreef Greys het volgende:
Vond het wel pittig, ik ging haast over mijn nek na afloop
Maar ben wel trots! En ik zal vast goed slapen straks.
en dat alles zodat je er goed mee doorgaat, natuurlijkquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:03 schreef Greys het volgende:
Thanks McAbba!![]()
Wat zijn jullie toch allemaal lief en aanmoedigend!
Hoe zit 't eigenlijk met jou "love handles" Mc Abba?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef Abbadon het volgende:
[..]
en dat alles zodat je er goed mee doorgaat, natuurlijkzo zijn we dan ook wel weer
![]()
Ah daar heb ik ook last van maar ik loop niet op hakken hoor!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:06 schreef Greys het volgende:
Het enige dat ik vervelend vind is dat mijn scheenbenen echt enorm pijn doen bij het hardlopen, al meteen in het begin. Zou dat zijn omdat ik in het dagelijks leven eigenlijk altijd op hakken loop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |