Jij vindt jezelf beter dan ik ben? In mijn voorbeeld wordt het dan: Jij vindt jezelf beter dan ik (jou) vind. Dat geeft aan dat jij en ik allebei een verschillende mening over jou hebben. Terwijl ik juist wil aangeven dat jij een mening over jezelf en over mij hebt.quote:
Vandaar dan ook mijn edit na lezen van de openingspost.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:02 schreef poon het volgende:
[..]
Jij vindt jezelf beter dan ik ben? In mijn voorbeeld wordt het dan: Jij vindt jezelf beter dan ik (jou) vind. Dat geeft aan dat jij en ik allebei een verschillende mening over jou hebben. Terwijl ik juist wil aangeven dat jij een mening over jezelf en over mij hebt.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:11 schreef B.E.D het volgende:
Het ligt er inderdaad aan hoe jij het bedoelde, TS.
het is namelijk op 2 manieren te interpreteren, en jij bedoelde duidelijk manier 1.
1) Jij vindt jezelf beter dan mij. --> (die ander denkt dat hijzelf betere prestaties levert)
2) Jij vindt jezelf beter dan ik.( jou vind) --> ( hier oordeel jij + die ander over die ander)
quote:
quote:
quote:
Ik krijg hier echt jeuk van! Lees g** de OP en reageer niet als je het niet weet!quote:
In de context die je wsl. bedoelt: je denkt dat het is "jij bent groter dan ik (ben)" en "jij bent even groot als mij (ben?)" ?!quote:
Truequote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:07 schreef Iblis het volgende:
Alle ‘dan ik’ roepers: Nederlands is makkelijker als je denkt.
Eh? Hoe zou dit helpen? Bovendien wordt door veel taalkundigen ‘than’ in zulke contexten als voorzetsel opgevat, waarna gewoon de objectsvorm volgt. In die zin is ‘He's taller than me’ grammaticaal correct. ‘He's taller than I’ is zelfs erg formeel.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:05 schreef B.E.D het volgende:
Vertaal het anders in het Engels:
You think you are better than me.
You think you are better than I.
Zien jullie het verschil?
Hm, bij nader inzien is het vertalen naar Engels handiger om als/dan fouten te voorkomen.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Eh? Hoe zou dit helpen? Bovendien wordt door veel taalkundigen ‘than’ in zulke contexten als voorzetsel opgevat, waarna gewoon de objectsvorm volgt. In die zin is ‘He's taller than me’ grammaticaal correct. ‘He's taller than I’ is zelfs erg formeel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |