Wiebelkont | zondag 29 maart 2009 @ 20:31 |
Ik kocht deze BMW wetende dat er wat mis mee was. De verkoper had gemeld dat hij koud onstabiel liep, dat bleek een beetje een understatement, koud is hij gewoon kut te starten. Omdat de prijs er ook naar was (750 euro) besloot ik daar zelf maar eens wat aan te doen. Het komt er nu op neer dat er waarschijnlijk (mijn bescheiden mening) iets met de boordcomputer, of elektronica daarvan is. De auto levert namelijk soms geen stroom aan de benzinepomp, of de injectoren, waardoor hij koud op 5 cylinders loopt, en soms even nodig heeft om 's morgens te starten. Ik heb hierbij ook al meegemaakt dat de accu overnacht leegloopt vanwege het feit dat met het contact uit de boordcomputer nog steeds stroom blijft gebruiken. Ik was begonnen met demonteren van de bovenkant van het blok met de intentie de injectoren schoon te laten maken, (luchtfilterhuis ligt er al af) maar was gister jarig en mijn opa wil mij zijn auto voor een schijtprijs meegeven, met slechts 80.000km erop ![]() Ik heb er ongeveer 3000 kilometer in gereden (o.a. weekend Ardennen en weekend Gent) en gewoon woon-werk verkeer. Als de auto warm is, gaat hij als de brandweer. De plussen en de minnen: + 2000 kilometer geleden nieuwe distributieriem + spanrol laten zetten + Hij is APK technisch nog goed in orde (denk aan remmen, stuurinrichting, verlichting, onderstel, etc) + Achterwielaandrijving met een 129pk sterke 6cylinder + Over 2 jaar is hij belastingvrij + 4 goede banden rondom met nog veel profiel (Michelin) + Bekleding is netjes, bestuurdersstoel is wel vervangen ivm slijtage, de nieuwe stoel heeft wel wat scheurtjes + Trekhaak (!) + Onlangs nog nieuwe bougies gestoken, carterafzuiging vervangen (was verweerd) + Accu gecontroleerd en via druppellader weer helemaal fris gemaakt - Motor loopt slecht tot niet momenteel - Enkele (bijgelaste) plekken waar de lak niet goed opgespoten is dus die hebben weer wat oppervlakkige roest - Elektrische antenne werkt niet altijd goed (momenteel is de stroom daarheen onderbroken) - Bumper is rechtsvoor iets in elkaar gereden, is buigschade, geen roest oid, klep onaangetast, lichten niet verbogen Wat heeft de auto nodig (mits je hem niet stript/sloopt) om weer 'goed' te zijn: Nieuwe boordcomputer (of je fixt deze, of je legt er een ruilblok in, whatever) Beetje opschuren en blanke lak Verdere specificaties: 2.0i (L-jetronic) 6-cylinder met 269.000 kilometer Elektrische antenne 14 inch stalen velgen met wieldoppen Kleur metallic blauw/grijs achtig Chroom en een foto: ![]() (de rode draad is een benzinepomp bypass) Standplaats Breda. Vraagprijs is 400 euro. In onderdelen is hij meer waard, maar ik mag voor de deur niet slopen en beschik niet over een garage. Je krijgt de auto inclusief onderhoudshistorie tot ongeveer 190.000 kilometer en een werkplaatshandboek in het Nederlands. Wie maakt me los? ![]() | |
Wiebelkont | zondag 29 maart 2009 @ 21:58 |
Ben ik zo volledig geweest in mijn OP dat jullie geen vragen hebben? Zelfs geen kutreacties? ![]() | |
JJH | zondag 29 maart 2009 @ 22:14 |
Die bypass voor de benzinepomp is tijdelijk? En begrijp ik goed dat de kop eraf ligt? Moet hem wel rijdend naar huis kunnen krijgen mocht ik tot koop overgaan. ![]() Tevensch tvp enzo. ![]() edit; ohw en heb je een fotootje van de "schade" rechtsvoor? | |
Wiebelkont | zondag 29 maart 2009 @ 22:36 |
quote:De bypass is tijdelijk en de kop ligt er níet af. Alleen het luchtfilterhuis ligt eraf momenteel, en dat is 10 minuten werk. Als je hem rijdend naar huis wilt hebben, kwestie van wat remreiniger in de inlaat, een volle accu om hem aan de gang te slingeren en even 5 minuten warmdraaien. Rijden doet hij wel, maar hij heeft gewoon wat TLC nodig. De bumper: ![]() | |
Wiebelkont | maandag 30 maart 2009 @ 18:35 |
Overigens heb ik de accu ook vervangen voor een nieuwe, zoals op deze foto ook te zien is. Tevens dagkick. | |
JJH | maandag 30 maart 2009 @ 19:18 |
Als het inderdaad puur met de ECU te maken heeft, is het zonde om hem al te slopen en in onderdelen te verkopen. Ik zit er nog even serieus over na te denken. (Onder andere of een kamaraad zin heeft om de boel weer draaiend te krijgen, weet wel wat maar niet alles) | |
LangeJan | maandag 30 maart 2009 @ 19:20 |
Leuk voor driftcursus.. hou hem ff in gedachte. | |
Turquaz52 | maandag 30 maart 2009 @ 19:43 |
Ruilen tegen een Fiat Uno 1.1 met 86.125 op teller met Bi-Xenon..? ![]() ![]() | |
ColtZ40 | maandag 30 maart 2009 @ 20:05 |
quote:Dat meen je niet! ![]() ![]() | |
ColtZ40 | maandag 30 maart 2009 @ 20:05 |
Xenon op een Fiat Unu bedoel ik dan. ![]() | |
Turquaz52 | maandag 30 maart 2009 @ 20:09 |
quote:Tja, de balasten van de Primera afgerukt, en H4 Bi-Xenon Hi/Lo van eBay gekocht voor 60 eurii.. en tja, check me topic zou ik zeggen, ik ga over een paar posts (dus begin nieuwe pagina) ff een fotoshootje posten ![]() | |
Turquaz52 | maandag 30 maart 2009 @ 20:10 |
en ts, wat is de verbruik..? en evt. foto's van interieur? ![]() | |
Tommzzz | maandag 30 maart 2009 @ 20:23 |
Als ie hem ruilt voor jou uno is TS echt gek. Tenzij je 400 eu bijlapt ![]() | |
Wiebelkont | maandag 30 maart 2009 @ 22:18 |
De auto doet momenteel 1 op 6, wederom een hint richting de ECU dus, ik heb eerder een BMW met dit blok gehad (M20B20 blok, 520i uit '88) en die liep _gemiddeld_ zelfs 1 op 11. Het kán dus wel relatief zuinig ![]() Oh enne, Turquaaz, bedoel je deze Uno? Project: Turquaz52's Fiat Uno 1.1 50PeeKaas!! Uber-de-Luxe!! ![]() quote:Laat ik geen valse verwachtingen kweken hier. Ik denk dat de kans groot is dat het de ECU is, en dat baseer ik op de volgende feiten: - Loopt heel rijk (benzinelucht tijdens koud starten bv) - Zuipt als een malijer - Verzuipt soms een beetje en loopt sowieso als een natte krant als 'ie koud is - Levert soms geen stroom aan 1 of meerdere injectoren (gaat dus op 5 poten lopen) - Onderbreekt soms de stroom naar de benzinepomp (dat is dus even opgelost met die bypass vanaf de achterlichten) De symptomen zijn dan ook slecht koud starten en veel zuipen. Wat ik heb gemerkt, is dat als hij koud gestart is en direct gereden wordt, het heel lang duurt voor hij echt lekker loopt, terwijl als je na 5 minuten warmrijden, de auto weer 5 minuten stilzet, en dan weer start, hij direct prima loopt. Ik vermoed dat er een overschot aan benzine in het inlaatspruitstuk blijft staan dat verdampt met een stilstaande (maar warme) motor waardoor hij daarna prima loopt. Hij blijft zodra hij warm is, stationair zo rond de 1100 toeren hangen wat nog niet zo gek is, hij hoort 900 te doen. [ Bericht 45% gewijzigd door Wiebelkont op 30-03-2009 22:24:23 ] | |
Funkdude | maandag 30 maart 2009 @ 22:40 |
Kan je misschien wat meer foto's plaatsen? Van het interieur ook enzo. ![]() | |
Wiebelkont | maandag 30 maart 2009 @ 23:03 |
Ik zal morgen speciaal voor jullie nog eens met de digicam aan de slag dan. Het interieur is eigenlijk nog heel netjes. Geen kapotte bekleding of vlekken ofzo, netjes onbeschadigd leer aan de zijkanten, etc. Alleen de bestuurderstoel is een andere stof, is ooit uitgewisseld omdat de originele stuk versleten was. Deze nieuwe stoel zit weer prima. Hij is veel dunner dan je zou verwachten, maar zit echt heel lekker, ook als je er een rit van 3 uur in maakt. (ja, dat heb ik persoonlijk ondervonden ;-)) | |
kraaksandaal | maandag 30 maart 2009 @ 23:04 |
quote:Dat is nog eens aardig. ![]() | |
JJH | maandag 30 maart 2009 @ 23:13 |
quote:Da's lief. ![]() | |
kraaksandaal | dinsdag 31 maart 2009 @ 01:39 |
quote:Stereo. ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 31 maart 2009 @ 08:56 |
Ik zal ze vanavond maken als ik terugkom van kantoor, vanmorgen had ik er geen tijd voor. Het is toch weer lekker lang licht ![]() | |
JJH | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:10 |
quote:We zien ze wel verschijnen, lekker hè lente ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 31 maart 2009 @ 19:35 |
Hier de beloofde serie foto's. Hij's niet gewassen, daar moet je maar even doorheen kijken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 31 maart 2009 @ 19:43 |
Misschien nog de moeite waard om te vermelden, je kunt er optioneel een leuke radio in krijgen (ik heb de keuze uit een nieuwe philips radio/cassette speler, 4weg, of een licht gebruikte JVC Radio/CD met MP3, ook 4weg, 50w) en de speakers die erin zitten geven een verbazingwekkend goed geluid, dus niet knetterig en schel, maar vol en zwaar. | |
JJH | dinsdag 31 maart 2009 @ 19:58 |
Je eerste bod is binnen ¤300,- van mijn kant. ![]() Stiekem eerst ff op de foto's gewacht ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 31 maart 2009 @ 20:06 |
Ok, is bij deze genoteerd! ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 31 maart 2009 @ 21:02 |
Heb je gebeld.. wacht zelf nog op bevestiging ![]() ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 31 maart 2009 @ 22:28 |
Ik zie die kabeltje nu pas.. die bypass van je achterlichten na je pomp ![]() ![]() | |
Wiebelkont | woensdag 1 april 2009 @ 13:49 |
Via PM van Rival een bod voor de vraagprijs mits ik vanavond foto's post van de 2 bijgewerkte roestplekken en hij deze acceptabel vindt. Ook aanbod gehad van Turquaz m.b.t. 1 op 1 ruilen van de Uno tegen de Fiat maar die ruil zie ik 1 op 1 niet echt zitten. Ik ben wél geinteresseerd in een extra klein autootje, omdat mijn zusje binnenkort haar rijbewijs heeft, en ze een klein autootje nodig zal hebben. Mocht je me dat dus aan te bieden hebben, graag. De eisen voor die auto zijn: Klein en licht APK voor minimaal een half jaar Liefst niet in gerookt Geen ranzigheid in het algemeen (kapotte/vuile stoelen, brandgaten, etc) Geen grote roestgaten oid | |
Barend_ | woensdag 1 april 2009 @ 17:12 |
Leuke auto.. Het is dat ik nu geen 400,- euro kan missen, anders had ik het meteen gedaan. ![]() | |
JJH | woensdag 1 april 2009 @ 18:38 |
Jammer naar die ¤400,- overbieden word me echt e gortig... Succes verder! | |
Wiebelkont | woensdag 1 april 2009 @ 19:19 |
Zoals beloofd n.a.v. de vraag van Rival, de foto's van de 2 (roest)plekken. Onder de voorruit links: ![]() En onder het achterlicht rechts: ![]() Beide plekken zijn dus bijgelast, maar niet goed bijgespoten dus beginnen nu weer een beetje te roesten, maar niks ernstigs zoals je ziet. Overigens is de voorruit een tijd geleden (door de vorige eigenaar) vervangen voor een andere, daarbij is toen ook dit punt bijgelast. | |
Wiebelkont | donderdag 2 april 2009 @ 08:50 |
Dagkickje. Eenmaal andermaal? - edit - Mail + PM naar Rival gestuurd, nog geen antwoord gehad. Wil het graag deze week afronden. [ Bericht 65% gewijzigd door Wiebelkont op 02-04-2009 13:18:29 ] | |
JJH | donderdag 2 april 2009 @ 17:20 |
quote:mijn bod staat ook nog steeds. Kan morgen eventueel wel die kant op komen mocht het niet doorgaan.. | |
Wiebelkont | donderdag 2 april 2009 @ 19:06 |
quote:Das dan mooi (voor ons beiden ;-)) want Rival heeft zijn bod ingetrokken. Hij zoekt blijkbaar een auto in dezelfde prijsklasse maar dan in nieuwstaat ![]() Morgen ben ik de hele dag werken en heb ik 's avonds bezoek, je zou zaterdag langs kunnen komen als het je schikt? Mocht je snel kunnen beslissen kan ik probéren morgenochtend vrij te pakken maar dan heb ik niet veel tijd. Als dat en zaterdag niet kan/lukt wordt het ma t/m vr volgende week, waarbij ik dan wel vrij moet vragen voor de tijd/datum waarop je komt, ivm openingstijden postkantoor voor de overschrijving. Neem jij de remreiniger mee? Of in het uiterste geval, een sleepkabel? ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 2 april 2009 @ 20:11 |
En ik dan..?? ![]() | |
JJH | donderdag 2 april 2009 @ 21:13 |
quote:Nu zit het zo dat ik taxi rijd en het aankomend weekend moet werken, overdag. De gehele volgende week kan ik 's ochtends wel. Ik wilde hem graag rijdend nar huis brengen, dus een luchtfilterhuis zou wel makkelijk zijn. ![]() | |
Wiebelkont | donderdag 2 april 2009 @ 22:23 |
quote:Sorry kerel, ik was er nog niet aan toe gekomen je een PM terug te sturen. De 205 is echt in hele goede staat en niet gek veel duurder dan jouw Fiat mij uiteindelijk kost als ik akkoord zou gaan met de deal die je voorstelde, dus daar heeft ze voor gekozen. quote:Ok, dan zet ik die er terug op. Ik heb nog een extra volle accu laten komen, met een beetje explosief mengsel en een volle accu moeten we een heel eind komen denk ik. Waar moet de auto eindigen? | |
JJH | donderdag 2 april 2009 @ 22:31 |
quote:Zwolle ![]() ![]() | |
Wiebelkont | donderdag 2 april 2009 @ 22:37 |
quote:Ja, dat klopt ook, maar ik heb hem nu bijna 3 weken niet gebruikt, dus alles is een beetje bezonken ![]() Ik zal dit weekend de boel weer in elkaar steken en er wat liters benzine bijgooien (tank is bijna leeg). Ik zorg dat ik hem dan weer alvast start en een uurtje laat lopen. Zolang er bijna dagelijks mee gereden word start hij ook gewoon trouw elke ochtend, maar een paar weken stilstand vind hij niet leuk. Kijk, er moet gewoon aan gesleuteld worden, dus ik ga ervanuit dat je snapt dat je hem niet kunt kopen om dan direct als dagelijkse auto in te zetten, daarvoor moet je eerst dat probleempje de wereld uithelpen. Met een beetje geluk heb ik binnen een paar dagen nog een extra auto staan hier, dus ik kan hem dan aanslepen voor je, en als het echt moet kan ik hem ook nog wel naar Zwolle slepen voor je, dan moeten we wel even iets afspreken over de benzine. | |
JJH | donderdag 2 april 2009 @ 22:44 |
quote:Dat snap ik helemaal, en was ook niet de bedoeling, ik ben al druk zoekende voor een vervangende ECU, Heb vandaag nog het er nog ff met de monteur op de zaak erover gehad en die dacht ook dat het heel goed de ECU zou kunnen zijn, en anders gaan we gewoon opzoek naar wat het wel zou kunnen zijn. Het blok zelf heb ik alle vertrouwen in. Die M20 zescilinders zijn beroemd om hun onverwoestbaarheid. ![]() | |
Spezza19 | donderdag 2 april 2009 @ 23:24 |
Is dat ding rijdend naar huis te krijgen? | |
BYM | vrijdag 3 april 2009 @ 05:05 |
quote: Heb je ook maar een woord gelezen uit dit topic ....... ![]() ECU zit bij mijn weten achter het dashboardkastje. Het BOSCH nummer heb je nodig. In Groningen zit een BMW-sloop, D-parts, en in Heerhugowaard heb je Molenaar. Nieuwe MotorManagementModule kostte me voor mijn E30 325i destijds, erhmmm ruim 4 jaar terug alweer, ik dacht me te herrineren 165 euro bij D-Parts. Succes met sleutelen! | |
kraaksandaal | vrijdag 3 april 2009 @ 07:20 |
quote:Met wat hulpmiddelen om te starten en genoeg benzine om thuis te komen. | |
JJH | vrijdag 3 april 2009 @ 09:15 |
quote:Jij hebt dit trucje al eens gedaan dus? Veel werk of het is het gewooen een kwestie van de oude losschroeven, en nieuwe vastschroeven en het stekkertje erin? | |
Wiebelkont | vrijdag 3 april 2009 @ 09:44 |
quote:Dan heb je wel de deal van de eeuw ![]() Ik verwacht wel spectaculaire driftfoto's natuurlijk, live action materiaal, zodat ik weet dat je er plezier mee hebt! | |
JJH | vrijdag 3 april 2009 @ 09:52 |
quote:Just curious hoor, gaat vast niet zo simpel. ![]() quote:Dat gaat goedkomen. ![]() ![]() (Een tweede ECU heb ik trouwens al zo goed als! (Wat een uitvinding, marktplaats... ![]() | |
TommyGun | vrijdag 3 april 2009 @ 10:46 |
JJH, wel 't project in PTA posten he! ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 3 april 2009 @ 10:48 |
Dan wens ik de -toekomstig- nieuwe eigenaar alvast succes met zijn 320je.. ![]() Maar tja, wat jij van mij vroeg tegenover de beemer werd me ook een beetje te veel.. Ben ook maar een studentje hea..? ![]() | |
JJH | vrijdag 3 april 2009 @ 10:53 |
quote:Voordat het echt een project is zijn we wel weer ff verder eerst maar weer eens een dagelijkse auto van maken. ![]() ![]() quote:Dank. ![]() | |
Wiebelkont | maandag 6 april 2009 @ 17:43 |
Alle losse delen zitten er weer op, heb de bougies droog/schoongemaakt en wat verse benzine erin. Na enig aandringen wilde hij graag weer op pad dus ik heb de accu ook gelijk een half uurtje vol gereden. Dat was een fijn ritje ![]() | |
BYM | dinsdag 7 april 2009 @ 00:04 |
quote: Sorry topic helemaal vergeten ![]() Ja klopt helemaal. Accu losmaken. Dashboardkastje wegslopen. Stekker losmaken, en module losnemen. Inbouwen in omgekeerde volgorde. De stekker is geen lullig stekkertje trouwens, meen 96 polig ofzo. Vergeet overigens niet,je moet exact hetzelfde typenummer motormanagementmodule hebben als wat je nu bezit. Ofcourse, je kunt er een andere inzetten en mazzel hebben, maar als ie gaat pingelen en je merkt dat niet, draai je je motor in de soep. | |
BYM | dinsdag 7 april 2009 @ 00:07 |
Way offtopic, dit is mijn E30 325i. Inmiddels alweer een tijdje in de schorsing, binnenkort maar weer eens uit de stalling toveren ![]() ![]() | |
JJH | dinsdag 7 april 2009 @ 00:37 |
quote:Kijk aan, gelukkig hebben die duitse fabrikanten zoiets als Bosch nummers. ![]() quote:Hoezo, ogen uitsteken. ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 8 april 2009 @ 09:07 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
JJH | vrijdag 10 april 2009 @ 15:30 |
En weer terug in Zwolle. ![]() ![]() Ik ben trouwens verpest, waarschijnlijk wil ik nooit meer wat anders rijden den aan BMW 6pitter. ![]() | |
Wiebelkont | vrijdag 10 april 2009 @ 17:38 |
Nou, goed om te horen dat je het een leuke auto vindt ![]() Wij hebben na een terrasje in de zon die 205 even opgehaald, wat een leuk autootje ![]() ![]() | |
kevindekevin | dinsdag 14 september 2010 @ 18:00 |
Hallo Sven, Hoe veel deuren heeft de auto en wat is uw telefoonnummer? Groetjes, Kevin van Eldik | |
JJH | dinsdag 14 september 2010 @ 18:27 |
quote:Topic is al ruim een jaar oud. Ik heb hem toendertijd gekocht en zelfs ik heb hem al niet meer. ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 14 september 2010 @ 18:47 |
quote:Ja, de APK was in juli verlopen en je hebt hem nooit verlengd. Heb je er niks meer mee gedaan nadat je hem in elkaar had gereden? | |
JJH | dinsdag 14 september 2010 @ 18:48 |
quote:Nee, ik heb hem nog een poosje in opslag gehad. En daar bleef het bij. ![]() | |
Wiebelkont | dinsdag 14 september 2010 @ 18:51 |
quote:Jammer! Was een leuke ragbak! PS-69-XF was het toch? Als dat het kenteken was is hij nu geexporteerd of gesloopt want de RDW kent hem niet meer ![]() | |
JJH | dinsdag 14 september 2010 @ 18:55 |
quote:Ik zie het ja. Ik zou het dan ook niet weten. Export zou nog wel een optie zijn, denk ik. ![]() |