Ik kocht deze BMW wetende dat er wat mis mee was. De verkoper had gemeld dat hij koud onstabiel liep, dat bleek een beetje een understatement, koud is hij gewoon kut te starten. Omdat de prijs er ook naar was (750 euro) besloot ik daar zelf maar eens wat aan te doen.
Het komt er nu op neer dat er waarschijnlijk (mijn bescheiden mening) iets met de boordcomputer, of elektronica daarvan is. De auto levert namelijk soms geen stroom aan de benzinepomp, of de injectoren, waardoor hij koud op 5 cylinders loopt, en soms even nodig heeft om 's morgens te starten. Ik heb hierbij ook al meegemaakt dat de accu overnacht leegloopt vanwege het feit dat met het contact uit de boordcomputer nog steeds stroom blijft gebruiken.
Ik was begonnen met demonteren van de bovenkant van het blok met de intentie de injectoren schoon te laten maken, (luchtfilterhuis ligt er al af) maar was gister jarig en mijn opa wil mij zijn auto voor een schijtprijs meegeven, met slechts 80.000km erop
Ik heb er ongeveer 3000 kilometer in gereden (o.a. weekend Ardennen en weekend Gent) en gewoon woon-werk verkeer. Als de auto warm is, gaat hij als de brandweer.
De plussen en de minnen:
+ 2000 kilometer geleden nieuwe distributieriem + spanrol laten zetten
+ Hij is APK technisch nog goed in orde (denk aan remmen, stuurinrichting, verlichting, onderstel, etc)
+ Achterwielaandrijving met een 129pk sterke 6cylinder
+ Over 2 jaar is hij belastingvrij
+ 4 goede banden rondom met nog veel profiel (Michelin)
+ Bekleding is netjes, bestuurdersstoel is wel vervangen ivm slijtage, de nieuwe stoel heeft wel wat scheurtjes
+ Trekhaak (!)
+ Onlangs nog nieuwe bougies gestoken, carterafzuiging vervangen (was verweerd)
+ Accu gecontroleerd en via druppellader weer helemaal fris gemaakt
- Motor loopt slecht tot niet momenteel
- Enkele (bijgelaste) plekken waar de lak niet goed opgespoten is dus die hebben weer wat oppervlakkige roest
- Elektrische antenne werkt niet altijd goed (momenteel is de stroom daarheen onderbroken)
- Bumper is rechtsvoor iets in elkaar gereden, is buigschade, geen roest oid, klep onaangetast, lichten niet verbogen
Wat heeft de auto nodig (mits je hem niet stript/sloopt) om weer 'goed' te zijn:
Nieuwe boordcomputer (of je fixt deze, of je legt er een ruilblok in, whatever)
Beetje opschuren en blanke lak
Verdere specificaties:
2.0i (L-jetronic) 6-cylinder met 269.000 kilometer
Elektrische antenne
14 inch stalen velgen met wieldoppen
Kleur metallic blauw/grijs achtig
Chroom
en een foto:
(de rode draad is een benzinepomp bypass)
Standplaats Breda.
Vraagprijs is 400 euro. In onderdelen is hij meer waard, maar ik mag voor de deur niet slopen en beschik niet over een garage. Je krijgt de auto inclusief onderhoudshistorie tot ongeveer 190.000 kilometer en een werkplaatshandboek in het Nederlands. Wie maakt me los?