abonnement Unibet Coolblue
pi_67527725
Ik kocht deze BMW wetende dat er wat mis mee was. De verkoper had gemeld dat hij koud onstabiel liep, dat bleek een beetje een understatement, koud is hij gewoon kut te starten. Omdat de prijs er ook naar was (750 euro) besloot ik daar zelf maar eens wat aan te doen.

Het komt er nu op neer dat er waarschijnlijk (mijn bescheiden mening) iets met de boordcomputer, of elektronica daarvan is. De auto levert namelijk soms geen stroom aan de benzinepomp, of de injectoren, waardoor hij koud op 5 cylinders loopt, en soms even nodig heeft om 's morgens te starten. Ik heb hierbij ook al meegemaakt dat de accu overnacht leegloopt vanwege het feit dat met het contact uit de boordcomputer nog steeds stroom blijft gebruiken.

Ik was begonnen met demonteren van de bovenkant van het blok met de intentie de injectoren schoon te laten maken, (luchtfilterhuis ligt er al af) maar was gister jarig en mijn opa wil mij zijn auto voor een schijtprijs meegeven, met slechts 80.000km erop

Ik heb er ongeveer 3000 kilometer in gereden (o.a. weekend Ardennen en weekend Gent) en gewoon woon-werk verkeer. Als de auto warm is, gaat hij als de brandweer.

De plussen en de minnen:

+ 2000 kilometer geleden nieuwe distributieriem + spanrol laten zetten
+ Hij is APK technisch nog goed in orde (denk aan remmen, stuurinrichting, verlichting, onderstel, etc)
+ Achterwielaandrijving met een 129pk sterke 6cylinder
+ Over 2 jaar is hij belastingvrij
+ 4 goede banden rondom met nog veel profiel (Michelin)
+ Bekleding is netjes, bestuurdersstoel is wel vervangen ivm slijtage, de nieuwe stoel heeft wel wat scheurtjes
+ Trekhaak (!)
+ Onlangs nog nieuwe bougies gestoken, carterafzuiging vervangen (was verweerd)
+ Accu gecontroleerd en via druppellader weer helemaal fris gemaakt

- Motor loopt slecht tot niet momenteel
- Enkele (bijgelaste) plekken waar de lak niet goed opgespoten is dus die hebben weer wat oppervlakkige roest
- Elektrische antenne werkt niet altijd goed (momenteel is de stroom daarheen onderbroken)
- Bumper is rechtsvoor iets in elkaar gereden, is buigschade, geen roest oid, klep onaangetast, lichten niet verbogen

Wat heeft de auto nodig (mits je hem niet stript/sloopt) om weer 'goed' te zijn:

Nieuwe boordcomputer (of je fixt deze, of je legt er een ruilblok in, whatever)
Beetje opschuren en blanke lak

Verdere specificaties:

2.0i (L-jetronic) 6-cylinder met 269.000 kilometer
Elektrische antenne
14 inch stalen velgen met wieldoppen
Kleur metallic blauw/grijs achtig
Chroom

en een foto:


(de rode draad is een benzinepomp bypass)

Standplaats Breda.

Vraagprijs is 400 euro. In onderdelen is hij meer waard, maar ik mag voor de deur niet slopen en beschik niet over een garage. Je krijgt de auto inclusief onderhoudshistorie tot ongeveer 190.000 kilometer en een werkplaatshandboek in het Nederlands. Wie maakt me los?
pi_67530659
Ben ik zo volledig geweest in mijn OP dat jullie geen vragen hebben? Zelfs geen kutreacties?
  zondag 29 maart 2009 @ 22:14:38 #3
202014 JJH
Knetter. O+
pi_67531104
Die bypass voor de benzinepomp is tijdelijk? En begrijp ik goed dat de kop eraf ligt? Moet hem wel rijdend naar huis kunnen krijgen mocht ik tot koop overgaan.

Tevensch tvp enzo.

edit; ohw en heb je een fotootje van de "schade" rechtsvoor?
pi_67531803
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:14 schreef JJH het volgende:
Die bypass voor de benzinepomp is tijdelijk? En begrijp ik goed dat de kop eraf ligt? Moet hem wel rijdend naar huis kunnen krijgen mocht ik tot koop overgaan.

Tevensch tvp enzo.

edit; ohw en heb je een fotootje van de "schade" rechtsvoor?
De bypass is tijdelijk en de kop ligt er níet af. Alleen het luchtfilterhuis ligt eraf momenteel, en dat is 10 minuten werk. Als je hem rijdend naar huis wilt hebben, kwestie van wat remreiniger in de inlaat, een volle accu om hem aan de gang te slingeren en even 5 minuten warmdraaien. Rijden doet hij wel, maar hij heeft gewoon wat TLC nodig.

De bumper:

pi_67553908
Overigens heb ik de accu ook vervangen voor een nieuwe, zoals op deze foto ook te zien is.

Tevens dagkick.
  maandag 30 maart 2009 @ 19:18:32 #6
202014 JJH
Knetter. O+
pi_67554936
Als het inderdaad puur met de ECU te maken heeft, is het zonde om hem al te slopen en in onderdelen te verkopen. Ik zit er nog even serieus over na te denken.

(Onder andere of een kamaraad zin heeft om de boel weer draaiend te krijgen, weet wel wat maar niet alles)
pi_67554983
Leuk voor driftcursus.. hou hem ff in gedachte.
pi_67555680
Ruilen tegen een Fiat Uno 1.1 met 86.125 op teller met Bi-Xenon..? (serieus..)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_67556432
quote:
Op maandag 30 maart 2009 19:43 schreef Turquaz52 het volgende:
Ruilen tegen een Fiat Uno 1.1 met 86.125 op teller met Bi-Xenon..? (serieus..)
Dat meen je niet!
pi_67556458
Xenon op een Fiat Unu bedoel ik dan.
pi_67556610
quote:
Op maandag 30 maart 2009 20:05 schreef ColtZ40 het volgende:
Xenon op een Fiat Unu bedoel ik dan.
Tja, de balasten van de Primera afgerukt, en H4 Bi-Xenon Hi/Lo van eBay gekocht voor 60 eurii.. en tja, check me topic zou ik zeggen, ik ga over een paar posts (dus begin nieuwe pagina) ff een fotoshootje posten
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_67556651
en ts, wat is de verbruik..?
en evt. foto's van interieur?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_67557136
Als ie hem ruilt voor jou uno is TS echt gek. Tenzij je 400 eu bijlapt
pi_67561347
De auto doet momenteel 1 op 6, wederom een hint richting de ECU dus, ik heb eerder een BMW met dit blok gehad (M20B20 blok, 520i uit '88) en die liep _gemiddeld_ zelfs 1 op 11. Het kán dus wel relatief zuinig

Oh enne, Turquaaz, bedoel je deze Uno?

Project: Turquaz52's Fiat Uno 1.1 50PeeKaas!! Uber-de-Luxe!!

quote:
Op maandag 30 maart 2009 19:18 schreef JJH het volgende:
Als het inderdaad puur met de ECU te maken heeft, is het zonde om hem al te slopen en in onderdelen te verkopen. Ik zit er nog even serieus over na te denken.

(Onder andere of een kamaraad zin heeft om de boel weer draaiend te krijgen, weet wel wat maar niet alles)
Laat ik geen valse verwachtingen kweken hier. Ik denk dat de kans groot is dat het de ECU is, en dat baseer ik op de volgende feiten:

- Loopt heel rijk (benzinelucht tijdens koud starten bv)
- Zuipt als een malijer
- Verzuipt soms een beetje en loopt sowieso als een natte krant als 'ie koud is
- Levert soms geen stroom aan 1 of meerdere injectoren (gaat dus op 5 poten lopen)
- Onderbreekt soms de stroom naar de benzinepomp (dat is dus even opgelost met die bypass vanaf de achterlichten)

De symptomen zijn dan ook slecht koud starten en veel zuipen. Wat ik heb gemerkt, is dat als hij koud gestart is en direct gereden wordt, het heel lang duurt voor hij echt lekker loopt, terwijl als je na 5 minuten warmrijden, de auto weer 5 minuten stilzet, en dan weer start, hij direct prima loopt. Ik vermoed dat er een overschot aan benzine in het inlaatspruitstuk blijft staan dat verdampt met een stilstaande (maar warme) motor waardoor hij daarna prima loopt. Hij blijft zodra hij warm is, stationair zo rond de 1100 toeren hangen wat nog niet zo gek is, hij hoort 900 te doen.

[ Bericht 45% gewijzigd door Wiebelkont op 30-03-2009 22:24:23 ]
pi_67562214
Kan je misschien wat meer foto's plaatsen? Van het interieur ook enzo.
pi_67563091
Ik zal morgen speciaal voor jullie nog eens met de digicam aan de slag dan.

Het interieur is eigenlijk nog heel netjes. Geen kapotte bekleding of vlekken ofzo, netjes onbeschadigd leer aan de zijkanten, etc. Alleen de bestuurderstoel is een andere stof, is ooit uitgewisseld omdat de originele stuk versleten was. Deze nieuwe stoel zit weer prima. Hij is veel dunner dan je zou verwachten, maar zit echt heel lekker, ook als je er een rit van 3 uur in maakt. (ja, dat heb ik persoonlijk ondervonden ;-))
pi_67563117
quote:
Op maandag 30 maart 2009 23:03 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik zal morgen speciaal voor jullie nog eens met de digicam aan de slag dan.
Dat is nog eens aardig.
***** Kraak.....
  maandag 30 maart 2009 @ 23:13:13 #18
202014 JJH
Knetter. O+
pi_67563411
quote:
Op maandag 30 maart 2009 23:03 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik zal morgen speciaal voor jullie nog eens met de digicam aan de slag dan.

Het interieur is eigenlijk nog heel netjes. Geen kapotte bekleding of vlekken ofzo, netjes onbeschadigd leer aan de zijkanten, etc. Alleen de bestuurderstoel is een andere stof, is ooit uitgewisseld omdat de originele stuk versleten was. Deze nieuwe stoel zit weer prima. Hij is veel dunner dan je zou verwachten, maar zit echt heel lekker, ook als je er een rit van 3 uur in maakt. (ja, dat heb ik persoonlijk ondervonden ;-))
Da's lief.
pi_67566107
quote:
Op maandag 30 maart 2009 23:13 schreef JJH het volgende:

[..]

Da's lief.
Stereo.
***** Kraak.....
pi_67568068
Ik zal ze vanavond maken als ik terugkom van kantoor, vanmorgen had ik er geen tijd voor. Het is toch weer lekker lang licht
  dinsdag 31 maart 2009 @ 09:10:10 #21
202014 JJH
Knetter. O+
pi_67568276
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:56 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik zal ze vanavond maken als ik terugkom van kantoor, vanmorgen had ik er geen tijd voor. Het is toch weer lekker lang licht
We zien ze wel verschijnen, lekker hè lente
pi_67588306
Hier de beloofde serie foto's. Hij's niet gewassen, daar moet je maar even doorheen kijken








pi_67588582
Misschien nog de moeite waard om te vermelden, je kunt er optioneel een leuke radio in krijgen (ik heb de keuze uit een nieuwe philips radio/cassette speler, 4weg, of een licht gebruikte JVC Radio/CD met MP3, ook 4weg, 50w) en de speakers die erin zitten geven een verbazingwekkend goed geluid, dus niet knetterig en schel, maar vol en zwaar.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 19:58:39 #24
202014 JJH
Knetter. O+
pi_67589132
Je eerste bod is binnen ¤300,- van mijn kant.

Stiekem eerst ff op de foto's gewacht
pi_67589377
Ok, is bij deze genoteerd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')