Ik ga weer eens een clean install doenquote:Op zaterdag 18 april 2009 11:38 schreef Farenji het volgende:
Ik gebruik nog gewoon ext3, heb een upgrade vanuit 8.10 gedaan en ik heb geen zin om eerst alles te moeten backuppen. Ja ik weet dat je ext3 gewoon kan converteren maar dat ga ik niet zonder backup doen.
herkenbaar. ik heb ook altijd het idee dat mijn pc ineens veel beter werktquote:Op zaterdag 18 april 2009 11:47 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik ga weer eens een clean install doen
Geeft altijd een lekker gevoel om met een schoon sys te beginnen
Tis toch veel leuker om een oude release goed te onderhouden en geen clean install te hoeven doenquote:Op zaterdag 18 april 2009 11:47 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik ga weer eens een clean install doen
Geeft altijd een lekker gevoel om met een schoon sys te beginnen
lsb_release -aquote:Op zaterdag 18 april 2009 15:40 schreef northernlight81 het volgende:
Hoe kun je zien of je geupdate bent naar de RC?, en dus ook of je volgende wee de final hebt?
Als je 9.04 geinstalleerd hebt en je kwa updates up-to-date bent, dan zit je automatisch op de laatste release. Er is niet iets van een patch oid, het is gewoon updates onderhouden.quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:40 schreef northernlight81 het volgende:
Hoe kun je zien of je geupdate bent naar de RC?, en dus ook of je volgende wee de final hebt?
minder accu verbruik........quote:Op zondag 19 april 2009 12:25 schreef wdn het volgende:
Iemand anders ook last van een wit scherm tijdens het rebooten/shutdownen?
Smplayer springt in 'pauze' als de kabel eruit gaat of in gaat. dat vind ik nogal irritant.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Opvallend: mijn batterijtijd is naar 4h25 gegaan. Onder 8.10 was dat 4h.
Nee alleen veranderd hij wel overdreven vaak van resolutie hier bij opstarten 5 keer en afsluiten 2 keer. Vind ik best wel irri voor mijn oude crt die er aanhangt.quote:Op zondag 19 april 2009 12:25 schreef wdn het volgende:
Iemand anders ook last van een wit scherm tijdens het rebooten/shutdownen?
Smplayer springt in 'pauze' als de kabel eruit gaat of in gaat. dat vind ik nogal irritant.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Opvallend: mijn batterijtijd is naar 4h25 gegaan. Onder 8.10 was dat 4h.
Briljante conclusiequote:
1 |
quote:Xrandr is used to set the size, orientation and/or reflection of the
outputs for a screen. It can also set the screen size.
If invoked without any option, it will dump the state of the outputs,
showing the existing modes for each of them, with a ’+’ after the pre‐
ferred mode and a ’*’ after the current mode.
There are a few global options. Other options modify the last output
that is specified in earlier parameters in the command line. Multiple
outputs may be modified at the same time by passing multiple --output
options followed immediately by their corresponding modifying options.
Ik krijg unknown bij detect displays en kon geen hogere resolutie kiezen. Dat nvidia programma is hetzelfde.quote:Op zondag 19 april 2009 19:58 schreef wdn het volgende:
Voor de scherm resolutie kennen we het commando:
[ code verwijderd ]
[..]
[ afbeelding ]
Wat krijg jij hier te zien?
(Wat doet de knop "detect displays"?)
En met dit:quote:
1 |
1 |
1 2 | sudo aticonfig --overlay-type=Xv |
quote:Latest ATI Linux Driver Introduces Support for Ubuntu 9.04
Yet another stable version of the ATI/AMD Linux display driver was released last night, for both x86 and x86_64 architectures. With version 9.4, ATI Catalyst introduces early support for the upcoming Ubuntu 9.04 operating system and full support for the recently released Red Hat Enterprise Linux 5.3. Users of the Release Candidate of Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope) can install and test this new ATI driver via the "Hardware Drivers" utility in the System -> Administration menu. Without further introduction, we invite you to take a look at the resolved issues of the new ATI Catalyst 9.4 video driver from AMD: https://a248.e.akamai.net(...)linux_cat92-inst.pdf
Requirements:
ˇ X.Org 6.8, 6.9, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3 or 7.4
ˇ Linux kernel 2.6 or higher
ˇ glibc version 2.2 or 2.3
ˇ Support for POSIX Shared Memory (/dev/shm) is necessary for 3D programs
ˇ The following packages should be installed on your system: XFree86-Mesa-libGL, libstdc++, libgcc, XFree86-libs, fontconfig, freetype and zlib.
Supported operating systems:
ˇ Red Hat Enterprise Linux
ˇ Novell SUSE Enterprise Linux
ˇ Ubuntu Linux
xxx@xxx-laptop:~$ bootchartquote:Op maandag 20 april 2009 19:35 schreef wdn het volgende:
Sander you can do it
Sloggi:Hoe lang duurt het booten?? Onder de 20 sec. krijg je Ubuntu niet denk ik. Tenminste niet zonder SSD.
Installeer bootchart eens en kijk eens of en waar een bottle-nek ligt.
ext4 gebruiken maakt ook verschil (seconde of anderhalf).
title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-genericquote:Running
-------
1. Install bootchartd and the bootchart renderer. See INSTALL for details.
2. Modify your boot loader (GRUB/LILO) if necessary. Alternatively, change
the kernel command line interactively upon reboot.
Reboot.
3. Verify that /var/log/bootchart.tgz was created and contains the log files.
4. Render the chart by running:
$ bootchart
Daar heb ik ook last van gehad. Was over toen ik een schone install deed met de RC en alle update's binnenhaaldequote:Op maandag 20 april 2009 22:40 schreef Sloggi het volgende:
Nee, ik gebruik geen Compiz. Nadat ik heb ingelogd blijft het scherm een seconde of twee, drie zwart. Daarna krijg ik mijn achtergrond enzo pas. Ik heb het idee dat dat eerst een stuk sneller was. Het enige programma dat ik laat laden (behalve de standaard-programma's) is een Gmail-notifier.
Er zit een KDE 3.5.x package in 9.04?quote:Op dinsdag 21 april 2009 08:40 schreef pfaf het volgende:
Ik ga voor een gnome-loze install de volgende week. Ik vond KDE altijd erg log aanvoelen in plaats van gnome, maar vanaf 4.2 zou dit andersom moeten zijn. Is er al iemand die dit kan bevestigen? (Toen ik m'n KDE-desktop naar 4.2 wilde upgraden kreeg ik teveel gnome-kde-conflicten dat ik 'm maar weer snel gedowngrade heb.)
Dat maakt me niet uit.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:19 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Er zit een KDE 3.5.x package in 9.04?
Had m'n vader ook! Heb een nieuwe gebruikersaccount aangemaakt en hem daarmee laten inloggen! Vervolgens de documenten van het ene account naar het andere zetten en het werkt weer prima.quote:Op maandag 20 april 2009 22:40 schreef Sloggi het volgende:
Nee, ik gebruik geen Compiz. Nadat ik heb ingelogd blijft het scherm een seconde of twee, drie zwart. Daarna krijg ik mijn achtergrond enzo pas. Ik heb het idee dat dat eerst een stuk sneller was. Het enige programma dat ik laat laden (behalve de standaard-programma's) is een Gmail-notifier.
Ik hecht er wel waarde aanquote:Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat maakt me niet uit.Ik ga toch m'n distro opnieuw installeren volgende week, dus wilde ik voor volledig KDE gaan. En 4.2 lijkt me dan
.
Ben ff op irc gedoken en in #ubuntu+1 gaan vragen:quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:23 schreef pfaf het volgende:
Weet je het wel zeker overigens: https://wiki.kubuntu.org/JauntyJackalope/Alpha5/Kubuntu ?
Dat vond ik van 4.1 ook, erg log, zwaar en veeleisend, maar ik lees her en der dat dat in 4.2 toch enorm verbeterd moet zijn. Zo veel dat het Gnome's ass kicked.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:48 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik hecht er wel waarde aanAangezien ik KDE4.x nog niet echt je van het vind (te bloated enzo).
Dat kan ik helemaal beamen. In de korte tijd dat ik 8.10 heb gedraaid met KDE 4.1.x heb ik mij groen en geel lopen ergeren aan deze versie van KDE. Dit was ook de reden om op mijn desktop PC niet over te stappen naar 8.10 en onder 8.04 met KDE 3 te blijven draaien.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:38 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat vond ik van 4.1 ook, erg log, zwaar en veeleisend, maar ik lees her en der dat dat in 4.2 toch enorm verbeterd moet zijn.
Dit stemt mij vrolijk.quote:Op woensdag 22 april 2009 04:41 schreef Niesl het volgende:
[..]
Dat kan ik helemaal beamen. In de korte tijd dat ik 8.10 heb gedraaid met KDE 4.1.x heb ik mij groen en geel lopen ergeren aan deze versie van KDE. Dit was ook de reden om op mijn desktop PC niet over te stappen naar 8.10 en onder 8.04 met KDE 3 te blijven draaien.
KDE 4.2.x is daarentegen zo snel, dat ik zodra ik tijd heb ook mijn desktop opnieuw ga inspoelen met Jauty. Daarnaast bevallen die Plasmoids mij zeer goed en draait alles veel sneller dan KDE 3.x
Dat is niks nieuwsquote:Op donderdag 23 april 2009 14:47 schreef Ordavicium het volgende:
De uiteindelijke versie is al te downloaden![]()
Wel grappig, je kan tijdens de installatie de release notes lezen. Dan start gewoon firefox op en dan kan je dus ook gewoon naar Fok.
Sure, is het niet een RC?quote:Op donderdag 23 april 2009 14:47 schreef Ordavicium het volgende:
De uiteindelijke versie is al te downloaden![]()
Wel grappig, je kan tijdens de installatie de release notes lezen. Dan start gewoon firefox op en dan kan je dus ook gewoon naar Fok.
Ik draai ook nog 8.10 en blijf daar ff bij.quote:Op donderdag 23 april 2009 17:41 schreef slacker_nl het volgende:
Ik voel me zo alleen aangezien ik nog niet ga upgraden.
Ik ben nog meer old-skool met m'n 8.04quote:Op donderdag 23 april 2009 18:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik draai ook nog 8.10 en blijf daar ff bij.
Niet verwonderlijk in een Ubuntu 9.04 topicquote:Op donderdag 23 april 2009 17:41 schreef slacker_nl het volgende:
Ik voel me zo alleen aangezien ik nog niet ga upgraden.
Dus toen je klaar was met dit typen was hij ondertussen al klaar?quote:
Die heb je al, als je tenminste regelmatig de updates bijhoudt via update-manager. Op het moment dat je de beta hebt draai je al jaunty, en het enige wat er verandert is dat men op een gegeven moment het stickertje "beta" erafpulkt. Dit gaat automatisch als je de laatste updates binnenhaalt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:30 schreef koenelsenaar het volgende:
Hoe updaten jullie van de beta naar de final versie? Ik heb in tussentijd wel steeds geupdate via Updatebeheer, maar wil graag naar de final, of heb ik die al?
Hier hetzelfde sentiment, al is het dan op basis van een opensuse installatie. Nog niet alles is perfect in KDE4, maar het komt een eind, en ziet er (na uitgebreid tweaken) goddelijk uit. De stap van 4.1 naar 4.2 was wat mij betreft de stap van beta naar release. Nu draait het ook op mijn 5jaar oude Athlon64 met matige videokaart allemaal prima. Qt4.5 maakt het allemaal nog weer iets sneller, en zorgt voor een bijna werkende Webkit/Konqueror. Dolphin werkt fijn als filemanager, kate is een uitstekende editor aan het worden (was het al).quote:Op woensdag 22 april 2009 04:41 schreef Niesl het volgende:
[..]
Dat kan ik helemaal beamen. In de korte tijd dat ik 8.10 heb gedraaid met KDE 4.1.x heb ik mij groen en geel lopen ergeren aan deze versie van KDE. Dit was ook de reden om op mijn desktop PC niet over te stappen naar 8.10 en onder 8.04 met KDE 3 te blijven draaien.
KDE 4.2.x is daarentegen zo snel, dat ik zodra ik tijd heb ook mijn desktop opnieuw ga inspoelen met Jauty. Daarnaast bevallen die Plasmoids mij zeer goed en draait alles veel sneller dan KDE 3.x
Ik zie op werk ook iedereen upgraden (niet iedereen maar toch wel een aantal).quote:Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef pkwarts het volgende:
[..]
Niet verwonderlijk in een Ubuntu 9.04 topic
Ik heb gewoon de 64bits gedaan op mijn AMD64 systeem, en het loopt als een zonnetje. Zodra gevraagd werd om flash te installeren heb ik die van Adobe gekozen (staat als tweede keuze, ik had wel eens problemen met die eerste keuze, die liep niet altijd vlekkeloos). En tot nu toe geen problemen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:47 schreef PiRANiA het volgende:
Ik heb een tijdje geleden besloten (nog) geen 64 bit te nemen vanwege de ondersteuning van onder andere flash. Is hier inmiddels verbetering in? Zijn er nog grote programma's die niet werken?
Ik heb het nooit gebruikt, maar veel verhalen gehoordquote:Op vrijdag 24 april 2009 20:03 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik heb gewoon de 64bits gedaan op mijn AMD64 systeem, en het loopt als een zonnetje. Zodra gevraagd werd om flash te installeren heb ik die van Adobe gekozen (staat als tweede keuze, ik had wel eens problemen met die eerste keuze, die liep niet altijd vlekkeloos). En tot nu toe geen problemen.
Maar in 8.10 had ik nooit last dat iets niet werkte. Wat werkte bij jou vroeger niet dan?
Hier werkt het iigquote:Op vrijdag 24 april 2009 20:24 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik heb het nooit gebruikt, maar veel verhalen gehoord
Bij mij weigeren Google Earth en Skype te installeren onder Jaunty 64 bitquote:Op vrijdag 24 april 2009 18:47 schreef PiRANiA het volgende:
Ik heb een tijdje geleden besloten (nog) geen 64 bit te nemen vanwege de ondersteuning van onder andere flash. Is hier inmiddels verbetering in? Zijn er nog grote programma's die niet werken?
voor dat schokkerige... zet desktop effects uit. Dat verhelpt het... Die desktop effects zijn allemaal heel leuk natuurlijk, maar het is wel traag als je niet zo'n goede videokaart hebt..quote:Op zondag 26 april 2009 11:09 schreef exile79 het volgende:
Heb geupgrade, ziet er leuk uit. maar ik heb ineens geen geluid meer, dat snap ik niet helemaal. Krijg ook niet alle widgets op m'n bureaublad (nee, niet dat ik ze állemaal tegelijk probeer). En het is allemaal een beetje schokkerig. Kan natuurlijik ook aan m'n eigen laptop liggen. Maar ja, kan natuurlijk niet achterblijven he.
Hoe gaat het browsen op een nettop?quote:Op zaterdag 25 april 2009 17:17 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb ubuntu 9.04 netbook remix op mijn eeepc gezet. Opstarten gaat lekker snel maar de interface is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag dus ik heb hem op de standaard desktop gezet en dat werkt uit de kunst, lekker vlot en alles werkt out of the box
Edit: nieuwste ubuntu ook even op mijn desktop gezet (amd64 3000+ 1gb geheugen ) en wauwvoelt echt stukken sneller aan dan Mandriva 2009.1 die er op stond en opstarten duurt nog geen 30 seconden
Alleen jammer dat mijn RT2500 netwerkkaart nog altijd gaar werkt met de standaard madwifi drivers, gelukkig doet ndiswrapper zijn werk goed, kan alleen geen 64 bits versie gebruiken daardoor
ik ben tevreden iig.
netbook-launcherquote:desktop-switcher allows the user to switch between two desktop modes.
It currently supports switching between Ubuntu Netbook Remix mode and
"Classic Ubuntu" (two panels, gnome-like) mode.
Maar zo te zien lijkt het irritant: alles wordt altijd full-screen. Dat is alleen maar leuk op kleine schermen lijkt mequote:Netbook Launcher is a desktop launcher that uses the clutter UI library.
It is commonly being used on netbook desktops with a resolution of
1024x600 pixels and also supposed to support usage on touchscreens.
It follows the xdg spec standards from freedesktop.org
for the Desktop menu layout. Originally this application is used in
the Ubuntu Netbook Remix.
See https://launchpad.net/netbook-remix-launcher for more information.
even een kijkje nemen in /etc/fstab....quote:Op maandag 27 april 2009 12:44 schreef pfaf het volgende:
Ik heb bij de installatie niet aangegeven dat m'n /home partitie de /home partitie moest worden, nu leest 'tie m'n oude /home-partitie als extern volume. Kan ik dit nog wijzigen, of moet ik de boel even opnieuw installeren?
Euhm, hetzelfde als onder windows XPquote:Op zondag 26 april 2009 11:30 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Hoe gaat het browsen op een nettop?
Ik heb nu nog XP () op mn nettop, voornamelijk omdat ik daarmee met Chrome behoorlijk aardig kan browsen..
Cheers!quote:Op maandag 27 april 2009 13:01 schreef erikkll het volgende:
[..]
even een kijkje nemen in /etc/fstab....
Fonts worden in FF door FF geregeld (-> opties)quote:Op maandag 27 april 2009 15:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Cheers!
Alles werkt momenteel prima, alleen de fonts in firefox zijn verschrikkelijk lelijk. Hoe krijg ik die ook alweer fatsoenlijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |