Mooi feestje, nog bedankt voor de opzetjes naar de paalquote:Op zondag 29 maart 2009 13:37 schreef Orionis het volgende:
Ananas, onze pogingen tot paalklimmen waren leuk maar erg kansloos. Duideliijk nog eens nadenken over een nieuwe strategie! Ik zag je trouwens gisteren ook nog vrij onzacht in aanraking komen met Thrawn. Iemand enig idee hoe laat de string er uiteindelijk uitgegaan is?
Slapen in een natte slaapzak is trouwens duidelijk geen aanrader!
M'n armen zijn blauw en ik knalde blijkbaar met mijn hoofd tegen Thrawn aan?quote:Op maandag 30 maart 2009 13:03 schreef Teteteterek het volgende:
Hoe veel schaafwonden en blauwe plekken heb je
klinkt alsof het tijd is voor "de directe methode"quote:Op maandag 30 maart 2009 13:02 schreef immortalsean het volgende:
pff, ik weet niet wat het is met die orcanen...
tijdens de Gyas-Hunze stondt een herenclubploeg heel erg te treuzelen op 't vlot, de helft stond op het vlot te praten en de andere helft was op z'n gemakje de palen eruit aan het halen, en werden boos als je d'r wat van zei (ok, we hadden ze tijdens de race wel aangevaren, maar dan nog, niet sportief)
en gister, legden ze (ook weer een herenclubploeg, weet niet of het dezelfde was) zomaar hun boot in één van onze schragen die ze wilden gaan afriggeren, en toen we ze d'r op wezen dat er net een boot van ons uit het water moest en op die schragen, vonden ze dat wij maar die boot met een flinke omweg in andermans schragen moesten leggen, en tegen een bestuurlid van ons die er ook wat van zei, reageerden ze met "Ja Ja, doe nou maar rustig"
Ik was bijna 3 vingerkootjes kwijt en heb een volledig kapotte nek en schouders van alle mensen die er op hebben gestaanquote:Op maandag 30 maart 2009 13:09 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
M'n armen zijn blauw en ik knalde blijkbaar met mijn hoofd tegen Thrawn aan?
Whehe goed bezigquote:Op maandag 30 maart 2009 13:16 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Ik was bijna 3 vingerkootjes kwijt en heb een volledig kapotte nek en schouders van alle mensen die er op hebben gestaan
Klopt. Hier een paar kleine schaafwondjes en vooral veel spierpijn van diverse brasacties...quote:Op maandag 30 maart 2009 13:09 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
M'n armen zijn blauw en ik knalde blijkbaar met mijn hoofd tegen Thrawn aan?
Neerhuis was trouwens ook wel lekker bezig met die paal. Jammer dat de bovenkant van de paal niet gehaald is.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:16 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Ik was bijna 3 vingerkootjes kwijt en heb een volledig kapotte nek en schouders van alle mensen die er op hebben gestaan
kutter dan bij ons kan het niet gegaan zijn.quote:
Ik zou nog het volgende doen:quote:Op maandag 30 maart 2009 12:29 schreef Delnooz het volgende:
Heren coaches, de quiz-vraag van vandaag:
Je vierdejaars wedstrijdroeier, 2ejaars wedstrijdskiff, lichte dame, heeft een bootwissel van een Hudson naar een Douglas.
Vorig jaar zat ze ook in deze Douglas, toen was er een lichte koersafwijking, maar niet dramatisch. Door haar toenmalige coach is er tijdens het seizoen 'iets' versteld waardoor de afwijking erger werd. Dit jaar in de Hudson gaat ze zonder problemen rechtdoor, zowel op laag als op hoog tempo, zowel bij goed als bij slecht weer. Nu zit ze gedwongen weer terug in de Douglas en is de koersafwijking ook weer terug. Hij lijkt sterker dan vorig jaar, denk aan een hoek van 45 graden na 15 halen op ED.
Is het echt een probleem? Ja, na een start lig je met pech in de baanballen en het corrigeren heeft al geleidt tot een irritatie in 1 schouder.
De boot is natuurlijk gesteld en letteriljk 4x gecontroleerd. De palen zijn allebei 288, binnenhandel allebei 88. Het span is 160 en symmetrisch op de millimeter. Allebei de dollen hebben 1 graden buitenwaards (makkelijker inzetten) en staan (gecorrigeerd voor hoek van palen en dolpenhoek zelf) op 5 graden voorover.
De vin is meerdere keren gecontroleerd, roeiend als door de bootsman. Bij het roeien wordt de afwijking in de recover niet erger. Ook de bootsman meet op het droge geen enkele afwijking. Dus is mijn conclusie dat de vin recht op de boot staat en zelf ook recht is. Het voetenboord staat ook recht.
Om de afwijking (naar bakboord) te verminderen staat nu de stuurboorddol nu 4 graden voorover ipv 5, om zo de druk op het blad te verminderen en dus meer rechtdoor te gaan. Helaas gaat de boot nog steeds niet echt rechtdoor en een groter verschil in hoeken is nou niet bepaald bevorderlijk.
Als het materiaal klopt, ligt het aan de roeier zou je denken. Alleen ging ze dus 3 weken geleden in die Hudson wel kaarsrecht en vanaf training 1 in de Douglas niet meer. Volgens de bootsman ligt een Douglas wat hoger op het water en is deze boot daardoor gevoeliger en kan deze sneller afwijken ten opzichte van een Hudson.
Voor zover te beoordelen zit ze recht in de boot, als ze dat niet doet zou de hudson opzich ook scheef hadden moeten gaan
De enige oplossing die ik zie (bootwissel is geen optie) is het span a-symmetrisch zetten om zo een rechte koers te forceren, maar dat is niet optimaal voor een roeier. De grote vraag van vandaag, wat kan de oorzaak dan wel zijn en wat de oplossing...
1. Goed idee gaan we doen!quote:Op maandag 30 maart 2009 13:35 schreef pullup het volgende:
[..]
Ik zou nog het volgende doen:
1 Laat iemand anders er eens in roeien, bij voorkeur iemand met het zelfde gewicht en ervaring en kijk of de afwijking nog steeds aanwezig is.
Indien ja dan moet er toch iets aan de bootafstelling mankeren indien nee:
2 Film een paar halen en kijk of een van de bladen er eerder uitkomt.
En nog wat mogelijkheden om te proberen:
3 Kijk toch een of het wisselen van roer werkt.
4 Kijk eens of een van de dollen niet iets meer voor het werk staat als de ander.
Vin natuurlijk Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet vervangbaar is maar ik ben niet zo bekend met Douglas. Zit er een carbon vin onder ? Bel anders eens met Heeres in Utrecht die kan je vastmeer vertellen over dit probleem.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:51 schreef Delnooz het volgende:
[..]
1. Goed idee gaan we doen!
2. Ik heb er meerdere keren naar gekeken, maar volgens mij is er niets. Filmen nog niet gedaan, ook goed plan. In principe had dit ook in de vorige boot dan moeten gebeuren toch?
3. Roer Vin wisselen kan niet bij een Douglas die zitten er vast in helaas.
4. Ene dol meer voor het werk, je bedoelt dat een van de 2 aerowing riggers verbogen is en daardoor niet meer gelijk?
Wij hadden 's middags 2.07quote:Op maandag 30 maart 2009 13:26 schreef immortalsean het volgende:
[..]
kutter dan bij ons kan het niet gegaan zijn.
de tweedejaarsdames die in dezelfde boot voeren waren 's ochtends zelfs een seconde sneller dan ons.
en de twedejaars heren die met een c4 in het b4'en veld voeren waren twee seconden sneller.
(we hadden 2:04 maar wel met snoek van mij )
's middags zaten we in een Phocas boot (die overigens wel een stuk fijner roeide, alleen wat laag afgesteld was), waren laatste in de heat en hadden 2:02
dit werkt wel erg demotiverend.
Na de reacties van Pulp misschien nog even kijken naar:quote:Op maandag 30 maart 2009 14:00 schreef pullup het volgende:
[..]
Vin natuurlijk Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet vervangbaar is maar ik ben niet zo bekend met Douglas. Zit er een carbon vin onder ? Bel anders eens met Heeres in Utrecht die kan je vastmeer vertellen over dit probleem.
Het zou zo maar kunnen dat er in de loop der jaren wat met die riggers is gebeurd ja.
Vin is in veel gevallen de boosdoener. Probeer eens wat kracht te zetten op de vin, kan ie meer naar 1 kant flexen dan de andere kant is de kast niet meer jofel. Op het oog recht boven water kan onder water nog wel eens anders zijn. Vaak voel je dit ook wel als resonantie in de boot zelf.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:29 schreef Delnooz het volgende:
Heren coaches, de quiz-vraag van vandaag:
Je vierdejaars wedstrijdroeier, 2ejaars wedstrijdskiff, lichte dame, heeft een bootwissel van een Hudson naar een Douglas.
Vorig jaar zat ze ook in deze Douglas, toen was er een lichte koersafwijking, maar niet dramatisch. Door haar toenmalige coach is er tijdens het seizoen 'iets' versteld waardoor de afwijking erger werd. Dit jaar in de Hudson gaat ze zonder problemen rechtdoor, zowel op laag als op hoog tempo, zowel bij goed als bij slecht weer. Nu zit ze gedwongen weer terug in de Douglas en is de koersafwijking ook weer terug. Hij lijkt sterker dan vorig jaar, denk aan een hoek van 45 graden na 15 halen op ED.
Is het echt een probleem? Ja, na een start lig je met pech in de baanballen en het corrigeren heeft al geleidt tot een irritatie in 1 schouder.
De boot is natuurlijk gesteld en letteriljk 4x gecontroleerd. De palen zijn allebei 288, binnenhandel allebei 88. Het span is 160 en symmetrisch op de millimeter. Allebei de dollen hebben 1 graden buitenwaards (makkelijker inzetten) en staan (gecorrigeerd voor hoek van palen en dolpenhoek zelf) op 5 graden voorover.
De vin is meerdere keren gecontroleerd, roeiend als door de bootsman. Bij het roeien wordt de afwijking in de recover niet erger. Ook de bootsman meet op het droge geen enkele afwijking. Dus is mijn conclusie dat de vin recht op de boot staat en zelf ook recht is. Het voetenboord staat ook recht.
Om de afwijking (naar bakboord) te verminderen staat nu de stuurboorddol nu 4 graden voorover ipv 5, om zo de druk op het blad te verminderen en dus meer rechtdoor te gaan. Helaas gaat de boot nog steeds niet echt rechtdoor en een groter verschil in hoeken is nou niet bepaald bevorderlijk.
Als het materiaal klopt, ligt het aan de roeier zou je denken. Alleen ging ze dus 3 weken geleden in die Hudson wel kaarsrecht en vanaf training 1 in de Douglas niet meer. Volgens de bootsman ligt een Douglas wat hoger op het water en is deze boot daardoor gevoeliger en kan deze sneller afwijken ten opzichte van een Hudson.
Voor zover te beoordelen zit ze recht in de boot, als ze dat niet doet zou de hudson opzich ook scheef hadden moeten gaan
De enige oplossing die ik zie (bootwissel is geen optie) is het span a-symmetrisch zetten om zo een rechte koers te forceren, maar dat is niet optimaal voor een roeier. De grote vraag van vandaag, wat kan de oorzaak dan wel zijn en wat de oplossing...
Wij ook zaterdag, en het waren echt de beroerdste 1k's die ik ooit gedaan hebquote:Op maandag 30 maart 2009 16:40 schreef Kluupkluup het volgende:
Gisteren 3x 1000meter gedaan in de boot, met startje (en 5 minuten rust).
3x raden waar ik een hekel aan heb !quote:Op maandag 30 maart 2009 20:39 schreef Orionis het volgende:
Dan eens een andere vraag: Tegen welke vereniging heb jij nou iets?
Bijna iedereen heeft wel een vereniging waar zij iets tegen hebben. Immortalsean schetste al een spreekwoordelijke aanvaring met Orca, Thrawn heeft iets tegen Vidar. Zijn er nog meer mensen die zoiets hebben?
Ik moet zelf het eerste denken aan Orca, die zijn in sommige dingen zo traditioneel antitraditioneel. Kijk bevoorbeeld eens naar de extreem knorrige bootnamen... Niet dat ik zo'n corpo ben, maar een beetje traditie is toch schitterend? Dat is onlosmakelijk verbonden met de roeisport.
reges aquae, de eerstejaars herencompoploeg die straks de overnaedse vier start ... net als CryForHelpquote:Op maandag 30 maart 2009 20:59 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
3x raden waar ik een hekel aan heb !
Welke boot coach jij eigenlijk bij Euros?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |