quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:18 schreef Dvm86 het volgende:[..]
Ik heb het niet over winnen gehad, maar over spelen in de CL. Een hoger niveau in de competitie kan Ajax naar een hoger niveau tillen. Van een wedstrijdje tegen Volendam wordt het niveau van het team echt niet beter en om nou elke week tegen PSV te spelen is ook zo saai. Een hoger niveau betekent dat ze in de CL meer kans hebben om verder te komen, om in ieder geval te overwinteren.
Daarnaast zou het goed mogelijk zijn dat de televisiegelden aanzienlijk stijgen, wat alleen maar gunstig is. En wat betreft een gouden lichting, dat gebeurt een keer in de zoveel decennia. Ajax moet inderdaad op zijn jeugd blijven bouwen, maar daarnaast talent aan blijven kopen. Een groter budget betekent over het algemeen een beter team en betere prestaties internationaal.
In een BeNeliga schroef je de begroting op met een miljoentje of tien, misschien niet eens, maar de kans dat je de CL ooit wint zal slechts met enkele tiende procentpunten toenemen omdat je íets meer geld te besteden hebt. Ook wanneer we samengaan met Belgie zullen we NOOIT kunnen concurreren met Engeland, Spanje en Italië.
Ik begrijp wat je wil zeggen en kan er voor een groot deel in meegaan. Een betere concurrentie stuwt je naar grotere hoogten. Als wij nu bij Ajax mee zouden trainen zouden we over een jaar ook veel beter kunnen voetballen dan dat we nu bij FC Bal op 't Dak meetrainen. Maar is dat niet gewoon een kwestie van instelling?
Ajax wist zich prima op te laden voor wedstrijden tegen Fiorentina en Olympique Marseille, en we zagen toen dat we helemaal zo'n slecht elftal nog niet hebben. Echt, als Ajax diezelfde passie/vechtlust op de mat legt in wedstrijden zoals uit bij Vitesse en ADO, thuis tegen Heracles en Heerenveen, en voor mijn part uit bij AZ, dan stonden we nu op nummer één. Dit seizoen is niet verneukt omdat onze concurrentie zo zwak is, maar omdat wij als een stel pismongolen op het veld stonden in Arnhem en Den Haag. En zo kan ik nog wel wat meer wedstrijden/steden opnoemen.
De 'sleutel tot succes' (lees: dat wij eindelijk weer eens CL gaan spelen of kampioen worden) ligt niet in het gebrek aan concurrentie of 'de slappe Nederlandse competitie'. Het ligt
enerzijds aan onze belabberde ondergrens en het gebrek aan automatismen die ons het hele seizoen al parten speelt (AZ wint hun kutwedstrijden altijd, ook als ze er eigenlijk niet zo'n zin in hebben om te voetballen...Waarom? Daar weet iedereen precies wat 'ie moet doen. Er is een systeem, iedereen kent z'n taak, de bal doet het werk, de ondergrens ligt hoog. Bij Ajax betekent de ondergrens dat er elf apathische losers op het veld staan, die geen bal over 4 meter kunnen geven, die zich door een Ricky van den Bergh laten aftroeven, die niet weten waar ze moeten staan en die niet weten in welk systeem er eigenlijk wordt gespeeld) en
anderzijds aan die instelling van 'Oh shit, dit Volendam is eigenlijk ook geen HSV zeg. Wat een stadion is dit. Moeten we nu alweer voetballen? Geen zin. Op 60% lukt dit ook wel.' Nee, Ajax kan geen wedstrijden op 60% spelen. Dan vlieg je er ook uit bij Volendam af met 1-0, ook al kunnen we nog 10 100%-kansen creëren omdat we nu eenmaal een voorhoede hebben met een waarde van 60 miljoen euro.
Even denken, waar was ik met m'n verhaal. Ohja, ik zie die BeNe-Liga niet zitten. Wat zijn interessante Belgische clubs? Club Brugge, Anderlecht en Standard Luik. Die hebben een stadion wat niet uit elkaar pleurt van ellende en spelers die nog een klein beetje kunnen ballen. De rest is allemaal kut met peren.
De eredivisie bestaat nu uit prima stadions, professionele voetbalclubs en daar flikker je dan dus 40% van weg (die clubs gaan in een of andere kakdivisie spelen, sponsors taaien 'm af en ze gaan naar de mallemoeren) en je krijgt in de plaats Belgische clubs waar geen hond in Nederland feeling mee heeft, een afgetakeld stadion en alle nare gebruiken en gewoonten die dat schijtderdewereldland wat België heet rijk is.
Wat mijn punt is: Ajax heeft al sinds mensenheugenis de grootste begroting en wordt NOOIT kampioen. Nu laat PSV het eindelijk afweten, komt er één of ander provincieclubje met de eer strijken. Dat kan gewoon niet. Ajax moet eens gaan voetballen, beuken, weet ik veel, winnen, dan spelen we gewoon CL, hebben WIJ een begroting van 75 miljoen tegen 57 voor nr.2 PSV en dan kun je pas structureel de allerbeste worden. Daar heeft die eredivisie echt niks mee te maken, wij moeten gewoon maar eens een keer de beste zijn in Nederland.