Ik had dus graag via fok! de mogelijkheid geboden om te discussieren en mijn project te volgen ... het blijkt dus niet zo makkelijk te zijn om rechtenvrije muziek ook daadwerkelijk rechtenvrij te gebruiken...quote:Op 18 maart kreeg Cliff Haerden een idee om kosten te besparen door rechtenvrije en open muziek te gebruiken op de beursstand van Toyota club België. Aangezien een automobiel club een aanzienlijk grotere stand oppervlakte beslaat dan bijvoorbeeld een gemiddelde postzegel club waren de kosten van die aard dat ze de totale lidgeldopbrengsten van een jaar ruim overschreden voor slechts een enkel evenement. Ondanks dat gegeven wil Toyota club zijn stand voorzien van achtergrond muziek.
In eerste instantie is er op zoek gegaan naar open muziek die ruim aanwezig is op internet bij zogenaamde NetLabels. Via de portaalsite OpSound (www.opsound.org) zijn de nodige werken en contacten gelegd.
Uiteraard is het zo dat om met alles in regel te zijn er een contact is geweest tussen Cliff en Sabam. Sabam is de belangenbehartiger voor artiesten in België. Hier verliep het hellaas iets minder eenvoudig dan verwacht. Klaarblijkelijk dient er ten alle tijden een dossier te worden ingediend, zelfs als er werken afgespeeld worden die niet door Sabam beheerd worden. Een eenduidig voorbeeld van zo een dossier is er niet hoewel Sabam in hun tips wel vraag alles eenduidig in te vullen.
Cliff heeft dan ook een volledig dossier opgesteld en binnen gestuurd ter controle. Na 5 dagen komt er plots de melding binnen dat er werken gevonden zijn waar Sabam wel de rechten van beheert. Cliff heeft dan ook de nodige moeite gedaan deze werken te verwijderen en een vereenvoudigde playlist binnen te sturen. Hierop kwam er opnieuw een antwoord met de verwijzing dat dit slechts een voorbeeld was van een aantal artiesten waarop Sabam rechten heeft maar dat er meer zitten in de lijst, tevens is er onmiddellijk bij vermeld dat er een betalingsverzoek onder weg is.
Omdat deze manier van communiceren onhandig en onduidelijk is heeft Cliff contact gelegd met het ministerie van Economie, deze hebben de nodige zaken toegelicht. Cliff heeft besloten deze actie voor t te zetten en zijn aanvraag gedetailleerd te bloggen op http://www.giveback.be . Tot dit besluit is hij gekomen omdat het onvoorstelbaar is dat een belangen organisatie op een dergelijke manier omgaat met zijn klanten. Tevens is het zo dat Sabam geen rechten heeft te innen nog insinuaties hoeft te maken op rechten vrije en open muziek.
Om het dossier goed gekeurd te krijgen zal Cliff juridische hulp inroepen. Als het goedgekeurd raakt zal hij de Sabam medewerkers persoonlijk bedanken met koffiekoeken, want sharing is caring!
Wat een onzin is dat inderdaad! Volgens mij kost het nog minder tijd om die 10 uur muziek dan maar zélf te makenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:23 schreef HaerdenC het volgende:
moeite doen is geen probleem ... ik wil in regel zijn en aantonen hoe arrogant sabam is ... hoeveel moeite je moet doen on rechtevrije muziek volgens de regels van de wet te gebruiken
Als ik de belgische wet naleef moet ik echt van iedere artiest expliciet de toestemming hebben schriftelijk ... we zijn nu bezig de playlist in te korten naar 10 uur muziek en met duidelijke schriftelijke bevestiging van de artiesten!
Tevens zal ik persoonlijk inzage gaan nemen bij sabam! We hebben ondertussen ook contacten gelegd met het ministerie van economie die in staat voor de controle op sabam ... zij kennen de problemen en aan hun toon viel duidelijk te horen dat ook zij niet zo happy zijn met sabam! Ze volgen de blog en situatie mee!
ik heb hun een voorstel gedaan .... hun voorstel was van te komen controlleren op het event en dan naderhand de afrekening te sturen ... en waarom moet ik dan op voorhand een dossier in dienen ??? Ik ga dus NIET accoord met die gang van zaken!quote:Geachte,
na even overleggen zie ik 3 mogelijkheden:
a) julie bezorgen mij een complete lijst van de beschermde werken aanwezig in mijn playlist
B) julie bezorgen mij jullie bestand zodat ik zelf alles kan uitzoeken
c) ik maak een afspraak bij jullie om jullie bestand te raadplegen conform aan de laatste paragraaf van art 66 uit de autheurswet
Alle mogelijkheden zijn voor mij een optie. Ik ben ook bereid mijn playlist te verkorten. We wilden een zo compleet mogelijke lijst om bijgevolg ter plaatse makkelijk te kunnen kiezen wat ons gevoel die dag geeft maar indien dit te lastig is zijn wij bereid onze playlist te verkorten naar een 40 tal uur muziek en beperkt naar een x aantal artiesten. Let wel op dit is in geheel geen toegave gewoon een vergemakkeling.
Graag uw reply zowel op mijn abc vraag als mijn voorstel voor vereenvoudiging!
Vriendelijke groetjes
Cliff Haerden
Vergeet ook niet dat u mij altijd mag contacteren zowel per mail als telefonisch!
quote:Geachte allen,
zoals telefonisch beloofd heb ik een sterk vereenvoudigde versie van het initiele document gemaakt. Hierbij heb ik de nodige informatie ingewonnen om wettelijk in orde te zijn, desondanks had ik graag opnieuw confirmatie gevraagd met de hoop deze keer op een daadwerkelijke nul faktuur te komen en voor onze stand in orde te zijn, dit om ook een aangename en voor ons zorgeloze controle van jullie te kunnen verwachten. Wij zullen tevens het nodige doen om een verantwoordelijke permanent op de stand te hebben om de controleur toegang te geven tot de playlists van de video / foto en audio apparatuur. De playlist zal ook in papieren versie beschikbaar zijn zodat de controle vereenvoudigd is en we tijd over houden om samen een koffie en een koekje te eten (onder het motto sharing is caring!)
Wat we hebben gedaan is vrij eenvoudig:
- we hebben de artiesten die we willen gebruiken gecontacteerd en om een schriftelijke bevestiging gevraagd. Dit hebben wij dan ook gekregen voor de artiesten die geen duidelijke vermelding hebben naar de open source licenties. Hiermee zijn wij dus conform aan artikel 3 van de auteurswet.
- Volgens Artikel 35 van diezelfde auteurswet hebben de artiesten duidelijk de rechten om te kiezen om hun werken vrij te geven voor kopieren, gebruik of duplicatie. De door ons vermelde artiesten hebben schriftelijk bevestigd hiervoor te kiezen! Overal staat er een duidelijke vermelding naar welke licentie zij exact gekozen hebben. Alle werken maken gebruik van de verschillende vormen van de Creative Commons licentie.
- door het kiezen voor de creative commons licentie is artikel 39 ook ineens verheven.
U kan duidelijk zien dat wij moeite doen om ons in regel te stellen dus ik had graag ook gevraagd dat we deze keer op een serieuze manier beantwoord worden en duidelijk op voorhand bevestiging krijgen, dat als we ons aan dit ingediend dossier houden we zeker mogen zijn van een absolute nul faktuur van Sabam.
Vriendelijke groetjes
Cliff Haerden
Veel onzin eigenlijk maar als je heel het verhaal kan concluderen en door alle onzin kijkt dan zie je dat je gewoon aan 1 voorwaarde moet voldoen om niets te betalen. Ik heb op mijn blog een detail gepost over deze mail :-) en tevens mijn antwoord.quote:Geachte,
We hebben uw mail goed ontvangen.
Creative Commons is een licentie-systeem, waarbij muzikale werken ter beschikking worden gesteld via een website om bv. te remixen en waarbij door de auteurs van de werken géén financiële vergoeding gevraagd wordt, doch wel een naamerkenning (men is verplicht om de naam/bron te vermelden) en andere randvoorwaarde(n) (bv. niet-commerciële aanwending,...).
Indien het repertoire dat gebruikt wordt gemaakt werd door auteurs/componisten die niet aangesloten zijn bij een of andere collectieve beheersvereniging (waarmee SABAM een wederkerigheidsovereenkomst heeft afgesloten), dan hoeven er uiteraard géén rechten via SABAM betaald te worden.
Maar de mogelijkheid bestaat dat een auteur/componist lid is van een auteursvereniging (zoals bv. SABAM ) en tegelijkertijd ook op dergelijke sites (www.creativecommons.org , www.opsound.org) ingeschreven is, wat niet mag volgens de overeenkomst dat de auteur/componist met SABAM afgesloten heeft.
En het standpunt van SABAM is dat wanneer de componist aangesloten is bij Sabam of bij een auteursvereniging wiens leden we in België vertegenwoordigen (voor de exploitatie in kwestie), innen we de rechten, zonder rekening te houden met licenties die de componist verleend heeft (aan bv. Creative Commons).
U kan nooit 100 % zeker zijn dat deze muziek rechtenvrij is. Daarom vragen wij u vriendelijk, om eventuele problemen te vermijden, ons de preciese playlist (naam van de auteur/componist + titel van de nummer) door te sturen. Hierbij vindt u in bijlage het formulier “ opgave van de uitgevoerde werken”.
Dit zal ons de mogelijkheid geven om dit door onze dienst documentatie te laten analyseren. Zoals hierboven vermeld bevestigen wij u dat indien blijkt dat er geen van ons beschermd repertoire aanwezig is dan zal u ook geen rechten moeten betalen.
Onze collega’s van het Filiaal van Antwerpen staan in cc van deze mail omdat uw evenement, volgens uw blog, in Mechelen zal plaatsvinden.
In afwachting van uw playlist.
Met vriendelijke groeten,
L. Dubois
Dossierbeheeerder
http://www.giveback.be/dreamcar2009/Administratieve klachten gebruik van opensource media.pdfquote:Geachte Dienst Controle & Mediatie FOD Economie en dienst vereenvoudiging,
graag had ik U mijn dossier over gemaakt met daarin volgende documenten:
Omschrijving van mijn klacht: Administratieve klachten gebruik van opensource media.pdf
Schematische voorstelling: schema.pdf
Mijn dossier bij Sabam kan U direct van mijn blog halen (om mail beperkingen in grote te omzeilen: http://www.giveback.be/dreamcar2009/beperkte%20selectie.pdf
Voor verdere informatie kan U mij steeds contacteren via
Cliff Haerden
Cliff@multibox.be
0474/30.75.41
Gemengde Brigadestraat 15
3545 Loksbergen Halen
Ik ben steeds bereid mijn volledige medewerking te verlenen alsook alle eventueel resterende vragen te beantwoorden. Ik kan mij vrij maken zowel voor mensen bij Sabam te woord te staan alsook voor FOD Economie.
Wij spelen uiteraard graag open kaart dus de mensen van Sabam staan in kopie!
Minds are like parachutes, they work best when open
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |