Daar gaan we weerquote:
PARIJS - Een Franse mensenrechtenorganisatie daagt Geert Wilders voor de rechter.
De voorman van de PVV wordt verweten aan te zetten tot haat jegens moslims.
,,Wilders heeft uitspraken gedaan over Franse moslims, over moslims in Parijs en Marseille die aanzetten tot rassenhaat,’’ zegt advocaat Yassine Bouzrou. Hij diende namens de organisatie een aanklacht in, die wordt onderzocht door het Openbaar Ministerie. Als Wilders schuldig wordt bevonden, kan hij worden veroordeeld tot één jaar cel.
Wilders was gisteravond nog niet op de hoogte van de aanklacht. ,,Ik hoor dit voor het eerst,’’ zegt hij desgevraagd. ,,De wereld wordt wel klein zo met processen en procedures overal: van Nederland, Jordanië en Engeland tot Frankrijk. Verschrikkelijk. Maar ik vecht natuurlijk juridisch terug. Ze krijgen me niet klein.’’
Vorige week tekende de PVV-leider nog officieel beroep aan tegen de weigering van Groot-Brittannië om hem het land in te laten.
De Franse aanklacht is gebaseerd op de toespraak die Wilders vorig jaar september in New York hield. ,,Parijs is omcirkeld door een ring van moslimwijken,’’ zei hij toen onder meer. ,,Veel wijken in Frankrijk zijn no-goareas voor vrouwen zonder hoofddoek.’’
De rellen in de voorsteden in 2005 noemde hij een ‘moslim-intifada’. Bouzrou is na onderzoek tot de conclusie gekomen dat de uitlatingen strafbaar zijn. ,,Wilders zei in die toespraak ook dat één op de drie Franse moslims voorstander is van zelfmoordaanslagen. Daarmee suggereert hij dat één op de drie Franse moslims een potentiële terrorist is. Waar haalt hij het allemaal vandaan? Hoe komt hij erbij? Wilders doet ernstige beschuldigingen die nergens op zijn gebaseerd.’’
Bouzrou heeft de aanklacht ingediend namens de Franse mensenrechtenorganisatie ADDH. Die werkt samen met het Collectief Tegen Islamofobie in de strijd tegen moslimhaat.
,,Een politicus mag zijn ideeën uiten. Maar Wilders doet gevaarlijk uitspraken over iets waar hij geen verstand van heeft. Het zijn geen politieke ideeën, maar beledigingen en vooroordelen,’’ stelt de advocaat. ,,We hebben in Frankrijk al aanslagen op moskeeën en tegen islamitische begraafplaatsen gehad. De uitlatingen van Wilders wakkeren verder extremisme tegen moslims aan.’’
Bron
Niet al zou het bij een paar Fransen blijven inderdaad.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:03 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik snap eigenlijk niet wat je beweegredenen zouden kunnen zijn, om op Geert te gaan stemmen omdat een paar fransen hem willen aanklagen ?
Volgens mij is er bij niemand een straf opgelegd, dus je loopt een beetje hard van de stapel met je laatste zin.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:09 schreef Vamps het volgende:
[..]
Niet al zou het bij een paar Fransen blijven inderdaad.
De beweegredenen zijn eerder dat steeds meer dingen strafbaar zijn. Uitspraken over moslims, die niet kwetsen en op waarheid bewust zijn, mogen niet worden gedaan. Het is tegenwoordig strafbaarder om een stafbaar feit te benoemen dan het strafbare feit zelf.
Werken,,,..dat is dan al een hele vooruitgang.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:33 schreef Mr.Spock het volgende:
zijn geen Fransen, zijn moslims die via een frans orgaan werken.
misleidende titel.
Charles Darwin draait zich om in z'n graf.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:37 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Werken,,,..dat is dan al een hele vooruitgang.
Fransen dus.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:33 schreef Mr.Spock het volgende:
zijn geen Fransen, zijn moslims die via een frans orgaan werken.
misleidende titel.
zegt de fokker tijdens werktijdquote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:37 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Werken,,,..dat is dan al een hele vooruitgang.
Volgens mij had ik het over de zorgelijke ontwikkeling over het algemeen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:31 schreef Koert het volgende:
[..]
Volgens mij is er bij niemand een straf opgelegd, dus je loopt een beetje hard van de stapel met je laatste zin.
Tja je kunt dit natuurlijk ook proberen op te lossen ipv Geert aanklagen die dit benoemt. Als dit discriminerend of erg is om te horen dan vinden ze hun eigen volk blijkbaarquote:...Parijs is omcirkeld door een ring van moslimwijken
...Veel wijken in Frankrijk zijn no-goareas voor vrouwen zonder hoofddoek
Dan loop je in je toekomstvisie te hard van stapel. Wat me op het volgende brengt: kudo's voor het feit dat je weet dat Wilders in deze aanklacht het onderspit zal delven.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:49 schreef Vamps het volgende:
[..]
Volgens mij had ik het over de zorgelijke ontwikkeling over het algemeen.
Maar goed, werken is een vooruitgang zei je, doe het dan ook.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:04 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zegt de moddereter tijdens werkschooltijd.
Dat hard van stapel lopen is vrij discutabel.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:05 schreef Koert het volgende:
[..]
Dan loop je in je toekomstvisie te hard van stapel. Wat me op het volgende brengt: kudo's voor het feit dat je weet dat Wilders in deze aanklacht het onderspit zal delven.
Educatie is nog belangrijker...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar goed, werken is een vooruitgang zei je, doe het dan ook.
Dat nam ik aan vanwege je 'moslim problemen adresseren is strafbaar' post.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:16 schreef Vamps het volgende:
Dat hard van stapel lopen is vrij discutabel.
Daarnaast heb ik nooit gezegd dat dhr. Wilders het onderspit zal delven.
Aanklagen is in dit geval niet zo'n probleem vind ik. Ik ben wel benieuwd of de zaak daadwerkelijk behandeld gaat worden.quote:Het feit dat hij voor deze uitspraken een aangeklaagd kan worden, zie jij niet als een zorgelijke ontwikkeling?
'Eye of the beholder' - verhaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:26 schreef Koert het volgende:
[..]
Dat nam ik aan vanwege je 'moslim problemen adresseren is strafbaar' post.
Mocht dat het geval zijn, zie je het dan wel als een zorgelijke ontwikkeling?quote:[..]
Aanklagen is in dit geval niet zo'n probleem vind ik. Ik ben wel benieuwd of de zaak daadwerkelijk behandeld gaat worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |