quote:Op dinsdag 25 september 2007 23:31 schreef SillyWalks het volgende:
In Mexico is Palenque de mooiste ruïne die ik bezocht heb. Uxmal bezocht ik als eerste, en die was daarom ook erg indrukwekkend. Chichén Itza vond ik erg tegenvallen... de grote piramide is wel mooi en groot, maar je mocht er niet op, en het was wel ERG toeristisch.
Tulum was erg leuk, ruines aan het strand enzo.
Cancun is te toeristisch... meteen weg.
Playa del Carmen wordt een tweede Cancun, maar is nu misschien nog wel leuk. Vandaar kan je ook makkelijk met de boot naar Cozumel.
In Guatemala MOET je echt naar Tikal. En dan de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruïne. Het is het enige wat ik bezocht heb in Guatemala, maar het was echt meer dan de moeite waard.
Vanuit Palenque zijn er trouwens meerdere organisatie(tje)s die bus->boot->bus ritten naar Tikal organiseren. Ga je dus meteen de grens over. Sommigen doen er 2 dagen over en stoppen dan onderweg ook nog bij 2 andere ruines waar nog exclusiever zijn.
Ik wist dat zelf allemaal niet, dus heb dat helaas niet gedaan... volgende keer...
In El Salvador was voor mij het hoogtepunt toch echt de lokale mensen. Als je daar mensen leert kennen die je rond willen rijden zijn ze echt super. Je schijnt er ook super goed te kunnen surfen, maar dat doe ik niet
Mexico is trouwens vergeleken met de andere landen erg veilig, en heeft heel goede regionale en interregionale buslijnen, maar zorg er wel voor dat je al je waardevolle dingen bij je houdt, en zet simpele kleine cijferslotjes op al je dubbele ritsen (sleuteltjes raak je kwijt).
Ik had maar 2 weken tijd voor Mexico, en dat was echt veel te weinig (Mexico is GROOT). En ik ga zeker terug naar Guatemala, want 2 nachten was zeker niet lang genoeg.
Als je in je eentje reist moet je trouwens, zeker in El Salvador, goed uitkijken
Oh... en leer Spaans. Ik kende geen Spaans, en dan mis je toch wel veel dingen (niemand spreekt Engels, echt ongelooflijk om dat mee te maken).
quote:Op woensdag 26 september 2007 19:12 schreef Veersesmurf het volgende:
Ben van de winter wat in Midden Amerika geweest, hele gave tijd gehad!
Grensovergang van Guatemala naar Honduras (en terug) was binnen 5 minuten geregeld, de rest duurde allemaal een uurtje of anderhalf. Als je panama weer uit gaat moet je overigens zo'n leuk 'zegeltje' kopen bij een vent voor een dollar. Als je die in je paspoort hebt kun je een stempel krijgen![]()
Belize-stad schijnt niet echt heel veilig te zijn (weet ik niet uit ervaring) voor de rest is Belize super-releaxed! Moet je ook zeker duiken.
Mexico vond ik heel veilig, ook in de grote steden s'avonds.
Honduras is wat minder veilig, maar is ook een stuk armer dan bijv. Costa Rica of Mexico.
Guatemala vond ik redelijk veilig, behalve Guatemala-city. Daar schijnt het nogal is te kunnen spoken...
Costa Rica vond ik heel veilig, behalve San Jose s'nachts. Je ziet dan ook bijna niemand meer lopen, behalve de gasten die je nou net niet tegen wilt komen![]()
Panama vond ik ook wel veilig.
Must See in Mexico:
Sumiderokloof. Een trip op een boot door een kloof met stijle wanden tot 1000m.
Palenque. Een supermooi tempelcomplex
Uxmal. Tempelcomplex dat ik het mooist vond van alle maya-tempels, omdat er zoveel gerestaureerd is (kun je goed zien hoe alles er echt uit heeft gezien)
Agua Azul. Geweldige watervallen met azuur-blauw water.
Must See in Belize:
De kust. Het snorkelen en duiken is echt geweldig!
Must See in Honduras:
Ik ben in Copan geweest, maar dat vond ik niet echt heel bijzonder. Er was s'avonds een feest op de zocalo, dat was veel gezelliger![]()
Must See in Guatemala:
Pacayavulkaan. Ligt op een uurtje rijden van Antigua. Beneden was het koud, maar eenmaal boven na een redelijke klim werd het lekker warm vanwege de 'koude' lava. Supergaaf om dat spul naar beneden te zien komen. Antiqua zelf vond ik ook wel aardig overigens.
Lago Atitlan. Een meer dat omgeven is door vulkanen. Je kunt een boot-trip doen langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
Tikal. Mooi tempelcomplex waar het mogelijk is de hoge tempels te beklimmen en zo van het uitzicht boven het oerwoud te genieten
Must See in Costa Rica:
Quepos. Het stadje is op zich niet zo bijzonder, maar Manuel Antonio NP vond ik wel 1 van de hoogtepunten in Costa Rica. Geweldige natuur met apen. luiaards, papegaaien etc. etc. De mangrove loopt ongeveer de zee in. Ook hier is het geweldig snorkelen.
Monteverde. De nevelwouden van Monteverde waar ik de Quetzal heb gezien. Een stuk frisser dan Quepos, maar niet minder mooi. Je kunt hier ook een Canopy Tour doen (door het woud vliegen over een kabelbaan) en een Sky Walk (over bruggen boven het bos uitkijken) beide ook aan te raden!
La Fortuna. Hier staat de nog steeds actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava uit kunt zien stromen. Daarnaast is er een gave waterval in de buurt waar het water heerlijk verfrissend is.
Tortuguero. Een plaatsje in het tropisch regenwoud waar je toekans, ijsvogels, brulapen, schildpadden en dat soort fauna vind.
Dominical. Een leuk surfdorpje aan de Pacific. Het strand is wel lang, en het zand is heet dus het kost wat moeite voordat je in het water ligt.
Must See in Panama.
Bocas del Toro. Een eilandengroep in het noorden van Panama. Hier kon je ook mooi duiken/snorkelen en er waren heel wat backpackers.
In El Salvador en Nicaragua ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niet veel over vertellenHet mooist vond ik Costa Rica vanwege de diversiteit in flora & fauna. Tevens vond ik de mensen erg aardig en het eten was ook erg goed
![]()
Veel plezier alvast![]()
quote:Op woensdag 26 september 2007 23:37 schreef Vogue het volgende:
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.
Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico
Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.
Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.
Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.
Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.
Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.
Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenenEr staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
quote:Aanraders:
Guatemala: Chemuc Champey, Tikal, Antigua, Lago de Atitlan, Livingston
Honduras: de goedkope duikcursussen, Copan is wel aardig, maar misschien niet echt na Tikal
Belize: zeker snorkelen, wij hebben bij Caye Caulker met kleine haaien gewommen en was erg gaaf
Nicaragua: Granada, Isla de Olmetepe, Little Corn, surfen/relaxen op de kleinere stranden in de buurt van San Juan del Sur
Costa Rica: Nicoya peninsula (niet tamarindo), Monte Verde, de vele natuurparken
Panama: ben er maar kort geweest, iedereen raadde me vooraf Bocas Del Toro aan, wat helaas toen ik in de buurt was niet goed bereikbaar was door hevige regenval
Idd, want deze heeft wel een veul mooiere OPquote:Op dinsdag 24 maart 2009 08:37 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb het gisteren het vorige topic volgemaakt en toen ook gelijk een nieuwe geopend, dus nu is hij dubbel:
Midden Amerika - deel 2
Ik wil wel een deel van jouw openingspost verwerken in een nieuwe openingspost.
In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:47 schreef DutchTrain het volgende:
Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:
Cancun, Mexico --> 431.7 km --> Belize City, Belize
Belize City, Belize -> 404.0 km --> Guatemala City, Guatemala
Guatemala City, Guatemala --> 175.0 km --> San Salvador, El Salvador
San Salvador, El Salvador --> 219.0 km --> Tegucigucigalpa, Honduras
Tegucigucigalpa, Honduras --> 238.9 km --> Managua, Nicaragua
Managua, Nicaragua --> 342.3 km --> San Jose, Costa Rica
San Jose, Costa Rica --> 511.0 km --> Panama, Panama
Panama, Panama --> 772.0 km --> Bogota, Colombia
Bogota, Colombia --> 724.5 km --> Quito, Ecuador
Zelfs niet eens van Yucatan.quote:Op vrijdag 3 april 2009 12:36 schreef Hartendame het volgende:
[..]
In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.
Het ligt zelfs niet eens in Yucatanquote:
Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:55 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ticket geboekt![]()
Vlucht op 9 juli naar van Dusseldorf (DE) naar San Jose, Costa Rica. Drie weken later weer terug via panama city !
Tuurlijk,quote:Op maandag 15 juni 2009 20:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?
klote. Vlieg ook met Delta vanaf Brussel en ben 960 kwijt. retour op panama city. Wilde achteraf liever op San Jose vliegen en dan terug vanaf Panama. Alleen kan ik mijn tickets niet wijzigenquote:Op maandag 15 juni 2009 20:59 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Tuurlijk,
Delta Airlines EUR 816, heb een stopover in atlanta (USA). Tickets geboekt via vliegticketskopen.nl
Jij bent toch ook al eens daar in de regio geweest ? Hoeveel was je ongeveer per dag kwijt voor slapen / eten / bus vervoer ?
Heb al begrepen dat costa rica wat duurder gaat is dan Nicaragua (waar ik grenada wil bezoeken) en panama.
Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof!quote:Op maandag 15 juni 2009 19:32 schreef Foeske het volgende:
Ik hou van reizen en omdat mijn dagen voor dit jaar al ongeveer op zijn ben ik alvast maar aan het dagdromen over een volgende mooie reis (hopelijk volgend jaar 3 of 4 weken).
Eerst zat ik aan Cuba te denken, maar iemand vertelde dat Costa Rica zo mooi is, en dat ligt natuurlijk op reisafstand van een paar andere landen, dus dit klinkt eigenlijk ook wel heel interessant.
Kun je nog een leuk hotel aanbevelen in het centrum van San Jose voor de eerste twee dagen na aankomst ?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:08 schreef Appeltjesmoes het volgende:
[..]
Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof!....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |