abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 maart 2009 @ 17:43:17 #1
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_67299355
De centrale vragen in dit topic:

1. Zijn er punten waarop Hitler vergelijkbaar is met Wilders?
2. Kan deze vergelijking nuttig zijn?

in dit topic aub geen:
oneliners
bash opmerkingen

verklaring TS mbt dit onderwerp:
Op FOK wordt deze vergelijking erg vaak gemaakt, anti-Wilders personen voelen zich gesteund door historie door een vergelijk te maken tussen de aanpak van wilders en hitler. Pro-Wilders personen vinden deze vergelijking vaak onjuist en onterecht.

TS vindt:

-historische vergelijkingen zijn nuttig: leer van het verleden om fouten in de toekomst te voorkomen
-er zijn bepaalde punten waarop de strategie van wilders overeenkomt met die van hitler: het creëren van een gezamelijke vijand, inspelen op angst en patriottische gevoelens.
-op FOK wordt teveel lading aan deze vergelijking gemaakt, er wordt vaak geinsinueerd dat benoeming van Wilders vergelijkbare gevolgen heeft voor moslims als de benoeming van Hitler voor de Joden, veel verder dan wat islamofobe wetten kan het echter nooit komen (wel erg onwenselijk en intolerant naar mijn mening).

maargoed: wat vinden jullie?

nogmaals: geen one liners. post desnoods 2 oneliners als je echt niet anders kan.
je oogst wat je zaait
  zondag 22 maart 2009 @ 17:46:23 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_67299438
Ik ben pro-Wilders en ik wil even een vergelijking maken tussen Wilders en Hitler.
Beide personen kwamen tenmiste op voor de ware bewoners. In de tijd van Hitler probeerden de Joden de wereld over te nemen, nu zijn het de Moslims.

Ik ga even mijn alu-hoedje opzetten, brb.

En, ohja, de overeenkomst: beide droegen een stropdas.

Ontopic: dat wat de geschiedenis de mensheid leert, is dat de mensheid niet van de geschiedenis leert.
En naar aanleiding van de bovenstaande zin kan ik TS vragen: waarom zou het nooit verder komen dan wat islamofobe wetten?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 22 maart 2009 @ 17:57:24 #3
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67299723
Tussen het Nederland van 2009 en het Duitsland van de vroege jaren '30 zie ik veel overeenkomsten. Zo is er economische crisis en voelt het volk zich niet meer vertegenwoordigt door de 'oude' politiek.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 22 maart 2009 @ 18:00:28 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_67299797
quote:
Op zondag 22 maart 2009 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Tussen het Nederland van 2009 en het Duitsland van de vroege jaren '30 zie ik veel overeenkomsten. Zo is er economische crisis en voelt het volk zich niet meer vertegenwoordigt door de 'oude' politiek.
Economische crisis? Ja, inderdaad, zOMG, ik kan niet eens meer zonder onderpand 10.000 euro lenen om een half jaar op Hawaii te vertoeven, teh horror.

Ik denk dat de crisis in de jaren 30 toch wel iets heftiger was.

Daarbij heeft het plebs zich nooit vertegenwoordigd gevoeld door de politiek. Dat kan ook niet. Vroeger gaf men er ook niet om en hield men zich wel met andere dingen bezig. Nu ziet men politiek werkelijk als entertainment, alleen moet hun persoonlijke Carlo Boszhard van de Tweede Kamer ook nog eens precies doen wat het volk wil. Wat het volk dan wil kan natuurlijk nooit gedefinieerd worden, zolang iedereen een eigen ziel en eigen wil heeft.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 22 maart 2009 @ 18:01:59 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_67299832
Overeenkomsten tussen Hitler en Wilders: Ze hadden beide zeer goede banden en worden voor een deel gefinancieerd door conservatief amerika.

Ze hebben beide veel baat bij de halfslachtige regenten. Als in door de blunders van onze bestuurders krijgt wilders bijvoorbeeld meer zetels.
  zondag 22 maart 2009 @ 18:03:04 #6
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67299870
"“Veel fundamentele problemen in Nederland, zoals infrastructuur, files, huisvestingsproblemen
en de verzorgingsstaat, kun je rechtstreeks toeschrijven aan migranten.”

"De vrouw die tasjesdief dood reed in Amsterdam moet een lintje krijgen omdat ze zich `niet als
een mak schaap had laten beroven door Marokkaanse straatrovers maar met veel moed achter dit
geboefte aan ging'."

“Waarom durven wij niet te zeggen dat moslims zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze
normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn?
Niks integratie, assimilatie! En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik
lust ze rauw.”

"Alleen mensen met de Nederlandse nationaliteit mogen bij de IND werken."

""Ik wil een nieuw artikel 1, waarin de Leitkultur van het Westen wordt verwoord. Er mogen van
mij in Nederland best joodse en christelijke scholen bestaan, maar geen islamitische scholen."

"Ik ben een warm pleitbezorger voor de vrijheid van onderwijs, maar niet voor
islamitische scholen"

"Een
Marokkaan als burgemeester van de tweede stad in Nederland is net zo gek als een Nederlander als
burgemeester van Mekka. Het Kabinet mag dhr. Aboutaleb, die immers ook Marokkaan is, niet
benoemen als burgemeester van Rotterdam. Nog even en we krijgen een imam als aartsbisschop.
Dit is gekkenwerk"

"“Mocht het ooit tot rassenrellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij
voorbaat een negatieve werking uit te gaan.”

"Alles waar we trots op zijn, verkopen we aan de duivel. Oud-chef van de Mossad Efraim
Halevy zegt dat de Derde Wereldoorlog is begonnen. Die woorden neem ik niet in de mond, maar
het klopt wel.”
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67300096
Ze zijn allebei links.
pi_67300341
quote:
Op zondag 22 maart 2009 18:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ze zijn allebei links.
Op economische gebied is dit juist. PVV's economisch programma komt grotendeels overeen met die van de SP.

Wilders met zijn "iedereen 400 euro geven" en ook maar denken dat dit invloed heeft op de financiele crisis, wat een kortzichtigheid.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  zondag 22 maart 2009 @ 18:24:25 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67300409
Ik vind het een volstrekt onnodige vergelijking

Maar ze komen overeen met dat ze beide gewoon niet goed wijs zijn
pi_67300587
Wilders maakt net zo goed zulke vergelijkingen, dus hij zal wel tegen een stootje moeten kunnen.

Ik kan er ook niet warm of koud van worden. Maar op deze voet is nazi straks geen beladen term meer, als iedereen zomaar voor nazi wordt uitgemaakt. Janmaat was een nazi. Fortuyn is een nazi. Wilders is een nazi. Pastors is een nazi. Huppa. Iedereen een nazi. Ik heb al mensen horen zeggen: "Ja hoor, ik ben een nazi." En misschien hebben ze daar ook wel gelijk in, want als dat een nazi is, dan zijn zij inderdaad een nazi. Maar ik denk niet dat daar een positieve werking van uit gaat. Het begint als een scheldwoord. Maar nu, tja. Op deze wijze begint het zijn historische lading een beetje te verliezen. Liever heb ik dat zulke termen in hun context blijven zodat mensen zich bewust blijven van de onwenselijkheid daarvan.

Maar als jullie denken dat hier een constructieve werking vanuit gaat, leef je uit.

[ Bericht 14% gewijzigd door Picchia op 22-03-2009 19:13:26 ]
pi_67302375
Ik vind het eigenlijk schandelijk dat er deze vergelijking überhaupt wordt getroffen!
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
pi_67303233
quote:
Op zondag 22 maart 2009 19:30 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Ik vind het eigenlijk schandelijk dat er deze vergelijking überhaupt wordt getroffen!
Ik vind het nog veel schandaliger dat de vergelijking treffend is. Blijkbaar hebben we niets geleerd.
pi_67303262
PVV's economisch programma komt helemaal niet grotendeels overeen met dat van de SP. Dat heeft ooit iemand geroepen en nu neemt iedereen het over.

OT: con: Wilders is niet verantwoordelijk voor de systematische afslachting van 6 miljoen mensen.
  zondag 22 maart 2009 @ 20:00:00 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_67303347
Het enige advies wat ik kan geven is: Lees eens een goede Hitler-biografie. Beter nog: Lees er twee. Een Duitse en een Engelse. Echt lezen, dus. Niet alleen op zoek naar de spannende oorlogsverhalen, maar vooral de delen die spelen tussen 1930 en 1935. Lees en leer. Kijk dan naar Wilders... Laat de geschiedenis zelf spreken en voor één keer: LEER ERVAN!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_67308555
Biografieën mogen dan verstandig zijn. Een economisch boekje over hoe de wereld en met name Duitsland er op dat moment uitzag lijkt me ook verstandig. Een vergelijking treffen tussen toen en nu zal dan behoorlijk scheef zijn.
Winston Churchill
  zondag 22 maart 2009 @ 22:33:50 #16
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67308674
Uiteindelijk waren de crises van Duitsland toen en Nederland echter niet economisch, maar cultureel van aard. We moet dus eerder Johan Huizinga lezen dan historisch-economische literatuur.
pi_67308973
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:33 schreef Scaurus het volgende:
Uiteindelijk waren de crises van Duitsland toen en Nederland echter niet economisch, maar cultureel van aard. We moet dus eerder Johan Huizinga lezen dan historisch-economische literatuur.
Het zal een combinatie van beide zijn geweest. Ten tijde van de 20 - 30'ies ging het relatief goed met de economie en pas vanaf het moment dat de instorting daar was viel het stuivertje de juiste kant op voor meneer Hitler.
Winston Churchill
pi_67311479
quote:
Kan wel zijn, maar Hitler trok pas echt veel stemmen bij economische tegenwind. Die bron van onvrede was dus vereist om de kiezers te verleiden niet op de traditionele partijen te stemmen.
  maandag 23 maart 2009 @ 06:13:35 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_67313616
quote:
Dat is natuurlijk onzin. Duitsland's crises waren juist economisch van aard, omdat heel Duitsland gefinancierd werd door Amerikaanse leningen. Toen die wegvielen, stortte Duitsland helemaal in.

Maar zelfs als je gelijk zou hebben, is de parallel met Wilders / Nederland van dit moment nog beter te trekken. Immers, Nederland verkeert naast een economische crisis als een paar jaar in een culturele crisis, waarbij we niet meer weten, wie en wat voor volk we nu eigenlijk zijn.
  maandag 23 maart 2009 @ 06:16:12 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_67313620
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:30 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Biografieën mogen dan verstandig zijn. Een economisch boekje over hoe de wereld en met name Duitsland er op dat moment uitzag lijkt me ook verstandig. Een vergelijking treffen tussen toen en nu zal dan behoorlijk scheef zijn.
Een goede biografie (en dan bedoel ik geen 'Hitler for Dummies'-type boekje, maar een gedegen historisch werk) zal altijd een achtergrond geven van de tijd. Temeer daar Hitler's opkomst voor een groot deel te danken was aan economische problemen, kan een goede biografie er niet omheen, de sociaal-economische omstandigheden van de toenmalige maatschappij te beschrijven.
  maandag 23 maart 2009 @ 08:21:16 #21
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67314194
Geef eens een voorbeeld van een goede Hitler biografie?

Die van Ian Kershaw (heb ik uit de bieb geleend, maar wat is die dik zeg)?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67316933
quote:
Op maandag 23 maart 2009 08:21 schreef Klopkoek het volgende:
Geef eens een voorbeeld van een goede Hitler biografie?

Die van Ian Kershaw (heb ik uit de bieb geleend, maar wat is die dik zeg)?
Die is prima. En je moet vooral deel I lezen, dus met die dikte valt het nog wel mee.
  maandag 23 maart 2009 @ 10:49:35 #23
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67317193
quote:
Op maandag 23 maart 2009 06:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat is natuurlijk onzin. Duitsland's crises waren juist economisch van aard, omdat heel Duitsland gefinancierd werd door Amerikaanse leningen. Toen die wegvielen, stortte Duitsland helemaal in.
Quatsch. De economische crisis van '29 sloeg toe in Duitsland dat een ontaarde cultuur had en een politiek waar het volk zichzelf niet in herkende. De crisis was alleen maar het tikje dat het kaartenhuis deed instorten.
  maandag 23 maart 2009 @ 10:54:11 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67317335
Ja Scaurus, het waren de linkse elitaire cultuurrelativisten uit Berlin Alexanderplatz die Duitsland naar de afgrond brachten. Men was de culturele wortels kwijtgeraakt
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 maart 2009 @ 10:54:57 #25
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_67317357
Deze zin bestaat uit 1 lijn.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')