Economische crisis? Ja, inderdaad, zOMG, ik kan niet eens meer zonder onderpand 10.000 euro lenen om een half jaar op Hawaii te vertoeven, teh horror.quote:Op zondag 22 maart 2009 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Tussen het Nederland van 2009 en het Duitsland van de vroege jaren '30 zie ik veel overeenkomsten. Zo is er economische crisis en voelt het volk zich niet meer vertegenwoordigt door de 'oude' politiek.
Op economische gebied is dit juist. PVV's economisch programma komt grotendeels overeen met die van de SP.quote:
Ik vind het nog veel schandaliger dat de vergelijking treffend is. Blijkbaar hebben we niets geleerd.quote:Op zondag 22 maart 2009 19:30 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Ik vind het eigenlijk schandelijk dat er deze vergelijking überhaupt wordt getroffen!
Het zal een combinatie van beide zijn geweest. Ten tijde van de 20 - 30'ies ging het relatief goed met de economie en pas vanaf het moment dat de instorting daar was viel het stuivertje de juiste kant op voor meneer Hitler.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:33 schreef Scaurus het volgende:
Uiteindelijk waren de crises van Duitsland toen en Nederland echter niet economisch, maar cultureel van aard. We moet dus eerder Johan Huizinga lezen dan historisch-economische literatuur.
Kan wel zijn, maar Hitler trok pas echt veel stemmen bij economische tegenwind. Die bron van onvrede was dus vereist om de kiezers te verleiden niet op de traditionele partijen te stemmen.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:33 schreef Scaurus het volgende:
Uiteindelijk waren de crises van Duitsland toen en Nederland echter niet economisch, maar cultureel van aard. We moet dus eerder Johan Huizinga lezen dan historisch-economische literatuur.
Dat is natuurlijk onzin. Duitsland's crises waren juist economisch van aard, omdat heel Duitsland gefinancierd werd door Amerikaanse leningen. Toen die wegvielen, stortte Duitsland helemaal in.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:33 schreef Scaurus het volgende:
Een goede biografie (en dan bedoel ik geen 'Hitler for Dummies'-type boekje, maar een gedegen historisch werk) zal altijd een achtergrond geven van de tijd. Temeer daar Hitler's opkomst voor een groot deel te danken was aan economische problemen, kan een goede biografie er niet omheen, de sociaal-economische omstandigheden van de toenmalige maatschappij te beschrijven.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:30 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Biografieën mogen dan verstandig zijn. Een economisch boekje over hoe de wereld en met name Duitsland er op dat moment uitzag lijkt me ook verstandig. Een vergelijking treffen tussen toen en nu zal dan behoorlijk scheef zijn.
Die is prima. En je moet vooral deel I lezen, dus met die dikte valt het nog wel mee.quote:Op maandag 23 maart 2009 08:21 schreef Klopkoek het volgende:
Geef eens een voorbeeld van een goede Hitler biografie?
Die van Ian Kershaw (heb ik uit de bieb geleend, maar wat is die dik zeg)?
Quatsch. De economische crisis van '29 sloeg toe in Duitsland dat een ontaarde cultuur had en een politiek waar het volk zichzelf niet in herkende. De crisis was alleen maar het tikje dat het kaartenhuis deed instorten.quote:Op maandag 23 maart 2009 06:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat is natuurlijk onzin. Duitsland's crises waren juist economisch van aard, omdat heel Duitsland gefinancierd werd door Amerikaanse leningen. Toen die wegvielen, stortte Duitsland helemaal in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |