---------------quote:Eurlings wil meer aandacht snelheidscontroles
AMSTERDAM - De verhouding tussen snelheidscontroles op snelwegen en in de bebouwde kom is verkeerd. Dat zegt verkeersminister Camiel Eurlings (CDA).
Hij verbaast zich over de vele controles lans snelwegen, terwijl in woonwijken, rond scholen en bij winkelcentra 'niet of nauwelijks' wordt gecontroleerd. "Dat is verkeerd", zegt de bewindsman zaterdag in een interview met het AD.
De minister beseft dat de overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen. "Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen", zegt hij.
Aandacht
Eurlings heeft de zaak aangekaart bij het ministerie van Justitie. "Er moet meer aandacht komen voor de snelheid binnen de bebouwde kom", vindt hij.
De bewindsman vindt het belangrijk dat controles zich ook richten op 'andere, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer', zoals het gebruik van alcohol en drugs door bestuurders. "Dat is echt misdadig."
Fijn. Dan kan ik weer met hartelust de limieten op de snelweg overtreden terwijl ik binnen de bebouwde kom niet harder dan 40 ga.quote:De minister beseft dat de overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen. "Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen", zegt hij.
Zodat alle bijstandstokkies naar hartelust kunnen scheuren zeker?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:41 schreef Lod het volgende:
Ben ook nog voor het invoeren van het scandinavische boetesysteem, dus naar verhouding van je inkomen.
Zou zelfs willen voorstellen om de boetes voor hardrijders binnen de 30-km zone en "school-zones" 500x duurder te maken met rijontzegging. Dan leren mensen het meteen af. Als je snelheid terug wil laten dringen d.m.v. snelheidscontroles, dan moet je het goed aanpakken Nu gebeurt dat dus duidelijk niet, nu wordt alleen de hardwerkende burger genaaid die 5 km/h te hard rijdt op de snelweg. Typisch Nederlands trouwens hoor: hardwerkende burgers naaien en het overlastgevende uitschot niet genoeg aanpakken.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:41 schreef Lod het volgende:
Zou zelfs willen voorstellen om meer binnen de bebouwde kom te controleren dan op de snelweg.
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:43 schreef waht het volgende:
Iemand een onderzoekje dat aantoont dat de meeste ongelukken binnen de bebouwde kom of op provinciale wegen gebeuren?
quote:Doden: vooral 80km-wegen
Ongeveer de helft van de dodelijke verkeersslachtoffers valt op wegen met een limiet tussen de 60 en 90 km/uur. Voor het overgrote deel zullen dit 80km/uur-wegen zijn; een klein gedeelte zal 60km/uur-wegen betreffen. De 60km/uur-zones zijn pas eind jaren negentig geïntroduceerd. Dit is mogelijkerwijs een verklaring voor de daling van het aandeel ongevallen op 60-90km/uur-wegen in de afgelopen jaren.
Bijna 40% van de verkeersdoden valt op wegen binnen de bebouwde kom. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 15 jaar geleden. Bijna 15% van de doden valt op auto(snel)wegen, eveneens een lichte stijging ten opzichte van 15 jaar geleden die waarschijnlijk mede voortkomt uit het feit dat er tegenwoordig meer kilometers op dit wegtype worden afgelegd.
Het aantal slachtoffers op een bepaald wegtype is immers afhankelijk van:
* hoeveel kilometer weg er van dat type is;
* hoeveel kilometers er op een wegtype verreden worden;
* hoe veilig een wegtype is.
Gewonden: vooral binnen de bebouwde kom
Meer dan de helft van de ziekenhuisgewonden valt op wegen binnen de bebouwde kom met een snelheidslimiet tussen de 0 en 50 km/uur. Dit aandeel is de afgelopen 15 jaar wel iets gedaald. Allerlei maatregelen zoals de aanleg van rotondes, de uitbreiding van het aantal 30km/uur-zones en bromfiets op de rijbaan zullen er aan hebben bijgedragen dat het binnen de bebouwde kom relatief veiliger is geworden. Op niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom (snelheidslimiet tussen 60 en 90 km/uur) valt ruim een derde van de ziekenhuisgewonden. Hier is de afgelopen periode geen verandering in gekomen. Zo'n 9% van de ziekenhuisgewonden valt op auto(snel)wegen, een stijging ten opzichte van 15 jaar geleden, die waarschijnlijk moet worden toegeschreven aan de toename van het aantal autokilometers op deze wegen.
Kruispunten - wegvakken
Er is een groot verschil tussen de veiligheid van wegvakken en die van kruispunten. Gemiddeld valt ongeveer 40 procent van de slachtoffers op kruispunten, terwijl kruispunten maar een fractie van het totale wegennet vormen. Van de slachtoffers binnen de bebouwde kom valt zelfs ruim 50% van de slachtoffers op een kruispunt. Van de slachtoffers op niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom is dit iets meer dan een derde.
De gedachte is de moeder van de actiequote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:48 schreef JohnDope het volgende:
Ik word een beetje moe van die machthebbers die het volk proberen te paaien met hun "willen".
Laat ze nou eens een keertje wat minder "willen" en wat meer "uitvoeren"!
De gedachte is bij de overheid anders al jaren steriel.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:16 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
De gedachte is de moeder van de actie
Als Eurlings daadwerkelijk iets aan de 'verhouding' wil aanpassen, prima. In realiteit zal het er echter wel op neerkomen dat het aantal controles binnen bebouwde kom opgetrokken wordt naar het aantal snelwegcontroles. Want ja, "daar moet de veiligheid nou eenmaal ook gegarandeerd blijven; die controles terugbrengen in aantal zou een verkeerd signaal afgeven".quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Eurlings wil meer aandacht snelheidscontroles
Uitgegeven: 21 maart 2009 08:19
Laatst gewijzigd: 21 maart 2009 08:29
AMSTERDAM - De verhouding tussen snelheidscontroles op snelwegen en in de bebouwde kom is verkeerd. Dat zegt verkeersminister Camiel Eurlings (CDA).
Hij verbaast zich over de vele controles lans snelwegen, terwijl in woonwijken, rond scholen en bij winkelcentra 'niet of nauwelijks' wordt gecontroleerd. "Dat is verkeerd", zegt de bewindsman zaterdag in een interview met het AD.
De minister beseft dat de overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen. "Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen", zegt hij.
Aandacht
Eurlings heeft de zaak aangekaart bij het ministerie van Justitie. "Er moet meer aandacht komen voor de snelheid binnen de bebouwde kom", vindt hij.
De bewindsman vindt het belangrijk dat controles zich ook richten op 'andere, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer', zoals het gebruik van alcohol en drugs door bestuurders. "Dat is echt misdadig."
---------------
Tja, dat weten we allang. En het klinkt heel nobel, maar er komt in de praktijk natuurlijk niks van terecht. Op lange rechte wegen flitsen levert veel meer op dan flitsen in de bebouwde kom.
Nee, een minimum bedrag met een toeslag procentueel naar inkomen. Goed systeemquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zodat alle bijstandstokkies naar hartelust kunnen scheuren zeker?
Trajectcontroles zijn nu bij uitstek een argument voor het tegenovergestelde. Je kunt voor veel minder geld flitspalen neerzetten, die waarschijnlijk ook nog veel meer opleveren dan trajectcontroles...quote:Op zaterdag 21 maart 2009 15:31 schreef Home_boy het volgende:
Laat je niet blij maken. Mobiele controles langs de snelweg zullen op termijn volledig vervangen zijn doordat trajectcontroles op de snelwegen bijna het hele snelwegnet gaan dekken. Ik denk dat er maar heel weinig mensen in de politiek zich oprecht druk maken over de verkeersveiligheid en dat het voornamelijk toch gewoon om geld gaat.
quote:Een overbuurman van mij heeft laatst een buitenspiegel van een langsscheurende auto afgeschopt. Dat mag natuurlijk niet, maar hij had deze chauffeur al meerdere keren op zijn asociale gedrag aangesproken.
Dit dus.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:06 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Als Eurlings daadwerkelijk iets aan de 'verhouding' wil aanpassen, prima. In realiteit zal het er echter wel op neerkomen dat het aantal controles binnen bebouwde kom opgetrokken wordt naar het aantal snelwegcontroles. Want ja, "daar moet de veiligheid nou eenmaal ook gegarandeerd blijven; die controles terugbrengen in aantal zou een verkeerd signaal afgeven".
Als ze de snelheidscontroles vervolgens strikt uitvoeren dan moet je vervolgens ook niet klagen. Zou dat lukken?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:48 schreef JohnDope het volgende:
Ik word een beetje moe van die machthebbers die het volk proberen te paaien met hun "willen".
Laat ze nou eens een keertje wat minder "willen" en wat meer "uitvoeren"!
Hoho Eurlings is een omhooggeschreven Limburgse CDA'er. Je verwachtingen mogen dan niet te hoog zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:30 schreef k_man het volgende:
Dus de minister van VWS gaat de minister van Justitie vragen naar een onderwerp (politie) waar de minister van BiZa over gaat?
Zelf met omverwerping van stellingen komen en op die manier hopen geloofwaardig te worden geacht.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De minister beseft dat de overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen. "Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen", zegt hij.
Als het aan de PvdA ligt mag je er straks niet eens meer over praten.quote:Kamer wil onderzoek naar files door flitsers
DRIEBERGEN - Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en VVD wil een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van snelheidscontroles met flitsers op filevorming. Aanleiding is een maandag uitgezonden onderzoek van RTL Nieuws in samenwerking met de Verkeersinformatiedienst VID.
Daaruit blijkt dat in bijna 20 procent van de plaatsen waar op snelheid wordt gecontroleerd files ontstaan. Het KLPD bestrijdt dat en zegt op basis van eigen onderzoek dat bij 3 procent van de radarcontroles vorig jaar een file is ontstaan.
De Kamer wil weten wie gelijk heeft. De VVD wil bovendien weten wat de economische schade is en of er ook ongelukken door ontstaan. De PvdA wil verder weten of er geen files of ongelukken ontstaan als mensen weten waar de snelheidscontroles zijn. Want dan kunnen ze er op inspelen door tijdig af te remmen.
Vijf op de honderd weggebruikers reden vorig jaar te snel op de grote wegen. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) controleerde twintig miljoen weggebruikers. Dat resulteerde in een miljoen boetes, zei een woordvoerder maandag.
In totaal maakte het KLPD 1,5 miljoen foto's van overtreders en stuurde er een miljoen door naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Een aantal foto's kon niet worden gebruikt, bijvoorbeeld omdat het kenteken niet goed te lezen was of twee weggebruikers naast elkaar te snel reden.
Twintig mensen houden zich met de controles bezig. In 2008 voerden zij er 3300 uit, voornamelijk met digitale apparatuur.
Het KLPD heeft er geen moeite mee dat radiostations de controleplaatsen doorgeven, soms zelfs al twee minuten nadat de agenten er zijn gaan staan. Een voorbeeld daarvan is Radio538, dat vorig jaar 93,7 procent van de controles doorgaf. RTL Nieuws kwam maandag met dit bericht.
„We kondigen zelf ook snelheidscontroles aan. Mensen denken dat we een bepaald aantal boetes moeten uitschrijven, maar we worden afgerekend op het aantal controles. Het doel is dat weggebruikers zich aan de maximumsnelheid houden”, aldus de woordvoerder.
Het KLPD is blij dat de overgrote meerderheid van de weggebruikers niet te snel rijdt. Dat geeft minder ongevallen, minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast en minder brandstofverbruik. Bovendien vindt 85 procent van de Nederlanders snelheidscontroles zinvol.
Volgens RTL Nieuws ontstaan er files door de controles. Uit onderzoek waarin de zender de flitsers vergeleek met filegegevens van de Verkeersinformatiedienst (VID), zou in bijna 20 procent van de gevallen een file zijn ontstaan. Het KLPD zegt dat er in 3 procent een file kwam bij een controle. Het CDA wil dat dit wordt onderzocht. PvdA, PVV en VVD waren niet bereikbaar.
Bron: Telegraaf
Kan je ook proberen die stellingen wat beter te onderbouwen? Ik ken namelijk een aantal wegen waar het maar goed is dat er regelmatig wordt gecontroleerd met het oog op veiligheid.quote:Op zondag 22 maart 2009 02:47 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het is een feit dat de snelheidscontroles er zijn om geld binnen te harken op slinkse wijze. Het heeft niets met veiligheid te maken.
Ik ben blij dat je erom vraagt. De leek/personen die niet dagelijks op de Nederlandse (snel)wegen zijn te vinden, hebben hoogstwaarschijnlijk geen idee waar ik e.a. over praten, en krijgen alleen de standaard propaganda praatjes van de overheid voor de kiezen over veiligheid.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je ook proberen die stellingen wat beter te onderbouwen? Ik ken namelijk een aantal wegen waar het maar goed is dat er regelmatig wordt gecontroleerd met het oog op veiligheid.
Dan krijg je dit soort dingen:quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:41 schreef Lod het volgende:
Ben ook nog voor het invoeren van het scandinavische boetesysteem, dus naar verhouding van je inkomen.
Kijk je geeft al aan dat het, zeker binnen de bebouwde kom, wel bij kan dragen aan meer veiligheid. En daar spreek je jezelf tegen. Snelheidscontroles kunnen namelijk gewoon prima bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid zeker binnen de bebouwde kom of bij van die fijne wegen in het landelijk gebied waar ook fietsers gebruik van maken.quote:Op zondag 22 maart 2009 17:02 schreef OldJeller het volgende:
Dan komen we bij het aspect veiligheid. Zoals ik al in mijn vorige post schreef, zit een ongeluk binnen de bebouwde kom in een veel kleiner hoekje, dan op de snelweg? Waarom? Je hebt niet enkel met automobilisten te maken, je hebt met voetgangers te maken (waaronder veel kinderen), fietsers, brommers, scooters, rollators, etc. etc. Je komt op kruisingen, je komt tegenliggers tegen, je rijdt in de buurt van huizen, dus daar bevinden zich eerder mensen (te voet) in de buurt.
Op de snelweg rijdt iedereen één kant op, dat maakt de kans op een ongeluk alweer een stuk kleiner. Immers hoef je niet op te letten op tegenliggers, of mensen die vanaf de zijkant oversteken. Je hebt op de snelweg enkel met automobilisten te maken en niet met fietsers of voetgangers, die niet alleen zich niet in een kooiconstructie bevinden, maar ook nog eens een veel lagere snelheid zouden hebben.
Helaas, je post snijdt geen hout.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kijk je geeft al aan dat het, zeker binnen de bebouwde kom, wel bij kan dragen aan meer veiligheid. En daar spreek je jezelf tegen.
Leg eens uit, waarvoor zijn die er?quote:Daarnaast is is het zo dat het stellen van snelheidslimieten (die er niet voor niets zijn)
Ik wil het ook wel van de andere kant proberen te beargumenteren;quote:Op zondag 22 maart 2009 19:06 schreef OldJeller het volgende:
Leg eens uit, waarvoor zijn die er?
Bij een botsing van 120 km/h is de kans dat iemand zal overlijden reëel aanwezig. Die kans is niet veel kleiner als je 80 km/h rijdt, of 70 km/h. Dan is de kans alsnog heel reëel om te overlijden.
Dus, leg mij eens uit, waarom die snelheidslimieten?
Of is het zo omdat de overheid dit heeft bepaald, dat er wel een reden voor moet zijn, en het dus allemaal prima is? Kan je met iets inhoudelijks komen in plaats van het meelopersmotief?
Je leest zelf slecht. Je beweerde in je posts dat snelheidscontroles niets met veiligheid te maken hebben.quote:Op zondag 22 maart 2009 19:06 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Helaas, je post snijdt geen hout.
Als je namelijk wél gelezen had wat ik had gepost, dan zag je dat ik in mijn eerste post schreef, in de derde alinea, dat controle binnen de bebouwde kom wel degelijk bij zou dragen aan de veiligheid. Echter wordt er tot op heden niet of nauwelijks gecontroleerd binnen de bebouwde kom, maar wordt voornamelijk gecontroleerd op de snelweg.. en dat - lees nu goed user du_ke, want dat punt miste je eerder ook al - is niet om de veiligheid te bevorderen, maar om geld in het laatje te brengen. Mensen makkelijk geld afhandig maken met het valse excuus "veiligheid".
[..]
Voor de veiligheid, het voorkomt te grote snelheidsverschillen en die zijn nu eenmaal gevaarlijk. En blijkbaar werkt het hele pakket in Nederland prima want het heefttot effect gehad dat we de minste verkeersdoden ter wereld hebben (per inwoner, KM snelweg of gereden km)quote:Leg eens uit, waarvoor zijn die er?
Bij een botsing van 120 km/h is de kans dat iemand zal overlijden reëel aanwezig. Die kans is niet veel kleiner als je 80 km/h rijdt, of 70 km/h. Dan is de kans alsnog heel reëel om te overlijden.
Dus, leg mij eens uit, waarom die snelheidslimieten?
Neuh dat lijkt me een rare suggestie. Overigens is er wel degelijk over snelheden nagedacht onder andere bij het ontwerp van de snelwegen en bij de verkeersmodellen over doorstroming van het verkeer. Vanuit dat oogpunt zou een gemiddelde snelheid van 80 km/h ook niet gek zijn. Al zitten daar ook nadelen aan natuurlijkquote:Of is het zo omdat de overheid dit heeft bepaald, dat er wel een reden voor moet zijn, en het dus allemaal prima is?
quote:Kan je met iets inhoudelijks komen in plaats van het meelopersmotief?
Tja je post is voor 99% het standaardgehuil dat nauwelijks de moeite waard is om op in te gaan.quote:Jammer dat je voor het gemak voorbij gaat aan 90% van m'n post en denkt een puntje te hebben door niet goed te lezen en vervolgens mij op je eigen beperking van begrijpend lezen wijst.
Kinetische energie neemt kwadratisch toe, niet exponentieelquote:Op zondag 22 maart 2009 19:50 schreef waht het volgende:
[..]
Ik wil het ook wel van de andere kant proberen te beargumenteren;
Bijvoorbeeld kinetische energie die exponentieel toeneemt bij hogere snelheden.
Owja, je hebt gelijk.quote:Op maandag 23 maart 2009 09:47 schreef Seneca het volgende:
[..]
Kinetische energie neemt kwadratisch toe, niet exponentieel
Als het borreltafelgelul is, waarom neemt de staat dan jaar in jaar uit de inkomsten uit snelheidscontroles mee in de begroting voor het jaar erop? Waarom worden agenten afgerekend op vooraf vastgestelde boetetargets? Waarom wordt er vooral gecontroleerd op stukken weg die al heel veilig zijn (en om je te verwachten tegenargument alvast te ontkrachten: in Duitsland zijn er hele stukken snelweg waar geen snelheidslimiet geldt; daar wordt wel hard gereden, maar niet onverantwoord, kortom bijna alle weggebruikers kunnen met die verantwoordelijkheid omgaan, degenen die dat niet kunnen kunnen dat nu ook al niet, en overigens kun je die altijd nog pakken op art. 5 WVW)?quote:Op maandag 23 maart 2009 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je leest zelf slecht. Je beweerde in je posts dat snelheidscontroles niets met veiligheid te maken hebben.
Alleen voor de bebouwde kom zou het voor jou misschien gerechtvaardigd kunnen zijn maar daar zou niet of nauwelijks geflitst worden. En volgens mij valt dat nog wel mee. Er wordt namelijk wel degelijk gecontroleerd binnen de bebouwde kom en op 80km wegen en dat heeft toch meer de veiligheid als uitgangspunt dan de staatskas.
[..]
Voor de veiligheid, het voorkomt te grote snelheidsverschillen en die zijn nu eenmaal gevaarlijk. En blijkbaar werkt het hele pakket in Nederland prima want het heefttot effect gehad dat we de minste verkeersdoden ter wereld hebben (per inwoner, KM snelweg of gereden km)
[..]
Neuh dat lijkt me een rare suggestie. Overigens is er wel degelijk over snelheden nagedacht onder andere bij het ontwerp van de snelwegen en bij de verkeersmodellen over doorstroming van het verkeer. Vanuit dat oogpunt zou een gemiddelde snelheid van 80 km/h ook niet gek zijn. Al zitten daar ook nadelen aan natuurlijk
[..]Volgens mij is je antiflitsgehuil juist het toppunt van meelopen met de gemiddelde borreltafel
[..]
Tja je post is voor 99% het standaardgehuil dat nauwelijks de moeite waard is om op in te gaan.
Halstarrig figuur, ik had weinig anders van je verwacht. Je leest wat je wil lezen, en maakt je je zelf een beetje belachelijk.quote:Op maandag 23 maart 2009 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je leest zelf slecht. Je beweerde in je posts dat snelheidscontroles niets met veiligheid te maken hebben.
Alleen voor de bebouwde kom zou het voor jou misschien gerechtvaardigd kunnen zijn maar daar zou niet of nauwelijks geflitst worden. En volgens mij valt dat nog wel mee. Er wordt namelijk wel degelijk gecontroleerd binnen de bebouwde kom en op 80km wegen en dat heeft toch meer de veiligheid als uitgangspunt dan de staatskas.
Hoe gevaarlijk denk je dat het is als je tegen iemand aan botst die 80 km/h rijdt, terwijl jij 120 km/h rijdt? Is dit niet een te groot verschil? Wat een grap. Zelf oorzaken verzinnen van zelf verzonnen statistieken.quote:[..]
Voor de veiligheid, het voorkomt te grote snelheidsverschillen en die zijn nu eenmaal gevaarlijk. En blijkbaar werkt het hele pakket in Nederland prima want het heefttot effect gehad dat we de minste verkeersdoden ter wereld hebben (per inwoner, KM snelweg of gereden km)
De bochten die je met 80 km/h zou moeten nemen, zou iemand met een willekeurige auto ook met gemak met 100 km/h kunnen nemen. Verder kan je waar je bv 100 km/h mag rijden, even veilig 120 km/h rijden over het algemeen en 140 km/h waar je 120 km/h mag.quote:Neuh dat lijkt me een rare suggestie. Overigens is er wel degelijk over snelheden nagedacht onder andere bij het ontwerp van de snelwegen en bij de verkeersmodellen over doorstroming van het verkeer. Vanuit dat oogpunt zou een gemiddelde snelheid van 80 km/h ook niet gek zijn. Al zitten daar ook nadelen aan natuurlijk
Je laat keer op keer in je posts zien dat je geen idee hebt waar je over praat.quote:Tja je post is voor 99% het standaardgehuil dat nauwelijks de moeite waard is om op in te gaan.
Ik ben voor het invoeren van een systeem waarin het percentuele financiele voordeel dat je hebt van de misdaad wordt meegenomen in de strafmaat.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:41 schreef Lod het volgende:
Zou zelfs willen voorstellen om meer binnen de bebouwde kom te controleren dan op de snelweg.
Ben ook nog voor het invoeren van het scandinavische boetesysteem, dus naar verhouding van je inkomen.
Kijk je zit dus gewoon wat teveel in je eigen wereldje opgesloten. Er wordt nu met de huidige controles ook buiten de snelwegen op snelheid gecontroleerd. En daar zeker maar ook op de snelwegen is de veiligheid wel degelijk 1 van de argumenten voor die controlesquote:Op maandag 23 maart 2009 14:35 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Halstarrig figuur, ik had weinig anders van je verwacht. Je leest wat je wil lezen, en maakt je je zelf een beetje belachelijk.
Nee, de huidige snelheidscontroles, die vnl. als niet enkel op snelwegen plaatsvinden, hebben niets met veiligheid te maken, maar met geld.
Ofwel er wordt wel degelijk buiten de snelwegen geflitst.quote:laser ov in bornerbroek op de entersestraat thv bouwbedrijf holtkamp door een blauw toyota corolla station (jan) 17:20:18
radar ov in enschede op de afinkstraat net voor kanaaltunnel 14:41:05
radar ov n35 raalte ri zwolle thv hmp 15.3 bij de verkeerslichten door een kliko 13:27:26
radar ov in enschede op de buurserstraat thv fitform achter bushokje 10:40:17
radar ov n18 in usselo op de haaksbergerstraat bij hmp 1.5 thv de kerk door een blauwe auto
radar fr n351 oosterwolde ri wolvega thv hmp 20.5 door een statief achter een boom (dodf) 17:39:00
laser fr n355 in leeuwarden op de groningerstraatweg 14:09:51
radar fr n359 bolsward ri leeuwarden thv hmp 52.1 door een grijze auto in de pechhaven 13:13:10
radar fr n359 bolsward ri koudum thv hmp 39.6 thv de brug bij tjerkwerd
radar zh in leiderdorp op het engelendaal thv de vronkenlaan door een grijze bestelbus 14:37:22
radar zh in den haag op de binckhorstlaan thv de shell 13:46:47
laser zh in rotterdam-albrandswaard op de willem barentszstraat thv vat logistics 10:49:04
radar zh in rotterdam op de boompjes voor de verkeerslichten bij rederijstraat stad uitgaand door een blauwe vw passat op de stoep (marc) 08:40:20
radar zh in rotterdam op de westzeedijk thv 2e ijzerstraat door een zwarte outlander (jpdebmw)
radar ut a12 veenendaal ri utrecht thv hmp 86.3 voor het total tankstation onder het spoorwegviaduct (viper) 18:50:50
radar ut a28 utrecht ri amersfoort thv hmp 14.9 voor afslag maarn
Lees hem zelf nog eens een paar keer en kijk het lijstje wat ik hierboven heb geplaatst een keer in. Ga vervolgens eens heroverwegen voor je zoiets zo stellig brengtquote:Lees deze zin even tien keer hardop voor jezelf en lees vervolgens nog eens mijn andere posts, wellicht dringt het dan wél tot je door.
Dat kan maar dan zal je niet al te goed opgelet hebben. Ik heb het zeer regelmatig gezien al is het niet voldoende dat klopt.quote:Ik heb nog nooit, in de vele wijken en plaatsen waar ik ben geweest, een snelheidscontrole binnen de bebouwde kom gezien.
Momenteel fiets ik inderdaad gelukkig voornamelijk maar tot begin vorig jaar zat ik veel op de weg (kleine 200km per dag voornamelijk autowegen en (semi) bebouwde kom). En daar zag ik redelijk wat controles waaronder ook vaste en mobiele controles binnen de bebouwde kom. Het maakt je suggesties dat ik weinig of geen ervaring zou hebben in het verkeer ook bijzonder belachelijkquote:Wat ik wel zie is dat er veel mensen 50 km/h rijden, waar je 30 km/h mag of 60 tot 70 km/h rijden, waar je 50 km/h mag. Op de diverse snelwegen daarentegen, zie ik dagelijks meerdere snelheidscontroles. En anders doe je voor het gemak je radio aan en kijk je naar de RDS.
[q]Je loopt nu te redeneren vanuit je onderbuik, maar als je je enkel op de fiets of in het OV in het verkeer begeeft, dan kan je er eigenlijk niet over mee praten.
[..]
Het zou aan te bevelen zijn die snelheden wat meer naar elkaar toe te brengen inderdaadquote:Hoe gevaarlijk denk je dat het is als je tegen iemand aan botst die 80 km/h rijdt, terwijl jij 120 km/h rijdt? Is dit niet een te groot verschil?
Je denkt werkelijk dat een groot verschil in snelheid geen nadelige invloed heeft op de veiligheid? Tja dat kan maar dan sta je behoorlijk alleenquote:Wat een grap. Zelf oorzaken verzinnen van zelf verzonnen statistieken.
Het heeft wel degelijk ook met controles en handhaving te maken. Dat is bv een van de belangrijkste verschillen met onze zuiderburen. Daar had men zeer lang veel verkeersdoden maar sinds men begonnen is de maximumsnelheden te handhaven is er een stevige daling ingezet.quote:Heeft weinig daarmee te maken. In andere landen ligt de maximum snelheid bv lager. Het heeft ermee te maken dat iedereen genoodzaakt is om z'n snelheid aan te passen, omdat het zo druk is op de Nederlandse snelwegen. Anticipatie heet dat, alleen dat leer je pas als je enige tijd zelf deel uitmaakt van het (auto)verkeer, dus wellicht leer je dat ooit eens.
Woei wat een groots verschilquote:Uiteraard trek ik jouw "statistieken" na. http://www.nu.nl/auto/184(...)ligste-autoland.html
oh, Nederland staat na Japan en IJsland op die lijst. Helaas.
Die modellen zijn er wel degelijk voor ze nemen tegenwoordig echter ook een aantal andere zaken mee als bv luchtvervuiling.quote:De bochten die je met 80 km/h zou moeten nemen, zou iemand met een willekeurige auto ook met gemak met 100 km/h kunnen nemen. Verder kan je waar je bv 100 km/h mag rijden, even veilig 120 km/h rijden over het algemeen en 140 km/h waar je 120 km/h mag.
Onzin, de verkeersmodellen zijn niet ter bevordering van de doorstroming.
Niet elke snelheidslimiet draait natuurlijk puur om veiligheid. In het geval van deze experimenten waren luchtkwaliteit en doorstroming minstens zo belangrijk.quote:Meer files door 80 km-zones
En laat nou net hier trajectcontrole zijn, ook savonds/snachts als de driebaansweg leeg is. Zou het werkelijk om veiligheid draaien?
Volgens mij kom jij hier voornamelijk aan met weinig relevante argumenten en is het belangrijkste "feit" waar je op blijft hameren, namelijk geen controles in de bebouwde kom, gewoon bewezen onjuist. Het laat dus eerder zien dat jij niet voorbij je borreltafeldenkkader komt, jammer maar helaasquote:En dan deze recente uiteraard: Flitsers kunnen files veroorzaken
Dus nee, het is allemaal ter bevordering van de verkeersdoorstroming.
Wederom allerlei onterechte aannames die je doet, zodat het binnen jouw beperkte politieke kader past. Dat is namelijk wat je altijd doet in discussies. Ook al heb je geen gelijk, toch maar onzin aanvoeren en dingen zelf verzinnen.
[..]
Ah en jij bent de verkeersexpert? Je kraam keer op keer onzin uit helaas.quote:Je laat keer op keer in je posts zien dat je geen idee hebt waar je over praat.
Ohja en in die programma's rijden de surveillancewagens ook alleen maar op de snelweg?quote:Je hebt geen idee van wat er op de Nederlandse (snel)wegen gebeurt, en hoe werkelijk verkeerssituaties tot stand komen. Ik betwijfel of je überhaupt een rijbewijs hebt, laat staan een auto.
Je hebt enkele keren "wegmisbruikers" gekeken
Ik heb vermoedelijk zeker zoveel rijervaring als jij en daarnaast heb ik nog een aantal vakken in de verkeerskunde gevolgd. Maar goed dat het theoretische kader je boven de pet gaat was helaas al heel snel duidelijkquote:en een paar keer kennisgenomen van overheidscampagnes over verkeer, en meent nu te weten hoe alle interacties werken tussen automobilisten in verschillende verkeerssituaties en wat er allemaal speelt op de wegen.
Je snapt zelf toch wel dat je met dergelijke opmerkingen niet mij maar jezelf buiten spel zet?quote:Ja, ik begrijp dat je met een dooddoener komt, aangezien je met weinig inhoudelijks kan komen. Dat is makkelijker.[q]
Het is hilarisch, maar tegelijkertijd ook treurig, dat je jezelf hier belachelijk loopt te maken, omdat je werkelijk waar 0,0 verstand hebt over zaken als deze. Beperkt je maar tot discussies die gaan over fietsen, wandelen en het openbaar vervoer, want je kan daar vast wel één of twee zinnige dingen over vertellen die je zelf hebt ervaren.
Hier zet je jezelf post na post buitenspel.
De argumenten zijn er meer dan genoeg en een van de belangrijkste is toch echt veiligheid. Niet voor jou als individuele bestuurder maar voor degenen die je mogelijk mee wilt nemen in je dood..quote:Het is niet erg dat je het niet vindt kunnen dat mensen hard rijden, maar dat je er geen argumenten voor hebt.
Maar zeg maar gewoon dat je niet wil dat mensen hard rijden, alleen dat het gewoon het gevoel is dat jij hebt over dit onderwerp, een onverklaarbaar gevoel.
Mijn mening over snelheidslimieten en controles heeft niets te maken met wat de overheid er over zegtquote:Op maandag 23 maart 2009 10:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het zou echt geen kwaad kunnen als je eens die overheidspropaganda wat kritischer zou bezien.
Echt niet? Nu, dan zal het het Stockholmsyndroom wel zijn.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Mijn mening over snelheidslimieten en controles heeft niets te maken met wat de overheid er over zegt.
Vroeger dacht ik ook zoals jij denkt ('ze zullen er toch wel een reden voor hebben', alle vertrouwen in de overheid). Totdat ik zelf ging nadenken. Ik heb het al eerder in dit soort topics gevraagd, en ik doe het weer: waarom kan er in Duitsland wel een systeem functioneren waarbij de snelheid op bepaalde trajecten ter beoordeling van de chauffeurs zelf wordt gelaten? Ik heb daar ook zeer geregeld gereden: als het druk is rijdt iedereen netjes 120/130, is het rustig wordt er door sommigen harder gereden (en door sommigen ook niet). Het blijkt dat de meeste chauffeurs prima met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Maar in Nederland zou dat niet zo zijn? Welnu, ik geloof niet dat er erg veel verschil is tussen een Nederlander of een Duitser. Het enige verschil zit in de overheid, die deugt in Nl niet, en heeft een financieel belang bij het invoeren en handhaven van (zeer) lage snelheden op de snelweg.quote:En het zou jou goed doen als je eens wat verder zou kijken dan die borreltafel
Ik heb zeer zeker niet alle vertrouwen in de overheid.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Echt niet? Nu, dan zal het het Stockholmsyndroom wel zijn.![]()
[..][q]
Vroeger dacht ik ook zoals jij denkt ('ze zullen er toch wel een reden voor hebben', alle vertrouwen in de overheid).
Daar was ik gelukkig al wat eerder mee begonnenquote:Totdat ik zelf ging nadenken.
In Duitsland zijn de afstanden (vooral tussen de verschillende afslagen en invoegstroken) vaak groter, en de wegen rustiger. Dat maakt al een flink verschil. Daarnaast zijn er in Duitsland helaas ook meer doden te betreuren.quote:Ik heb het al eerder in dit soort topics gevraagd, en ik doe het weer: waarom kan er in Duitsland wel een systeem functioneren waarbij de snelheid op bepaalde trajecten ter beoordeling van de chauffeurs zelf wordt gelaten? Ik heb daar ook zeer geregeld gereden: als het druk is rijdt iedereen netjes 120/130, is het rustig wordt er door sommigen harder gereden (en door sommigen ook niet). Het blijkt dat de meeste chauffeurs prima met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Maar in Nederland zou dat niet zo zijn? Welnu, ik geloof niet dat er erg veel verschil is tussen een Nederlander of een Duitser. Het enige verschil zit in de overheid, die deugt in Nl niet, en heeft een financieel belang bij het invoeren en handhaven van (zeer) lage snelheden op de snelweg.
Gelukkig.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb zeer zeker niet alle vertrouwen in de overheid.
Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen: op momenten dat het in Duitsland druk is op de weg wordt er door de chauffeurs zelf al rustiger gereden. Er blijkt dus helemaal geen limiet nodig te zijn! Dat zie je overigens ook in Nl in de spits: du moment dat het verschrikkelijk druk is rijdt er ook niemand meer 120 (op een enkele halvegare na, maar die rijdt sowieso te hard, en die kun je al pakken met art 5 WVW). In de Randstad is het tegenwoordig zo dat je dan weer 80 moet, dan weer 120, dan weer 100, en dat alles vaak binnen een paar km. Dat heeft helemaal niks meer met veiligheid te maken (integendeel zelfs, je bent meer bezig met het kijken naar de borden dan met letten op de weg).quote:[..]
Daar was ik gelukkig al wat eerder mee begonnen
[..]
In Duitsland zijn de afstanden (vooral tussen de verschillende afslagen en invoegstroken) vaak groter, en de wegen rustiger. Dat maakt al een flink verschil. Daarnaast zijn er in Duitsland helaas ook meer doden te betreuren.
Ik heb toch meer vertrouwen in de autobouwers dan in de overheid. Als ze geen goede auto's meer maken, ga ik wel naar de concurrent. Bij de overheid is dat toch wat moeilijkerquote:Overigens is een ander belangrijk verschil dat er in Duitsland een veel sterkere autolobby. En die zou ik persoonlijk net zoveel vertrouwen als de overheid.
Min of meer gelijkmatig verdeelde snelheden zijn inderdaad beterquote:Op maandag 23 maart 2009 23:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Gelukkig.
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen: op momenten dat het in Duitsland druk is op de weg wordt er door de chauffeurs zelf al rustiger gereden. Er blijkt dus helemaal geen limiet nodig te zijn! Dat zie je overigens ook in Nl in de spits: du moment dat het verschrikkelijk druk is rijdt er ook niemand meer 120 (op een enkele halvegare na, maar die rijdt sowieso te hard, en die kun je al pakken met art 5 WVW). In de Randstad is het tegenwoordig zo dat je dan weer 80 moet, dan weer 120, dan weer 100, en dat alles vaak binnen een paar km. Dat heeft helemaal niks meer met veiligheid te maken (integendeel zelfs, je bent meer bezig met het kijken naar de borden dan met letten op de weg).
[..]
Voor je de Duitsers uit hun auto's uit eigen land krijgt ben je nog wel even bezigquote:Ik heb toch meer vertrouwen in de autobouwers dan in de overheid. Als ze geen goede auto's meer maken, ga ik wel naar de concurrent. Bij de overheid is dat toch wat moeilijker
Heb je post doorgelezen en kon m'n lach niet onderdrukken.quote:
Vandaag op de A16 ook in de file gestaan. Geheel mogelijk gemaakt door een controle (en de matrix borden).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:24 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dus die snelheidsbeperking zorgt voor files. En files zorgen voor.. ja.. zeg het maar.. weet je het al.. heb je dit geleerd bij je vakjes verkeerskunde.... juist, files zorgen ervoor dat mensen moeten remmen en optrekken, geen constante snelheid hebben. Dit leidt tot meer luchtvervuiling. Heel goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |