Nee, ze was geen erfgenaam. Zijn kinderen waren de erfgenamen.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:31 schreef Lienekien het volgende:
Was je moeder erfgenaam van haar vriend?
Want?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:31 schreef Wunny het volgende:
Wel erg stom om die brief niet te openen..
Meestal staat er op zo'n deurwaardersbrief "persoonlijk" dus die mag je dan niet eens openmaken.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:31 schreef Wunny het volgende:
In dat geval zijn de kinderen de erfgenamen geweest van de lusten en van de lasten, dus er ligt geen claim op je moeder.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:33 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
Nee, ze was geen erfgenaam. Zijn kinderen waren de erfgenamen.
Het huis stond op beider namen, maar ze heeft de kinderen van haar vriend uitgekocht.
TelforT dan, jij je zinquote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:58 schreef Wupppie het volgende:
Wat is telford?
Formeel gezien mág ze die brieven niet eens openmaken, dan zou retour zenden toch voldoende moeten zijn? Met de erfgenamen (kinderen van X) is geen contact meer dus overleggen met die partij gaat ook niet.quote:Ontopic, wat een gezeur van je moeder, bel die club op dat de aangeschrevene overleden is en het probleem is opgelost.
Het is zo dat het GBA gechecked MOET worden voor een deurwaarder langs mag gaan.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 18:17 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
TelforT dan, jij je zin
[..]
Formeel gezien mág ze die brieven niet eens openmaken, dan zou retour zenden toch voldoende moeten zijn? Met de erfgenamen (kinderen van X) is geen contact meer dus overleggen met die partij gaat ook niet.
Wij (de dochters) hebben onze moeder al eerder gezegd even een brief open te maken voor het telefoonnummer, maar ze weigert er ook maar 1 cent kosten aan te maken, bellen is dus geen optie . Ze denkt altijd heel rechtlijnig, in dit geval: de brief is niet voor mij dus heeft het geen betrekking op mij, dus maak ik hem niet open. Probeer iemand van die leeftijd (75) maar eens om te praten...
Het is te hopen dat er inderdaad gecheckt wordt bij GBA voordat tot aktie wordt overgegaan.
Ik mag toch hopen dat er destijds aangifte van overlijden is gedaan (anders had ex-vriend ook niet begraven/gecremeerd kunnen worden), dan hoef je ex-vriend niet nog eens separaat uit te schrijven op het adres.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 01:36 schreef geevee het volgende:
Is de ex vriend destijds uitgeschreven op het adres?
Ik neem aan dat jij ook snapt dat iemand nadat diens overlijden gemeld is, nergens meer staat ingeschreven?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 01:36 schreef geevee het volgende:
Als hij nog ingeschreven staat meteen laten uitschrijven.
text van http://www.jurofoon.nl/nieuws/print.asp?id=2401quote:Wat is verjaring?
Het kan gebeuren dat je pas na zeer lange tijd een factuur krijgt. Ben je dan nog verplicht de rekening te betalen? Vorderingen verjaren na verloop van tijd maar hoe zit het precies?
Stel dat een persoon of bedrijf lange tijd na het leveren van een dienst of product, laat weten dat er nog een bedrag openstaat, bijvoorbeeld en energieleverancier die nog met een gecorrigeerde eindafrekening komt of een verkoper die een jaar na levering nog met een laatste factuur komt. Hoewel u pas na lange tijd met deze rekeningen geconfronteerd wordt, wil dit nog niet per definitie zeggen dat u deze rekening niet meer hoeft te betalen. Belangrijk hierbij is na hoeveel tijd de wederpartij deze rekening alsnog verstuurd heeft.
Door het verloop van een bepaalde tijd kan men immers bevrijd worden van een betalingsverplichting. Dit wordt aangeduid met de term verjaring.
Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt. Na deze algemene verjaringstermijn resteert slechts een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar. Deze morele verplichting tot nakoming wordt een natuurlijke verbintenis genoemd.
De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.
Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).
Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.
Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
Bijzondere verjaringstermijnen
Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:
* Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
* Belastingschulden: 5 jaar
Verkrijgende verjaring
Wie te goeder trouw een bepaalde zaak van iemand anders in bezit heeft, wordt na drie jaar eigenaar. Bij onroerende goederen (bijvoorbeeld een huis) en register-goederen (bijvoorbeeld een vliegtuig) bedraagt de termijn tien jaar.
Een bezitter te kwader trouw (bijvoorbeeld een dief) wordt na twintig jaar vanzelf eigenaar. Deze mogelijkheid bestaat pas sinds 1 januari 1993, een bezitter te kwader trouw kan dus op zijn vroegst in 2013 eigenaar worden.
Gevonden voorwerpen
Als je een voorwerp vindt dat van niemand is, dan word je eigenaar zodra je het opraapt. Blijkt het wel van iemand anders te zijn, dan word je als bezitter te goeder trouw na drie jaar eigenaar. Als je een voorwerp vindt dat iemand anders kennelijk is verloren, dan word je na één jaar eigenaar als voldaan is aan enkele voorwaarden: aangifte doen of wanneer de eigenaar bekend is: deze op de hoogte brengen van de vondst. Verder moet het voorwerp aan de gemeente in bewaring worden gegeven. Als je het voorwerp zelf bewaart, dan zul je moeite moeten doen de eigenaar op te sporen.
Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.
Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijjn, maar niet langer dan vijf jaar.
Nee hoor, heb hier zo vaak deurwaarders gehad van de vorige bewoner, een eigenaar van een Chinees restaurant en die man betaald al jaren zijn premies niet (voor zijn werknemers). Zijn erg leuke bedragen, deurwaarders komen met vorderingen van 20.000 euro en meer bij mijquote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:43 schreef mvdejong het volgende:
Echter, om een hoop sores te vermijden is het wel noodzakelijk om zo snel mogelijk biij die deurwaarder aan te geven dat de betrokkene overleden is, als je het nu niet doet, staat-ie straks toch voor de deur, en dan praat dat een stuk moeilijker.
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:31 schreef Wunny het volgende:
Ik maak ook wel eens post gericht aan mijn partner open en andersom gebeurt dat ook wel eens. Is dat ook verboden of mag ik daar zelf toestemming voor geven? Vaak gaat het dan om dingen als rekeningen e.d. als er echt persoonlijk op staat dan niet natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Helaas is het in NL verboden om post bestemd voor anderen te openen.
Aan de andere kant kan een overleden persoon hier geen aanklacht voor indienen.
Ik snap wel dat je er zo over denkt, maar de fout ligt bij de deurwaarder. Die heeft zijn zaakjes niet goed op orde. Hij had moeten zien dat degene om wie het gaat overleden is en daarna op zoek moeten gaan naar de erven.quote:Op zondag 22 maart 2009 09:33 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Behoorlijk asociaal van de moeder van TS. Zij zadelt nu de nabestaanden (waar zij er waarschijnlijk geen van is) op met een hoop kosten. De kosten worden gewoon op hun verhaald. De band tussen de moeder en de schoonfamilie was zo te zien niet echt goed
Onzin. De gemaakte kosten die voor rekening voor "overledene" komen na diens overlijden, maken uiteraard geen deel uit van de nalatenschap. Die zijn er namelijk alleen omdat de deurwaarder zijn huiswerk niet gedaan heeft en dacht "de GBA checken, geen zin in".quote:Op zondag 22 maart 2009 09:33 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Zij zadelt nu de nabestaanden (waar zij er waarschijnlijk geen van is) op met een hoop kosten. De kosten worden gewoon op hun verhaald.
De nabestaanden hebben hun vader, en mijn moeder, erg asociaal behandeld tijdens zijn ziektebed en na zijn overlijden, dus daar heb ik nul medelijden mee.quote:Op zondag 22 maart 2009 09:33 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Behoorlijk asociaal van de moeder van TS. Zij zadelt nu de nabestaanden (waar zij er waarschijnlijk geen van is) op met een hoop kosten. De kosten worden gewoon op hun verhaald. De band tussen de moeder en de schoonfamilie was zo te zien niet echt goed
Ja hallo, zou jij je eigen moeder dom gaan noemen? Beetje respect heb ik nog wel meegekregen tijdens m'n opvoedingquote:Op zondag 22 maart 2009 10:53 schreef Hyperdude het volgende:
Battle of the Dwarfs.![]()
Domme deurwaarder
Domme moeder (TS mag het ook wel rechtlijnig noemen hoor)
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 22:53 schreef Poeke het volgende:
ook benieuwd..
Er komt nooit een zitting, want voor de dagvaarding de deur uit gaat wordt echt de GBA wel gechecktquote:Op zondag 29 maart 2009 22:53 schreef HarryP het volgende:
Beslag (door telfort) kan pas na een rechtzaak. Dus laat ze het maar op een rechtzaak aankomen.
Vervolgens tijdens de zitting (of schriftelijk verweer) even de overleidingsacte laten zien. Samen met de rechter lachen om de domme fout van de deurwaarder en verder gaan.
Interim Justitia is geen deurwaarder, maar en incassobureau. Niets meer dan een zaakwaarnemer voor de crediteur. Een commercieel bedrijf kan ook geen GBA checken.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:37 schreef Kaar68 het volgende:
De brieven zijn inderdaad van Intrum Justitia. Mijn moeder wil echt niet bellen of een brief gaan schrijven, dus gewoon afwachten verder of ze er nog iets van gaat horen.
Vanmiddag dan toch maar stiekem zelf met I.J. gebeld, en ze zouden het uitzoeken en corrigeren. Mevrouw bood haar excuses aan voor het ongemak, maar ik heb gezegd dat ik niet de partij ben die hier erg verdrietig van geworden is. Moest wel m'n telefoonnummer geven, ben benieuwd of ik er nog iets van hoor.
IJ valt weinig te verwijten dan. Ze kunnen niet in de GBA om te checken of iemand nog leeft, en zolang niemand tegen ze zegt dat de crediteur dood is.....quote:Op maandag 30 maart 2009 14:37 schreef Kaar68 het volgende:
Vanmiddag dan toch maar stiekem zelf met I.J. gebeld, en ze zouden het uitzoeken en corrigeren. Mevrouw bood haar excuses aan voor het ongemak, maar ik heb gezegd dat ik niet de partij ben die hier erg verdrietig van geworden is. Moest wel m'n telefoonnummer geven, ben benieuwd of ik er nog iets van hoor.
crediteur?quote:Op maandag 13 april 2009 20:12 schreef Roy_T het volgende:
[..]
IJ valt weinig te verwijten dan. Ze kunnen niet in de GBA om te checken of iemand nog leeft, en zolang niemand tegen ze zegt dat de crediteur dood is.....
Gezien hoe het tot dusver loopt... Nee!quote:Op vrijdag 20 maart 2009 18:17 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
TelforT dan, jij je zin
[..]
Formeel gezien mág ze die brieven niet eens openmaken, dan zou retour zenden toch voldoende moeten zijn? Met de erfgenamen (kinderen van X) is geen contact meer dus overleggen met die partij gaat ook niet.
Wij (de dochters) hebben onze moeder al eerder gezegd even een brief open te maken voor het telefoonnummer, maar ze weigert er ook maar 1 cent kosten aan te maken, bellen is dus geen optie . Ze denkt altijd heel rechtlijnig, in dit geval: de brief is niet voor mij dus heeft het geen betrekking op mij, dus maak ik hem niet open. Probeer iemand van die leeftijd (75) maar eens om te praten...
Het is te hopen dat er inderdaad gecheckt wordt bij GBA voordat tot aktie wordt overgegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |